مجلس

در مقابل وعده نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصلاح‌طلب در خصوص تاثیر تصویب CFT بر کاهش قیمت دلار در بازار، مشاهدات از افزایش قیمت ارز حکایت دارد.

 سرویس اقتصاد مشرق - با گذشت ۲۴ ساعت از تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT ، حالا غبارها کنار رفته و وضعیت بازارها که ناشی از جو روانی تصویب یا رد این لایحه ملتهب شده بود، شفافیت بیشتری پیدا کرده است.

از حدود ۱۰ روز قبل تا ظهر روز ۱۵ مهرماه که CFT در مجلس به تصویب رسید از مسئولین دولتی گرفته تا نماینده‌های مجلس و رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب همگی به خط شده بودند تا با وعده کاهش قیمت ارز در صورت تصویب این لایحه و طبعا در طرف مقابل افزایش نرخ آن در صورت عدم تصویب، هزینه‌های روانی عدم تصویب آن را به حداکثر رسانده و همزمان برای حمایت از این لایحه، افکار عمومی را با شرطی‌سازی دوباره و پیوند زدن مشکلات کشور به موارد غیرمرتبط، با تصویب این لایحه همراه کنند.

در گزارش قبلی مشرق به نمونه‌هایی از فضاسازی این جریان برای نشان دادن ارتباط میان افزایش یا کاهش قیمت دلار با تصویب و یا رد لایحه CFT‌ اشاره کردیم که نمود بارز آن را می‌توان در توئیتی که پروانه مافی نماینده مجلس منتشر کرده بود مشاهده کرد. مافی نوشته بود: لوایح ۴ گانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست، میتواند تبادلات پولی بین المللی مارا تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز میتوان قیمت آنرا حتی به میزان ۵۰% قیمت فعلی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید

پس از تصویب CFT دلار ۵۰ درصد ارزانتر می‌شود+ عکس

جدای از اینکه چنین جو روانی تا چه حد توانست نمایندگان مجلس را فریب دهد تا به این لایحه رای مثبت دهند، آنچه قابل تامل است دلخوشی بیش از حد عده‌ای از مردم به این وعده‌هاست که حال منتظرند قیمت‌ها ارزان شود.

مواجهه بازار ارز و سکه با CFT

اما درمقابل خلاف وعده‌های تبلیغاتی و پروپاگانداهای رسانه‌ای، تصویب این لایحه نه تنها قیمت‌ها را پایین نیاورد بلکه موجب آشفتگی بیشتر نیز شد.

برای نمونه بازار آزاد ارز و دلار که در هفته اخیر و پس از تصمیم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر دخالت بانک مرکزی در بازار، روند کاهشی قیمت را تجربه می‌کرد روز گذشته تنها تا دو ساعت پس از تصویب کاهش هزار تومانی قیمت را تجربه کرد و پس از آن مجدد به بیش از نرخ اولیه رسید.

امروز نیز بازار آزاد همچنان روند افزایشی دارد و دلالان، دلار را با قیمت‌های بالاتری نسبت به دو روز قبل از مردم می‌خرند.

در صرافی‌های بانکی هم که وظیفه خرید ارز از مردم را بر عهده دارند، در روز شنبه و قبل از تصویب CFT ، هر دلار به قیمت ۹۵۵۰ تومان از مردم خریداری میشد که این رقم در روز یکشنبه به ۹۹۵۰ تومان افزایش یافت. به عبارت دیگر دلار در صرافی‌های بانکی نیز گران شد.

همینطور بر اساس قیمتی که سایت اتحادیه طلاوجواهر منتشر کرده است، قیمت طلا در روز جاری با ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش به کانال ۴۰۰ هزار تومانی بازگشت و سکه نیز با رشد ۲۷۰ هزار تومانی مجدد بالای ۴ میلیون تومان خرید و فروش شد.

وضعیت بورس پس از CFT

بازار بورس نیز وضعیت بهتری از بازار ارز در این چند روز نداشت و دیروز و در واقع روزی که لایحه CFT به تصویب رسید یکی از سقوط های تاریخی خود را تجربه کرد.

شاخص کل بورس تهران روز گذشته برای چهارمین روز متوالی به حرکت خود در مسیر نزولی ادامه داد و این‌بار با افت ۷۶۶۶ واحدی تا میانه کانال ۱۷۶ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. این بیشترین درصد ریزش شاخص سهام از ۲۶ اسفند ۹۳ بود.

امروز نیز در پایان معاملات بازهم تابلوی بورس نشان از افت بیش از ۱۲۳۳ واحدی داشت که تداوم این ریزش‌ها نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

پیش از این نیز در تاریخ ۱۰ مهرماه بورس سقوط شدیدی را تجربه کرد که رکورد شکنی سقوط دیروز، به عنوان قرمز ترین روز بورس در تاریخ کشور ثبت شد.

گزارش قبلی مشرق در خصوص ریزش تاریخی ۱۰ مهر:

بزرگترین سقوط تاریخ بورس/ چرا شاخص بورس سقوط کرد؟ +جدول

پایان اعتماد بر وعده‌های دروغ

همانطور که گفته شد تاثیر این وعده‌دروغ مبنی بر کاهش قیمت دلار در صورت تصویب CFT در مجلس و رای نمایندگان قابل توجه است و چه بسا تعداد زیادی از این افراد از ترس جوسازی‌های رسانه‌ای در دام تایید این لایحه افتادند اما آنچه مشخص است دلخوش کردن بیخود به وعده‌های اقتصادی بدون انجام عملی خاص سبب شده اقتصاد ایران به بیماری عجیبی مبتلا شود که شاخص‌های آن صرفا با عملیات روانی بالا و پایین رفته و تحت تاثیر مستقیم جوهای سیاسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • مردم RO ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    عده ای در کشور نمیخواهند . ارامش به اقتصاد بیاید....
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      نه جانم !عده ای حسرت برگرداندن کدخداشون رو دارند وبرای اینکار 80 میلیون ایرانی رو بازیچه خودشون کردن.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      12 17
      احسنت
    • وطن دوست IT ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      34 8
      دقیقا همین است --آنها خواهان شیاطین کوچک و بزرگ هستند - آنها می خواهند فرهنگ را نابود کنند - آنها برنامه ریزی کردند که تجزیه شود. ....خدا لعنتشون کنه دستشون زودتر باز بشود .
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      12 43
      اینگه دقیقا بعد از تصویب FATF قیمت ها میره بالا نشون میده این افطایش قیمت و افزایش قیمت کلی ارز زیر سر مخالفان FATF هست حالا مخالفان کیا هستن کاملا مشخصه
    • سعید ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      17 7
      خطاب به 21:09، این اظهارنظر جنابعالی هم نشان می دهد که شما از سلامت عقل برخوردار نیستید و احتیاج به پزشک متخصص دارید.ماله کشی و وارونه نمایی برای توجیه دروغگویی طرفداران fatf ، نشانه عدم سلامت عقل جنابعالی است.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      5 1
      نماینده مجلس بیسواد اینقدر ...هستن که در گفتگو ها و نوشته هاشون هم پیداست fatf یکی از چهار لایحه نیست بلکه کار گروه اقدام مالی است که ۴۱ دستور داده و این ۴ لایحه که یکی از اونها لایحه اخیر یعنی cft بود از کنوانسیون های کارگروه fatf هستن
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    81 19
    خیر. دلیل این افزایش فشار به شورای نگهبان برای تایید CFT است. هنوز بازی تمام نشده است.
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      5 2
      شورای نگهبان خیلی نیازی به فشار ندارد !
  • SE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    76 26
    به وضوح دیده میشود که انگلهایی که در ارکان نظام سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نفوذ کرده اند باهماهنگی و با روش چماق و هویج خواسته های استکبار را اجرا میکنند
  • امید IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    74 15
    بی سوادان در مجلس چرا فکر می کنند راحت تا 20 سال دیگر در کشور ، مردم راحتشان خواهند گذاشت. خدا و مردم به وقتش حساب اینان را خواهند رسید.
  • بیسیمچی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    67 28
    منتظر دلار 25000 تومانی باشید تا رای نهایی شورای نگهبان
  • جابر IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    دمشون گرم که تصویب کردن حداقل یه مشت تندرو ناراحت بشن خخخخ
    • ابراهيم IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      71 32
      اتفاقا به شما بايد تندرو بگن، نه عده اي كه فكر منافع كشور و ميهن عزيز و خون شهدا هستن. متأسفانه طيف شما همه چيز رو سياسي ميبينه. كمي صبر سحر نزديك است. همه چيز برملا خواهد شد و خيانتكارها به سزاي اعمالشون خواهند رسيد. انشالله
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      35 10
      خدا شفات بده.زمان خودش همه چیز را روشن خواهد کرد
    • یاعلی مدد IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      17 10
      کسیکه با دوز وکلک وارد مجلس بشود چه انتظاری ازش می شود داشت مگر کشور ما غیر اسلامی است فقط به مجلس ونماینده گانش اکتفا بشه نه عمو در کشور اسلامی هر لایحه ای تصویب می شود به شورای نگهبان ارجاع داده می شود بد از آن به تشخیص مصلحت ......امنییت وآسایشی در کشور جمهوری اسلامی است شما ترسوها وبزدلان هم استفاده می کنید به برکت همین جان برکف ها است نه تندروها
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      16 10
      نه ما مثل تو بچه نیستیم که به اینها ناراحت بشیم. اتفاقا خوب شد دیگه دولت روحانی برای ناکارامدی بهانه ای نداره! منتظر انتخابات هیجان انگیز مجلس 98 هستیم
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      14 10
      خودتو یه دقیقه نگاه کن که چی به سر خودت آوردی؟! واسه صرفا ناراحت شدن طرف مقابل حاضری مملکتم بدی بره، واسه یه لج بازی خالی!!! چی بگم دیگه!!!
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      0 0
      حالا تو یواش برو تابلو نشی
  • Morteza IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    59 13
    خیلی ساده است ، مردم در آینده نزدیک قضاوت می کنند و تاریخ این حماقت ها را ثبت می کند
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    51 33
    یقینا شورای نگهبان این مصوبه راتاییدنخواهدکرد
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    43 61
    شورای نگهبان این مصوبه راتایید خواهدکرد
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      18 31
      امیدوارم
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      34 5
      اسکل به کسایی که فکر میکنن مشکل اقتصاد ایران این معاهده و قرار دادهاست میگه زکی!
    • وای IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      13 6
      من اشتباه مثبت دادم
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    48 26
    یقینا شورای نگهبان این مصوبه راتاییدنخواهدکرد
  • mohammad IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 10
    در این دعواهای جناحی فقط مردم متضرر میشوند با توجه به نفوذ هر دو جناح در اقتصاد فقط با خراب کردن کارهای یکدیگر که می خواهند نشان دهند جناح رقیب نتوانسته کار مثبتی کند مردم رو به روز سیاه مینشانند آیا اینها به روز جزا ایمان دارند منتظر باشند این عمر گرانقدرشان هم تمام خواهد شد و روزی در درگاه عدالت ناب پروردگار پاسخگو خواهند بود
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      3 1
      افکار بچگانه‌ای که رسانه‌ها به خورد امثال شما داده‌اند.. با القای این افکار به ذهن شما اجازه نمی‌دهند حرف هیچ مخالفی را فهم کنی زیرا گمان می‌کنی انگیزه شخصی دارند و به همین سادگی از حمایت امثال شما برای دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند اینقدر راحت سیاهی لشکر آنها نشوید
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    12 4
    اگه شورای نگهبان تایید نکنه چی میشه ، خدایی کسی بلده جواب بده
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      22 3
      دلار را می کنند سی تومان تا اینبار مجمع هر طور شده آن را تایید کند
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      8 2
      اگر شورای نگهبان تایید نکنه میره برای مجمع تشخیص مصلحت نظام و آنجا تصویب یا رد میشه
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      11 1
      عزیزمی! دعوا بشه میره تشخیص مصلحت، اونجاهم که دیگه معلومه! برو نگاه کن کیا اونجان داداشی.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    54 12
    آیت الله خامنه ای: اگر مجلس مرعوب غرب و آمریکا، و به‌دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت خواهد بود و کشور را به مسیر بدبختی هدایت خواهد کرد.
  • آرامش قبل از طوفان IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    13 6
    نتایج تصویبcft در آینده: تحریم های دقیق با گرایی که دولت از وضعیت مالی کشور می دهد. گستاخ شدن بیگانه و طلب امتیازات بیشتر اختلاف نظر اعضای fatf با ایران و درخواست اطلاعات بیشتر و شفاف تر و در پایان خروج ایران از fatf به همراه جریمه های ناشی از خروج
  • آرامش قبل از طوفان IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    12 4
    نتایج تصویبcft در آینده: تحریم های دقیق با گرایی که دولت از وضعیت مالی کشور می دهد. گستاخ شدن بیگانه و طلب امتیازات بیشتر اختلاف نظر اعضای fatf با ایران و درخواست اطلاعات بیشتر و شفاف تر و در پایان خروج ایران از fatf به همراه جریمه های ناشی از خروج
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    12 3
    پروانه مافی تو گفتی و ما باور کردیم . اره جون عمه ات
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    18 5
    همون اول مشخص بود كاهش دلار كار سياست كثيفه براي راي گيري و الانم دارن شوراي نگهبان تحت تاثير قرار ميدن كه تقصير شماس سياست پدرومادر نداره
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    18 5
    به خاطر این خیانت باید گفت الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ آنان که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند (صبوری پیش گرفته و) گویند: ما به فرمان خدا آمده‌ایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد. بریده باد دستان و انگشتانی که این قرار داد ننگین و کاپیتلاسیوم قرن حاضر را تصویب و امضا کردن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدای بخشاینده مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ دستهای ابولهب بریده باد و هلاک بر او باد. 2 مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ دارایی او و آنچه به دست آورده بود به حالش سود نکرد. 3 سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ زودا که به آتشی شعله ور درافتد. 4 وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ و زنش هیزم کش است. 5 فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ و بر گردن ریسمانی از لیف خرما دارد.
  • مهشید IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    7 10
    خوشحالم ازناراحتی تکفیری ها
    • حمید ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      10 4
      مهشید خانم، تکفیری شماها هستید که طاقت انتقاد ندارید و انواع اهانتها را به منتقدان خود می کنید، لطفاً ویژگی بارز خود را به دیگران نسبت ندهید.
    • رامین ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      6 4
      مهشید خانم امثال شما از نابودی کشورتون خوشحال می شوید و بس، حاضرید برای اینکه منتقدان خود را ناراحت کنید، حتی کشورتون را به بهای ناچیزی حراج کنید، واقعاً خیلی بی وجدان و بی شرف هستید.
    • مهشید IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      0 0
      4:18 شرف شما رو دیدیم البته منظورتون اختلاسه پس تصمیم گرفتیم مثل شماها نباشیم
  • پ IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    11 4
    جوری می نویسید داشت آرامش به بازار ارز وارد می شد که انگار قیمت ها به حالت اولیه برگردانده شده بودند قیمت از 4000 رسید به 20000 بعد شد 18000 شد ثبات جمع کنید بساط فسق و فجورتون رو
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    8 5
    اونم یک روزه این همه چیز به هم ریخت. برید جمع کنید بابا
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    5 11
    لوایح که همشون تصویب نشدن! اجرایی هم نشدن ! چی داری بلغور میکنی
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      2 2
      الان همه آن لوایح تصویب شده اند. اجرای آن ها هم دو سال است که به طور غیر رسمی شروع شده.
  • GB ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 13
    رای اکثریت نمایندگان مردم مساوی است با رای اکثریت جامعه
    • رامین ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      4 3
      خطاب به 22:00 ، طبق منطق جنابعالی، پس مخالفت نمایندگان با شفافیت آرای نمایندگان هم مطابق خواست اکثریت جامعه است.!!!!!!!!!!
  • احمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    13 12
    خیلی دوست دارید که قیمت دلار بالا و ارزش بورس سقوط کنه تا پیش بینی تون درست از آب در بیاد ؟ ملت بیچاره که شما خبرسازش باشین...
    • رامین ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      5 5
      احمدآقا یک عده دیگر خرابکاری کردند، بعد شما کسانی را که قبلاً به آنها هشدار داده اند را سرزنش می کنی؟!!!!!! خدا شفات بده واقعاً.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 2
    خیانت که شاخ و دم نداره .بعضی ها دارند خیانت میکنند.
  • اسف IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 1
    بانک مرکزی دلار ها را جمع کرد گوسفنداز ترس گرگ از طمع بانک ها ودلال های انها استفاده کردن به راستی قیمت واقعی دلار چقدر حرف چرت وپرتی عرضه وتقاضا قیمت ها رانشان میدهد
  • US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    5 0
    حالا مخالفاي عزيز به بورس چه كار دارين كه به خاك و خون كشيدينش؟!!!!!!
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    کاش مشکل ما فقط قیمت دلار میبود. ما که دلار نمیخوریم!!! مواد غذایی چرا گرون شده و پایین نمیاد؟؟؟
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    احمدی نژاد حیف بود بخدا. اینا صب تا شب خیانت میکنن
  • محمد ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    نشون میده که دلارو تندروها در کشور کنترل میکنن.
  • O uncle, Ish subject is normal and God is big che SA ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    مشكله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس