بهرام قاسمی  نمایه

طرف غربی گام به گام بر شدت تحقیرآمیز بودن اقدام خود می‌افزاید و در مقابل واکنش طرف ایرانی را می‌سنجد، هر چقدر واکنش منفعلانه‌تر باشد، شدت تحقیر باز هم افزایش می‌یابد.

سرویس سیاست مشرق - «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه- دوشنبه ۲۳ مهر- در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که «چند هفته پیش یک دیپلمات ایرانی از فرانسه اخراج شده است. با توجه به اینکه اصل عمل متقابل یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است چرا دستگاه دیپلماسی این موضوعات را پنهان می‌کند و آیا اراده‌ای برای عمل متقابل وجود ندارد؟!» گفت:

«ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌ها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت، چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، ما این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم. نه بحث پنهان نگه‌داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود».

قاسمی خبر اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه را تکذیب نکرد اما به این سؤال هم پاسخ نداد که چرا دیپلمات ایرانی از فرانسه اخراج شده است؟! و چرا دستگاه دیپلماسی همچنان از اجرای اصل عمل متقابل اجتناب می‌کند؟!

درباره تعصب دیپلماتیک وزارت خارجه بیشتر بدانید:

وزارت خارجه تعصب دیپلماتیک را از غربی‌ها بیاموزد

احترام پاسپورت پیشکش؛ امنیت دیپلمات‌هایمان را تأمین کنید

«اصل عمل متقابل» یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است، بر همین اساس اگر کشوری در واکنش به کشوری دیگر بلافاصله به اقدام متقابل دست بزند، از سوی سایر دول مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد زیرا این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود؛ اما اکنون در انفعالی سؤال‌برانگیز، پس از گذشت چندین ماه از اخراج ۲ دیپلمات ایرانی در هلند و بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان و سپس استرداد وی به بلژیک و سپس اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه به این گفته بسنده می‌شود که در موعد لازم اقدام متناسب انجام می‌شود!

متاسفانه این انفعال از سوی دستگاه دیپلماسی، طرف اروپایی را در استمرار اقدامات ضد ایرانی گستاخ‌تر کرده است.

به نظر می رسد که دشمن را هم باید در محافل بین‌المللی به محاکمه بکشیم و از امتیازات سیاسی آن بهره ببرید و به دنیا نشان دهید حق با ایران است، هم پاسخ گستاخی‌ها را بدهید تا تکرار نشود وگرنه باید شاهد تکرار حوادث تاسف‌باری باشیم که سال ۹۵ و در ضیافت شام فرانسه گذشت. بخوانید:

«وزیر خارجه فرانسه در راس یک هیئت اقتصادی ۶۰ نفره وارد تهران شد تا علاوه‌بر رایزنی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان، در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و تجار فرانسوی شرکت کند. در بدو ورود «ژان مارک آیرو» به تهران، ضیافت شامی در سفارت فرانسه و به افتخار وزیر خارجه و تجار همراه وی از سوی سفیر فرانسه برگزار شد. در میانه میهمانی و پس از سخنرانی آیرو، یکی از تجار فرانسوی وی را مورد خطاب قرار داد و می‌پرسد: جناب وزیر چرا ‌سفر به تهران دقیقا در روزی انجام شد که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا در خلیج‌فارس و در نزدیکی آب‌های ایران مانور نظامی که طبیعتا پیام‌های خاصی دارد، برگزار کرده‌اند؟ آیا فکر نمی‌کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تاثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید؟ وزیر خارجه فرانسه در پاسخ می‌گوید: «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این سفر ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه‌ریزی برای سفر در تهران و پاریس به این مسئله معترض نشدند. دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم  نخواهیم شنید.»

لازم به ذکر است که تمام دیپلمات‌ها دارای مصونیت (معاف از تعقیب حقوقی و کیفری) هستند و طبق مواد ۲۹ و ۳۱ کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک، به هیچ وجه نمی‌توان آنها را توقیف یا بازداشت کرد و حتی برای ادای شهادت نیز نمی‌توان آنها را به دادگاه فراخواند. این موضوع شامل حال خانواده دیپلمات‌ها نیز می‌شود (ماده ۳۷).

متاسفانه اکنون بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت آقای اسدی-دیپلمات سفارت ایران در اتریش- سپری شده است و از طرف دیگر دیپلمات‌های کشورمان در هلند و فرانسه نیز به دلایل واهی اخراج شده‌اند.

این اتفاقات زنجیره‌ای توهین‌آمیز در حقیقت سکانس‌هایی از پروژه تست و تحقیر است. طرف غربی گام به گام بر شدت تحقیرآمیز بودن اقدام خود می‌افزاید و در مقابل واکنش طرف ایرانی را می‌سنجد، هر چقدر واکنش منفعلانه‌تر باشد، شدت تحقیر باز هم افزایش می‌یابد.

اقدام منفعلانه دستگاه دیپلماسی و دولت آقای روحانی تبعات بسیار خطرناکی برای کشور در پی دارد؛ زیرا بسیاری از مقامات کشورمان در حوزه‌های مختلف از گذرنامه دیپلماتیک برخوردار هستند و انفعال و بی‌عملی دولت در واکنش به پروژه تست و تحقیر، می‌تواند به اقدامات مشابه در آینده برای دیگر مقامات کشورمان منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    وقتی شل بگیری و وا بدی همینه دیگه انقد دارن گستاخ میشن که اگه فردا اقای ظریف رو هم دستگیر کردن نباید تعجب کرد
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      59 57
      نه دادا... خودشونم میدونن چه گندی زده که اخراجش کردن. در صورتی که ایران مقابله به مثل کنه دولت فرانسه مدارک سوتی طرف رو رو میکنه و آبروی ایران رو میبره. حالا شما خودتون جای حکومت ایران باشید ترجیح میدین اخراج دیپلمات رو قبول کنین یا اینکه دولت مقابل آبروی شما رو توی دنیا ببره؟!
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      23 22
      یاد سفیر ایران توی برزیل افتادم زمان احمدینژاد. احتمالا اون موقع هم ما باید مقابله به مثل می کردیم
    • محسن121 IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      11 3
      بنزین به هواپیمای ظریف ندادن و کسی استقبال نکرد از ایشون حالا هم اخراج وابستگان دیپلماتیک !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آیا ما بیداریم ؟؟؟؟
    • حسین PL ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      18 3
      حسن عباسی همین مسائل را میگفت که دولت براش پرونده درست کرد
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      3 4
      دولت عباسی رو محکوم نکرد قوه قضائیه محکومش کرد
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    58 6
    رئیس جمهور مملکت جمهوری اسلامی با ادبیاتی مشابه رئیس جمهور ده سال پیش افغانستان بعد از فرار همه شرکت ها و بانک های اروپایی از ایران میاد میگه این افتخار بزرگی هست که اروپا جلوی امریکا ایستاده در برجام!!!!! آنهم بعد از کاهش 1.5 میلیون بشکه ای نفت ایران!! شما انتظار داری برن دنبال اعتبار پاسپورت ایرانی و اون مذخرفات انتخاباتی..در تعجبم چرا این افراد ریاکار باید تایید صلاحیت بشن به جز قالیباف همه رو باید رد صلاحیت می کردن هر چند مشکل ایران دیگه با فرد حل نمیشه و نیاز به یک سیستم و تیم داره
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    75 6
    دیپلماسی ذلت
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      48 2
      اختیار دارید ... نفرمائید لطفآ .... ! مگر همین دیروز آقای روحانی نفرمودند تمام اروپا در مقابل امریکا پشت ایران ایستاده اند ؟!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      13 45
      دیپلماسی عزت شما رو هم 8 سال دیدیم
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      59 3
      اون هشت سال انداهز هشتاد سال شما کارکردن شماها بودید کهدلار از هفت تومن به هزار تومن رسوندید یادتو ن نره و الان بعد پنج سال نوکری دلار شده چهارده هزار کی میخواهید از خواب خرگوشی بیدارشید از لجبازی حماقت دست بردارید
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    25 9
    دولت تدبیر و امید
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      16 0
      نخیر دولت تردید و نومید
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    63 5
    حقارتی که در طی سه سال گذشته پس از برجام بر ایران رخ داده تقریبا بعد انقلاب بی سابقه هست اون از سفر تحقیر آمیز روحانی به ایتالیا که مجسمه سردار رومی که رو ایران رو در سوریه شکست داده بود گذاشته بودن بالای سرش!! که سنگین ترین توهین تاریخی به ایران حتی از قبل انقلاب بود اون از سفر به فرانسه و اون خنده های نمایشی در بغل رئیس جمهور فرانسه در حالی که اون با چهره ای عبوس فقط در حال بی محلی به روحانی بود جالبه صداوسیما هم که این موضوع اخراج رو کلآ سانسور کرد این طرف هم اعتراض می کنه چرا موضوع رو رسانه ای می کنید!!!!
  • لبيك يا حسين ع IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    48 4
    اين وزارت خارجه بي عرضه غرب پرست ذليل هيچ كاري جز ذلت وذليل بودن ندارد ونميدانم ظريفففففففففففف وباند نيويوركي چه نقطه ضعفي دارند نزد غربيها كه جرات هيچ نوع عرض اندامي را ندارند هيهات من الذله
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    41 3
    خب خدا رو شکر این وعده دولت هم محقق شد و احترام به پاسپورت ایرانی بازگشت!
  • یک ایرانی مسلمان انقلابی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    31 5
    آقای روحانی ،وزارت خارجه،مسئولین لطفاشمارابه خدااینقدرباتعلل کردنهایتان عزت مردم ایران راخدشه دارنکنید...
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    23 3
    چرا اخراجش کردن؟ کی بوده؟ چرا اسمش رو نمیگن؟!
  • مراد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    38 6
    دولت ذلت وخواري .
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    28 1
    دولت نه بگو ماست دوغ کشک سیب زمینی
  • DE ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    27 1
    یک دیپلمات ایرانی هم از فرانسه اخراج شد. به جهنم که اخراج شده لابد پاسپورت عزت خانم دستش نبوده اخراج شده .پناه میبرم به خدا اگر پاسپورت ایرانی را به عزت خانم برنگردانم. حالا برود جای گرم که نلرزد ....
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    6 0
    خوبه اخراج کردن شاید یه روز دیپلماتها را چوب کاری بکنند علی برکت الله
  • DE ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    8 1
    فرانسه را ولش کن. یک مغازه در ترکیه پرچم ایران و سوریه و افغانستان را روی ویترینش گذاشته و یک ضربدر قرمز هم رویشان کشیده و نوشته ورود ایرانی و سوری و افغانی ممنوع! نوشته بی فرهنگ هستند. روزگار رو ببین٫ ترکیه از صدقه سر ما رشد کرده.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    4 0
    کاش یا رومی روم بودیم یا زنگی زنگ .
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    6 0
    هنوز تو کف اینم تبعات یک انتخاب غلط چقدر زیاده می تواند باشه و تا کجاها ادامه پیدا کنه ...........خدایا به دادمان برس
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 12
    بخوای تو فرانسه بمب بذاری تا اروپا هم از برجام خارج بشه!عوامل اخراج شدن.شما خوبین.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    2 1
    یعنی همانطور که آمریکایی ها مصونیت دیپلماتیک داشتن یا این فرق داره؟ :))
  • جلالی IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    6 0
    سکوت علامت رضایت هست، حالا چرا وزیر امور خارجه رضایت به پذیرش دارد ؟ پس باید موضع فرانسه مستدل باشد، وریگ در کفش دیپلمات!!!
  • مهربان IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    8 0
    در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود!!!!!! نگران نباشید،قرن بعدی اقدام خواهد شد
  • علي IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    6 0
    هروقت عزت اسلامي وايراني رابه پاي غرب وخشنودي انان قرباني كرديم تحقيروتحريم بيشترشديم دولت تدبيرواميد
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    10 0
    اینم نتیجه یکی دیگر از وعده های جناب پرزیدنت! علی برکت الله
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    5 0
    احتمالا موضوع تروریستی بوده،خواهشا ابروی مارونبرین،مملکت عجب گیری کرده،عربستان یکی رومیکشه ببینین چه ابروریزی شده ،دنیادیگه تحمل یکجانبه گراییو نداره
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 1
    دمشون گرم
  • کوروش IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    9 0
    خداوند این مملکت را از لنجزار سبز و بنفش برهاند...
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    9 0
    خاک بر سربی لیاقت اگه الان یه سگ تو فرانسه بیمره این آقایون اولین کسی هستن که پیام تسلیت میدن ذلیل خاک بر سرا بی
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    7 0
    علی برکت الله
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    دیپلماسی التماسی
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    به خاطر برجام اروپاییه
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا.
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    2 0
    وقتی سر تعظیم در برابر کفار غربی بگذارید از اینها بیشتر هم بر سر ایرانی می آورند. روحانی شرمت باد با این دولت داری ات.
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    3 0
    اگر به پست اسدی در سفارت ایران توی فرانسه خوب دقت کنید به علت عدم پیگیری جدی وزارت خارجه پی می برید ! # وزارت خارشه !!!!
  • US ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    6 0
    بخدا ابرومونو جلوی بچه لاتای نوفل نوشاتو بردن.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    1 0
    معمولا این افراد در پوشش دیپلمات هستند.
  • LB ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    حالا شاید یه گندی زده اخراج شده. اما من برام سواله که آیا تا پایان زمان ماموریتش میشینه توی ایران و حق ماموریت چند هزار یورویی میگیره یا نه، حقوق معمول وزارت؟
    • حسین NL ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      0 0
      حق ماموریت می گیره تا زمانیکه در زندان باشه اسیر محسوب میشه و بعد حق آزادگی و جانبازی می گیره این قانونه
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    میخواین برم با غربی ها برخورد کنم دیپلماتاشونم جارو کنم بیرون ؟؟؟آقای ظریف
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    1 0
    چه قدرتی داره این دیپلماسی بعضی ها...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس