کد خبر 902046
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
شوکران

دکتر سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه و مفسر قرآن در دوازدهمین قسمت «شوکران» به نقد عرفان می‌پردازد.

به گزارش مشرق، دوازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» روز دوشنبه ۲۳ مهرماه با حضور دکتر سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه، مفسر قرآن و منتقد عرفان از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

یثربی، فلسفه‌دان و عرفان‌شناس ۷۵ ساله، استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی است که از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۶ دروس فلسفی و فقهی را در حوزه علمیّه قم نزد علامه طباطبایی، آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله جعفر سبحانی فرا گرفت. از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۸ نیز دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشگاه تهران سپری کرد. او از مهمترین چهره‌های آکادمیک ایران است که به نقد عرفان اسلامی پرداخته است.

از آثار این نویسنده می‌توان به «عرفان عملی در اسلام، عرفان نظری، فلسفه عرفان، ترجمه الهیات نجات ابن‌سینا با مقدمه و تعلیقات، مفاهیم فلسفی در ادبیات فارسی، آب طربناک (در شرح غزلیات حافظ)، ماجرای غم‌انگیز روشنفکری در ایران، خودکامگی و فرهنگ، فلسفه مشاء، حکمت اشراق سهروردی، عیار نقد، حکمت متعالیه (بررسی و نقد حکمت صدرالمتألهین)، تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی، زبان شمس و زبان مولوی، تفسیر روز، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، قلندر و قلعه (داستان زندگی سهروردی)، از یقین تا یقین، فلسفه سیاست در اسلام و صلیب و صلابت (داستان زندگانی حلاج)» اشاره کرد.

یثربی می‌گوید: من هرگز نمی‌گویم عرفان دروغ است، این را هم دراویش و عرفا بشنوند، هم غیرعرفا! چون یک‌میلیاردم جهان هم در ذهن من نیست. پس چطور می‌توان بگویم عرفان دروغ است؟ اگر به جای نقد عرفان، ادعای عرفان می‌کردم، الان چه محبوبیتی داشتم!

بر اساس این گزارش، برنامه «شوکران» در اولین قسمت خود میزبان داوود هرمیداس باوند سخنگوی جبهه ملی ایران و در برنامه دوم میزبان شاهین فرهت پدر سمفونی ایران بود. سومین قسمت «شوکران» نیز با حضور هوشنگ ماهرویان از جامعه‌شناسان معاصر روی آنتن رفت و چهارمین قسمت با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم پخش شد.

میهمان پنجمین قسمت شوکران منوچهر آشتیانی از پیشروان حزب توده ایران و جامعه‌شناس نئومارکسیست بود و مهدی محقق در ششمین قسمت شوکران حضور یافت و وضع کنونی نظام آموزشی را نقد کرد. حجت‌الاسلام احمد واعظی هم در هفتمین شوکران درباره عملکرد حوزه علمیه مباحثی را مطرح کرد و به انتقادها پاسخ گفت.

ایران دَرودی مهمان هشتمین برنامه شوکران بود که مباحث مهمی در حوزه هنر مطرح کرد. غلامرضا اعوانی نیز در شوکران نهم به منتقدان سنت‌گرایی پاسخ داد و مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شوکران دهم به نقد وضعیت موجود دانشگاه‌های کشور پرداخت. شوکران یازدهم با حضور پرویز خرسند، خاطرات و منش دکتر علی شریعتی را مرور کرد.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

علاقه‌مندان برای تماشای قسمت‌های قبلی برنامه به آرشیو شبکه چهارم سیما یا صفحات شوکران به نشانی  @ShokaranTV در فضای مجازی مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    سخنگوی جبهه ملی شمران!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس