اخبارویژه

نشریات مختلف با سلیقه‌های سیاسی گوناگون از اینکه کارشناسان اقتصادی نامدار در نشست رئیس‌جمهور حضور نداشتند، ابراز تعجب کردند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

آفتابه لگن اصلاح‌طلبان هفت دست مدیریت «هیچ»


اگر «اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران درانتخاب شهردار ناتوانند یا مسائل گروهی و حزبی‌شان بر منافع مردم پایتخت چربش دارد، به نحوی که در این یک سال با عملکرد و انتخاب‌های غلطشان تهران را به محاق برده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ آبروی خودشان هم که شده، محمدباقر قالیباف را به‌عنوان شهردار تهران به کار بازگردانده و انتخاب کنند؛ شاید دست‌کم بخشی از شعارهای رنگارنگ انتخاباتی‌شان و وعده و وعیدهایی که به مردم می‌دادند، تحقق پیدا کند!»


سایت تابناک ضمن انتشار این پیشنهاد و با اشاره به آشفتگی‌های شورای شهر در شهرداری تهران نوشت: از شهریور سال گذشته تاکنون که تنها یک سال و یک ماه از آن گذشته است، «تهران» 2 شهردار و 2 سرپرست را به خود دیده است؛ موضوعی که از بعد پیروزی انقلاب تاکنون بی‌سابقه بوده و طبیعتا به دلیل همین نبود ثبات در کرسی عالی مدیریت شهری پایتخت، امور شهرداری نیز به دلخواه مردم پیش نرفته که نمونه‌های آن را می‌توان در ماجرای برف سنگین زمستان گذشته و برخی خرابی‌هایی که در این یک سال هیچ چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است، دید.
شهر تهران که در طول مدیریت قالیباف به لحاظ حفر و احداث ایستگاه‌های مترو، ایجاد اتوبان‌ها، توسعه فضای سبز و ایجاد مراکز فرهنگی و سایر موضوعاتی که یک شهر پویا و سالم باید از آن برخوردار باشد در شرایط خوبی قرار گرفته بود و شاید یکی از دلایل آن را بتوان همین ثبات مدیریتی در راس هرم مدیریت دانست، اکنون به دلیل انتخاب‌های غلط اعضای شورای شهر، نتوانسته روال و رویه گذشته را ادامه بدهد.


نمایندگان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران پس از تصدی تمامی 21 کرسی، سخنان زیادی درمورد دوره قبل شهرداری گفتند، به‌گونه‌ای که هر کسی این سخنان را می‌شنید، احساس می‌کرد این طیف قصد دارد تحول عظیمی در سیستم مدیریتی شهری پایتخت ایجاد کند و کار را به‌گونه‌ای پیش ببرد که مردم تهران انگشت به دهان بمانند که چه کارهایی در این شهر امکان داشته انجام بشود و آنان از آن بی‌اطلاع بودند.


اصلاح‌طلبان پس از سرپرستی کوتاه «مصطفی سلیمی» در یک پروسه‌ای که آن را انتخاب دموکراتیک‌ می‌خواندند، تصمیم به انتخاب شهردار تهران از حزب کارگزاران سازندگی گرفتند و برهمین اساس «محمدعلی نجفی» از موسسان این حزب که البته پیش از آن به دلیل بیماری از چند مسئولیت دولتی ازجمله ریاست سازمان میراث فرهنگی کناره‌گیری کرده بود را به عنوان شهردار برگزیدند؛ انتخابی که درنهایت شش ماه دوام داشت و نجفی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به دلیل بیماری تصمیم به ترک شهرداری گرفت.


26 فروردین تا 21 اردیبهشت ماه سال 97 تهران باز هم با سرپرست اداره شد و در این مدت «سمیع الله حسینی‌مکارم» که خود نیز از گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای عنوان شهرداری بود، سرپرستی امور شهری پایتخت را برعهده داشت. اصلاح‌طلبان در ادامه همان روال پیشین خود در انتخاب شهرداران، چند گزینه را مطرح کرده و از آنان برای اداره شهرداری برنامه خواستند تا درنهایت از بین این افراد، یکی را به عنوان شهردار برگزینند.


این بار قرعه انتخاب جریان اصلاح‌طلبی برای شهرداری تهران به نام حزب اعتماد ملی و یکی از اعضای آن به نام «محمدعلی افشانی» درآمد که سابقه استانداری و معاونت وزارت کشور را در کارنامه داشت. اما درنظر نداشتن همه جهات برای انتخاب شهردار باعث شد که با یک مصوبه مجلس برای «منع به‌کارگیری بازنشستگان» باز هم جلوی ادامه به کار شهردار اصلاح‌طلب پایتخت گرفته شود و او نیز مجبور است، نهایتا تا آبان‌ماه کار را واگذار کرده و ساختمان بهشت را ترک کند.


به نظر می‌رسد، با این وضعیت که اصلاح‌طلبان شورای شهر برای پایتخت ایجاد کرده‌اند، نباید توقع پیشرفت کارهای عمرانی و حتی امور جاری شهر را داشت، چه برسد به تحقق شعارهایی که این افراد پس از تصدی شورا سر می‌دادند و در نقد عملکرد مدیریت قبلی پایتخت، آرزوهای بزرگی را برای مردم تهران‌نشین مطرح می‌کردند. برای همین انتظار می‌رود این بار اصلاح‌طلبان شورا به همه جهات برای انتخاب شهردار توجه کنند.


اصرار دولت بر سیاست‌های نادرست بسیاری از فرصت‌های اقتصادی را از بین برد


یک روزنامه حامی دولت معتقد است دولت برخلاف تخطئه رئیس‌جمهور، امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند نقد است.


روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله خود به نقد سخنان رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران پرداخت و نوشت: قسمتی از سخنان رئیس‌جمهور در تاریخ 22 مهر ماه در دانشگاه تهران، مربوط به نحوه بیان انتقادات نسبت به عملکرد دولت و ارائه راهکارهای اقتصادی برای بهبود عملکرد آن است. در این سخنان، رئیس‌جمهور با بیان چند استدلال، خواستار آن شده‌اند که نقدها به صورت خصوصی و مثلاً با ارسال نامه به ایشان انجام شود و از طرح برخی مباحث در فضای عمومی پرهیز شود. علاوه‌بر این، نقد بیش از حد را همچون نمک زیادی در غذا مضر دانسته‌اند. همچنین، ایشان اظهار کرده‌اند که برخی توصیه‌ها به دولت، بدون توجه به شرایط خاص کشور انجام می‌شود و در خصوص نامه‌های اقتصاددانان نیز گفته‌اند که نتوانسته‌اند استفاده چندانی از برخی از آنها ببرند.


به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور محترم به این نکته توجه ندارد که نقد دولت، فقط برای امروز و برای این دولت نیست. دولت باید شفاف و در فضای عمومی و در منظر دید همگان نقد شود تا این نقد، درسی باشد برای آنان که سال‌ها و دهه‌های بعد، سکان سیاست و اقتصاد این کشور را در دست خواهند گرفت. مخاطب نقدهایی که در فضای عمومی بیان می‌شود، همانقدر که آقای روحانی و کابینه ایشان است، آن دانش‌آموز و دانشجویی است که امروز روزنامه‌ها را می‌خواند، اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ها را دنبال می‌کند و فردا و فرداهای دگر، وزیر، مدیر، یا رئیس‌جمهور این کشور خواهد شد. او باید در همین حال که عملکرد دولت را می‌بیند، نقدهای وارد بر آن را هم ببیند تا در آینده به رئیس‌جمهور بهتری تبدیل شود و کشور را به کشور بهتری مبدل کند. مخاطب این نقدها، فقط دولتمردان حال و آینده نیستند، عموم مردم نیز هستند که با خواندن نقدها و آشنا شدن با آنها باید بیاموزند که از دولت بخواهند تجربه‌های نادرست را تکرار نکند. حتی اعضای خانواده دولتمردان و سیاستمداران، مخاطب نقدهایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شوند، هستند تا سیاستمداران، احساس نکنند که فارغ و آسوده و رها از فشار افکار عمومی می‌توانند هر تصمیمی را که صلاح می‌دانند، اتخاذ کنند.


به نظر می‌رسد، دولت امروز بیش از هر زمان دیگر محتاج نقد و دریافت نظرات کارشناسی است و برای برنامه‌ریزی صحیح به منظور اصلاح امور، گام نخست شناخت سیاست‌های اشتباه و متوقف کردن آنهاست. سیاست‌های نادرست، علاوه بر آثار نامطلوبی که فی‌نفسه بر جای می‌گذارند، عرصه را براثر بخشی سیاست‌ها و اقدامات نیز تنگ می‌کنند. نگاهی کوتاه به سیاست‌های اخیر یک ساله دولت نشان می‌دهد که اگر نبود اصرار دولت بر برخی تصمیمات آشکارا نادرست، امروز بسیاری از فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصاد ایران از دست نرفته بود و حال مردم، بسیار بهتر از چیزی بود که اکنون هست.



جای خالی منتقدان در جلسه با «منتقدان اقتصادی»


نشریات مختلف با سلیقه‌های سیاسی گوناگون از اینکه کارشناسان اقتصادی نامدار در نشست رئیس‌جمهور حضور نداشتند، ابراز تعجب کردند.


روزنامه هفت صبح از روزنامه‌های حامی دولت در تیتری با عنوان غایبان نامدار از جلسه استراتژیک نوشت: غایبان جلسه چهره‌های مشهوری هم هستند. فرشاد مومنی، مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد، عباس شاکری، حسن طائی و علی عرب مازار. اینها افرادی هستند که به جلسه دعوت شده بودند اما نیامدند. یک دیدگاه این است که مثلا فرشاد مومنی اساسا حاضر نشده در جلسه‌ای با حضور اقتصاددانان جریان رقیب که اخیرا مجادلاتی با هم داشتند حضور پیدا کند.


 نکته جالب اینکه فهرست غایبین جلسه نه فقط از یک جریان فکری خاص بلکه از گروه‌های بعضا متضاد با هم تشکیل شده. به طور مثال عباس شاکری، فرشاد مومنی و حسن طائی از اقتصاددانان نهادگرا و مشهور به طیف علامه هستند در مقابل موسی غنی‌نژاد و مسعود نیلی  از جریان اقتصاد آزاد از بین 38 اقتصاددانی که اخیرا نامه‌ای درباره بحران اقتصادی به رئیس‌جمهور نوشتند هم فقط محسن رنانی در جلسه حضور داشت.


«غیبت مسعود نیلی که به عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور از دولت یازدهم فعالیت می‌کرد می‌تواند مهر تائیدی بر این شایعه باشد که او از مدتی پیش دیگر با دولت هیچ‌گونه همکاری ندارد. جدایی او که به جریان اقتصاد آزاد تعلق فکری دارد و در دولت اول روحانی از چهره‌های با نفوذ بود می‌تواند به این معنی باشد که این گروه از اقتصاددانان برخلاف گذشته در دولت روحانی دست بالا را ندارند.


اما روزنامه جام جم در همین زمینه نوشت: روز دوشنبه جلسه‌ای که روحانی وعده داده بود، برگزار شد؛ جلسه با اقتصاددانان. اما نکته جالب آن بود که از اقتصاددان‌های برجسته‌ای که منتقد سیاست‌های دولت هستند، دعوت نشده بود.


در دو ماه اخیر چهل پنجاه نفر از اقتصاددانان در دو نامه سرگشاده به رئیس دولت دوازدهم، نسبت به سیاست‌های اقتصادی هشدار داده و خواستار اصلاح آن شده بودند.


در جلسه اقتصادی که با حضور روحانی و جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور برگزار شد، اقتصاددانان منتقد دولت حضور نداشتند.


نگاهی به ترکیب افراد حاضر در جلسه نشان می‌دهد بیشتر آنها حامیان دولت هستند که حتی برخی در دولت سمت دارند و حقوق بگیر دولت هم هستند. غیر از دکتر احمد توکلی که جزو اقتصاددانان منتقد دولت محسوب می‌شود، سایر منتقدان اصلی به این جلسه دعوت نشده بودند.


حجت‌الله میرزایی در دولت یازدهم معاون وزیر کار بود که در دولت دوازدهم به شهرداری تهران منتقل شد و معاونت آن را به عهده گرفت و چند روز پیش برکنار شد. سعید لیلاز هم که از چهره‌های مطرح  اصلاح‌طلب محسوب می‌شود و در انتخابات سال گذشته در حمایت از روحانی سخنرانی‌های بسیاری می‌کرد. در این جلسه حضور داشت. حسین عبده‌تبریزی که مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای عالی بورس است، به جلسه دعوت شده بود. بایزید مردوخی هم که در دولت روحانی، مشاور وزیر کار سابق (علی ربیعی) بود و حمید زمان‌زاده عضو پژوهشکده بانک مرکزی، علی مدنی‌زاده مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده و کامران ندری معاون این پژوهشکده، دیگر اقتصاددانان حاضر در این جلسه بودند. مرتضی عزتی هم که در انتخابات سال گذشته در مناظره‌ها به عنوان نماینده موافق روحانی حاضر می‌شد، در جلسه دیروز حضور داشت. جعفر خیرخواهان و تیمور رحمانی از اقتصاددانان حامی دولت هم در جلسه با روحانی حاضر بودند.


دکتر احسان سطانی، اقتصاددان و نگارنده‌نامه اقتصاددانان به دولت درباره جلسه دیروز رئیس‌جمهور با اقتصاددانان گفت: چهار نفری که اصل‌نامه به رئیس‌جمهور را نوشتند بنده. آقای دکتر فرشاد مومنی، آقای دکتر حسین راغفر و آقای دکتر عباس شاکری بودند که نسبت به وضع اقتصادی کشور اعتراض و انتقاد کردیم و همین برچسب منتقد بودن باعث شد در جلسه اقتصاددانان با رئیس‌جمهور حضور نداشته باشیم.


وی با اشاره به این که همه اقتصاددانانی که در جلسه رئیس‌جمهور حضور داشتند بسیار به دولت نزدیک بودند، تصریح کرد: آقای دکتر حجت‌ا... میرزایی با دولت همراه و همسوست. آقای لیلاز که به عنوان اقتصاددان دعوت شده تاریخ خوانده، آقای رنانی دو سال است هیچ انتقادی از دولت نداشته است، آقای عبده تبریزی در دولت سمت دارد و عضو شورای بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی است و چهره‌های جوانی که می‌خواهند در آینده سمت بگیرند اقتصاددانان این جلسه را تشکیل دادند.
 


فرافکنی نکنید! بسیاری از دانشگاهیان منتقد عملکرد دولت هستند


یک سایت حامی دولت، سخنان اخیر روحانی در دانشگاه تهران را نارسا و ضعیف ارزیابی کرد.


فرارو در ارزیابی این سخنان می‌نویسد: روحانی گفت «دانشگاه نقش مهمی در مدیریت آینده جامعه دارد، اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود، بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست». این دیگر از آن حرف‌هاست. نقص مدیران تجمع یافته در دولت نقص دانشگاه نیست. چه بسیار دانشگاهیانی که از اساس با خط مشی اقتصادی و سیاسی دولت و حتی فراتر از دولت زاویه داشته و منتقد آن هستند. دانشگاه کماکان در گفتمان انتقادی تنفس می‌کند هم‌رأیی چند اقتصاددان یا سیاست‌های اقتصادی دولت دلیل بر هم‌سویی دانشگاه با آن سیاست‌ها و رویه‌ها نیست. اتفاقاً دانشگاه مامن رادیکال‌ترین انتقادها به همین روال کنونی است. اقتصاد سیاسی دولت آقای روحانی منتقدینی جدی درون دانشگاه دارد.


فرارو با تعارف بی‌معنا دانستن عباراتی مانند «آنها که وارد دانشگاه می‌شوند می‌دانند کلمه دانشجو بسیار زیباست»، می‌نویسد: روحانی گفت «نقد بیش از حد نمی‌تواند مفید باشد.» این یکی هم واقعاً از آن حرفهاست! از ابداعات محیرالعقول. البته نقد داریم تا نقد؛ لیکن اصطلاحاتی مانند «نقد مسئولانه» یا «سیاه‌نمایی» معنایش این است که آقاجان من نقدناپذیرم و حوصله و اعصاب نقد و منتقد را ندارم. نقد به هر شکلی که باشد بهتر از فضای مرگ‌آور سکوت و اطاعت است. باید هزار بار یک مطلب ضروری را گفت و نوشت و تکرار کرد. باید صدها بار دیگر از وعده‌های روحانی سال‌ها پیش سخن گفت.


روحانی همچنین می‌گوید: «برخی از اساتید را ندیده‌ام که مصاحبه کنند، اما مرتب برای من نامه می‌نویسند که این تأثیرگذارتر است». آقای روحانی! کسی که در خفا مدام برای شما نامه می‌نویسد، هم شما و هم مردم را از ظرفیت‌های موجود در رسانه و در نقد محروم می‌کند. پاسخی هم که شما در خفا به او می‌دهید چه مثبت چه منفی فقط دردی از شما دو نفر دوا خواهد کرد نه ملت. این نهایت پنهان‌کاری و مخفی‌کاری یک گفتمان اعتدالی بی‌سروته و زیان‌بار است که کار را به امروزه روز رسانده.


شما گفته‌اید «من هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است...، اما وضعیت در آینده بلندمدت بهتر می‌شود.» بررسی قیمت اجناس کافی نیست. یک مسئول باید توضیح بدهد که چرا این‌قدر تورم؟ قدرت خرید خودش چقدر کاسته شده؟ او باید با آسیب‌دیدگان شرایط بد اقتصادی همدردی کند باید دست‌کم در سخنانش به آن‌ها اشاره‌ای داشته باشد تا دلگرم شوند. این حداقل چیزی است که معلمان، رانندگان، پرستاران و به طور کل نیروی کارگری ایران از رئیس‌جمهور توقع دارند که زمانی به قول و دعوی خودش امیدی ایجاد کرده بود.

خراسان

دستور فوری به مسئولان برای رصد گلوگاه های فساد

طبق بخشنامه فوری یک مقام مسئول در روزهای اخیر به تعدادی از سازمان ها و دستگاه های دولتی، با اشاره به ماده 2 آیین نامه پیشگیری و مقابله نظام مند با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه مصوب سال 92 دولت، از آن ها خواسته شده برای به‌روزرسانی گلوگاه های مفسده خیز که امکان بروز انحراف و تخلف در آن ها محتمل است، از طریق بررسی فرایندها و عملکرد معاونت ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های زیرمجموعه اقدام و نتیجه را به دولت اعلام کنند.

باز هم نامه نگاری یک مسئول ارشد درباره یک RangeRover

در حالی که یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه شهریورماه خود به مبادی ذی ربط واردات، اعلام کرده بود ورود و ترخیص یک دستگاه خودروی رنج‌روور بدون رعایت ضوابط فنی واردات خودرو مجاز خواهد بود، طبق نامه روزهای اخیر همان مقام مسئول، این بار گمرک موظف شده برای ترخیص این خودرو اقدام کند و نیروی انتظامی نیز موظف است پلاک گذاری آن را انجام دهد.

ایران

پمپئو: بهترین راه ایران مذاکره با امریکاست!

خبر اول اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در  نشریه «فارین افرز» مدعی شد: «با روی کار آمدن دولت ترامپ، هم کره شمالی و هم ایران در مدار توجه امریکا قرار گرفته‌اند و به آنها اجازه داده نمی‌شود که اقدامات ثبات‌زدایشان، کنترل نشده باقی بماند.» به گزارش ایرنا، پمپئو نوشت: «رئیس ‌جمهوری ترامپ در موضوع توافق هسته‌ای ایران یک کارزار فشار چند ضلعی به راه انداخته است. اولین عنصر این کارزار، تحریم‌های اقتصادی است و تاکنون 17 دور تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال شده و 147 شخص و مؤسسه مرتبط با ایران هدف قرار گرفته‌اند.»  وی افزود: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم اما باید روشن شود که تشدید تنش به ضرر این کشور است، چرا که جمهوری اسلامی نمی‌تواند با قدرت نظامی امریکا برابری کند و ما هیچ نگرانی نداریم که رهبران ایران این موضوع را به روشنی بدانند.» این مقام امریکایی در نهایت با ابراز خوشحالی از مشکلات اقتصادی در ایران نوشت: «برای رهبران ایران باید این موضوع روشن شود که بهترین راه رو به جلو، مذاکرات با امریکا است.»

حمله ناکام منافقین به غرفه ایران در فرانکفورت

خبر دیگر اینکه روز دوشنبه تعدادی از اعضای گروهک منافقین  دو بار با هدف اخلال در امر فعالیت ناشران ایرانی به غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هجوم آوردند، اما این عمل با حضور پلیس آلمان ناکام ماند. به گزارش تابناک، برگزاری نمایشگاه فرانکفورت فرصتی را برای حضور منافقین در آن فراهم می‌کند تا ذیل غرفه‌ای در فضای باز نمایشگاه، تبلیغات خود را آغاز کنند و در روز معینی هر سال وارد غرفه ایران شده و در کار ناشران و نمایندگان ایران اخلال به وجود آورند.

اگر شهید بهشتی زنده بود

شنیدیم که علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی در پاسخ به سؤالی که اگر مرحوم پدر زنده بودند، آیا از قطار انقلاب پیاده‌شان می‌کردند، گفت: نمی‌دانم، اما اگر بودند، یا پیاده‌شان می‌کردند یا احتمالاً ریل گذاری این قطار را مورد تجدید نظر قرار می‌دادند. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود با عصر ایران، افزود: تصمیم گیرنده برای جهت‌دهی حکومت، حاکمان نیستند بلکه مردم هستند. حاکمان تنها کارگزارند. اینکه امام می‌گفتند مردم ولی نعمت ما هستند و ما خدمتگزار هستیم، معنایش این است که مردم ما می‌خواهند جامعه‌ای را داشته باشند با این ویژگی‌ها و ما باید تلاش کنیم این خواست مردم را محقق کنیم.

تحریم‌های جدید امریکا

دست آخر اینکه  وزارت خزانه‌داری امریکا چند بانک ایرانی را تحریم کرد. به گزارش مهر، وزارت خزانه‌داری امریکا بانک‌های ملت، بانک مهر اقتصاد، بانک پارسیان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تراکتورسازی تبریز و بنیاد تعاون بسیج را تحریم کرد. به گفته برخی رسانه‌های خارجی مقامات امریکایی مدعی شده‌اند که این شرکت و بانک های ایرانی را به خاطر آنچه کمک مالی به نیروی بسیج خوانده‌اند به لیست تحریم شدگان اضافه کرده است.

آرمان

صدور 500 هزار ویزای اربعین

رئیس کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: تا روزسه‌شنبه ۸۲۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و ویزای ۵۰۰ هزار نفر صادر شده است. حمید محمدی که در رادیو اربعین سخن می‌گفت، با بیان این‌که ثبت‌نام اربعین از روز شنبه، ۲۱ مهرماه سرعت گرفته است، به زائران توصیه کرد ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول نکنند و در ادامه اظهار کرد:تحویل مدارک و صدور ویزا حدود سه روز زمان می‌برد که زائران باید آن را درنظر بگیرند. البته در برخی استان‌ها صدور روادید از این مدت کمتر بوده است. در استان فارس نیز صدور روادید با تاخیر مواجه شده بود که با فعالیت دفاتر کارگزاری و نمایندگی عراق این عقب‌افتادگی در حال جبران است و امروز ویزای زائران این استان نیز آماده می‌شود.

سمت جدید خاموشی

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی با حکم وزیر ارشاد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد. متن حکم سیدعباس صالحی خطاب به سیدمهدی خاموشی به شرح زیر است:«نظر به مراتب دانش، تعهد و تجارب مدیریتی جنابعالی و تأیید و اجازه مبارک مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به جنابعالی در تصدی اموری که در سازمان موکول به اذن ولی فقیه است، به موجب این حکم به عنوان ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب می‌شوید. از خداوند متعال توفیق خدمتتان را در جهت توسعه فرهنگ والای وقف و گسترش خیرات عمومی در جهت احیای سنت حسنه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) خواستارم.»خاموشی پیش از این عهده‌دار ریاست سازمان تبلیغات اسلامی بود.

مذاکرات نفتی ایران با اروپا

وزیر نفت گفت: مذاکرات نفتی ایران با اروپا در حال پیگیری است، اما به‌دلیل اینکه نمی‌خواهیم اطلاعاتمان را در اختیار آمریکا قرار دهیم جزئیات آن را بیان نمی‌کنم. بیژن نامدار زنگنه اظهار کرد: آمریکا در موضوع نفت به خودش و دیگر مصرف‌کنندگان سوزن می‌زند و مرتب آخ آخ می‌کند، بعد می‌گویند «بیایید مشکل را حل کنید و اوپک قیمت را پایین بیاورد» در حالی که عامل بر هم خوردن تعادل بازار نفت و افزایش قیمت‌ها تحریم‌هایی است که آمریکا اعمال کرده است، تحریم را بردارید تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. وی افزود: ترامپ به‌دنبال قلدری برای کاهش قیمت نفت است در حالی که بازار با کمبود عرضه مواجه است. وزیر نفت با تأکید بر اینکه هیچ تولیدکننده‌ای در شرایط کاهش عرضه نفت ایران، توان تولید بیشتر ندارد گفت: عربستان اکنون دارد از ذخایرش برداشت می‌کند، مگر تا چند وقت می‌تواند به برداشت از ذخایرش ادامه دهد؟ زنگنه افزود: در حال حاضر نیز که موضوعات جدیدی بین عربستان و آمریکا پیش آمده و عربستان تهدید کرده اگر موضوع خاشقچی حل نشود دیگر از ذخایرش برداشت نمی‌کند.

قیافه دیدنی ترامپ پس از 13 آبان

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت که آمریکا هرگز قادر به حفظ تحریم‌ها نخواهد بود. حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جمهوری اسلامی ایران همانند توان بالای موشکی، علمی و هسته‌ای، با اقتدار در مسیر پیشرفت، رفاه مردم و شکوفا ساختن اقتصاد ملی به پیش می‌رود. آمریکا هرگز قادر به حفظ تحریم‌ها نخواهد بود. قیافه ترامپ پس از ١٣ آبان امسال دیدنی است.»

دلیل خروج سخنگو از جلسه شورا

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران درمورد خروجش از جلسه قبل شورای شهر توضیحاتی را ارائه کرد. علی اعطا در تذکر پیش از دستور خود در جلسه با بیان اینکه در جلسه روز یکشنبه در زمان رأی‌گیری برای لایحه ارائه مجوز انجام هزینه کرد به شهرداری برای مشارکت در مراسم اربعین، به دلیل اعلام زودهنگام پایان رای‌گیری، نتوانستم رای خود را ثبت کنم. وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از اتمام زودهنگام پایان رأی‌گیری اعتراض خود را بیان کرده و خواهان آن شدم که به صورت دستی و یا شفاهی رای خود را اعلام کرده و در مجموع آرا محاسبه شود اما هیات‌ رئیسه قبول نکرد، گفت: ضمن درخواست از هیات رئیسه برای اتخاذ تمهیدات لازم در راستای ثبت رأی اعلام می‌کنم از آنجایی که در این چند روز مورد سوال شهروندان قرار گرفتم باید بگویم که من موافق کمک به برگزاری مراسم اربعین هستم و معتقدم راهپیمایی اربعین عظمت امت شیعه را به نمایش می‌گذارد.

ایستادگی ایرانیان خارج کشور مقابل آمریکا

استاد دانشگاه علامه گفت: اغلب ایرانیان خارج از کشور مقابل سیاست‌های آمریکا ایستاده اند ، باید نگاهمان را به ایرانیان دور از وطن تغییر داده و تصور نکنیم آنها کسانی هستند که ما را تنها گذاشته‌اند و باید سرزنش شوند. هادی خانیکی با اشاره به مفهوم دیاسپورا در این نشست گفت: چیستی دیاسپورا (مهاجران ایرانی) و اینکه در حال حاضر در چه وضعیتی هستند! یا چه فلسفه بنیادین و نظریه سیاستی درباره دیاسپورا باید مطرح گردد؟ ما در دیاسپورا از نوع ایرانی پیگیر نوعی هویت‌یابی و تدام ملیت هستیم؛ ملیت در معنایی که در وضعیت غیرمهاجر آن تعریف شده است. خانیکی ادامه داد : شاید تصویر شاعرانه‌ مساله‌ای که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم، به بیانی زیباتر از سوی شفیعی کدکنی گفته شده باشد که: ای کاش می‌شد آدمی وطنش را مثل بنفشه‌ها....

دیدار با ۵۰ نفر برای پیگیری گفت‌وگوی ملی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضطراری‌ترین مساله کشور را تنازعات سیاسی حاکم بر جامعه دانسته و گفت: تنازعات و اختلافات کسانی که ذیل نظام جمهوری اسلامی، جناح‌های مختلفی را تشکیل داده‌اند، از مرز منافع جناحی عبور کرده و منافع ملی را هدف قرار داده است. احمد مازنی به تشریح بخشی از اقدامات خود برای پیگیری گفت‌وگوی ملی پرداخت و تصریح کرد: در پیگیری این مسأله من با حدود پنجاه نفر از شخصیت‌های تاثیرگذار که از جناح‌ها و در سطوح مختلف بوده‌اند، صحبت کرده‌ام. آنها درحیطه‌های مختلف تاثیرگذار بوده‌اند. رئیس دولت اصلاحات، سیدحسن خمینی، موسوی خوئینی‌ها، حداد عادل، توکلی، باهنر، ابوترابی، مجید انصاری، عارف، محسنی اژه‌ای، علی عسگری، بعضی از مسئولان دفتر مقام معظم رهبری، بعضی از مسئولان در قوه قضائیه و سایر قوا، برخی از شخصیت‌های علمی در رشته‌های مختلف مانند فرشاد مومنی. درحوزه علمیه قم خدمت آیت‌ا... اعرافی رسیدیم.

دستگیری ضارب اصلی تیراندازی درسنندج

معاون اجتماعی انتظامی استان کردستان از دستگیری ضارب و عامل اصلی تیراندازی پارک‌کودک سنندج خبر داد. سرهنگ عبدا... فاتحی اظهار داشت: پس از تیراندازی بلافاصله تحقیقات برای یافتن و انگیزه آنان از این کار در دستور کار پلیس قرار گرفت که خوشبختانه با تلاش مأموران انتظامی در ابتدا راننده و یکی از سرنشینان خودروی سواری آردی که تیراندازی کرده بودند دستگیر شدند و همچنان تلاش برای شناسایی ضارب اصلی ادامه داشت. وی گفت: با هوشیاری نیروی انتظامی ضارب اصلی نیز همراه با یک نفر دیگر که می‌خواست متهم را از استان خارج کند دستگیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    2 0
    تا پول مفت نفت است هیچ کشور نفتی پیشرفت نمیکند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    0 0
    روحانی گفت دانشگاه نقش مهمی در مدیریت آینده جامعه دارد، اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود، بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    0 0
    البته باید بگم که بایزید مردوخی هم که در دولت روحانی، مشاور وزیر کار سابق (علی ربیعی) بود و حمید زمان‌زاده عضو پژوهشکده بانک مرکزی، علی مدنی‌زاده مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده و کامران ندری معاون این پژوهشکده، دیگر اقتصاددانان حاضر در این جلسه بودند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    0 0
    تنازعات و اختلافات کسانی که ذیل نظام جناح‌های مختلفی را تشکیل داده‌اند، از مرز منافع جناحی عبور کرده و منافع ملی را هدف قرار داده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس