کد خبر 896051
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
سیف

ممنوع‌الخروجی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی که از سوی سخنگوی دستگاه قضا اعلام شد،نشان‌دهنده عزم قوه قضائیه در پیگیری ابعاد مختلف پرونده قطور تصمیمات ارزی در سال جاری بدون توجه به جایگاه افراد است.

 سرویس اقتصاد مشرق - ولی‌ا... سیف از اول دولت یازدهم تا مردادماه امسال رئیس‌کل بانک مرکزی بود که بر اثر انتقادات نسبت به التهابات شدید ارزی در سال جاری، جای خود را به عبدالناصر همتی داد. ۱۴ مرداد یعنی چند روز بعد از تغییر سیف، احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی دستگیر شد.

بیشتر بخوانید

پیام‌های انتصاب سیف به عنوان مشاور حسن روحانی

خطای بزرگ

پس از اینکه دولت در فروردین‌ماه در تصمیمی شبانه، نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و مکرراً وعده داد که برای تمامی تقاضاهای ارزی کشور دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص خواهد داد، به علت سوءمدیریت دستگاه‌های مسئول، فساد ارزی عظیم شروع شد.

از همان زمان موج ثبت سفارش برای واردات کالا شروع شد و برخی سودجویان، کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند اما با محاسبه ارز آزاد فروختند و از این راه سود زیادی به جیب زدند. جالب آن که در این دوره، بانک مرکزی به طور نوبتی اعلام می‌کرد که تا فلان تاریخ چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص داده و که این پول‌ها عمدتاً صرف امور رانتی شد. آنطور که مسئولان اعلام کرده‌اند فقط در ۴ ماه حدود ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور با دلار ۴۲۰۰ تومانی به هدر رفت و هیچ نتیجه‌ای جز گرانی و کمبود کالا به دنبال نداشت.

بیشتر بخوانید

«دلار جهانگیری» کالاها را چقدر گران کرد؟

رهبر معظم انقلاب از این تصمیمات به عنوان خطای بزرگ یاد کردند و خواستار برخورد با مسببان این خطا شدند.

زمانی که سیف از بانک مرکزی کنار رفت، اخباری مبنی بر احتمال انتصاب وی به عنوان سفیر مطرح شد که در همان زمان، برخی نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت، خواستار ممنوع‌الخروجی وی شدند.

سخنگوی قوه قضائیه ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره علت دستگیری عراقچی گفت: اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم. مثلاً از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین (معروف به سلطان سکه) و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم.

بیشتر بخوانید

چرا سیف باید محاکمه شود؟

چندی پیش هم اژه‌ای از بازجویی از سیف خبر داد و این نشان از آن داشت که دستگیری وی محتمل است؛ اقدامی که برای دولت روحانی هزینه سنگینی خواهد داشت. بازداشت فردی که ۵ سال ریاست بانک مرکزی دولت را داشته، قطعا نشانه خوشایندی از عملکرد اقتصادی دولت روحانی نیست؛‌خصوصا آن که   انتقاد از مفاسد اقتصادی سطح بالا در دولت احمدی‌نژاد، همواره از سوی دولتمردان فعلی بیان شده است.

به همین دلیل بود که  هفته گذشته پس از انتصاب سیف به عنوان مشاور پولی و بانکی رئیس‌جمهور، کارشناسان هشدار دادند که این اقدام احتمالا در راستای ایجاد مصونیت برای سیف و بالا بردن هزینه برخورد با او است.

با این حال، قوه قضائیه با اعلام ممنوع‌الخروجی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی و مشاور فعلی روحانی، نشان داد که در برخورد با دانه‌درشت‌ها جدی است و این اقدام را باید به فال نیک گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • احمدخواجوند IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    30 0
    ایکاش بجای ممنوع الخروج ممنوع الدولتش میکردن
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    27 8
    قوه قضاییه از سیاسی کاری و آلت دست شدن دست بردارد .
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      1 7
      انصافا تا حالا اینقدر مقتدر عمل نکرده.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    20 0
    وای به روزی که بگندد نمک
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    30 1
    ما از قوه قضائیه می خواهیم با سیف بر خورد مقتدرانه کند والا نمی توانند پاسخ گوی خون شهدا و اشک فقرا و.... باشند. اللهم وفقهم لمرضاتک
  • تبریزی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    18 6
    قوه قضاییه قوی ترین برخورد با فساد را داشته است بدون هیچ حد مرزی باید به هر قیمتی باشد با ادادمه یابد
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      4 0
      کدوم برخورد های محکم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟برخورد محکم بود که فساد زیاد تر میشه هان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    21 8
    انشاالله آه مال باختگان موسسات مالی دامن سیف را خواهد گرفت
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    3 0
    1) کمی پشتش گرم باشه ودردادگاه همه چیز را لو ندهد 2) درنزدیک ودردسترس دارودسته کاسبان باشد تا دقیق به او یاد بدهند چه بگوید وچه را نگوید چون اگر درنزدیک نیاشد همه چیز را نمی توانند دراین مدت بهش یاد بدهند 3) دردسترس باشد تا خورد وبردهایشان که کلان میباشد را بهشان یاد بدهد که چگونه وچه کار کنند
  • DE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    7 1
    اکتفا به ممنوع الخروجی او چه سودی دارد وقتی که سقوط پول ملی همچنان ادامه دارد . مقامات بالا اگر بفکر مردمند باید وضعیت ارز را بشکل سابق برگردانند و سیف را از تمام مناصب دولتی و غیر دولتی خلع بکنند . سیف باید برای ایجاد این هرج و مرج و فاجعه ارزی رسما از مردم ایران عذرخواهی بکند . اگر کشور قانونمند بورد رئیس جمهورهم خلع میشد و تصمیمات تیم او ملغی . اما رازها و سازشهائی هست که روحانی بیخیال از این بحران فقر آفرین برای خودش می چرخد و همچنان جولان میدهد . بیچاره مردم بی پناه . به که پناه ببرند ؟؟؟؟
  • DE ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    3 9
    بايد محاكمه و پاسخگو باشد ممنوع الخريجي او به تنهايي به چه دردي ميخورد ، بانك ها ر مسؤولان بانكي بزرگترين مقصران اوضاع اقتصادي امروز هستند درست مانند امريكا كه بانك ها پدر مردم امريكا را در اورده اند ، ايا ارتباطي با .......
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    13 0
    باید ممنوع النفس میشد .
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    7 0
    الانم که سیف نیست دلار شده 17تومن.نمیدونم تاکی وکجا باید شاهد سقوط پول ملی یا همون ناموسمون باشیم.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    7 0
    ممنوع الخروج شد چون مثل تمام کارها و مبارزه با مفاسد جنگ زرگریه
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    3 0
    چندنفر عامل به مردم توسط قوه قضاييه معرفي شده؟؟؟
  • احمدی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    8 0
    سلام متاسفانه مبارزه با عوامل اصلی همیشه وقتگیر و بی نتیجه بوده به امید روز که مثل کره جنوبی حتی رئیس جمهور را هم بشود محاکمه کرد. چون او هم هرچه باشد کارمند است. نه بیشتر. والسلام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس