فیلم/ اظهارات ولید معلم درباره رابطه سوریه و ایران

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه دمشق، ادلب را با هر ابزاری بازپس خواهد گرفت به تحرکات آمریکایی ها در پایگاه التنف در آماده کردن بازمانده های داعش برای جنگ با ارتش سوریه پرداخت.

به گزارش مشرق، ولید المعلم در گفتگوی اختصاصی با آر تی در مقر سازمان ملل در نیویورک تحولات سوریه و پرونده آوارگان و روابط با همسایگان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

بیشتر بخوانید:

پیام اس ۳۰۰ روسیه به اسرائیل

ولید معلم: رابطه با ایران قابل چانه‌زنی نیست

وی ضمن تمجید از حمایت سیاسی و نظامی روسیه در زمینه حل بحران سوریه اعلام کرد: عملیات روسیه اوضاع را در سوریه به شکل ریشه ای تغییر داد و تحولات نظامی و سیاسی را ایجاد کرد. هدف از تجهیز سوریه به اس ۳۰۰ با هدف ایجاد امنیت و ثبات حریم هوایی سوریه است.

درباره تدوین کمیته قانون اساسی سوریه نیز گفت: دی میستورا غیر بی طرف و گروه کوچک روند تشکیل تدوین قانون اساسی سوریه را با مانع روبرو کردند. گروه کوچک از واشنگتن دستور می گیرند و گروههای مسلحی که با ارتش سوریه جنگیده اند را حمایت مالی کرده است.

وزیر خارجه سوریه گفت: این حق سوریه است که از همه ابزار اعم از مصالحه یا دیگر ابزار برای بازپس گیری ادلب استفاده کند. اجرای توافق منطقه حائل در ادلب شروع شده است و ما همچنان راهکار مسالمت آمیز را ترجیح می دهیم. راه حل در ادلب ممکن است و ترکیه به خوبی هویت افراد مسلحی که در آن هستند را می شناسد.

المعلم ضمن متهم کردن واشنگتن برای حمایت از کردها و تحریک آنها برای جدایی از سوریه بیان کرد: ملت سوریه ضد جدایی است و کردها از حقوقی سخن می گویند که برخی از آنها قابل اجراست. آمریکایی ها به شکل غیرقانونی وارد سوریه شدند و حضور آنها جدایی طلبی کردها را تقویت می کند. واشنگتن گفتگوهای های میان دمشق و شورای سوریه دموکراتیک را به بن بست کشاند و حمایت نظامی به آن کرد.

واشنگتن بازمانده های داعش را جذب می کند و افراد آنرا در پایگاه التنف آماده می کند تا با نیروهای سوریه بجنگند چرا؟ برای اینکه آنها خواهان طولانی شدن بحران سوریه به نفع اسرائیل هستند. این اقدامات از روی یاس و خصمانه است و بارها گروههای را به نزدیکی تدمر فرستاده اند و همه این گروهها نابود شده اند از این رو آینده ای برای این پایگاه در اراضی سوریه وجود ندارد.

درباره پرونده آوارگان نیز المعلم گفت: غرب مانع از بازگشت سوری ها به کشورشان می شود و آنها را می ترساند. ما با روسیه در زمینه بازگشت آوارگان هماهنگ هستیم و هزاران نفر از آوارگان را مورد استقبال قرار داده ایم. 

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: سوریه مایل به داشتن روابط حسنه با کشورهای مجاور است اما هر طرفی که درباره ما مرتکب اشتباه شده است از مواضع خود دست بردارد. موضع اتحادیه عرب تغییر کرده است و برخی از مسئولان عرب از عضویت مجدد سوریه می پرسند. روابط ما با میشل عون و گروه دیگر لبنانی خوب است اما معادله روابط با بیروت تغییر کرده است.

ولید المعلم تاکید کرد: ما با عراق در زمینه مبارزه با داعش همکاری می کنیم اما سیاست ما در عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس