کد خبر 897064
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
مونسان

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: برای لغو روادید گروهی از چین با وزارت خارجه مکاتبه شده است. همچنین در نظر داریم تا روادید رایگان ۷۲ ساعته برای مسافران فرودگاه امام صادر شود.

به گزارش مشرق، نخستین همایش سراسری جامعه هتل داران ایران با حضور سرمایه گذاران، مدیران هتل ها، هتل آپارتمانها و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، حناچی معاونت شهرسازی وزارت کارراه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

در این برنامه علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در سال ۹۶ در حوزه ورود گردشگر خارجی  با رشد ۴۵ درصدی مواجه بودیم  و در ۵ ماهه سال ۹۷ آمار گردشگران ورودی به ۳ میلیون ۱۴۰ هزار نفر رسیده است در حالی که در این همین مدت و در سال ۹۶ آمار ما ۲ میلیون و ۱۵۹ هزار نفر بوده است.

وی افزود: همیشه منتقدان می گفتند که شما هر کسی که به داخل کشور می آید را گردشگر حساب می کنید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: باید گفت همان طور که منتقدان ما همه افرادی که از کشور خارج می شوند را تا ۱۰ میلیون نفر حساب کرده و آن را گردشگر خارجی نامیده اند ما هم ورودی ها را گردشگر حساب کردیم.

وی گفت: ما در این مدت از ترکیه، روسیه، آذربایجان و عراق توریست سلامت داشته ایم. هر وقت صحبت از گردشگران عراقی می‌شود فکر می کنند آمار ما همانهایی است که به خرمشهر و آبادان می روند در صورتی آمار این افراد ثبت نمی شود.

روند گردشگری به رغم تهدیدات رو به رشد بوده منتهی ترکیب گردشگران ما به هم خورده است. تفاوت نرخ ارز به نفع ما است اما اکنون تعداد پروازهای بین المللی کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که نرخ پروازهای داخلی هم بالا رفته است. برخی از اوقات افراد اثرات گردشگری را نمی بینند و فکر می کنند که صنعت حمل و نقل خودش رشد کرده و به موفقیت رسیده است در حالی که گردشگری عامل توسعه پایدار و محرک اقتصاد کشورها است. ما در حوزه معرفی و تبلیغات از نظر بودجه ای هم بسیار عقب هستیم.

مونسان ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در دولت های یازدهم و دوازدهم تمام تلاشش را می کند تا در حوزه اشتغال و توسعه نقش آفرین باشد. ما بدنبال جایگزینی گردشگری نیستیم اما اگر یک دهم کمک هایی که به سایر صنایع و بخش ها می‌شود را به گردشگری کمک کنند درآمدهای صنعت گردشگری به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی گفت: گردشگری کشور را بر دو بال میراث فرهنگی و صنایع دستی دیده ایم و تلاش شده که این دو بخش نیز موفق شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: بیش از هزار و ۹۰۰ پروژه در حوزه های گردشگری با حجم سرمایه ۴۳ هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجرا است.

همچنین در یک سال گذشته ۲۶۴ میلیارد تسهیلات در اختیار پروژه های گردشگری به ویژه هتل سازی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است. از یکی دو ماه پیش با مصوبه دولت علاوه بر هتل ها، مناطق نمونه گردشگری و تاسیسات گردشگری و بوم گردی مشمول معافیت از پرداخت عوارض برای تغییر کاربری در قانون واگذاری اراضی کشور شدند.

مونسان اظهار داشت: افزایش روادید با کشورهای هدف را مد نظر داریم و برای ورود گردشگران عمانی به کشور نیز به صورت یک طرفه نقض رویداد کردیم چون از این کشور به ایران توریست درمانی می آید.

وی گفت: درباره دریافت ارز از گردشگران خارجی در هتل ها نیز چندین جلسه برگزار کردیم. با کلیات حرف هتلداران موافق هستیم. البته عمدتا خارجی ها در حال پرداخت ارز هستند ولی باید دفاتر خدمات مسافرتی و جوامع هتلداری به توافقی برسند که بتوان آن را اجرایی کرد چون تفاوت نرخ ارزی موجب شد تا این اختلاف ارز و ریال زیاد باشد.

وی افزود: این روزها حجم تبلیغات گردشگری در رادیو و تلویزیون افزایش پیدا کرده است. گردشگری به صورت رایگان  در تلویزیون تبلیغ می‌شود. صدا و سیما این آمادگی را دارد که پکیج هتل ها را نیز بعد از فروش با تخفیف زیاد در صدا و سیما ارائه کند و درصد فروش بگیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در توافق با بانک گردشگری قرار است ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت گردشگری در نظر گرفته شود که ۷۵۰ میلیارد تومان آن به صورت کارت سفر در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت. ۱۰۰ میلیارد نیز برای اختصاص وام به دفاتر خدمات گردشگری منظور شده است.

وی گفت: لغو روادید گروهی از چین برای گردشگران چینی با وزارت خارجه مکاتبه شده است. همچنین پیشنهاد شده بود که برای مسافران ترانزیتی روادید رایگان ۷۲ ساعته در نظر گرفته شود.

مونسان به شعار روز جهانی گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی و گردشگری الکترونیکی در دستور کار فعالان این صنعت قرار گیرد.

در ادامه این برنامه که به بهانه روز جهانی گردشگری برگزار شد از جعفر عطار، خسرو ایرانپور و هرمز پورعزیز به عنوان پیشکسوتان صنعت هتلداری تقدیر به عمل آمد.

همچنین تمبر یادبودی نیز توسط مسئولان حاضر در این نشست رونمایی شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس