کد خبر 895953
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
علیرضا پناهیان

یک خطیب تهرانی: گاهی برنامه‌هایی که رنگ و بوی مقاومت دارد در کشور ما دیده شده است. اشکال ما این است که نیامدیم فرهنگ مقاومت را تئوریزه کنیم!

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان خطیب تهرانی در چهارمین شب از سوگواره هنر و حماسه با اشاره به موضوع فرهنگ مقاومت و ضرورت استقامت در دین گفت: دینداری شبیه به یک کار زنانه نیست، هر روز یک امتحانی شما را رشد می‌دهد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر رذیله‌ای را که از بین می‌برید یک رذیله دیگر را باید از بین ببرید». انسان دائما در این تلاطم هست و لذا استقامت در دین موضوعیت پیدا می‌کند.

وی افزود: انسان بدون استقامت به عزت نمی‌رسد و در جهت استقامت به جاهایی می‌رسد که یکی از آن‌ها کرامت است. در راستای استقامت است که خیرات نازل می‌شود و استقامت و مقاومت یک بحث کاملاً دینی است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به ضرورت تئوریزه‌سازی فرهنگ استقامت بیان داشت: گاهی برنامه‌هایی که رنگ و بوی مقاومت دارد در کشور ما دیده شده؛ برنامه‌هایی مانند: اربعین، دفاع مقدس و مدافعین حرم و از این دست برنامه‌هاست. اشکال ما این است که نیامدیم فرهنگ مقاومت را تئوریزه کنیم!

وی ادامه داد: نیامدیم در بخش‌های مختلف این فرهنگ مقاومت را اجرا کنیم. مثلاً نیامدیم در مدرسه فرهنگ مقاومت را اجرا کنیم. مثلاً اگر در مدرسه بخواهیم استقامت را اجرا کنیم، باید نمره را حذف کنیم. نمره اگر باشد، حافظه آدم‌ها مهم می‌شود، نه تلاش آدم‌ها. ما باید تلاش و جهاد آدم‌ها را بسنجیم!

این خطیب تهرانی در رابطه با حذف قانون و خصوصی‌سازی ابراز داشت: من نمی‌گویم قانون را اجرا نکنیم خیر، ولی قانون زیاد نگذاریم. چرا می‌گویند جاهای خصوصی موفق‌تر هستند؟ برای اینکه مکان‌های دولتی با مقررات پیش می‌رود. همین هیأت اگر می‌خواست با مقررات پیش برود به این صورت پیش می‌رفت؟ جنگ تحمیلی یک محیط خصوصی بود! جنگ رفاقتی پیش می‌رفت، فرمانده گردان رفیق‌های خود را می‌برد جنگ، کسی به بغل‌دستی خود پست الکی نمی‌داد چرا که بحث خون آدم‌ها در میان بود.

وی در پایان با اشاره به پیامدهای مثبت فرهنگ استقامت گفت: می‌دانید اگه فرهنگ مقاومت باشد آدم‌های بی‌عرضه نمی‌توانند نان بخورند؟ مقاومت یعنی سعی کردند، خب چه کسی به سعی نمره می‌هد؟ مقررات نمی‌گذارد سعی را بسنجید. مقررات را باید حذف کنید. تا می‌توان باید گروه‌های مردمی شکل بگیرد و خود این گروه‌ها کار مردم را حل کنند. در زمان امام زمان (عج) فرهنگ مقاومت کامل اجرا می‌شود و باید الان خودمان را برای پذیرش این فرهنگ آماده کنیم.

چهارمین شب سوگواری هنر و حماسه با مراسم «دمام‌زنی» آغاز و در ادامه با قرائت زیارت عاشورا همراه شد و عزاداران با روضه‌خوانی و مداحی مهدی دقیقی به سینه‌زنی پرداختند.

در ادامه این مراسم سعید بیابانکی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر و نویسنده کتاب «نیمی از خورشید اتفاق افتاد» به شعرخوانی پرداخت:

***
فراز منبر نی قرص ماه می‌بینم

خدای من نکند اشتباه می‌بینم

بتاب یوسف من بوی گرگ می‌شنوم

بتاب راه دراز است و چاه می‌بینم

***
کیست این زن، اینکه بر بالای منبر ایستاده

در میان این همه شمشیر و خنجر ایستاده

کیست این زن، اینکه با تیغ زبان آتشینش

روبه‌روی صاحبان سبحه و زر ایستاده

به گزارش فارس،  مراسم عزاداری هیأت محبین اهل بیت (ع) دانشگاه هنر در قالب «چهاردهمین سوگواره هنر و حماسه» از ۲۸ شهریور ماه آغاز و به مدت ۱۱ شب از ساعت ۲۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان در محل دانشکده هنرهای کاربردی به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از چهار راه ولیعصر، روبروی خیابان بزرگمهر برگزار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس