اصلاح طلبان

وقتی تئوریسین‌های اغتشاشات دیماه 96 بر «استحباب سفر به آنتالیا» تأکید دارند بدیهیست که چرا 70 درصد از شعارهای اغتشاشات دیماه 96 نیز سیاسی بوده‌اند نه اقتصادی!

سرویس سیاست مشرق – علیرضا علوی‌تبار، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان سیاسی خاص که طی چند ماه گذشته پیرامون مسئله «حضور مردم در خیابان‌ها» تئوری‌پردازی‌های فراوانی کرده و در یک نهاد دولتی نیز صحبت‌های مفصّلی در این رابطه داشته؛ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق گفته است:

«ما همیشه از امتحان کردن تظاهرات خیابانی می‌ترسیم. نگرانیم که در تظاهرات های خیابانی ما کسانی سوءاستفاده کنند. اگر نیرویی نمی‌تواند یک تظاهرات خیابانی را سازماندهی کند، باید در نیروی اجتماعی بودن خود شک کنند. چرا نباید در مقاطعی از اعتصاب دفاع کرد. همه راه‌های مسالمت آمیز را باید امتحان کرد. بدنه فعلی اصلاح‌طلبان این ظرفیت را ندارد. تشکیلات رسمی نمی‌خواهد از حدی پا را فراتر بگذارد.»[1]

تجاهل‌العارف (خود را به ندانستن زدن) علوی‌تبار را باید از اینجا رصد کرد که او اشاره نکرده است مسئله تظاهرات خیابانی در هیچ حکومتی پذیرفته نیست و با آن با شدیدترین وجه ممکن برخورد می‌شود.

بله! ممکن است در برخی کشورها، گروه‌هایی بتوانند در جایی با هماهنگی پلیس تجمع کنند اما اصلاح‌طلبان هیچگاه اشاره نمی‌کنند که این گروه‌ها چه تضمین‌هایی را باید ارائه کنند و در صورت هرگونه تخطی از قانون مورد چه برخوردهایی قرار می‌گیرند.

در ماجرای کم‌توانی طیف‌های سیاسی برای سازماندهی تظاهرات خیابانی هم باید دانست که یک نمونه بارز این مسئله رفتار اصلاح‌طلبان در سازماندهی اغتشاشات سال 88 بود که علیرغم هشدار دلسوزان نظام اما این جریان خاص سیاسی هرگز نتوانست تجمعات را مدیریت کند و منجر به اغتشاشات شد! (البته با این فرض خوشبینانه که قصدی برای مدیریت تجمعات داشته است...)

به سخن دیگر اینکه علوی‌تبار مشغول صحبت کردن از چیزی است که خود متهم ردیف اول آنست.

*از تأکید بر ایفای نقش مجدد جمهور تا اغتشاش میلیونی/ علوی‌تبار تنها نیست...

جدای از این توضیحات اما نگاهی به سوابق علوی‌تبار در طرح مسئله اغتشاش و حضور خیابانی مردم، معنای بیشتری به صحبت‌های اخیر او می‌بخشد.

تأکید بر ناامید بودن مردم، پافشاری بر اینکه نظام اسلامی وقت چندانی ندارد و اصرار به حضور مردم در خیابان‌ها از اصلی‌ترین محورهایی بوده است که این فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی ماه‌های گذشته بر ترویج آنها اصرار داشته و جالب آنکه برخی از این منویات نیز در نهادهای دولتی و حتی در رسانه دولتی ایرنا نشر یافته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌هایی از صحبت‌های علوی‌تبار در ماه‌های اخیر پیرامون اوضاع کشور است:

_ اگر تلقی ما این است که امید اجتماعی به حداقل میزان خود طی چهار دهه گذشته رسیده است، دلیلش این است که مردم نه توزیع و نه مراوده‌ها را منصفانه نمی دانند و این تصویر از انصاف آنها را به سمت ناامیدی اجتماعی می‌برد.[2]

_ بگذارید با صراحت بگویم که اعتقاد ندارم که زمان زیادی داریم. فکر می‌کنم نقطه عطفی در ایران در حال اتفاق‌افتادن است و ایران نیاز به یک تغییر بنیادین دارد. تغییری که امیدوارم برای انجام‌شدن آن جامعه ما وارد یک دوره از خشونت فراگیر نشود.

_ وضعیتی طوری است که من به‌شدت ترسیده‌ام؛ نه به دلیل تظاهراتی که از سوی در حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارنفر شده است. البته آنها هم مردم هستند و حق اعتراض دارند، ولی اتفاق بزرگی نیست. یادتان باشد ما در همین تهران تظاهرات سه‌میلیونی مسالمت‌آمیز هم داشته‌ایم؛ یعنی می‌شود نیروی اجتماعی بزرگ‌تری نیز فراهم کرد، بدون آنکه به خشونت منتهی شود.

_ ما به حضور جمهور احتیاج داریم؛ جمهور باید یک‌ بار دیگر نقش خود را در بنیان‌گذاری ایفا کند.[3]

_ سیاست‌ورزی متعارف دیگر در ایران جواب نمی‌دهد.[4]

_ این اعتراض‌ها(اغتشاشات دیماه 96) را لزوما نمی‌توان به طبقات پایین جامعه نسبت داد؛ ویژگی غالب فعالان این اعتراض‌ها، جوان بودن آنهاست (ظاهرا 75 درصد آنها زیر 30 سال سن داشته‌اند) پیام اصلی این اعتراض‌ها این است که «ادراک و احساس تحقیر و یاس» در بخش قابل ملاحظه‌ای از جامعه «انباشته» شده و آماده است تا به «خشم، تهور و شورش» تبدیل شود.[5]

***

البته علوی‌تبار تنها نیست!

پس از اغتشاشات دیماه 96 که برخی محافل تحلیلی می‌گویند همان‌ها نیز دسپتخت ستاد جریان سیاسی خاص بوده است (چه اینکه آمارها نشان می‌دهد که حاضران در این اغتشاشات به تنگ‌آمدگان اقتصادی نیستند و 70 درصد شعارهای آنها سیاسی بوده است)؛ کسان زیادی از اصلاح‌طلبان به صحنه آمدند و از این گفتند که نظام اسلامی با بحران مشروعیت مواجه شده، حکومت ایران درگیر چالش «نان است»، این اغتشاشات پیش لرزه بود و غیره...

در این زمینه حتی عباس عبدی، دیگر فعال اصلاح‌طلب به صحنه آمد و اینطور گفت که حکومت ایران با وضعیت فعلی قادر به ادامه مسیر خود نخواهد بود!

این رخدادها و این تأکیدات و فضاسازی‌ها هرگز نمی‌تواند اتفاقی باشد و به نظر می‌رسد علوی‌تبار بر چیزی اصرار دارد که اگرچه عده‌ای آنرا غیر ممکن یا دیر می‌پندارند اما چپ‌های ستادی بعنوان یک موقعیت قریب‌الوقوع به آن می‌نگرند.

این انگاره زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم کسانی مثل محمدرضا خاتمی و سعید حجاریان، حتی درباره «فردای براندازی» نیز صحبت کرده و از این گفته‌اند که اصلاحات در حکومت بعدی قطعا مانا خواهد بود!

*کنایه علوی‌تبار به مراسم اربعین/ تجاهل‌العارف اصلاح‌طلبان در انتقادی که به خود دارند!

علوی‌تبار در مصاحبه خود با شرق از کنایه‌های همیشگی جریان چپ به مراسم مذهبی و از جمله بحث عاشورا و اربعین نیز غافل نمانده و طی اظهاراتی گفته است:

«چرا اصلاح طلبان در مقابل دادن دلار ارزان به برخی سفرها (منظور، سفر زیارتی اربعین است) سکوت می کنند؟ ما طرف را با دلار دولتی واجب الحج می کنیم. چه لزومی دارد که این را بکنیم. این در بین مردم احساس تبعیض به وجود می‌آورد. شما به آن کسی که به آنتالیا می‌رود، دلار دولتی نمی‌دهید، چرا؟ چه کسی گفته این شخص حق گرفتن دلار دولتی ندارد، اما کس دیگری دارد. اگر آن مستحب است، این هم مستحب است. تفریحی که می تواند آرامش روانی ایجاد کند، قطعا مستحب است»!

جدای از اینکه بایستی قضاوت در زمینه این حرف علوی‌تبار را به عهده مردم گذاشت اما اشاره به این نکته هم ضروریست که اعاظم اصلاح‌طلب طی سالیان گذشته دائما از مسائلی مثل بیگانه بودن اصلاح‌طلبان با هیئات و مجامع مذهبی و نیز فاصله گرفتن آنها از توده مردم لب به شکایت گشوده‌اند...

بدیهیست که ریشه این شکایت و شکایت‌کشی را باید در اظهاراتی مثل همین حرف‌های علوی‌تبار جست که چگونه زیارت و راهپیمایی اربعین را در مقابل رفتاری بورژوازی مثل سفر به آنتالیا! قرار می‌دهد.

درک اینکه پژواک این قبیل حرف‌ها در گوش جامعه متدین ایرانی چه تأثیری دارد و به چه فرجامی منتهی می‌شود اصلا کار سختی نیست...

جالب آنکه زمانی در یک مصاحبه از علوی‌تبار پرسیده شده بود که چرا اصلاح‌طلبان از سال 80 به این سو در هیچ انتخاباتی نتوانسته‌اند رأی اکثریت مردم را به دست بیاورند و او پاسخ داده بود که اساساً بر روی مسئله انتخابات (و اعلام نتایج آن) بحث دارد!

***

1_mshrgh.ir/901155

2_ mshrgh.ir/835458

3_ mshrgh.ir/836280

4_ mshrgh.ir/873975

5_ mshrgh.ir/878667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • جوادی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    45 25
    علوی تبار و سایر اصلاح طلب ها همزمان با تهدیدات آمریکا بر فعالیت های براندازانه خود افزوده اند . اینان آیا راهپیمایی های بعد از نماز جمعه را ندیده اند ؟ آیا به مدیریت کنترل اجتماع این نماز گزاران احسن گفته اند ؟ از طرف دیگر هر بار که در مملکت اغتشاشی مشاهده شد می توان به وضوح اثر سبز پوشان دگر اندیش را دید . این ها فقط بلدند از جیب مرد خرج کنند و هیچگاه خودشان مرد میدان عمل نیستند . بحث آزادی های اجتماعی مورد نظر ایشان ریشه در ایجاد تغییر در نظام دارد . ما اگر رهبر اجازه دهد هرگز اجازه نخواهیم داد که امثال این واداده های سیاسی که چشم اندازشان بازگشت رژیم قبل است حتی در پیاده رو ها قدم بزنند چه رسد به تظاهرات . مدیریت هم یعنی همین اما مطمئن باشند که صبر نظام دلیل ضعف نیست بلکه همان چیزی است که ژورنالیست های آمریکایی در آرزویش خواهند مرد.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      24 7
      دلار را شما به این روز انداخته اید در عرض شش ماه ان را چهار ونیم برابر کرده اید پارسال زایران بادلار 4 تومان رفتند و امسال با بالای 15 تومان در ضمن 18 میلیارد دلار را به چه کسی دادید فرض کنید 200 میلیون دلار یارانه اربعین نیز روی ان البته این 200 میلیون دلار تماما هزینه دوستی با عراق و در نهایت منافع دهها میلیارد دلاری برای ایران میشود
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      5 0
      رفتار شناسی شما تنها فحش و بد و بیراه است این تذهبون ؟
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      14 3
      کسانی که انتالیا را مستحب می دانند ؛ سجده به سمت امریکا و اسراییل را واجب میدانند و دست بوسی ملکه انگلیس را از اعمال هر روزه خود
  • سید IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    43 5
    یکی از شرم آورترین و تهوع آورترین اصلاحاتچی ها
    • احمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      8 0
      اگر برن آنتالیا و تایلند و وارنا و کجا و کجا و دیگه برنگردن خیلی هم ثواب دارد. اتفاقا باید یارانه هم براش تعیین کنند. فعلا که اون وریها هم این رو فهمیدن و مثل صربستان و کروواسی و مونته نگرو دارن ورود ایرانیها بدون ویزا رو قطع می کنن.
  • دیدگا IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    35 11
    این شخص با این حرفهایی که میزنه شک ندارم که یا سرش به جایی خورده یا کودکی خیلی خشنی داشته! یعنی یه آدم جقدر باید شوت باشه که آنتالیا رو با سفرهای زیارتی مقایسه کنه و از طریق آرامش روح به مستحب بودن آنتالیا حکم بده! بدبختی ما اینه که این آقایون از دماغ فیل افتادن و فکر میکنن که حتما باید حرف بزنن و نظر بدن!
    • GR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      11 4
      وقتی خود حکومت بین مردمش فرق میذاره و به یه گروه ارز سفر میده و گروه دیگه نه خودش زیربنای بی عدالتیه و عواقب بدی براش خواهد داشت
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    43 5
    تنها راه نجات ما مسلمانان از یوغ استمعار و استبداد راه امام حسین می باشد ........
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    34 1
    فعلا دوران تاریک یکه تازی اشرار و مفسدان است.....
    • CA ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      0 0
      منظورت ؟؟
  • محمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    23 2
    مشکل این طیف این است که عملا خودرا درجایگاه معصوم ونظرات خود رامحور قرار میدهنددرصورتیکه به لحاظ عقلانیت از متوسط جامعه پایینترند.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    26 2
    خدا لعنت کنه همه شما راستی ها و چپی های افراطی و تفریطی که خون ملت رو تو شیشه کردین
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    15 0
    شعارسیاسی می دهندچون سیاست به همه چیزازجمله اقتصاد ومذهب گندزده
  • ناشناس IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    21 2
    .............اصلاح طلبان نامرد و علوی تبار مزدور
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    17 3
    آنتالیا دوست دارند با سس اغتشاش اما شتر ...
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    26 3
    غیر از این انتظاری از این جوجه لیبرالهای فراماسون نیست.. اینا بالاخونشون در اجاره اربابای غربیشونه...
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    18 1
    عوض اینکه جواب ناکارامدیشون رو بدن يه چیزی طلبکار شدن. تقصیر مردمه که به اینا رای دادن.و قوه قضاییه.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    20 0
    من موندم افساد طلبها چی رو میخوان تغییر بدن! توی دولت نیستن که هستن توی اقتصاد و فرهنگ و سیاست خارجی خرابکاری و فساد و وطن فروشی نکردن که کردن! چی رو میخوان تغییر بدن دقیقا؟! چرا نمیان بگن خواست صریحشون کنار گذاشتن دین و نوکر شدن واسه آمریکا و غربه؟ این خواست اصلیشونه که توی هزارتا لفافه میپیچونند و حاضرند کشور رو هم نابود کنند براش.کور خوندن تا هزار سال دیگه هم این خواستهای اصلیشون محقق نمیشه چون هر بلایی سرشون بیاد واسه مردم اهمیتی نداره چون خائن و منافق هستند.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    6 8
    مسئله تظاهرات خیابانی در هیچ حکومتی پذیرفته نیست و با آن با شدیدترین وجه ممکن برخورد می‌شود تظاهرات میلیونی تو کره جنوبی منجر به برکناری رئیس جمهورشون شد خون از دماغ کسیم نیومد
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      1 6
      Zart
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      0 0
      بی تربیت
    • احمد IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      2 0
      یعنی اگر ما هم تظاهرات میلیونی برگزار کنیم برای برکناری، محاکمه و مجازات همه دولت تدبیر و امید رو هم، شما ساکت و مودب می مونید؟
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    17 5
    یه نفر محض رضای خدا بیاد افکار لیبرالها رو برای مردم تفهیم کنه .این ملت به اینها رای میدن که مثلا مشکلشون رو حل کنند ولی خودشون مشکل مردم هستند
  • هومن IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    همه مقاله یه طرف اون جمله جامعه متدین ایرانیش یه طرف
  • ايراني IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    13 0
    البته علوي تبار هم حق داره چون تو قران سوره حج خدا رفتن به آنتاليا و زيارت امامزاده بيژن رو واجب كرده و گفته ضمنا جاي ديگري گفته عدم توجه به دستورات چه عواقبي داره اما در مورد حج و كعبه و اينا مستحب ميباشد . ضمنا از آنتاليا و امامزاده بيژن در قران اسم برده شده اما از مكه و كعبه و حج نه واقعا غرق در قران و اسلام و پيامبر هستن اصلاح طلبان اصلا تك تكشان مجتهد و عارف و عادل هستن
  • محسن طاهری IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    13 0
    این ملعون و هم ا ندیشانش. باعث و بانی این همه مشگلات هستند و حالا رل طلبکار را بازی می کنند بخدا اینا از منافقین بدترن
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    1 6
    کسی که آنتالیا میره ...
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    10 0
    آخه بی انصاف ! فعلا که به اونایی که آنتالیا و پاتایا رفتن دلار 4200 دادن که سفرهاشون مجانی درآمد، اتفاقا به مسافران اربعین که ذره ای دلار یا خدمات ندادن، هزینه هاشون هم با شاهکارهای امثال شماها تو این دولت چند برابر شده !!!! به خدا هرکی جای اینا بود با این خرابکاری های پس رفت طلبان تا الان باید دیگه خفه می شد و هیچی نمیگفت > ...
  • سید عبدالکریم IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    11 0
    من فکر می کنم تنها چیزی که توو این زمان خوب دشمنان داخلی و خارجی رو ترسونده همین هیئت ها و پیاده روی اربعینه. اینا فهمیدن هر کس میره زیر پرچم امام حسین، دیگه به شغال ها و کفتارها باج نمیده. لبیک یا حسین انشاالله امسال ما هم میریم
  • هادی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    13 0
    ...توانتالیاروباکربلا واماکن متبرکه یکی میدونی توانتالیا جز گناه وفسق وفجور ولعنت چی داره .اگه مسلمونی وشیعه هستی احادیث معتبر ائمه رومطالعه کن وثواب کربلا رفتن رو بدون
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    8 0
    حالم از قیافش به هم می خوره.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    11 0
    تا می توانید , افکار این اصلاح طلب ها رو بین مردم پخش کنید, تا ملت اینا رو بشناسند. جواب این یارو که آنتالیا رو کنار کربلا میذاره, رو هم خود امام حسین (ع) میده.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    3 8
    افراطي ها چقدر از حرف كاملا منطقي ايشون ناراحت شدن.همه مردم حق دارن به يك اندازه از حقشون استفاده كنن.يكي دوس داره بره عراق و سوريه زيارت يكي هم دوست داره بره تركيه و اروپا.قرار نيست عين داعش رفتار كرد و زور گفت.ارز دولتي حق همه مردم هست .
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      7 1
      اگر ارز دولتی حق همه مردم است, چرا مبلغ بزرگی از این ارز , صرف واردات خودروهای لوکس و گران میشه که فقط معدودی می تونند سوار بشن؟ چرا وقتی بحث کربلا میاد, جیغ و داد شما بلند میشه؟ مگر وظیفه دولت این نیست که به فرهنگ و دین مردم کمک کنه؟ اصلا جدای از دین, سفر اربعین یه قدرت نمایی در مقابل زورگوهای عالمه و باید دولت تسهیلش بکنه.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      5 0
      عزیزم دوستات خبرت نکردن انگار بری آنتالیا. 500 دلار 4200 دولتی رو بهار دوستات گرفتن رفتن انتالیا. حالا نوبت کربلاست ولی شما فراموشی گرفتین!
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      1 0
      اون موقه که دلار مفت میگرفتی میرفتی حالی به حولی کنار دریا یادت رفته
  • مسلم رضازاده بجنورد IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    6 1
    متاسفیم برای کسانی که مسائل تفریحی وحال حول دنیوی را با مسائل عقیدتی ودینی قاطی میکنند جناب اصلاح طلب همین تفکر جوانان ما راه سید الشهد بود که مردم ایران در برابر صدامیان واربابان انها با خون خود ایسادگی نمودند تقویت درس عاشورا وحمایت از فرهنگ عاشورای مثل بیمه کشور است هرموقع دشمن از رفتن جوانان ومردم به انتالیا حساسیت نشان دادند ووحشت کردند انموقع میشود این دو سفر را مقایسه کرد
  • AE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    6 0
    آقای اموی تبار تو دیگه کی هستی حتما که منظور از مسالمت آمیز همانند تظاهراتهای فتنه سبز ۸۸بود
  • GR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    4 2
    قیام دی ماه یک قیام کارگری علیه نظام چپاولگر بانکی بود علیه خاوری های کانادا نشین و جزایزی ها و بابک زنجانی و مه آفرید ....رباخواری دشمنی باخداس..امر به معروف و نهی از منکر بود ...انگار حق مثه خاموش کردن نور خورشید در روزه ...
  • آریو سوئد IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    6 0
    ۳ گروه هستند که همیشه به این ملت و آرمانهای این ملت خیانت کرده اند و سدی بوده اند در مقابل پیشرفت ملت مسلمان ایران. ۱ سرمایه داران نفتی، رانتی ایران. ۲ روشنفکران عمدتا غربگرای ما. ۳ دانشگاه رفته های ما که خود را نخبه مینامند و با این حقه سوار مردم شده اند. این یارو علوی تبار هم از همین دارو دسته است.
  • علي IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    3 1
    ان موقع كه براي سفرانتالياوتايلندوگوجستان أرز أرزان مسافرتي گرفتنددهنشون بسته بودحالا اندكي تخفيف أربعين براشون گلوگيرشده چون به دين وهويت ايران كمك ميكنه چيزي كه أكثر إصلاحات چيها ندارن أرز روهم باندخودتون به عرش أعلا برده يك كمي أنصاف توشمانيست غربزده هاي بي هويت
  • sina IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    4 1
    خداوند رحمت کند حضرت امام را که فرمود: «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت».
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    3 1
    نتانیاهو : سبزها سرمایه های ما در ایرانند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس