کد خبر 903023
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
ویتامین

یک متخصص تغذیه درباره بهترین زمان مصرف ویتامین‌ ها و مکمل‌های غذایی و اینکه مصرف آنها برای چه افرادی ضروری است به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش مشرق، کوروش صمدپور متخصص تغذیه  درباره اصول و زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌ها گفت: در مجموع ما از ویتامین‌ها و املاح به عنوان مکمل‌ها یاد می‌کنیم؛ اما مصرف  برخی از این مکمل‌ها نباید با هم تداخل داشته باشد که مهمترین آن‌ها منع مصرف آهن با کلسیم است؛ چرا که با توجه به 2 ظرفیتی بودن آن‌ها در صورت تقابل با هم واکنش نشان می‌دهند و منجر به ایجاد اختلال در جذب می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع نباید قرص آهن را با شیر یا سایر غذاها مصرف کرد و باید حداقل حدود 1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از صرف غذا مصرف شود، مگر برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند و نمی‌توانند به تنهایی دارو را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:

کدام مواد غذایی جذب آهن را بالا می برد؟

این متخصص تغذیه درباره زمان مناسب برای مصرف مکمل روی بیان کرد: مصرف برخی مکمل‌ها مثل روی  باعث افزایش اشتها در افراد می‌شود بنابراین برای حفظ سلامتی بهتر است این مکمل را بعد از شام و با آب فراوان میل کنید تا مشکلاتی مثل چاقی برای بدن ایجاد نشود.

صمدپور افزود: در مورد سایر مکمل‌ها محدودیتی برای مصرف تعیین نشده است اما در مجموع توصیه می‌شود مکمل‌ها به خصوص مکمل‌های مینرال را در صورتی که مشکل گوارش ندارید با کمی فاصله از وعده‌های غذایی مصرف کنید.

وی در مورد مصرف خودسرانه گروه‌های مختلف این ویتامین‌ها تاکید کرد: اخیرا شاهدیم که افراد بسیاری بدون نظر پزشک اقدام به مصرف این داروها می‌کنند؛اما وقتی فردی تمامی گروه‌های مواد غذایی را مصرف می‌کند نیازی به این قبیل ویتامین‌ها ندارد مگر قرص ویتامین D که کمبود آن به طور کلی وجود دارد.

خطر مسمومیت با مصرف خودسرانه ویتامین‌ها

این متخصص تغذیه با اشاره به احتمال بروز مسمومیت و صدمات ناشی از مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین‌های A،D،E وK  اظهار کرد: گروه‌های خاصی به مصرف ویتامین‌ها نیاز دارند؛ برای مثال تمام نوزادان 6 تا 24 ماه باید مکمل آهن مصرف کنند یا خانم‌های باردار نیاز دارند تا بعد از 16 هفتگی حتما از مکمل‌های آهن، اسید فولیک و مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند، البته برخی از پزشکان مصرف کلسیم و قرص اومگا 3 را هم برای خانم‌های باردار لازم می‌دانند.

صمدپور ادامه داد: گاهی در برخی افراد سالمند به دلیل کاهش جذب روده‌ای و در نتیجه‌ کمبود ویتامین‌های بدن  نیاز به مصرف مکمل‌ها وجود دارد؛ در مجموع افراد عادی نیازی به مصرف ویتامین‌ها ندارند مگر اینکه پزشک تجویز کند.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس