کد خبر 896768
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
جلال چراغپور

کارشناس فوتبال ضمن تحلیل شرایط فنی دو تیم استقلا ل و پرسپولیس گفت: پرسپولیس شانس بیشتری برای پیروزی دردربی دارد.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در مورد شرایط فنی دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس در روز پنج‌شنبه گفت: این بازی از چند آیتم و مؤلفه خاص تشکیل شده است که می‌خواهم آنها را برای شما و خوانندگان‌تان تشریح کنم:

* وضعیت عمومی استقلال و پرسپولیس

استقلال وضعیت خوبی ندارد زیرا در سه چهار بازی گذشته خود استراتژی مناسبی نداشته است در لیگ قهرمانان آسیا آنها مقابل السد حذف شدند که دلیلش هم بازی انتقادآمیز در ورزشگاه آزادی و باخت سه بر یک بود. در بازی برگشت با السد نیز به دلیل عدم تسلط مدیریت روانی سرمربی استقلال نتوانست به پیروزی برسد. وقتی بازیکنی به خاطر اعتراض داور کارت زرد می‌گیرد و اخراج می‌شود این مسئله نشانگر عدم تسلط سرمربی بر تیم از نظر روانی است. 

آخرین بازی استقلال در لیگ مقابل نساجی بود که در آن بازی هم استقلال به پیروزی نرسید و به مساوی بسنده کرد. پرسپولیس اما وضعیت عمومی کاملاً‌ متفاوتی دارد آنها از باخت خانگی در لیگ قهرمانان آسیا با یک جهش عجیب روحی و روانی بازی را سه بر یک بردند و به نیمه‌نهایی صعود کردند. مقایسه دو بازی استقلال و پرسپولیس در آسیا به خوبی مدیریت روانی دو تیم را نشان می‌دهد.  ضمن اینکه پرسپولیس در بازی با سپیدرود با تیزهوشی برنده شد. برانکو خودش را به آب و آتش نزد و به بازیکنانی که احتمال اخطار و محرومیت‌شان می‌رفت بازی نداد و در نهایت هم به پیروزی رسید.البته قبل از گل دقیقه ۹۰ هم پرسپولیس شانس گلزنی داشت.

* ۷۰ درصد ترکیب استقلال تغییر کرده است

هر دو تیم تغییرات زیادی در بین بازیکنان‌شان داشتند و تغییرات زیاد بازیکنان در فوتبال ایران دامن این دو تیم را هم گرفت. استقلال تقریباً ۷۰ درصد از بازیکنان تراز اولش را از دست داد. تیام، جباروف، مجید حسینی، داریوش شجاعیان و حتی کاوه رضایی بازیکنان تأثیرگذاری بودند که از استقلال جدا شدند. در پرسپولیس هم چند بازیکن مثل وحید امیری و فرشاد احمدزاده از این تیم جدا شده‌اند هنوز هیچ بازیکنی نتوانسته جای خالی احمدزاده را پر کند. او حریف را خیلی آزار می‌داد و با سبک خاص بازی‌اش توپ را می‌کشت و موذیانه بازی می‌:رد که هنوز جای او در پرسپولیس پر نشده است. با این حال پرسپولیس بازیکنانی را جذب کرده که در ترکیب این تیم جواب دادة‌اند اما در استقلال شرایط اینگونه نیست مرتضی تبریزی هم تاکنون نتوانسته با مکانیزم فوتبالی استقلال هماهنگ شود دلیلش هم آن است که استقلال طراح کوتاه ندارد به عنوان مثال می‌گویم اینیستا بهترین طراح کوتاه تاریخ فوتبال اسپانیا بود اما استقلال در حال حاضر طراح کوتاهی ندارد که بتواند تبریزی را خوب تغذیه کند و او گلزنی کند. تبریزی بازیکن گلزنی است اما به شرطی که خوب تغذیه شود. تبریزی از پنج باری که تغذیه شده در استقلال دو گل زده است. در پرسپولیس طراح کوتاه آنها بشار رسن است و یکی از دلایلی که برانکو رفتار مهربانانه‌ای با محسن مسلمان داشت این بود که می‌خواست بشار رسن در ترکیب اصلی پرسپولیس جا بیفتد اما در استقلال طارق هم مثل تبریزی مصرف‌کننده است و بازیکنی نیست که بتواند مهاجمان را خوب تغذیه کند. شاید اگر استقلال یکی مثل جباروف یا مجتبی جباری که در گذشته بود را داشت شرایط بهتری پیدا می‌کرد. 

* فشار حمله پرسپولیس روی دفاع استقلال

منشا و علیپور دو مهاجم پرسپولیس نسبت به مدافعان مرکزی استقلال برتری دارند روزبه چشمی و سایر مدافعان استقلال در بازی‌های اخیر نشان داده‌اند که به راحتی خطای پنالتی می‌دهند، دریبل می‌خورند و جا می‌مانند و یا حتی بی‌موقع به توپ می‌رسند مثل اتفاقی که در بازی برگشت استقلال و السد افتاد. بنابراین خط حمله پرسپولیس به استقلال برتری دارد. به همین دلیل می‌گویم که پرسپولیس در دربی گل می‌زند. استقلال هم می‌تواند در دربی به گل برسد. 

* فشار حمله استقلال روی دفاع پرسپولیس

مرتضی تبریزی در بین سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده روی توپ‌های هوایی دشتی نخواهد داشت ضمن اینکه بیرانوند هم به خوبی روی هوا کار می‌کند. بنابراین خط دفاع پرسپولیس نسبت به خط حمله استقلال برتری دارد. اما در پرسپولیس هم یک فضای خالی وجود دارد. وقتی توپ از کمال کامیابی‌نیا رد می‌شود سیدجلال حسینی توپ را قطع نمی‌کند بلکه بازی را قطع می‌کند و استقلال می‌تواند از این طریق به گل برسد. در چنین شرایطی کارشناسان می‌گویند فوتبال است و قابل پیش‌بینی نیست اما من می‌گویم  با توجه به شرایطی که گفتم پرسپولیس برنده دربی خواهد بود و هر دو تیم گلزنی می‌کنند البته شانس گلزنی پرسپولیس بیشتر است.

* حضور دو مربی کلاسیک در دربی

ارزش فنی دیگر دربی مربوط به حضور دو مربی بسیار خوب است. فوتبالی که در شفر نهادینه شده از آلمان است که این فوتبال نسبت به بلوک شرق اروپا جلوتر است اما واقعیت آن است که شرق اروپا در زمینه تولید مربی در بسیاری از رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و بسکتبال بسیار پیشرفته است به همین دلیل می‌گویم که برانکو یک مربی کلاسیک‌تر نسبت به شفر است هرچند فوتبالی که شفر از آن می‌آید از فوتبال کرواسی جلوتر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس