جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از مقامات شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، سید فرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی، و یکی از طراحان طرح منع به کارگیری بازنشستگان در حاشیه جلسه علنی امروز(یکشنبه، اول مهر) در نشست خبری، با بیان جزئیات قانون منع بکارگیری بازنشستگان، اظهار داشت: استانداران، شهرداران و رؤسای فدراسیون‌ها مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند.

وی با انتقاد از ابهامات موجود در قانون مدیریت خدمات کشوری درباره شرایط بازنشستگی،گفت: دولت لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری را به مجلس ارائه داده، اما مجلس در بررسی این لایحه، تعلل داشته که باید سریعا این لایحه در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

آغاز مهلت ۶۰ روزه بازنشستگان برای ترک پست

رئیس فراکسیون جوانان مجلس با تأکید بر اینکه استانداران نیز مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان هستند، تصریح کرد: حدود 15 تا 16 نفر از استانداران مشمول این قانون هستند که باید تا 24 آبان کنار رود. امروز میدان‌داری نسل جوان یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار برای برون‌رفت از وضعیت موجود است.

همچنین سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نیز یکی دیگر از طراحان قانون منع بکارگیری بازنشستگان در این نشست خبری، گفت: رئیس سازمان صداوسیما به دلیل انتصاب مستقیم از سوی رهبر معظم انقلاب، مشمول این قانون نخواهد شد، اما سازمان صداوسیما مشمول این قانون است و باید آن را اجرا کند؛ همچنین در قوه‌مقننه نیز فقط نمایندگان مجلس شوری اسلامی مشمول این قانون نیستند، اما کلیه ادارات و معاونت‌های مجلس مشمول این قانون هستند.

وی با بیان اینکه کلیه بازنشستگان تا 24 آبان‌ماه  فرصت دارند که ترک خدمت کنند، اظهار داشت: براساس این طرح، معاونان وزرا، استانداران، سفرا و همترازان آنها از استثنائات این قانون حذف شدند. پیش از این،کلیه بازنشستگان نیروهای مسلح و بازنشستگان وزارت اطلاعات از اجرای این قانون مستثنی بودند، اما با اصلاح قانون، بازنشستگان نیروهای مسلح فقط با حکم رهبری می‌توانند مشغول به کار شوند و در وزارت اطلاعات فقط یک درصد از کل بازنشستگان می‌توانند در همان وزارتخانه، منصوب شوند.

عضو فراکسیون جوانان مجلس اضافه کرد: این قانون، مستقیم، مترقی و پیشرفته است. آئین‌نامه اجرایی ندارد، زیرا بسیاری از قوانین در قالب تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی دچار دست‌اندازی می‌شوند؛ بنابراین با پیش‌بینی عدم تدوین آئین‌نامه اجرایی، مانعی برای دست‌اندازی در اجرای این قانون را ایجاد کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: پیش از اصلاح این قانون، ایثارگران شامل رزمندگان، جانبازان و آزادگان از دایره شمول قانون مستثنی بودند، اما با اصلاح قانون، آزادگان دارای بیش از سه سال سابقه اسارت و جانبازان بالای 50 درصد و فرزندان شهدا از قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند. افراد بازنشسته تا 24 آبان فرصت دارند که به صورت داوطلبانه استعفا دهند، در مرحله بعد، از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته می‌شود تا این افراد را جابه‌جا کنند.

وی افزود: در مرحله سوم، دیوان محاسبات صرفا دستگاه‌های تحت شمول خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و سازمان بازرسی کل کشور، همه دستگاه‌ها و همچنین دستگاه‌هایی را که تحت شمول دیوان محاسبات نیستند را رصد می‌کند، سازمان بازرسی بر اجرای این قانون در شهرداری‌ها، فدراسیون‌های ورزشی، شرکت‌های خصولتی، دستگاه‌های دارای اسم خاص مانند هلال احمر و بنیادها و آستان‌ها، نظارت می‌کند.

**مردم می‌توانند نسبت به حضور افراد بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی شکایت کنند

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه در مرحله چهارم دستگاه قضایی ورود می‌کند، گفت: این، جرم عمومی است و مردم می‌توانند نسبت به حضور افراد بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی شکایت کنند، دادستان‌ها در شهرستان‌ها نیز می‌توانند به عنوان مدعی‌العموم این موضوع را بررسی کنند؛ همچنین دیوان محسابات به ذی‌حسابان و مسئولان پرداخت دستور خواهد داد تا پرداخت وجوه به این افراد مسدود شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه طبق قانون، افرادی که به هر عنوان بازنشسته شده و دوباره به کار بازگشته باشند، باید ترک خدمت کنند، اظهار داشت: پرداخت حقوق به این افراد پس از اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان  تصرف در اموال دولتی است و جزای این جُرم، شامل جریمه نقدی، عودت اموال و شلاق است.

وی بازنشستگان سازمان صداوسیما را مانند سایر دستگاه‌ها مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان دانست و گفت: سامانه امور اداری سازمان صداوسیما به صورت سالانه، آمار بازنشستگان را اعلام می‌کند، رئیس سازمان صداوسیما به دلیل اینکه با حکم مستقیم رهبر انقلاب انتخاب می‌شود، تحت شمول این قانون قرار نمی‌گیرد.

عضو فراکسیون جوانان مجلس ادامه داد: کارکنان دبیرخانه‌های شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند، اعضای حقوقدان و فقهای شورای نگهبان، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از این قانون مستثنی هستند.

قاضی‌زاده افزود: نمایندگان مجلس نیز صرفا در دوران حضورشان درقوه‌مقننه مشمول این قانون نیستند، اما پس از طی این دوره، اگر در سن بازنشستگی قرار گرفته باشند، نمی‌توانند در پُست‌های مدیریتی دولتی و غیردولتی به‌کارگیری شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که توسط مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند، تحت شمول این قانون قرار نمی‌گیرند، به جز نمایندگان مجلس، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل همه معاونت‌ها و ادارات قوه‌مقننه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس