کد خبر 901272
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
خبر ویژه

روشن نیست این فرد ‌گریخته از وطن چه آثار ادبی یا هنری داشته که از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته و جست‌وجو در منابع مختلف هم نتیجه چندانی دربر نداشت.

به گزارش مشرق، آکادمی سلطنتی سوئد «ژیلا مساعد»، یک ایرانی‌تبار و همچنین اریک رونه‌سون، یک نویسنده سوئدی را به عنوان دو عضو جدید آکادمی نوبل ادبیات برگزید. کارل گوستاو، پادشاه سوئد نیز موافقت خود را با عضویت آن دو اعلام کرده است.


ژیلا مساعد، که ۳۲ سال پیش، وطن خود را رها کرده و به سوئد رفته، اینک در یکی از نخستین گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود مدعی است که:


«واژه‌های من در وطن اولم ارجی ندارند، اما وطن جدیدم مرا به خاطر نوشته‌هایم در یکی از برترین جایگاه‌های ادبی قرار داده است.»


روشن نیست این فرد ‌گریخته از وطن چه آثار ادبی یا هنری داشته که از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته و جست‌وجو در منابع مختلف هم نتیجه چندانی دربر نداشت. خود ایشان هم آثار خود را معرفی نکرده و نگفته که کدام‌یک از آنها در ایران تحویل گرفته نشده که ایشان را رنجانده تا آن حد که وطن خود را رها کرده و برخلاف بسیاری از فراریان که ولو از سر خودنمایی و تظاهر، همچنان سنگ ایران را به سینه می‌زنند، وطن جدیدی برای خود برگزیند!


اما آنچه «مساعد» به عنوان برترین جایگاه ادبی، نام برده یعنی آکادمی نوبل ادبیات، چندی پیش در پی یک رسوایی تکان‌دهنده جنسی تعطیل شد! رسوایی فاجعه‌باری که ۱۸ نفر از اعضای آکادمی و یا خانواده‌های آنها از جمله ولیعهد سوئد، شاکی آن بودند و به همین دلیل، موجب استعفای ۴ نفر دیگر از اعضای این آکادمی از جمله دبیر دائمی آن گردید! به دنبال این تعطیلی، آکادمی نوبل اعلام کرد، این جایزه پس از ۱۱۷ سال، در دوره امسال اعطا نمی‌شود.

به این ترتیب این فراری از وطن، به عضویت هیئت داوری آکادمی‌ای درآمده که به دلیل سوء‌رفتار اخلاقی دست‌اندکارانش مدتی است تعطیل شده!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رها IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    غزالان چالاک خاطره ۱۹۸۶ یله بر کجاوه اندوه ۱۹۸۸ پنهان کنندگان آتش ۱۹۸۹ پریزدهگان ۱۹۹۶ ماه و آن گاو ازلی (به زبان سوئدی) ۱۹۹۷ سرخ جامه ای که منم (به زبان سوئدی) ۲۰۰۰ هفت اقیانوس وحشی (به زبان سوئدی) ۲۰۰۰ اقلیم هشتم (به زبان سوئدی) ۲۰۰۳ زیر رودخانه بالشی هست (به زبان سوئدی) ۲۰۰۵ هر شب پاهای زمین را می‌بوسم (به زبان سوئدی) ۲۰۰۹ صدایی که تنها من می‌توانم ۲۰۱۲ آهو را من می‌زایم ۲۰۱۵ کتابهای چاپ شده به نثر پنجره‌های رو به خوابهای قدیمی ایشتار طوفان
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
    0 0
    الان این بنده خدا چکار کرده که خبرشو نوشتید ؟؟؟متاسفانه در ایران خودخواهانی هستن که باعث فراری خیلیها شدن !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس