وزیر برق سوریه

وزیر برق سوریه گفت: با توجه به موضع شرافتمندانه ایران برای حمایت از مردم و دولت سوریه، اولویت پروژه‌های برق و انرژی سوریه، با ایران است و ما هیچ همکاری با شرکت‌های سعودی نداریم.

به گزارش مشرق، محمد زهیر خربوطلی وزیر برق سوریه در حاشیه مراسم امضای توافقنامه با وزارت نیروی کشورمان که با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سهم شرکت‌های ایرانی در بازسازی و توسعه بخش آب و برق سوریه گفت: با توجه به مواضع شرافتمندانه ایران در حمایت از مردم و دولت سوریه، قطعاً شرکت‌های ایرانی برای توسعه و بازسازی زیرساخت‌های سوریه در بخش نیروگاهی و آب، اولویت دارند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضای مصرف برق در سوریه و نیاز به راه‌اندازی و بازسازی صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی کشور و همچنین در نتیجه پیروزی ارتش سوریه در کنار دوستان و همپیمانان خود، نیاز است تا صنعت برق این کشور بازسازی شده و توسعه یابد. به این ترتیب طبق برنامه‌ریزی انجام شده، نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی برق لاذقیه از سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهکار وزیر نیرو برای کاهش قطعی برق

به گفته وزیر برق سوریه، به منظور تأمین خوراک این نیروگاه، قرار است خط لوله گازی به طول ۷۰ کیلومتر به حجم انتقال ۲ میلیون مترمکعب گاز احداث شود که منبع تغذیه این گاز، چاه‌های گازی سوریه است که پس از آزادسازی و پیروزی ارتش، در مدار تولید قرار می‌گیرد. درحالی‌که بازسازی نیروگاه حرارتی حلب پس از تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز آن، از سال آینده با حضور شرکت‌های ایرانی، وارد مدار تولید می‌شود.

امضای توافقنامه ۴۱۱ میلیون یورویی با سوریه

رضا اردکانیان وزیر نیروی کشورمان نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای در خصوص ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی لاذقیه گفت: طی مذاکرات انجام شده با وزیر برق سوریه، قرار است تا شرکت‌های خصوصی و فعال ایران در زمینه برق، همانند گذشته که فعالیت‌های خوبی انجام داده بودند، در بازسازی و توسعه این صنعت در سوریه استمرار داشته باشند. چنانچه در گذشته ۹۰۰ مگاوات نیروگاه توسط یکی از شرکت‌های بزرگ ایرانی در شرایط جنگ این کشور ساخته و تحویل داده شد.

وی ادامه داد: با توجه به نهایی شدن تفاهمنامه بین ایران و سوریه، همکاری‌ها بین دو کشور توسعه می‌یابد. این در حالی است که سوریه تأکید دارد تا برای بازسازی نیروگاه حلب نیز با ایران همکاری داشته باشد، به این ترتیب عرصه جدیدی در حوزه نیروگاهی بین دو کشور شکل می‌گیرد.

به گفته وزیر نیرو، مذاکرات و توافقاتی در حوزه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز با وزیر برق سوریه انجام شده که بر اساس آن، احداث یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی در دستور کار وزیر برق سوریه قرار گرفته است. درحالی‌که نیروگاه‌های مختلف سوریه برای بازسازی و تعمیرات، معرفی شده‌اند و همچنین بازدیدهایی را برای وزیر برق سوریه در ایران ترتیب دادیم.

اردکانیان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارزش توافقنامه ای که بین دو وزیر به امضا رسید، گفت: تفاهمنامه‌ای که به امروز به امضا رسید، درباره قراردادهایی به ارزش ۴۱۱ میلیون یورو است. بخش دولتی ایران تنها تسهیل‌کننده‌ فعالیت‌ شرکت‌های خصوصی ایران است و درواقع این شرکت‌های خصوصیِ ایرانی هستند که در حوزه برق، آبفا و سایر بخش‌های روسیه فعال می‌شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    اولویت همه پروژه های سوریه وعراق بایدباجمهوری اسلامی ایران باشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس