کد خبر 898010
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
مترو نمایه

در حالی که مسئولان شهرداری مدام اعلام می کنند که پول برای توسعه مترو ندارند اما مدیریت جدید نتوانست از فرصت انتشار ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه خط ۶ و ۷ مترو استفاده کند و این اوراق سوخت شد.

به گزارش مشرق،   ۳۱  شهریورماه سال 97 آخرین مهلت برای فروش 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه مترو بود. 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت بخشی از مجوز فروش 2000 میلیارد تومانی بود که در سال گذشته برای توسعه مترو صادر شده بود.

بیشتر بخوانید:

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه درباره جزئیات این مجوز گفت:  « شهرداری سال گذشته مجوز انتشار 2000 اوراق مشارکت را از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور گرفت،این 2000 میلیارد تومان، 1000 میلیارد مختص خط 7 و 1000 میلیارد برای خط 6 بود.»

وی ادامه می دهد : «مجوزهای لازم برای کلانشهرها در روز 28 اسفند ماه سال گذشته صادر شد و متروی تهران توانست بانک عاملی برای انتشار این اوراق پیدا کرده و بانک شهر عاملیت 700 میلیارد تومان از این اوراق را قبول کرد و در نوبت اول انتشار که همان 28 اسفند بود، رقمی جزئی فروخته شد. انتشار 700 میلیارد انجام شد و پس از آنکه این اوراق خریداری نشد، در روز پایانی کل اوراق توسط بانک منتشرکننده به صورت بلوکی خریداری شد.»

مدیر عامل شرکت متروی تهران بیان کرد:برای انتشار 1300 میلیارد تومان از این اوراق مشارکت بانک عاملی مشخص نشده است. محمدعلی افشانی شهردار تهران جلساتی را با رؤسای شش بانک داشت و از آنها خواست تا عاملیت این کار را قبول کنند. 

امام در خصوص بازگشایی خط 6 مترو گفت: قرار بود 10 کیلومتر از بخش جنوبی خط 6 در آبان ماه افتتاح شود؛ اما هنوز منابع تأمین نشده است و این روزها به جد پیگیر این موضوع هستیم.

همچنین در همین زمینه محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران  درباره سرمایه گذاری شهروندان تهرانی در طرح های عمرانی پایتخت و فروش مابقی اوراق مشارکت مترو  گفته بود: « 2000 اوراق مشارکت امسال منتشر خواهد شد که امیدواریم در 1300 میلیارد اوراق مشارکت باقی‌مانده، امکان خرید توسط شهروندان نیز فراهم شود. مدیریت شهری خود مشتاق است در حوزه اداره شهر و تأمین منابع، از شهروندان کمک بگیرد و به زودی بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله پسماند، هتل‌سازی و اتوبوس‌ها ارائه خواهد شد که این فرصت‌های متنوع به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در تهران از سرمایه‌گذاران خُرد تا بزرگ، فضای سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.»

تعلل شهرداری در فروش اوراق

محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در 26 شهریورماه درباره عدم فروش اوراق مشارکت 1300 میلیاردی ابراز نگرانی کرده بود:« توزیع 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر محقق شد، از سوی دیگر 1300 میلیارد تومان آن تعیین تکلیف نشده و مهلت قانونی آن تا شهریور به اتمام خواهد رسید.مشکلات مالی فراوانی که وجود دارد، 1300 میلیارد تومان اوراق، کمک بزرگی برای مترو است و محقق نشدن آن تا این زمان ما را نگران می‌کند.»

محمد علی افشانی شهردار تهران هفته پیش در این باره گفت: سال گذشته به شهرداری تهران اجازه داده شد تا 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند و شهرداری توانست 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت را به فروش برساند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران تا اسفند ماه مهلت داشت بانک عامل را برای فروش اوراق مشارکت مشخص کند اما به دلیل بدهی بالا (بیش از 23 هزار میلیارد تومان) بانک‌های مختلف حاضر نشدند عاملیت را بپذیرند. 

شهردار تهران گفت: نهایتاً با پیگیری انجام شده و همکاری دیوان محاسبات قرار شد قدری این موضوع تمدید شد و گفتند در صورتی که بانک عامل باشد می‌توانیم اوراق مشارکت را منتشر کنیم. 

به گفته افشانی، از 1300 میلیارد اوراق مشارکت باقی‌مانده برای 600 میلیارد تومان بانک عامل مشخص شد. 300 میلیارد تومان بانک صادرات و 300 میلیارد تومان بانک پارسیان عاملیت انتشار اوراق مشارکت را بر عهده گرفت. بانک مرکزی مجوز را صادر کرد و در حال پیگیری هستیم اما موضوعی که بانک‌ها مطرح می‌کنند این است که باید بدهی‌های قبل تعیین تکلیف شود تا ما این اوراق را منتشر کنیم.

افشانی در پاسخ به این پرسش که مهلت به اتمام رسیده است،‌گفت: چون مجوز را بانک مرکزی صادر کرده و به بانک‌ها داده است احتمال زیاد می‌دهیم موضوع حل شود اما مشکل اصلی ما بدهی شهرداری تهران است. 

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در جمع خبرنگاران  درباره توزیع 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت، گفت: بخشی از این مبلغ مجوز انتشار از بانک مرکزی دریافت کرد ولی چون شهرداری نتوانست تضمین های لازم را بدهد بانک‌ها استقبال نکردند.

عدم یافتن بانک عامل یکی از عمده دلایلی است که شهرداری موفق نشد تا اوراق مشارکت مترو را به فروش برساند. این در حالیست که شهرداری تهران از بهمن سال گذشته مهلت داشت تا برای مجوز 2000 میلیاردی اوراق مشارکت تبلیغات کرده و خواهان مشارکت بخش های خصوصی و شهروندان در خرید این اوراق شود. در ماههای اخیر تقریبا اقدام خاصی از سوی شهرداری صورت نگرفت و تنها 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک شهر و به صورت یکجا خریداری شد. حال با اتمام زمان فروش 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت در روز 31 شهریورماه عملا شهرداری یک فرصت بزرگ را برای تامین مالی و اعتباری مترو از دست داده و مشخص نیست چگونه می خواهد به جبران این خسارت بزرگ اقدام کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    7 0
    قاليباف
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    3 0
    افتتاح هرچه زودترمتروازضروریات شهروندان تهرانیست که لازم است برای کمتراستفاده ازوسیله شخصی عملی گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس