کد خبر 898006
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
 فدراسیون فوتبال

ناکامی‌های فوتبال ایران در رده‌های پایه ادامه دارد.

به گزارش مشرق، نتایج پر نوسان فوتبال ایران در رده‌های پایه ادامه دارد. یکی دلایل اصلی این نتایج، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای بازیکنان فوتبال ایران از سنین پایین است. بازیکنانی که بدون هیچ برنامه‌ای رشد می‌کنند اگر هم موفقیتی بدست آورند، مقطعی بوده و آن موفقیت نمی‌تواند تضمین کننده‌ی آینده فوتبالیشان در ایران شود.

عدم برنامه ریزی در فوتبال پایه کشور باعث شده بعد از المپیک ۱۹۸۰ مسکو، ۹ دوره از بزرگترین رویداد ورزشی جهان بگذرد اما فوتبال ایران نتواند به این رقابت‌ها صعود کند. ما در این سال‌ها همه‌ی فرمول‌های موجود را امتحان کرده‌ایم اما باز از رسیدن به المپیک در حالی باز مانده‌ایم که کشورهایی که فوتبال ضعیف‌تری نسبت به ایران داشته‌اند، توانسته‌اند در این سال‌ها خود را به المپیک برسانند. فوتبال ایران برای رسیدن به المپیک از بهترین مربیان ایرانی در عصر خود تا سرمربیان خارجی استفاده کرده اما نبود برنامه ریزی مناسب در رده‌های پایه سبب شده فوتبال ما در حسرت رسیدن به المپیک باقی بماند.

بعد از اینکه در سال ۲۰۱۷ تیم‌های فوتبال نوجوانان و جوانان ایران به جام جهانی صعود کردند، در سال‌ ۲۰۱۸ رده‌های پایه فوتبال ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفتند. نسلی از بازیکنانی که بعد از ۱۶ سال به جام جهانی نوجوانان صعود کرده بودند؛ موفقیتشان مقطعی بود و وقتی به رده‌ی جوانان رسیدند، با هدایت فرهاد پورغلامی اصلا نتوانستند به جام ملت‌ها آسیای جوانان صعود کنند. اتفاقی کم سابقه که می‌توان از آن به عنوان شاهکار تیم‌های ملی در رده‌های پایه در زمان ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال نام برد.

بعد از تیم جوانان که اصلا نتوانست مجوز صعود به جام ملت‌های آسیا را بدست آورد، اینبار ناکامی به سراغ تیم نوجوانان هم آمد. تیم ملی نوجوانان با هدایت عباس چمنیان که چند سالی است در رده‌های پایه در تیم ملی کار می‌کند، بعد از اینکه در دوره‌ی گذشته همراه با او نایب قهرمان آسیا شد و به یک چهارم نهایی جام جهانی هم صعود کرد، این دوره و با نسل جدید بازیکنان، در جام ملت‌ها آسیا ضعیف‌ترین نتایج ممکن را گرفت. تیم ملی که با تیم‌های اندونزی، هند و ویتنام همگروه بود. با یک برد، یک باخت و یک مساوی حتی نتوانست از گروهی که تیم‌های درجه چندم آسیا حضور دارند، صعود کند و وداعی تلخ با جام ملت‌های آسیا داشت.

علاوه بر نوجوانان و جوانان که در سال ۲۰۱۸ ناکام بودند، حتی تیم امید فوتبال ایران هم در بازی‌های آسیایی جاکارتا مقامی بدست نیاورد و بعد از باخت‌ عجیب و غریب در بازی آخر خود در مرحله‌ی گروهی برای فرار از بازی نکردن با کره جنوبی، وقتی مشخص شد در مرحله‌ی یک هشتم نهایی باید با کره‌ای‌ها بازی کند، بازی را ۲ بر صفر به این تیم باخت و وداعی تلخ با بازی‌های آسیایی داشت.

این نوسان، نتایج ضعیف و شکست مقابل تیم‌های درجه چندم آسیایی در حالی برای فوتبال ایران در رده‌های پایه بدست می‌آید که فدراسیون فوتبال در سال‌های قبل در پی صعود تیم های نوجوانان و جوانان به جام جهانی  اعلام کرد عنوان فدراسیون پنج ستاره را از فیفا دریافت کرده است. در بین پنج ستاره فدراسیون فعلا چند ستاره خاموش شده‌اند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس