کد خبر 900002
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
اف 35

کنگره آمریکا می‌تواند فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را به ترکیه متوقف کند. اما یک مشکل وجود دارد. ترکیه خودش تولید کننده قطعات اصلی این جنگندهاست.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: در اوت سال جاری میلادی، کنگره آمریکا قانونی را مصوب کرد که می‌تواند باعث توقف فروش ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ کمپانی لاکهید مارتین به ترکیه شود و علت این مساله هم توافق آنکارا در خرید سیستم‌های دفاع موشکی از روسیه بود. این مساله، مشکل ساز شده است. ترکیه یک کشور پیشرو در ساخت تجهیزات هوا-فضاست و ۱۰ کمپانی این کشور قرار است قطعات اف-۳۵ را به ارزش ۱۲ میلیارد دلار شامل قطعاتی نظیر بدنه مرکزی هواپیما و برخی از موارد مربوط به فرود را بسازند و برای برخی از قطعات شامل نمایشگر کابین خلبان، ترکیه تنها منبع تولید در جهان محسوب می‌شود.

صنایع هوافضای ترکیه

صنایع هوافضای ترکیه در کنار کمپانی Northrop Grumman، سازنده و مونتاژگر بدنه مرکزی هواپیما، درهای مخصوص خالی کردن سلاح و پیلون‌های هوا به زمین برای حمل تجهیزات است.

کمپانی آیه‌ساش

این کمپانی تولید کننده دو قطعه اصلی اف-۳۵ است؛ یکی واحد کنترل از راه دور موشک و دیگری صفحه نمایش کابین پانوراما.

کمپانی هوافضای کاله

این کمپانی سازنده ساختارهای بدنه هواپیما و گیربکس دنده فرود است.

فوکر المو

این کمپانی ۴۰ درصد از سیستم‌های سیم‌کشی الکتریکی را برای موتور اف-۳۵ می‌سازد.

کمپانی هوانوردی آلپ

این کمپانی سازنده ساختارهای بدنه هواپیما و مونتاژ آن، قطعات گیربکس فرود و بیش از ۱۰۰ قطعه موتور برای اف-۳۵ است که شامل روترهای تیغه‌ای یکپارچه تیتانیومی است.

خطری برای تامین قطعات؟

اگر آمریکا توافق فروش این جنگنده‌ها به ترکیه را متوقف کند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز ارسال قطعات را به آمریکا متوقف می‌کند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در ژوئیه و در نامه‌ای به کنگره نوشته بود: اگر تامین این قطعات به آمریکا متوقف شود، ما با مشکل در تولید هواپیما در داخل روبرو می‌شویم و ارسال ۵۰ تا ۷۵ فروند جنگنده به تاخیر می‌افتد و برای از سرگیری تامین قطعات ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان نیاز داریم.

اردوغان درباره اینکه چگونه به توقف ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ پاسخ می‌دهد، تا به حال صحبت‌های زیادی نکرده اما ماتیس باید تا اواسط نوامبر سال جاری میلادی گزارشی را به کنگره ارائه کند که تاثیری احتمالی بر هرگونه تغییر حضور ترکیه دارد.

با همه اینها کمپانی لاکهید در حال حاضر می‌گوید فروش به ترکیه در جریان است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    چه گزارش چرتی. خب امریکا خودش این قطعات رو میسازه. یه جوری حرف میزنه انگار ترکیه ابرقدرت نظامیه
    • AE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      شما بخواب هنوز زوده بيدار بشي و واقعيتها رو ببيني.تركيه الانشم يكي از قدرتهاي بزرگ دنياست و ابر قدرت خاورميانه تو همه زمينه ها از سياسي بگير تا اقتصادي و نظامي.واقعيتي تلخ
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      تو خودتو به خواب بزن و خواب بمون برای همیشه! طورچیه نوکر آمریکا و ناتوست٬کدوم نوکر صفتی در عرصه بین المللی اصلا عددی حساب میشه که حالا طورچیه ابر قدرت باشه؟؟؟؟ توهم زدی؟ همه چیز این کشورک از آمریکا ست! نه استقلال داره نه اجازه کوچکترین حرکتی خلاف منافع اربابش!تو خاورمیانه هم فقط بین تروریستهای تکفیری و بوزگورد ها آدم حسابش می‌کنند!!!!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      ترکیه هیچی جز سگ آمریکا و اسرائیل نیست
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      ترکیه عزیز ماست یاشاسین
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      0 0
      ترکیه خرِ کیه؟ مزدور امریکا و غرب و قدرت؟؟؟؟؟ ابرقدرتی طورکیه سگ دست نشانده استکبار؟؟؟؟!!!!!!
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      0 0
      ترکیه خرِ کیه؟ نوکر درجه یک غرب و صهیون رو چه به قدرت؟؟؟؟ ترکیه در بهترین حالت سر دسته اشرار و تروریستهای منطقه است!
    • DE ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      0 0
      لابد قدرت طورکیه در اینه که شده فاحشه خانه آمریکا و ناتو و معدن و لانه تروریستهای تکفیری!!!!!
    • ج د ا IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      8 5
      موضوع اینست که چنین پروژه هایی توسط یک کشور نمیتواند ساخته شود به دلایل متعدد ( بودجه و سرمایه - امکانات - نبود خط تولید قطعات مختلف و ... ) و آمریکا مجبور بوده است از چندین کشور شریک برای ساخت این هواپیما استفاده کند که یکی از آنها ترکیه میباشد / هر کشوری چندین قطعه از آن را میسازد و آمریکا آنها را در کنار هم قرار میدهد تا بشود یک هواپیما و این چیز جدیدی نیست و از 60 سال پیش در صنایع هواپیمایی و نظامی همه کشورها وجود داشته است ولی همین هواپیمای اف5 را که ایران خودش به تنهایی توان ساخت تمام قطعات آن را به دست آورده بسیار با ارزش تر از اف35 آمریکایی است که با مشارکت 5 یا 6 کشور ساخته میشود چون دیگر اختیار آن از دست آمریکا خارج میشود ///
    • DE ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      117 1
      ترکیه سگ دست آموز آمریکاست ، شرط قدرت در درجه اول داشتن استقلاله که ترکیه نداره! حکومتهایی مثل سعودی و ترکیه زیاد هم به این آهن پاره ها دل خوش نمیکنن چون خودشون هم میدونن بدون اجازه اربابشون حتی اجازه استارت زدنشون رو هم ندارن!
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    23 20
    18ماه تاخیر؟؟؟؟؟ ما چهل ساله روسیه سر نیروگاه بوشهر داره بازیمون میده اینا برا 18ماه نگرانن
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    ترکیه جز رقاصه و کاباره مگر چیز دیگری داره...
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    عجیبه که ترکیه این وسایل را میسازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس