مهدی نصیری

این که تصور کنیم راه حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در دست فقه و حوزه است و نظام و جامعه منتظر درسهای خارج فقه حوزه است تا خروجی آنها موجب حل این مشکلات شود، تا حد زیادی از واقعیت بیگانه است.

به گزارش مشرق؛ «مهدی نصیری» فعال رسانه‌ای-حوزوی و مدیر مسوول سابق کیهان در تازه ترین یادداشت خود در کانال تلگرامش نوشت:

 ظرف هفته های اخیر بحث های زیادی بین صاحب نظران در مورد حوزه و سکولاریسم مطرح شد. آنچه مسلم است قول به جدایی دین و حوزه های دینی از سیاست، بر خلاف مسلّمات و الفبای دین و شریعت است و بدون شک همه انبیای الهی تحقق اهداف والای معنوی و اخلاقی و عدالت خواهی و ایجاد قسط را از رهگذر تحقق حکومت الهی دنبال می کرده اند و هیچ حکومت نامشروعی را -جز از باب تقیه- تایید نمی کردند. اما این همه ی ماجرا نیست و در این میان نکات دیگری مطرح است که باید در این بحث بدانها هم توجه کرد:

بیشتر بخوانید:

از شرکت‌های مضاربه‌ای دهه ۶۰ تا موسسات مالی دهه ۹۰ +عکس

جای ده‌ها درس خارج فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه خالی است

ازغدی: یک نگرش سکولار و غرب‌زدگان معمّم هم داریم

 1.  بر اساس مبانی تشیع، قوام دین و ارائه و اقامه دین در حد مطلوب و رضایت بخش منحصر به امام معصوم است، آن هم مشروط بر مبسوط الید بودن او. اگر معصوم حاضر ولی مبسوط الید نباشد و یا در پرده غیبت برود، خیمه تشریع و هدایت و جامعه سازی و حکومت دینی با انکسار و خلل های بسیار جدی مواجه خواهد شد و هیچ عامل دیگری نمی تواند چنین انکسار و خللی را به نحو کامل و مطلوب پر کند.

این باور که با فقه مبتنی بر اختلافات فراوان و ظنون بی شمار می توان جامعه و نظامی تراز دینِ نفس الامری و احکام الله واقعی ساخت، بر خلاف مبانی قران است

2. مراجعه به فقها در عصر غیبت، سفارش اهل بیت علیهم السلام و عمل به فتاوای فقهای جامع الشرایط تکلیف است و رد بر آنها مانند رد بر حجت معصوم خداوند و رد بر خود خداوند است اما روشن و واضح است که این امر از باب ضرورت و اضطرار است و در مثل مانند تیمم به جای وضو در زمان فقدان آب است.

3. مرجعیت و فقاهت در عصر غیبت نمی تواند خلا حضور و حاکمیت معصوم علیه السلام را پر کند و جامعه را به زلال معارف و احکام الهی و عدالت مطلوب انبیای الهی برساند. مرجعیت و فقاهت گر چه تنها گزینه مومنان برای رستگاری و عمل بر اساس موازین دینی -- در حد وسع و توان فقه و فقیهان--در عصر غیبت است و فقه و فقها موظف به تشکیل حکومت در  صورت امکان و فراهم بودن زمینه های آن و جامعه سازی دینی در حد توان اند و این وسع و توان در روزگار کنونی می تواند نتیجه بسیار مهم و سازنده ای داشته باشد، اما این باور که با فقه مبتنی بر اختلافات فراوان و ظنون بی شمار ـ البته معتبر و مجزی از تکلیف ـ می توان جامعه و نظامی تراز دینِ نفس الامری و احکام الله واقعی ساخت، بر خلاف مبانی قران و اهل بیت علیهم السلام و واقعیت های فقه موجود است.

4. فقه موجود، علاوه بر مصیبت غیبت حجت معصوم خداوند، با پدیده ای دیگر به نام سیطره مدرنیته و تمدن جدید غرب مواجه است که مانعی بسیار اساسی در تحقق مطلوب بسیاری از احکام الله و ارزشهای دینی است و فقه و شریعت را با شوره زاری تمدنی مواجه کرده است که اصلاح آن اغلب جز با حذف و نسخ این تمدن امکان پذیر نیست و این البته از عهده فقه و حوزه ساخته نیست و اساسا دیدگاه مشهور در حوزه، تایید و امضای بخش های زیادی از این تمدن است و در یک نگاه ساده و بسیط، مانعیتی برای آن نمی بیند و تحولات سترگ موضوعی و ساختاریِ حاصل از مدرنیته را صرفا محصول یک تحول کمّی و تکاملی می بیند و ظاهرا تا مدرنیته همه عرصه های ذهنی و عینی را  کاملا فتح نکند،  حرکتی جدی و فراگیر را در حوزه برای فهم مستحدثه ای به نام مدرنیته --ـ به وسعت تاثیرگذاری بر همه جهان و همه ابعاد زندگی، که هزاران موضوع جدید را به دنبال خود داشته است،بر نمی انگیزد.   

ندیدن این مانع و مستحدثه بزرگ توسط فقه و حوزه اولا خود از مصادیق نوعی سکولاریسم است که سکولاریسم ستیزان انقلابی و حوزوی اغلب بدان التفات ندارند و بر تمدنی مبناء و بناء سکولار مهر تایید--جز در ابعاد اخلاقی و فرهنگی آن که تعارضش با فقه و دین آشکار است--می زنند و ثانیا من حیث لایحتسب چنان ناکامی هایی را برای فقه و حوزه در تحقق آرمانهای دینی رقم خواهد زد که در آینده ای نه چندان دور همه خوش باوران را از خواب جزمیِ آرمان گرایی فارغ از واقعیات  و تنگناهای موجود  در عصر سیطره مدرنیته بیدار خواهد کرد.   

سکولاریسم ستیزی سطحی و شعاری ما با این مدیریت فشل اقتصادی منجر به محبوبیت بیشتر سکولاریسم در جامعه شود

حوزه و فقهی که کمترین تحلیلی از نقدینگی در اقتصاد امروز و پول اعتباری و تورم ناشی از آنها --ـ و این که همین پول اعتباری که موضوع مستحدثی در برابر نقدین (طلا و نقره) و پول واقعی بوده است --ـ ندارد و توجه ندارد که دولت های مدرن (و در راس همه دولت آمریکا با دلار خود) بیشترین دستبردها را به اموال و دارایی های مردم  جهان با پدیده مدرنی به نام خلق پول می زنند و دولت جمهوری اسلامی هم ید طولایی در این تکنیک اقتصادی مدرن دارد و سی هزار میلیارد تومان به سرقت رفته و یا گم شده در صندوق های اعتباری و بانکهای خصوصی را برای جلوگیری از بحران، با خلق پول توسط بانک مرکزی جبران می کند و غول نقدینگی را فربه تر می کند تا زنجیر پاره کند و فاتحه ارزش پول ملی را ظرف چند هفته بخواند، چگونه این همه شعار سکولاریسم ستیزی می دهد؟ وضع روانی بسیاری از انسانها بیانگر این است که اگر از رفتار شما ناراحت باشند، سعی می کنند با همان چیزهایی که شما مخالفید، همدردی بیشتری کنند و لذا خوف آن وجود دارد که سکولاریسم ستیزی سطحی و شعاری ما با این مدیریت فشل اقتصادی منجر به محبوبیت بیشتر سکولاریسم در جامعه شود.

5. تصوری غلو آمیز از توانایی های فقه و حوزه در حل مشکلات و مسائل کشور،  نه به نفع فقه و حوزه است و نه به نفع نظام. باید واقع بین بود. از اشکالات فقه و اسلام شناسی موجود، اهتمام به برش هایی از دین و ندیدن برخی دیگر از برش هاست. ما پیوسته در تمام این سالیان از عدالت و سرسختی و سازش ناپذیری امیرالمؤمنین علیه السلام گفته ایم و درست هم بوده است و چون افتخاری برتارک آن عدالت مجسم و  مذهب تشیع می درخشد اما همه سیره آن امام همام این نبوده است. این سترگ مرد عرصه عدالت و سیاست، سیره ای از واقع بینی و خاضع شدن در برابر واقعیت های تلخ نیز دارد.

علی علیه السلام وقتی حکومت را در دست گرفت در برابر 26 بدعت اساسی و بزرگ که میراث خلفای پیشین بود و مبارزه با آنها موجب از هم گسیختگی انسجام اجتماعی و ملی و سیاسی می شد، مماشات کرد

تاکنون کمتر به مردم گفته ایم که علی علیه السلام وقتی حکومت را در دست گرفت در برابر 26 بدعت اساسی و بزرگ که میراث خلفای پیشین بود و مبارزه با آنها موجب از هم گسیختگی انسجام اجتماعی و ملی و سیاسی می شد، مماشات کرد و از اصلاح آنها چشم پوشید و از جمله این موارد بازنگرداندن بخشی از قطایع و اموال و املاکی بود که اغلب توسط خلیفه سوم به این و آن به ناحق داده شده بود در حالی که حضرت قبلا سوگند یاد کرده بود که اگر به کابین زنانشان رفته باشد باز خواهم گرداند. (البته در این زمینه بیش از اندازه به این سیره عمل کرده ایم! در حالی که در زمانه ما برای حفظ انسجام و اعتماد اجتماعی باید اغلب عکس این عمل کرد و دست نظام مانند دست امیرالمؤمنین جز در مواردی که فلان مسئولی که  اعلام می کند که اگر سراغ فلانی بروید اعلام جنگ می کنم، بسته نیست).

در هر صورت این که تصور کنیم راه حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در دست فقه و حوزه است و نظام و جامعه منتظر درسهای خارج فقه حوزه است تا خروجی آنها موجب حل این مشکلات شود، تا حد زیادی از واقعیت بیگانه است. بسیاری از مشکلات کنونی ناشی از ضعف مدیریت و بسیاری دیگر ناشی از ساختارهای مدرن اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است که حوزه و فقه کار زیادی نمی توانند در باره آنها انجام دهند و اتفاقا بخشی از راه حل های آنها ممکن است در عرف موجود حکمرانی در جهان و تجربیات موجود در دنیا باشد که باید حوزه راه استفاده از چنین عرفی را به نحو احکام اولی و یا ثانوی و مهمتر از همه فقه مصلحت برای نظام و جامعه باز کند و بی جهت در موارد ناتوانایی ها و تزاحم اهم و مهم مته بر خشخاش نگذارد.

6. حوزه انقلابی به جای ورود به مباحثی سروصدا برانگیز و کم فایده و گاه ذهنی محض، می تواند با ایستادن بر سر مسلّمات فقهی و دینی و انقلابی (فارغ از تعدد و تکثر فتاوا) و مطالبه آن از نظام و دستگاهها بیشترین نقش را در تقویت جمهوری اسلامی داشته باشد. پدیده فسادهای مالی و اقتصادی موجود در کشور و انواع رانت خواری ها و فسادهای گسترده اداری، بیش از هر شبهه فلسفی و فقهی و سیاسی و فرهنگی برای نظام و حکومت روحانیت ویرانگر و مشروعیت زداست و فقه و حوزه اگر در این زمینه ورود لازم و کافی را نکند، باید مطمئن باشد که دو جریان موجود سیاست گریز در حوزه ـ که البته دراقلیتند ـ شامل جریان سنتی قائل به عدم جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت و نیز جریان مدرن قائل به محوریت عرف و دموکراسی در حکومت، عرصه را بر انقلابیون سکولاریسم ستیز تنگ خواهند کرد که نتیجه آن تضعیف نظام خواهد بود. پس مبارزه با فساد یاد شده وظیفه معجّل حوزه انقلابی و فقه غیر سکولار است.  

خاتمه: حوزه و فقه مبتنی بر منجزیت و معذریت و فاصله دار از بسیاری از احکام واقعی خداوند در فراتر از مسلمات دین و مذهب، باید سودای تحقق جامعه ای تراز دین که رضایت عمومی را در حدی بالا جلب کند و آرمانها را در سطحی عالی محقق کند، که نه وظیفه حوزه است و نه مقدور حوزه و جمهوری اسلامی، برای صاحب اصلی شریعت و مفسر  حقیقی آن و فصل الخطاب دین ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ بگذارد که ان شاء الله با ظهور قریبش محقق خواهد شد.  و الله العالم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • خودم US ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    16 10
    به به ...چشمم روشن..
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      9 13
      خوب ای بابا تو و امثال تو فقه رو نمی فهمن دلیل نمی شه که فقه نمی تونه . عرضه نداشتید اجتهاد و تفقه جدید کنید . اینو بگید . آقای حسن عباسی به بهترین شکل ممکن فقه را حکومتی را تبیین کرده اند.
    • محمد IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      8 11
      این از اون تکفیریهااست .کارش ازتکفیر عرفا رسیده به مسخره کردن فقه.
    • خودم US ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      2 1
      چرا صحبت من رو تقطیع کردی؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    7 2
    فقه موجود، علاوه بر مصیبت غیبت حجت معصوم خداوند، با پدیده ای دیگر به نام سیطره مدرنیته و تمدن جدید غرب مواجه است که مانعی بسیار اساسی در تحقق مطلوب بسیاری از احکام الله و ارزشهای دینی است و فقه و شریعت را با شوره زاری تمدنی مواجه کرده است که اصلاح آن اغلب جز با حذف و نسخ این تمدن امکان پذیر نیست و این البته از عهده فقه و حوزه ساخته نیست و اساسا دیدگاه مشهور در حوزه، تایید و امضای بخش های زیادی از این تمدن است و در یک نگاه ساده و بسیط، مانعیتی برای آن نمی بیند و تحولات سترگ موضوعی و ساختاریِ حاصل از مدرنیته را صرفا محصول یک تحول کمّی و تکاملی می بیند و ظاهرا تا مدرنیته همه عرصه های ذهنی و عینی را کاملا فتح نکند، حرکتی جدی و فراگیر را در حوزه برای فهم مستحدثه ای به نام مدرنیته ـ به وسعت تاثیرگذاری بر همه جهان و همه ابعاد زندگی، که هزاران موضوع جدید را به دنبال خود داشته است ـ بر نمی انگیزد.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    9 7
    تاکنون کمتر به مردم گفته ایم که علی علیه السلام وقتی حکومت را در دست گرفت در برابر 26 بدعت اساسی و بزرگ که میراث خلفای پیشین بود و مبارزه با آنها موجب از هم گسیختگی انسجام اجتماعی و ملی و سیاسی می شد، مماشات کرد و از اصلاح آنها چشم پوشید
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    10 14
    حوزه و فقهی که کمترین تحلیلی از نقدینگی در اقتصاد امروز و پول اعتباری و تورم ناشی از آنها ـ و این که همین پول اعتباری که موضوع مستحدثی در برابر نقدین (طلا و نقره) و پول واقعی بوده است ـ ندارد چگونه این همه شعار سکولاریسم ستیزی می دهد؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      4 2
      کمترین ؟! این مباحث اتفاقا جدید نیستند ، اما امروزه بیشتر ضرورتشان احساس می شود ، آیت الله مکارم در سنوات گذشته در بحث مضاربه به چنین مباحثی هم مشروح پرداختند ، اما این مباحث به جهت فقهی تخصصی بودن چندان وسعت رسانه ای شدن نمی یابند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    11 1
    اگر آثار مرحوم آیت اله بهبهانی ، نائینی و خراسانی را مطالعه کرده بودید ، شاید الان دچار این نوع گرفتاری نبودیم
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      1 2
      مرحوم نایینی در اواخر عمر خودش کتابش را بر زمین کوفت و گفت اگر می دانستم این "نتزیه المله" به این جا "انحراف مشروطه" ختم می شود آن را نمی نوشتم.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      3 0
      تنبیه الامه و تنزیه المله کتاب استاد نائینی رو درست بنویس اگه بلدی!
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    13 13
    این به نوعی حجتیه جدید است و به قول حضرت امام فقه می تواند از گهواره تا گور را مدیریت کند و البته در یک برنامه بلند مدت فقه باید تمدن را هم طراحی کند که انشا الله الگوی پایه پیشرفت عهده دار این مسئولیت است
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    4 2
    با تیتر خبر موافقم
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    6 0
    برایند نگاه غلط به فقه همین می شود. گویا فقه را تاکنون نفهمیدند. مجموعه فقه ارائه چارچوبی است برای تربیت، تعالی و هدایت بشر بخشی از فقه ایجاب و سلب است برای رفتارها و افعال؛ یعنی برنامه می دهد و هنجارهای شخصی و اجتماعی را بیان می کند. (مانند قوانین مدنی) و بخشی دیگر آن ناظر به چارچوبی جامع در قالبی کلی است. اینبار باید و نباید برای اشخاص نیست بلکه برای حفظ آن چارچوب است. شخص یا جامعه تامادام که از آن قالب خارج نشدند، در انتخاب افعال و فرصت ها آزاد و مختارند. مگر اشخاص در سپرده گذاری در بانکها آزاد نیستند اما وقتی از چارچوب تعریف شده فقه حکومت خارج شد؛ آنجا که تنبلی و بیکاری فزونی گرفت و کار و تولید نزول پیدا کرد، ارزشگرایی جایش را به سودا گرایی داد، جناب نصیری، فقه کارکردش را به شما نشان خواهد داد... . شما کارایی بخش دوم فقه را ندیدید. درست است...! ما کمتر به مردم گفتیم که حضرت امیرالمومنین در بدو شروع حکومتش دست به عزل تمام فرمانداران و حاکمان فاسد منتخب خلیفه سوم به خصوص معاویه ملعون بود... بله! اصلاح نماز تراوی، به برهم زدن انسجام و اتحاد مسلمانان نمی ارزد اما عزل معاویه ارزشش را داشت چون ارزش دین در حال سقوط بود. آقای نصیری! معصوم علیه السلام هّل نمی دهد که به شما حرکت کردن را می آموزد، بن بست نمایش نمی دهد که به ما امید و راه نشان می دهد. آقا مهدی! طریقیت ظنون از طریق قطعیات برایمان خیلی معتبرتر است تا خود ظنون. ما با سکولار در ستیزیم اما با تفکرات انجمن حجتیه ها وجدانمان را خاموش نمی کنیم تا منفعل شویم. بلکه این نظام جمهوری اسلامی را از خود و برای خود می دانیم برای اعتلای آن تلاش می کنیم که کم خون برایش ندادیم...
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    4 1
    برایند نگاه غلط به فقه همین می شود. گویا فقه را تاکنون نفهمیدند. مجموعه فقه ارائه چارچوبی است برای تربیت، تعالی و هدایت بشر بخشی از فقه ایجاب و سلب است برای رفتارها و افعال؛ یعنی برنامه می دهد و هنجارهای شخصی و اجتماعی را بیان می کند. (مانند قوانین مدنی) و بخشی دیگر آن ناظر به چارچوبی جامع در قالبی کلی است. اینبار باید و نباید برای اشخاص نیست بلکه برای حفظ آن چارچوب است. شخص یا جامعه تامادام که از آن قالب خارج نشدند، در انتخاب افعال و فرصت ها آزاد و مختارند. مگر اشخاص در سپرده گذاری در بانکها آزاد نیستند اما وقتی از چارچوب تعریف شده فقه حکومت خارج شد؛ آنجا که تنبلی و بیکاری فزونی گرفت و کار و تولید نزول پیدا کرد، ارزشگرایی جایش را به سودا گرایی داد، جناب نصیری، فقه کارکردش را به شما نشان خواهد داد... . شما کارایی بخش دوم فقه را ندیدید. درست است...! ما کمتر به مردم گفتیم که حضرت امیرالمومنین در بدو شروع حکومتش دست به عزل تمام فرمانداران و حاکمان فاسد منتخب خلیفه سوم به خصوص معاویه ملعون بود... بله! اصلاح نماز تراوی، به برهم زدن انسجام و اتحاد مسلمانان نمی ارزد اما عزل معاویه ارزشش را داشت چون ارزش دین در حال سقوط بود. آقای نصیری! معصوم علیه السلام هّل نمی دهد که به شما حرکت کردن را می آموزد، بن بست نمایش نمی دهد که به ما امید و راه نشان می دهد. آقا مهدی! طریقیت ظنون از طریق قطعیات برایمان خیلی معتبرتر است تا خود ظنون. ما با سکولار در ستیزیم اما با تفکرات انجمن حجتیه ها وجدانمان را خاموش نمی کنیم تا منفعل شویم. بلکه این نظام جمهوری اسلامی را از خود و برای خود می دانیم برای اعتلای آن تلاش می کنیم که کم خون برایش ندادیم...
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      5 4
      با نصیری موافقم. امروزه در تجربه و عمل ثابت شده فقه موجود ناتوان هست. . راه اصلی بازگشت به فقه حوزه هست. الان برخی نهادها مانند مجمع مصلحت نظام کارش دور زدن فقه شده درحالی که وظیفه اصلی این مجمع تشخیص مصلحت هست نه تعطیل فقه. با اقای نصیری موافقم و معتقدم فقه موجود کارایی ندارد. باید به فقه حوزه بازگشت. البته حوزه را اجازه نمیدهند در قدرت اجرایی کشور باشد. زمان ان رسیده قدرت اجرایی کشور به دست انقلابیون بیفتد لیکن خطر تحجر در برخی انقلابی ها ممکن هست ضربات شدید به اسلام و فقه بزند لذا باید با چشمی باز عمل کرد و از تحجر و نیز از سکولاریزم دوری کنیم.
    • پاسخ به : با نصیری موفقم IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      3 0
      مجمع تشخیص دور میزند ؟! این نهاد بر اساس احکام ثانویه عمل می کند ، کجای ابن دور زدن است ؟ احکام ثانویه هم همانند احکام اولیه ، جزو فقه هستند نه چیزی متضاد و دور زننده البته همان طور که در تشخیص احکام اولیه و تطبیق ممکن است اشتباه رخ دهد احکام ثانویه و تطبیقشان توسط مجمع نیز همین احتمال است ، و چیز تازه ای نیست
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    4 2
    فقه ناتوان نیست فقها ناتوانند به علت گستردگی موضوعات و فقدان تحقیقات گسترده و کم توجهی به قرآن این ناتوانی بروز می کند تمام مشکلات کشور راه حل قرآنی و فقهی دارد لکن مدیریت فعلی بسیار تنگ نظر و بخیل است محرمان آنچنان ضیق فم الرکیه را ترجمه کرده اند که برای صاحب نظران امکان عرض اندام نیست
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    5 0
    واقعیت این هست که مردم به جز دوره جنگ دیگه با نظام در اهداف اصیل اقتصادی فرهنگی و..همراهی نکردن و علتش هم این هست که نظام قدرت نرم رو بسیار دیر متوجه شد و حداقل سه دهه نظام رسانه ای ایران عملا در دست رقبای ایران قرار گرفته در خیلی موضوعات حتی رفتاری عکس داشتن و باعث تبدیل شدن ایران به قطب قاچاق کالا در غرب آسیا شدن مشکل اصلی در ایران مشکل اجرا هست وگرنه بهترین قوانین و مدل های اقتصادی و تمدنی غربی و شرقی در ایران تلاش شده در دو قرن اخیر پیاده بشه ولی همیشه در اجرا لنگ زدیم
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 0
    مصلحت منفعت فقه قرائت و... به نظر تا حدی درسته با فقه موجود و ساختارهای متمایل به تمدن غرب .به نظر با داروی گیاهی عمل قلب باز می خواد انجام بدن
  • DE ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    5 1
    با تشکر از استاد مهدی نصیری عزیز و طرح معضلات حوزه و جامعه ، اما ... کلام ذیل ایشان در باره سیره حضرت علی (ع) کم لطفی و احیانا سهوی بوده و جای گله شدید و انتقاد جدی دارد ؛ استاد می فرمایند «تاکنون کمتر به مردم گفته ایم که علی علیه السلام وقتی حکومت را در دست گرفت در برابر 26 بدعت اساسی و بزرگ که میراث خلفای پیشین بود و مبارزه با آنها موجب از هم گسیختگی انسجام اجتماعی و ملی و سیاسی می شد، مماشات کرد و از اصلاح آنها چشم پوشید» که باید گفت ، حضرت امیر (ع) از روز اول با انحرافات و به میراث خلفای پیشین اعلام جنگ کردند و در طول ۴ سال و چند ماه حکومتشان نیز یک روز «مماشات » نکردند و ۴ سال واندی فقط درگیر نبرد خونین و مستمر و بی وقفه بودند . البته مانند همه جنگ ها امور أهم و فی الاهم میشود و امر مهمتر بر امر أهم تقدم پیدا میکند ، ولی مبارزه حضرت (ع) هرگز متوقف نشد .. جنگ خونین و بیرحمانه جمل با ناکثان ، بقول استاد مهدی نصیری عزیز بر سر همان « 26 بدعت اساسی و بزرگ که میراث خلفای پیشین بود » سر گرفت. شعار عایشه و طلحه و زبیر « احیوا سیره الشیخین » بود ، یعنی احیای و بازگشت سیره و سیاست حکومتی ابوبکر و عمر !. براستی چرا حضرت امیر (ع) بعد ازمرگ عمر و در شورای ۶ نفره « شرط سیره شیخین » را نپذیرفت و از قبولی خلافت امتناع کردند و خلافت را به عثمان سپردند ؟ ... جنگ با قاسطین نیز که با رهبری معاویه و بسیج بنی امیه عثمانی و مروانی و سفیانی بود ، باز بقول استاد مهدی نصیری عزیز بر سر همان « موارد بازنگرداندن بخشی از قطایع و اموال و املاکی بود که اغلب توسط خلیفه سوم به این و آن به ناحق داده شده بود در حالی که حضرت قبلا سوگند یاد کرده بود که اگر به کابین زنانشان رفته باشد باز خواهم گرداند» ... مغیره ابن شعبه یکی از بزرگترین نابغه های سیاسی صدر اسلام بود ، وی به ابوبکر و عمر و عثمان و معاویه مشاورت سیاسی داد ، هنگامیکه مغیره نزد حضرت علی (ع) آمد و به حضرت (ع) راه مهار کردن معاویه و پیروزی بر اهل شام را عرضه کرد حضرت (ع) نظراتش را بدلیل «مماشات با قاسطین » نپذیرفتند ! چرا ؟ مغیره قسم خورد که دیگر به حضرت علی (ع) مشاوره ندهد و راه شام گرفت و به معاویه پیوست. حضرت امیر (ع) شهید مبارزات با انحرافات و عدم مماشات با بدعت ها شدند .
  • مهدی علوی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    6 1
    خداوند عقل را برای آدمیان حجت قرار داده است و وقتی عقل جمعی بر موضوعاتی توافق کند، آن موضوعات می‌تواند ملاک عمل باشد و مسلماً در اینگونه موارد فقه مخالفتی نخواهد داشت. مثالی عرض کنم بر اساس عقل جمعی روابطی در زندگی خانوادگی حاکم است و زن و شوهر هر یک وظایفی را انجام می‌دهند که بسیار خوب است و مشکل‌گشا. حالا اگر زن و شوهری بخواهند فقط بر اساس فقه عمل کنند، خانم خانه همین که فرزندش را به دنیا آورد، از باب احتیاط به وی آقوز را داده و تحویل شوهرش خواهد داد ضمن اینکه هیچ وظیفه‌ای در نگهداری بچه و پخت و پز و دیگر امور خانواده ندارد. مسلم است که فقه روابط جاری در خانواده‌ها را کی طی قرون بسیار شکل گرفته را مورد تأیید قرار می‌دهد و فقط هنگامی که خانواده‌ای به مشکل برخورد، ارایه طریق خواهد کرد. مثل اینکه دادگاه برای آن است که وقتی اختلاف پیش آمد به آن مراجعه کنند نه آنکه تمام امور بر مبنای احکام دادگاه اداره شود. (آقای نصیری آیت‌الله زاده است و خود سالهاست که در حوزه درس می‌خواند و درس می‌دهد و مشی سالها حضورش در سیاست نشانگر سلامت وی است. امید است با برچسب‌های نامناسب راه تفکر و بیان اندیشه را نبندیم.)
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      1 0
      آقای علوی عقل در اموری این چنینی قدرت اجماع ندارد ، در واقع نگاه ما به فقه نگاه صحیحی نیست ، فقه مربوط به افعال مکلفان است ، اما زیبایی زندگی به اخلاق است ، بنا بر این فقه در حیطه خودش کارایی دارد ولی نمی توان بار اخلاقیات را به دوش آن گذاشت لذا نیاز شدید کنونی وسعت دادن مباحث اخلاقی با استفاده از منابع دینی است خداوند حوزویان را در مسیر سعادت بخش و لذت آفرین هدایت و حمایت فرماید
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 2
    راه حل همه چیز در دست حوزه‌ است
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      1 1
      ههه
  • SMAH1 IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 2
    تجزیش خوبه،مرده‌ ترکیبش رو ببرند! مقدمه و جملات مشخص شده،کاملا درست است ولی نتیجه گیری کاملا اشتباه!
  • نوروزی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 1
    ایده ای متفاوت بود این نگاه بدنبال انتقال پیام دین به مخاطبین وجامعه با نگاه به بسترهای وظرفیت های واقعی جامعه وافراد جامعه میباشد.تدبیر در اجرایی نمودن فرامین . به سهم خود تشکر میکنم
  • مهدی علوی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 0
    باید عرض کنم شارع مقدس برای بسیاری از مواردی که در فرهنگ، آداب و رسوم مردم وجود دارد، ارزش قائل است. برای مثال پوشیدن لباس شهرت که به جهتی موجب انگشت نما شدن به جهت نوع، رنگ و دیگر ویژگی‌ها شود حرام است. حالا منزلی را در نظر بگیرید که زن و شوهر در آن منزل بخواهند فقط بر اساس فقه با هم رابطه داشته باشند و زندگی کنند. در آن صورت خانم خانه در قبال کودک هیچ وظیفه‌ای نخواهد داشت و مرد خانه علاوه بر گرفتن دایه برای شیر دادن باید غذا هم خودش درست کند و به تمام کارهای منزل رسیدگی کند. بله اخلاق و عرف و عادت مشکل را حل می‌کند که مادر به فرزندش می‌رسد و منزل را مدیریت می‌کند. ارزش احکام شرعی و فقهی در روابط خانوادگی بسیار است ولی مربوط به زمانی است که در روابط خانوادگی مشکل پیش بیاید و نتوانند زن و شوهر به توافق برسند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس