کد خبر 899472
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
سفیر امریکا

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که روسها با استقرار سامانه اس ۳۰۰ در سوریه کم هزینه ترین اقدام تلافی جویانه علیه اسراییل را انجام دادند.

به گزارش مشرق، هواپیمای نظامی «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه شامگاه ۲۶ شهریور با شلیک موشک از سامانه روسی اس ۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه است، در غرب سوریه ساقط شد و تمام ۱۵ خدمه پروازی آن کشته شدند. روسها پس از آن انگشت اتهام را به سوی تل آویو نشانه رفتند و پس از آن بود که مقامات رژیم صهیونیستی تقلا کردند اوضاع را به هر شکلی که شده سرو سامان دهند.

از این حادثه یعنی سقوط هواپیمای روسی در سوریه باید به عنوان نقطه عطفی برای تحولات خاورمیانه نام برد زیرا که با ورود اس ۳۰۰ به سوریه دوران خود بزرگ بینی و نازیدن تل آویو به نیروی هوایی اش به سر می آید.

بیشتر بخوانید:

مسکو: پس از تحویل «اس-۳۰۰» به سوریه، اقدامات بعدی در راه است

به نظر می رسد که اس ۳۰۰ سبب خواهد شد که تل آویو حد خود را بداند. موضع گیری روزهای گذشته مقامات صهیونیست درباره اس ۳۰۰ اوج درماندگی آنها را نشان می دهد. آنها گفته اند که مانع از ارسال این سامانه نخواهند شد اما به شکل و شیوه ای که اعلام نکرده اند با آن مقابله خواهند کرد.

استقرار سامانه اس ۳۰۰ در سوریه قاعده جدیدی را ایجاد خواهد کرد و زمینه را برای تثبیت توازن جدید برای برخورد با اقدامات اسرائیل فراهم می آورد.

در همین راستا گفتگویی با پروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب دادهشده است  که در ادامه می آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین ( ۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*متعاقب اسقاط هواپیمای روسیه در سوریه که با شیطنت اسراییل صورت گرفت روسیه اعلام کرد که سامانه اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل می دهد. دلایل این امر از سوی روسیه چیست؟

روس ها با این اقدام می خواهند اسرائیل را به علت سقوط هواپیمای آنها سرزنش کنند. این کم هزینه ترین کاری است که آنها می توانند انجام کنند زیرا روسها در حال تلاش برای برقراری روابط نزدیک هم با اسرائیل و هم با سوریه هستند.

علاوه بر این، روس ها ممکن است بر این باور باشند که استقرار موشک های اس ۳۰۰ مدرن تر در سوریه ممکن است از تکرار حادثه ای که منجر به سقوط هواپیمای روسی شد، جلوگیری نماید.

*اسراییل اعلام کرده که این اقدام روسیه خطرناک است و تنش در منطقه را زیاد می کند. واکنش احتمالی اسراییل در صورت عملیاتی شدن این موضوع چیست؟

 نگرانی واقعی اسرائیل گزارشاتی هستند که نشان می دهد روسیه  قصد دارد از جنگاورهای الکترونیک استفاده کند تا بتواند عملیات دریانوردی، مسیرهای ارتباطاتی و رادار هواپیماهایی که  در دریای مدیترانه در نزدیکی سوریه فعالیت می کنند را کنترل نموده و اختلالاتی در رادارها و مسیر های ارتباطی ایجاد کند.

اسرائیلی ها احتمالا چنین تهدیدات و حملاتی را تلافی می کنند و پاسخ استقرار هر موشک اس ۳۰۰ در سوریه را می دهند. 

*تحویل سامانه اس ۳۰۰ به سوریه چه تغییری در موازنه قوای منطقه ایجاد خواهد کرد؟

 اسرائیلی ها مطمئن هستند که می توانند با این تهدیدات مقابله کنند اما استقرار موشک های اس-۳۰۰ در آینده نزدیک، ناامنی و خطر وقوع حوادث را در فضای هوایی شلوغ  سوریه و اطراف آن افزایش می دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس