کد خبر 902613
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
خستگی عضلانیاز پیاده‌روی‌

در این ایام که قرار است زائران حسینی از نجف تا کربلا پیاده‌روی کنند، راهکارهایی هست که با رعایتش می‌شود خستگی و کوفتگی عضلانی را کمتر کرد.

به گزارش مشرق، در فعالیت‌های بدنی طولانی مدت، عضلات تا مدت خاصی -بر حسب تحملی که دارند- مفاصل را حمایت می‌کنند و مانع اعمال فشار بیش از حد به سطوح مفصلی و ساختارهای اطراف مفصل می‌شوند. اما بعد از گذشت زمان، عضلات خسته می‌شوند و کنترل کمتری بر حرکات خواهند داشت و در این مرحله است که خطر آسیب و تخریب مفاصل بیشتر می‌شود.

بنابراین قبل از سفر اربعین باید نکاتی را که باعث تقویت عضلات می‌شود را رعایت کرد.

۱- از مدّتی قبل از سفر به‌طور منظّم و افزاینده پیاده‌روی کنید.

۲- یکی از اصلی‌ترین دلایل خستگی، کوفتگی و گرفتگی عضلانی در طول سفر، وجود اخلاط فاسد در بدن است که با شروع پیاده‌روی در بدن به حرکت درآمده و به‌ویژه در مناطقی مانند ساق پا رسوب می‌کنند. بنابراین پاک‌سازی مناسب بدن از این اخلاط در ایّام قبل از سفر از بهترین اقدامات برای پیشگیری از این مشکلات است.


۳- برای افزایش توان عضلات، مصرف خوراکی‌هایی مانند پودر سنجد، معجون پودر پوست تخم‌مرغ و عسل، بادام، انجیر، کنجد، خوراک قلم گاو یا پاچه گوسفند یا پای مرغ و ... بسیار موثّر است.


۴-بهتر است از مدّتی قبل از سفر، هر شب عضلات ساق و ران خود را با روغنی مانند روغن‌زیتون ماساژ دهید. این کار علاوه بر قوی کردن عضلات، مواد زائد موجود در آن‌ها را هم تحلیل می‌برد.


۵-استفاده از عصا یا چوب‌دستی مناسب، در کاهش فشار به عضلات اثر زیادی دارد.


۶-قبل از شروع پیاده‌روی با نرمش‌های مناسب کمی خود را گرم‌کنید. در پایان پیاده‌روی هم چند دقیقه صبرکنید تا حرارت بدن شما تعدیل شود و سپس به استراحت بپردازید.


۷-بدون عجله پیاده‌روی کنید. طول زمان پیاده‌روی را کم‌کم افزایش دهید. پیاده‌روی با شتاب و زیاد به‌ویژه در روز اول ممکن است موجب گرفتگی شدید عضلات شود.


۸-سرعت راه رفتن خود را کم و طول گام‌های خودراکوتاه کنید.


۹-ترجیحاً در ساعات اولیه روز قسمت بیشتری از مسیر مورد نظر را بپیمایید و در ساعات میانی و همراه با تابش آفتاب، کمتر به خود فشار بیاورید.


۱۰-بسته به قوای بدنی خود، در حین پیاده‌روی، در فواصل منظم، استراحت‌هایی کوتاه داشته باشید. این استراحت‌ها باید قبل از احساس خستگی باشند.


۱۱-استراحت یکی- دوساعته بعد از ناهار، قطع پیاده‌روی یکی- دو ساعت قبل از غروب آفتاب و استراحت کامل شبانه از ضروریات این سفر هستند.


۱۲-اگر احساس خستگی زیاد، تعریق بیش‌ازحد، تپش قلب یا افت فشار داشتید؛ پیاده‌روی را قطع کنید؛ چند دقیقه به پشت دراز بکشید و بعد از طبیعی شدن ضربان قلب به‌آرامی مسیر را ادامه دهید.


۱۳-به میزان نیاز خود آب بنوشید. در کنار مصرف آب، از موادی که نمک بیشتری دارند مثل آجیل شور یا دوغ به میزان کم استفاده نمایید و یا همراه میوه نمک بخورید.‌


۱۴-در منازل و موکب‌های بین راه، پای خود را با آب‌خنک و نه سرد بشویید یا آن‌ها را مدّتی در آب‌خنک بگذارید. البته در هوای سرد این کار را با آب گرم انجام دهید.


۱۵-هر شب، عضلات خود- به‌ویژه عضلات ساق پا، مچ پا و کمر- و نیز ناخن‌ها و پاشنه‌های پاها را با یک روغن ماساژ دهید. این کار را حتّی اگر احساس درد و کوفتگی هم ندارید انجام دهید. در هوای سرد از روغن بابونه، شوید، سیاه‌دانه، کوهان شتر، شترمرغ و ... و در هوای گرم از روغن بنفشه یا بادام شیرین استفاده کنید. روغن‌زیتون در زمستان و تابستان قابل‌استفاده است.

۱۶-داروهای ضد درد حاوی عصاره رزماری و یا منتول هم به شما کمک زیادی خواهند کرد.


۱۷-اگر برایتان مقدور بود در پایان پیاده‌روی روزانه یک ساعت استراحت کنید؛ سپس استحمام با آب گرم کرده و بعد از استحمام، روغن‌مالی‌های فوق را انجام دهید.


۱۸-اگر در کل بدن احساس خستگی یا کوفتگی دارید، قبل از غذا به حمام بروید و سپس با روغن مناسب کل بدن را ماساژ دهید. بعد از حمّام مدتی استراحت کرده و سپس غذا بخورید.


۱۹-روغن‌مالی داخل بینی، داخل ناف، ناخن‌ها و کف پاها برای کاهش خستگی و کوفتگی عمومی بسیار مفید است.


۲۰-برس کشیدن پوست سر از پیشانی به گردن و ماساژ گوش‌ها در حدّی که قرمز شوند باعث کاهش خستگی و افزایش انرژی می‌شود.


۲۱-آرامش شانه‌ها باعث رفع خستگی است. لذا در پایان پیاده‌روی مدّتی را به پشت دراز بکشید.


۲۲-درصورتی‌که به دلیل خستگی زیاد دچار افزایش حرارت بدن و حالتی شبیه تب شدید، استراحت کنید؛ مایعات مقوّی بنوشید و پیشانی را با اسانس نعناع ماساژ دهید.


۲۳-قبل از آغاز پیاده‌روی پاها را از روغن پاک‌کنید و کاملاً خشک درون کفش بگذارید.


۲۴-در صورت ضرورت از گن کمر، مچ‌بند، ساق‌بند یا زانوبند استفاده کنید.


۲۵-یکی از بدترین چیزها برای عضلات و مفاصل، قرار گرفتن آن‌ها در معرض سرماست؛ به‌ویژه اگر عرق کرده باشند. در طول مسیر پوشش مناسب و گرم داشته باشید و در وقت استراحت و باز کردن کوله و نیز پس از استحمام به‌شدت مراقبت کنید که در معرض باد یا سرما قرار نگیرید.


۲۶-ماساژ و نگه‌داشتن پاها در آب‌نمک گرم در تقویت عضلات بسیار مفید است. هر شب که در طول سفر برایتان مقدور شد این کار را بکنید. افزودن مقداری حنا و آب‌لیمو به این محلول اثر فوق‌العاده‌ای در تقویت مفاصل و عضلات و کاهش درد و خستگی آن‌ها دارد. یک پیشنهاد خوب این است که چند روز قبل از سفر این کار را شروع کنید.


۲۷-اگر امکان دارد شب‌ها به هنگام خواب، پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار گیرند.


۲۸-تعویض یا شستشوی مرتب جوراب‌ها به کاهش خستگی پاها کمک می‌کند.


۲۹-در صورت گرفتگی عضلات ران یا ساق، یک تدبیر مناسب، ضربه زدن به کفِ پا (مثلاً با یک چوب) است.

۳۰-درمان اولیه و ساده گرفتگی عضلات شامل اقداماتی جهت انبساط عضلات هست. ساده‌ترین راه درمان این عارضه، کشش آرام و ممتد عضله است. مثلاً اگر عضلات پشت ساق پا گرفته است، باید در حال نشسته، پاها را دراز کرده و انگشتان پا را به سمت بالا کشید.


۳۱-یک‌راه مناسب برای کاهش گرفتگی عضلات ساق پا این است که چند دقیقه مسیر زیر قوزک‌های داخلی و خارجی هر پا تا زانو (که از ناودان بین عضلات ساق و استخوان‌های ساق می‌گذرد) را با روغن ماساژ دهیم.


۳۲-دم‌نوش بابونه یا گل‌گاوزبان، کمک زیادی به رفع خستگی و آرامش روحی و جسمی شما می‌کند.


۳۳-فراموش نکنید که پرخوری، درهم خوری و مصرف غذاهای مانده یا غذاهای سنگین و دیرهضم زمینه را برای کرختی، سنگینی و گرفتگی عضلات فراهم می‌کنند. غذاهای ترش و سردی هم در افزایش خستگی شما نقش دارند.


۳۴-مصرف خوراکی دارچین، زنجبیل، فلفل و ... می‌توانند در افزایش توان عضلانی کمک‌کننده باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس