خبر ویژه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید جریانی مخالف تحریم‌های بی‌محابای ترامپ علیه ایران راه افتاده و باید با این جریان وارد مذاکره و لابیگری شویم.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر جریانی در آمریکا به راه افتاده که مخالف سیاست تحریم‌های بی‌محابای ترامپ علیه ایران است. بخشی از این جریان نظرات متفاوت دو مؤسسه مالی و پولی بزرگ آمریکا یعنی سیتی گروپ و جی‌پی‌مورگان است که رسماً اعلام کردند با سیاست ترامپ مخالف هستند و معتقدند که ایران باید بتواند از دسترسی‌های پولی و مالی سوئیفت برخوردار شود.


وی خاطرنشان کرد: البته این اتفاق با رأی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه همراه شد که این رأی شامل حوزه‌هایی مربوط به حقوق انسانی از جمله تهدید جان مردم، صنعت هوانوردی و دسترسی اضطراری بانکی، دارویی و کشاورزی است.


وی با اشاره به معافیت برخی کشورها در خرید نفت از ایران و همکاری مشترک گازی میان انگلیس و جمهوری اسلامی یادآور شد: این عوامل نشان می‌دهد که جریان تحریم محدود ایران تا حدی در مقابل تحریم همه‌جانبه ترامپ تقویت شده است.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: تحلیل فضای رسانه‌ای، مشورت‌دهنده‌های فکری و اتاق‌های فکر آمریکا نشان می‌دهد در حال حاضر در این کشور به صورت جدی این بحث مطرح است که رویکرد ایرانی‌ها در حال نتیجه‌گیری از رویکرد مشارکت‌جویانه خودشان است.


فلاحت‌پیشه با بیان این که زمانی که ایران برجام را پاره نکرد، آمریکایی‌ها تلاش کردند این اقدام را بعنوان نقطه ضعف کشورمان نشان دهند تأکید کرد: شکست سیاست آمریکا در محاکمه ایران در شورای امنیت و به تبع آن کنار رفتن نیکی‌هیلی، یکی از بازتاب‌های این موضوع بود.


فلاحت‌پیشه با بیان این که جریانی در آمریکا معتقد است که سیاست ترامپ ایالات متحده را سمت انزوا پیش می‌برد گفت: بنابراین با این شرایط، نباید کانال دیپلماسی با آمریکا بسته شود زیرا آمریکا ترامپ نیست.


این نماینده مجلس تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد فضای دیپلماتیک تازه‌ای برای تنش‌زدایی با آمریکا فراهم شده است.


اظهارات آقای فلاحت‌پیشه از چند جهت مخدوش است؛ جدای از اینکه رهبر معظم انقلاب هر نوع مذاکره جدید با آمریکایی‌ها را بی‌فایده و ممنوع اعلام کرده‌اند و طبعاً رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید این رهنمود صریح را بداند و مراعات کند.


اولاً سیتی گروپ و جی‌مورگان و قبیل آنها ظرف ۵ سال گذشته که دولتین اوباما و ترامپ در حال تشدید تحریم‌ها بودند، کجا بوده‌اند تا در عمل اعتراض کنند؟! وقتی وزیر خارجه می‌گوید نتوانستیم در ۲۰ ماهه پس از اجرای برجام (به خاطر ابقای تحریم‌ها) حتی یک حساب بانکی در انگلیس افتتاح کنیم، ادعای حمایت از دسترسی‌های پولی و مالی ایران کدام مابه ازای واقعی دارد؟ آیا جز این است که در همان زمان اجرای برجام، برخی سفارتخانه‌های خارجی (نظیر کره جنوبی) با چمدان، حقوق کارمندان خود را منتقل کرده‌اند و ما نیز در دسترسی‌های مشابه، مشکل اساسی داشته‌ایم؟ با این وصف، القای دوگانگی در آمریکا برسر تحریم‌های ضد ایرانی برای چیست؟


ثانیاً جای سؤال است، برجام کدام ایراد بزرگ را داشت که وزارتخارجه به جای شکایت براساس آن، به شکایت طبق معاهده مودت ۱۹۵۵ مبادرت کرد اما همان شکایت نیز - غیر از محکومیت لفظی آمریکا در لاهه، کمترین تأثیر ضد تحریمی نداشت؟!


ثالثاً معافیت برخی کشورها از تحریم خرید نفت ایران، موقتی است و در دولت اوباما نیز سابقه داشته است. در این فرآیند به کشورها اجازه می‌دهند در یک پروسه زمانی مشخص، خرید خود از ایران را کاهش دهد یا به صفر برساند. بنابراین، این اتفاق، ربطی به جریان ضد تحریمی مورد ادعای آقای فلاحت‌پیشه در آمریکا ندارد.


رابعاً اروپایی‌ها بیشتر مشغول وقت‌کشی و سردواندن هستند و به موازات تعارفات بی‌فایده و کلی‌گویی، شرکت‌های آنها از کشور خارج شده‌اند.


خامساً دولت بدعهد آمریکا باید با شکایت دولت و وزارت خارجه، در شورای امنیت سازمان ملل (به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام الصاقی به آن) مؤاخذه و محاکمه می‌شد و عجیب است که آقای نماینده، به خاطر اینکه آمریکا نتوانسته ما را محاکمه کند، هیجان‌زده است!!


سادساً ایفای بازی دوگانه پلیس خوب و پلیس بد، شگرد همیشگی آمریکایی‌هاست. با همین شگرد بود که امثال جان‌کری، آقای ظریف و تیمش را تشویق کردند کمترین اعتراض عملی به نقض برجام انجام ندهد و به شکل یکطرفه به انجام تعهدات برجامی ادامه دهد.


گفتنی است دموکرات‌های آمریکا بیشترین اقدامات خصمانه تحریمی و غیرتحریمی را علیه ملت ایران مرتکب شده‌اند که تحریم‌های موسوم به فلج‌کننده، خرابکاری ویروسی و ترور دانشمندان هسته‌ای از جمله آنهاست. دولت اوباما پس از برجام نیز بارها به پیمان‌شکنی پرداخت و این واقعیت در آخرین اظهارات وزیرخارجه در مجلس (در جریان بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون CFT) درباره هر دو دولت اوباما و ترامپ مورد تصریح قرار گرفت. بنابراین روشن نیست چرا نماینده مجلسی که به روال همه کشورهای دنیا باید نسبت به دولت و وزارت خارجه کمتر محافظه‌کار و مطالبه‌گرتر باشد، نسخه مشکوک انفعال و ارتباط با شروع‌کنندگان نقض‌عهد در برجام را می‌پیچد؟ آیا نمایندگان کنگره آمریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه) نیز این گونه عمل می‌کنند؟ یادآور می‌شود دولت اوباما با اجرای قانون ممنوعیت ویزا برای اتباع ۳۸ کشور (در صورت سفر به ایران) آغاز کننده اعمال محدودیت‌های اقتصادی و تحریمی علیه کشورمان در پسابرجام بود.


شایان ذکر است نمایندگان و سناتورهای کنگره آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، در هنگام رأی‌گیری و تصمیم‌گیری علیه ایران، بارها با اتفاق نظر کامل و همسویی مشترک رأی داده‌اند. اما با این وجود به نظر می‌رسد جریان نفوذ و دستکاری در محاسبات، آدرس غلط به برخی نماینده‌ها برای زمزمه مذاکره مجدد در کشورمان می‌دهد که سزاوار رصد و پیگیری است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    سیاست یعنی همین گل یا پوچ بازی کرده اید تا حالا؟ خالی بازی کرده اید؟ بابا یک ذره عقل........
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 0
    با صراحت وبیان قاطع رهبری عزیز در مورد عدم مذاکره با امریکا تحت هیچ شرایطی زمزمه های شوم اینچنینی که خواهان قبح زدایی وتوجیه در باب مذاکره مجدد با امریکاست از زبان هرکس و مسیولی جز نشان از بی بصیرتی وخیانت به منافع ملی وکشور وملت نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس