تیراندازی در اهواز

«خشونت» کلیدواژه مشترک این روزهای عناصر یک جریان سیاسی در مواجهه با حمله تروریستی اهواز است؛ مواضعی دو پهلو و مبهم که با اندکی تأمل، سابقه و دنباله آن در بیرون از مرزها نیز یافت می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - روز ۳۱ شهریور ماه، اولین روز گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و در جریان مراسم رژه نیروهای مسلح، در یک حمله تروریستی وحشیانه توسط تروریست مورد حمایت محور غربی-عبری-عربی، مردم غیرنظامی و سربازان و پاسداران و ارتشیان بی‌سلاحِ رژه‌رونده به رگبار بسته شدند و خون آنان زمین گرم اهواز را رنگین کرد. در بین شهیدان این واقعه، کودک ۴ ساله و دو جانباز ۷۵ درصد ویلچری هم بودند.

در چنین شرایطی که ملت ایران در بهت و حیرت این حمله تروریستی قرار داشت، کارتونیست یک سایت اصلاح‌طلب، با انتشار یک کارتون به شدت دوپهلو و حیرت‌آور، موجی از واکنش‌های منفی را در بین فعالان شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. «هادی حیدری»، کارتونیست نشریات اصطلاح طلب در کارتونی با نام «سرانجام خشونت» موجب شد که بسیاری آن را با عبارت مبهم «خشونت»، توجیه تروریسم گروهک تروریستی الاحوازیه تفسیر کنند.

گرچه به واسطه‌ی سیل واکنش‌ها و انتقادات، وب‌سایت «جماران» (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار بنیانگذار کبیر انقلاب) این کارتون را حذف و توضیحات حیدری را منتشر کرد. تا این‌جای کار را شاید می شد با ضرب و زور توجیه و تفسیر (و البته خوش‌نیتی)، صرفا یک اشتباه یا کج‌سلیقگی تعبیر کرد، اما در کمال تعجب، وقتی پیام سید حسن خمینی (نوه حضرت امام و تولیت دفتر حفظ و نشر آثار امام که وبسایت جماران زیرمجموعه آن است) در این وبسایت منتشر شد، تنها تسلیت به بازماندگان  و ابراز اندوه آمده بود و هیچ نشانی از محکومیت «تروریسم» و عاملان و حامیان آن نبود!

" شهادت عزیزانمان در اهواز قلب همه را به درد آورد.

کیست که در رثای گروهی بی گناه که در سالروز دفاعی پاکبازانه از خاک سرزمینمان به شهادت رسیدند، اندوه‌ناک نباشد و از اعماق دل بر دشمنان میهنمان نفرین نفرستد.

 خدا به شهیدان عزیز این روز درود فرستد و به بازماندگانشان صبر و اجر عنایت فرماید. "[۱]

اما سید احمد خمینی، نتیجه‌ی حضرت امام(ره) و پسر سید حسن خمینی، در اینستاگرام خود، یک استوری بسیار تفسیرپذیر گذاشت که می‌شد به صراحت از آن متهم کردن نظام را به دست داشتن در این حمله تروریستی وحشیانه استنباط کرد:

"نه این رسمش نیست که قلب کودکی از ترس به تپش بیوفتد و نداند کدام طرف بدود تا رها شود ... لا اقل کودکان و مادران را وارد بازی های خود نکنید ..."

معلوم نیست که روی خطاب این نوجوان (که سابقه‌ی زیادی در دفاع از فتنه ۸۸ و فتنه‌گران دارد) در این جملات مبهم به کیست.

و البته این ژست «ضدخشونت» و گرفتن موضعی مبهم و دوپهلو ظاهرا «دستور کار» مشترک صادرشده از اتاق فکر جریان اصلاحات بود.

«علیرضا علوی تبار» از  عناصر تندرو جریان اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد (۱ مهر) نوشت:

"ترور معمولا در جاهایی اتفاق می‌افتد که از نظر توسعه وضعیت مطلوبی ندارند. در اینجا توسعه همه‌جانبه مدنظر است... اگر کشور یا گروهی ایرانی این اقدام را محکوم نکند، معلوم می‌شود که در مبارزه با تروریسم صادق نیست. کسی که ترور را محکوم نکند، نمی‌تواند اعدام را محکوم کند. در هیچ‌جای دنیا با تروریسم برخورد مسالمت‌جویانه نمی‌شود. کسی که واقعا مخالف خشونت است باید همه این‌ها را با هم محکوم کند و در برابر آن موضع بگیرد. راه ریشه‌کن کردن تروریسم از طرفی اقتدار ملی و قدرت دفاعی کشور است اما مهم‌تر از آن از بین بردن زمینه‌های آن است. "

به بیان دیگر، علوی‌تبار نه چندان پوشیده و به صورت تلویحی اعدام تروریست‌ها از سوی نظام را هم در شکل‌گیری حمله ناجوانمردانه و وحشیانه دیروز دخیل می داند.

«فیض الله عرب‌سرخی»، عضو تشکیلات منحله سازمان مجاهدین انقلاب و یکی دیگر از اعضای تندرو جبهه اصلاحات، به منتشر شدن تصویر دو تروریست به درک رفته در حمله تروریستی اهواز، واکنش نشان داد:

«محمود صادقی» ، نماینده فراکسیون اصلاح‌طلب امید در مجلس هم با موضعگیری به روش «نه سیخ بسوزد و نه کباب» که با حرف زدن از "اقلیت نجیب و به حاشیه رانده شده‌ی عرب خوزستان" ضمن محکوم کردن تروریسم، به نوعی ریشه ی ماجرا را متوجه جمهوری اسلامی می کند، نوشت:

«عمادالدین باقی» ، دیگر فعال اصلاح‌طلب هم به سبک همفکران خود، باز موضعی دوپهلو گرفت و ایران را به نداشتن «جامعه مدنی» متهم کرد:

البته این کلیدواژه «خشونت پرهیزی» و بازی با اصلاحاتی چون «جامعه مدنی»، مربوط به امروز و دیروز نیست. اوج رواج این نوع ادبیات مربوط به اواسط دهه ۷۰ شمسی و زمانی بود که «چپ» های انقلابی رادیکال دیروز، در حالی که از پی فروپاشی بلوک شرق سوسیالیستی و خلأ ایدئولوژیکی که به آن دچار شده بودند، قبله جدیدی برای اعتقادات خود پیدا کرده بودند که «لیبرالیسم» نام داشت.

تازه باید در نظر داشت که آن برهه تاریخی، هنوز دوران یکه‌تازی قطب نظام سرمایه داری، ایالات متحده بود که در زمانه‌ی فروپاشی رقیب ایدئولوژیک خود(اتحاد شوروی) سیل ادبیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را با محوریت لیبرالیسم روانه ی کشورهای سابقا عضو بلوک شرق و کشورهای در حال توسعه کرد تا خلأ ذهنی روشنفکران سابقا «چپ» این جوامع را با محتوای ایدئولوژیک خود پر کند.

در ایران هم، این «چپ» های مذهبی سابق بودند که در پوست‌اندازی جدید خود، تبدیل به حاملان ادبیات نظام سلطه شدند. هنوز جنایات نظام سلطه در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، غزه، یمن و... به وسعت امروز عیان نشده بود و ویترین‌هایی چون «حقوق بشر»، «دموکراسی» و «جامعه مدنی» هنوز «چشم‌نواز» بود. از این رو، چپ‌های سابق و اصلاح‌طلبان جدید در دهه هفتاد، دست اتحاد به لیبرال‌های قدیمی (نهضت آزادی، جبهه ملی و...) دادند تا با سیطره بر فضای فرهنگی جامعه، ایدئولوژی لیبرالیسم را برای زدودن ایدئولوژی انقلابی در جامعه رواج دهند.

در همان برهه بود که دینداران جامعه در کمال حیرت از لسان لیدر جریان اصلاحات و رییس جمهور وقت شنیدند که «جامعه النبی(ص) در مدینه، همان جامعه مدنی بود» و «هر جا دین در برابر آزادی ایستاد، دین بود که نابود شد.»

در فضای رها و یله‌ی وزارت ارشاد «مهاجرانی»، نشریات اصلاح‌طلب که تحت مرشدیت فکری جریان نهضت آزادی بود، شروع به هجوم به عرصه ارزش‌های دینی در قالب «بازتفسیر لیبرالیستی و مدرن از دین» کردند.

خیلی زود دامنه‌ی این دست‌اندازی اعتقادی به ارزش‌های مسلم شیعه چون «غزوات پیامبر(ص)» و «عاشورا» هم رسید تا ذیل پروژه‌ی «خشونت پرهیزی» با ان تسویه حساب شود. چند نمونه از این حملات اعتقادی را در زیر مرور می کنیم:

روزنامه صبح امروز متعلق اکبر گنجی، صبح امروز، ۲۳/۲/۷۸:

 پیامبر در بدر و حنین و … شمشیر زد … اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟ …

 خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه ­هایی جز خشونت به بار نمی­آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می­داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.

سعید حجاریان، روزنامه ایران، ۳۱/۱/۷۸، ص۱۰:

تفکر فقهی نمی­تواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند، فوقش فقه می­تواند امر به معروف و نهی از منکر را واجب کند، ولی این مسأله گنجایش مبارزه مسلحانه را ندارد؛ عرفان است که فرهنگ عاشورایی می­سازد.

حسین باقرزاده، نشاط، ۲/۶/۷۸:

 خشونت در هر شکل آن باید از ایران محو شود و اعدام برجسته­ترین نوع خشونت قانونی است. "

و...

نکته قابل تامل این‌که، این نوع خوانش لیبرالیستی از دین و بخصوص باورهای شیعه، دقیقا هم‌سو و هم‌جهت با دستورالعمل اندیشمندان غربی چون جین شارپ، ساموئل هانتینگتون، فرانسیس فوکویاما و... در جهت ایدئولوژی-زدایی از کشورهای انقلابی و خالی کردن آن‌ها از روح تفکر مبارزه و مقاومت و در یک کلام «نرمالیزاسیون» آن‌ها به عنوان اعضای سر به راه و مطیع نظام سلطه بود. در حالی این ژست «خشونت پرهیزی» و مبارزه با خشونت، سرفصل القائی از جانب اندیشکده‌ها و نهادهای فرهنگی غربی(به طور خاص آمریکایی) برای شبه‌روشنفکران داخلی است که خود ایالات متحده هم بزرگ‌ترین تولیدکننده سلاح و هم بزرگ‌ترین فروشنده و بزرگ‌ترین استفاده‌کننده تسلیحات در دنیاست و در کارنامه ننگین خود، تنها کشوری است که دو بار در فاصله یک روز بمب هسته‌ای علیه دو شهر غیرنظامی به کار برده است.

نقش لابی‌های اسلحه‌سازی در سیاست آمریکا آن قدر مهم است که بسیاری از اندیشمندان آمریکایی(استفن والت، نوام چامسکی، جوزف استیگلیتز و...) این لابی‌ها را دارای حق وتوی نهایی در سیاست خارجی ایالات متحده می دانند.

برای مثال، بنا بر قراین و گزارش‌ها، ترامپ تمایل داشت که هر چه زودتر گریبان نیروی مسلح امریکا را از غرب آسیا و به ویژه سوریه خلاص کند تا بر چین متمرکز شود، لیکن زور او به لابی‌های(صهیونیستی) اسلحه سازی نمی رسد که منافع کلانی در ملتهب نگه داشتن غرب آسیا دارند. آن‌گاه چنین کشوری که تجسم روشن و آشکار جنگ‌طلبی است، از طریق نهادهای بین‌المللی برای کشورهای دیگری که در بلوک اتحاد با غرب نیستند یا می خواهند مواضعی مستقل اخذ کنند، نسخه «خشونت‌پرهیزی» می پیچد و البته عوامل و کارگزاران فکری ان هم در کشورهایی چون ایران، بی کم و کاست همین خط منافقانه را در جهت اهداف آمریکا برای حفظ هژمونی و فرادستی آن در دنیا پیش می برند.

شاید مرور تفکرات فردی که دیروز همکار و همفکر و همنشین سلبریتی‌های سیاسی جریان اصلاحات بود و امروز در دست‌راستی‌ترین و جنگ طلب‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی(که پول آن‌ها را با واسطه یا بی واسطه همان لابی های صهیونیستی اسلحه می دهند) کار می کنند، از لحاظ شناخت کنه ضمیر این نوع تفکرات اصلاح‌طلبان به قدر کافی گویا باشد.

وقتی در دی‌ماه سال ۹۵، نامه خائنانه و وقیحانه ۳۰ ضدانقلاب به ترامپ برای تحریم ایران منتشر شد، برای فعالان سیاسی، یک نام بیش از بقیه آشنا بود: مجید محمدی

مجید محمدی کارشناس رسانه‌های فارسی زبان بیگانه

این  فرد که خود را «جامعه شناس» می‌خواند، زمانی در یکی از مراکز مهم و حساس مملکت فعالیت می کرد. او در زمان ریاست سیدمحمد موسوی خوئینی ها بر «مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری»، یعنی زمانی که این مرکز تازه تاسیس شده بود و در کنترل کامل جناح چپ (بعدا اصلاح طلب) بود، در کنار سعید حجاریان، اکبر گنجی، عباس عبدی، محسن کدیور، حسین بشیریه و شماری دیگر از کسانی که به چهره های تاثیرگذار اصلاحطلبان تبدیل شدند، به تدوین دستورالعمل های توسعه سیاسی و اقتصادی بر مبنای آموزه های «لیبرالی» مشغول بود. مجید محمدی مدیر پروژه رفتارشناسی سیاسی اقشار اجتماعی بود که افرادی چون علی اصغر رمضان زاده با او همکاری می کردند. نکته تلخ و عبرت‌آموز برای اصلاح‌طلبان داخلی این که رمضان‌زاده امروز سردبیر تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال» است که ساعتی بعد از حمله تروریستی اهواز به سخنگوی گروهک عامل ماجرا خوش‌امد گفت و به آن تریبون داد.

علی اصغر رمضان‌پور، معاون اسبق وزرات ارشاد دوره اصلاحات و سردبیر تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال»

بخشی از نامه به ترامپ که مجید محمدی و ۲۹ وطن‌فروش و خودباخته‌ی دیگر امضایش کردند، به این شرح بود:

"سی‌وهفت سال بی‌اعتنایی و چشم فروبستن نزدیک‌بینانه دنیای آزاد بر بنیادگرایی مسلح و انتحاری اسلامی، به طوفانی بزرگ انجامیده و وقایع تاسف‌باری چون شارلی اِبدو، باتاکلان، ترورهای پاریس، بروکسل، اورلاندو و سن‌برناردینو را در دو سال گذشته به بار آورده است."

" داعش و حکومت اسلامی ایران، دو روی سکه‌ی تروریسم بنیادگرانه اسلامی هستند. کابوس جهانی تروریسم بنیادگرای اسلامی تنها زمانی پایان خواهد یافت که خلافت اسلامی (داعش) و حکومت اسلامی در ایران جای خود را به نظام‌های منتخب مردمی طرفدار صلح و رفاه دهند."

اما مجید محمدی که زمانی در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، در کنار عناصر تندرو چون گنجی، حجاریان، باقی و کدیور پروژه «توسعه سیاسی» و «جامعه مدنی» را پخت و پز می کردند، امروز به صراحت از تجزیه‌ی ایران و تهاجم نظامی آمریکا به کشورهایی چون افغانستان و عراق و لیبی و ...ایران با هدف برقراری «دموکراسی لیبرال» دفاع می کند.

مجید محمدی

محمدی همان کسی است که در مقاله ای به تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳ در وبسایت بی بی سی فارسی، با عنوان «ایران، روسیه و چین: فدرالیسم و تجزیه»، عملا از تجزیه ایران و تبدیل آن به واحدهای کوچک تر سیاسی دفاع می کند. او در این مقاله ضدمیهنی خود چنین می نویسد:

" اندازه جغرافیایی برای دول متمرکز و غیر دمکراتیک تصوری از خود ایجاد می کند که ممکن است بیش از ظرفیت ملی آن باشد و برای تحقق این تصور باید جنایت‌هایی صورت گیرد و دروغ‌هایی گفته شود و تقلب‌هایی انجام شود. هزینه بزرگی که مردم دنیا برای کمونیسم و فاشیسم پرداختند از یک جهت محصول بزرگی و غیر فدرال بودن دو رژیم فاشیستی و کمونیستی در دو کشور آلمان و اتحاد جماهیر شوروی بود. بزرگی ایران نیز خطر اسلامگرایی را دو چندان ساخته است."

او در جملاتی که نشان دهنده‌ی اوج کینه او از انقلاب و نهادهای انقلابی و حافظان و نگهبانان تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی ایران هستند، عدم تن دادن به تجزیه را ناشی از یک «غرور بی حاصل» می خواند و نظام اسلامی ایران را با نظام های فاشیست آلمان و کمونیست شوروی و چین مقایسه می کند:

" مانع تجزیه در نظام‌های اقتدارگرا و متمرکز نیز نه عِرق ملی یا میراث فرهنگی بلکه زور قوای قهریه بوده است: ارتش‌ سرخ و حزب کمونیست در چین، ارتش شاهنشاهی و سپاه پاسداران در ایران، و ارتش روسیه. زور نمی تواند توجیه خوبی برای مشروعیت وضعیت موجود ایران، روسیه یا چین باشد. تمامیت ارضی‌ای که مستلزم اعدام های دسته جمعی و ریختن خون جوانان تبتی، ایغور، چچنی، کرد، ترکمن، ترک، عرب و بلوچ باشد چه ارزشی دارد؟ "

کینه‌ی این کارمند نهادهای صهیونیست‌ها از حافظان امنیت در ایران اسلامی، وقتی توسط گروه‌های تروریستی عملیاتی شود، به صورت شلیک به سربازان بدون سلاح وطن در رژه اهواز جلوه‌گر می شود. عمق جهالت سیاسی این عنصر خودفروخته در این جای مقاله بیشتر عیان می شود که می نویسد:

" در دنیایی با ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰ کشور بسیاری از آن اقلیت‌ها خود صاحب کشور می شدند و دیگر اکثریت بزرگی آنها را قربانی و سرکوب نمی کرد؛ قدرت در دست حکومت‌های مرکزی قلدر و غیر پاسخگو در آلمان نازی، شوروی کمونیستی، چین کمونیستی، و ایران اسلامگرا متمرکز نمی شد تا حکومت‌هایی تمامیت خواه را رقم بزند و دیکتاتوری‌های سرسخت را مستقر سازد و آنها با اتکا بر همان قدرت، جنگ و تروریسم به راه بیندازند یا دولت هایی را به صورت اقمار خود درآورند."

و البته این همان ادبیاتی است که در داخل کشور به صورت حمایت افرادی در لباس «سلبریتی» و «فعال حقوق بشر» در دفاع از تروریست های تجزیه‌طلب بازتاب می یابد.

و امثال مجید محمدی ها در واشینگتن و لندن و پاریس زیادند که تا دیروز در نشریات وطنی، زیر پای عاشورا و شهادت را به بهانه مخالفت با خشونت خالی می کردند و امروز مزدور جنگ‌طلب‌ترین موسسات و اندیشکده‌های صهیونیستی شده اند: محسن سازگارا، نیما راشدان، علی افشاری، اکبر عطری، محسن مخمباف، فاطمه حقیقت‌جو و...

محسن سازگارا، از افراطیون دوم خرداد و موسس روزنامه «جامعه» که اکنون مزدور موسسه صهیونیستی «واشینگتن خاور نزدیک» است

چهره‌های نام برده شده، یا آینده‌ی نزدیکِ برخی چهره‌های داخلی هستند، یا چهره‌های بی نقاب همین امروز آن‌ها. مرز خودباختگی و وطن فروشی بسیار باریک است و تنها بصیرت است که عاقبت ‌به خیری در سیاست را رقم می زند. اگر جدا کردن مرز سیاستمداران و سیاست‌پیشگان درون کشور با جماعت برانداز و ضدانقلاب، همین امروز آغاز شود، بهتر از فرداست، چرا که انتهای این مسیر جز دریوزگی مقابل آل یهود و آل سعود و تقابل با منافع ملی کشور خود نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    82 2
    انگل طلبان
    • SE ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      26 1
      یاران انگل ستان یا همان عوامل بی بی سی در ایران
    • سینا IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      26 1
      سید احمد مصطفوی! نمیدانی مردم با علاقه برای دیدن رژه می آیند؟ بله شمیران نشین وسط مردم نیست که بداند
  • توبه نصوح IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    23 1
    خدایا پستی دنیا و ناپایداری روزگار را همیشه در نظرم جلوه گر ساز تا فریب زرق و برق عالم خاکی مرا از یاد تو دور نکند
  • سید IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 20
    به نظرم جمله علوی‌تبار را یا بد فهمیدی یا بد نقل‌قول کردی؛ چون ظاهرا عبارت اینه: «اگر کشور یا گروهی ایرانی این اقدام را محکوم نکند، معلوم می‌شود که در مبارزه با تروریسم صادق نیست. کسی که ترور را محکوم نکند، نمی‌تواند اعدام را محکوم کند.» ظاهر این جمله تعریضی است به کسانی که ترور را محکوم نمی‌کنند. یعنی مثلا آقایان خمینی که ترور را محکوم نکرده‌اند نمی‌توانند بعدا بیایند و مدافع تروریست‌ها شوند و اعدامشان را محکوم کنند. مگر اینکه عبارت قبل و بعد نقل‌نشده‌ای داشته باشد که تعریض را متوجه گروه دیگری بکند.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      8 0
      بسیار اشتباه متوجه شدی. در واقع اصلا عبارت عجیب «نمیتواند اعدام را محکوم کند» رو ندیدی
  • US ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    25 0
    بیشرف ها عنا و رسما از تجزیه ایران حرف میزنند! جزای خیانت این وطن فروش ها به جز مرگ نیست.سر سپردگی به غرب و صهیونیستها نتیجه اش میشه این وطن فروشی و تن فروشی
  • محمد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    18 1
    از انتقام سپاه ترسیدن و نگران هلاکت برادرهای تروریستشون هستن انشاالله در لحظه به درک واصل شدن کنارشون باشن تا بی نصیب نمونن لعنت بر بدعت کثیفی به نام افساد طلب سانسور نکن
  • DE ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    14 1
    کسیکه چنین کاریکاتوری میکشه و جنایت تروریستها رو توجیه میکنه ، کسانیکه از داخل ایران با سایت وهابی کلمه مصاحبه میکنند و بر علیه منافع ایران و برای سیاست عربستان تبلیغ میکنند و کسانیکه به تروریست تجزیه طلب ، فعال مدنی میگویند ، اینها همه مجرم هستند و بایستی دستگیر و به دادگاه سپرده شوند . جرم اینها تلاش برای ایجاد تشنج در جامعه و خیانت به کشور است . دیگه زمان انتقاد از این افراد گذشته . رسانه ها و دلسوزان مملکت بایستی درخواست دستگیری این افراد را بدهند . هیچ کشوری ستون پنجم بیگانه در داخل کشور خودش رو تحمل نمیکنه .
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    11 0
    مرز خودباختگی و وطن فروشی بسیار باریک است و تنها بصیرت است که عاقبت ‌به خیری در سیاست را رقم می زند
  • عباس IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    18 1
    عملکرد گروهگ اصلاح طلب همانند سازمان منافقین در سالهای 59 و 60 است که از اول با همین نوع شعارهای عوام فریبانه شروع و سپس به اعمال تروریستی ختم شد و الان هم در دامن جنایتکاران امریکا، رژیم صهیونیستی و ال سعود به جنایات همیشگی خود یعنی خیانت به اسلام و ایران اسلامی و جنایت بر علیه ملت فداکار ایران ادامه میدهند. مرگ بر گروهگ های تروریستی و منافق
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      0 0
      بعضی از جاهای تحلیل مغرضانه و غیر منطقی بود.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    14 0
    خداوند تبارک و تعالی همشان را که اینگونه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توطئه می کنند، از ریشه بخشکاند! به امید روزی که به لطف الهی همه آنها را پای چوبة دار ببینم!!! ألیس الصبح بقریب
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    8 1
    این جماعت روشنفکر از اول تاریخشون تا حالا وابسته و وامدار غرب و اربابان غربیشون بودن... اینها هیچ گاه حرف دل ملت را نزده اند و نخواند زد چرا که بیگانه اند با هویت دینی ایرانیان
  • توبه نصوح IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    10 0
    آقا این کلمه نتیجه خمینی چیه جدیدا اضافه شده به ادبیات رسانه ها. مگر نتیجه کسی بودن هم امتیاز است آخر. خاک بر سرتان که بت پرستان مشرکی هستید که به خا کافر شده اید و بنده خدا را بزرگ میشمارید
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      3 0
      خخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      4 0
      منم نتیجه پدرپدربزرگم هستم خوب
    • حجت IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      5 0
      خیلی هنر کردی؟ من هم بچه بابامم هم بابای بچم. تازه، دایی خواهر زداده و عموی برادرزادمم هستم. حالا نمی گم که همسایه همسایه مان هم هستم که فکر نکنن خیلی دارم از خودم تعریف می کنم
  • ابوبکر از افغانستان IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 27
    چیزی تا تجریه و نابودی ایران نمانده است ایرانستان مبارک
    • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      4 0
      خور
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      5 0
      خخخخخخخخخخخخخخخ ابوبکر خخخخخخخخخخ
    • DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      2 1
      .جناب مشرق کمتر حساب کن مشتری بشیم.من یک منفی برای این ابواکبیر از فغانستان زدم یکمرتبه از ۳تا منفی پرید روی ۷ تا منفی!
    • SE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      3 0
      برو علفت رو بخور! جمعه. مخت هم مثل اسهال طلبان جمعه است
    • مراد IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      4 0
      اين آرزو كه ايران را تجزيه كنند به گور مي برند . ان شاءالله
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    10 1
    اینها دنیال چند کشور شدن ایران با شعار برقراری «دموکراسی لیبرال» هستندو ملت ما هم در خواب و مسئولان هم ورپریده
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 10
    مردم صاحب حق تعیین سنوشت هستند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    4 0
    قطعا همین آدم ها آنقدر تاریخ خواندند سواد دارند که بدانند همیشه غرب زده ما زدیم خودشو جمع و جور کرده وضعمان بهتر شده ما موش شدیم و التماس ها و مذاکره های بی خود کردیم بی کفایتی ها و ناکارآمدی ها نشان دادیم وحشی تر به ما حمله کرده مثل بعد برجام که ناامنی و عملیات تروریستی چندبرابر رشد کرد پس چرا این خواص روی چنین مواضعی پافشاری می کنند ؟؟؟ همزمان رشد عملیات تروریستی و فشار یکسری خواص برای عدم برخورد با این ها یا در صورت برخورد هجمه ها ، بی لیاقتی ها مثلا در آب و برق و محیط زیست و ... ، وضعیت مشکوک اقتصادی و فشار روانی زیاد به مردم در مورد سکه و دلار و ... و آن وضعیت معیشت و چند برابر شدن قیمت اجناس که فوق العاده مشکوکه و ... حملات بزرگ و هماهنگ رسانه ایی (ماهواره و شبکه های اجتماعی ارتباطی تا رسانه های داخلی) این ها بوی براندازی می ده آنهم از درون چون ایران از بیرون کاملا مستحکمه . اینکه می بینید مردم ریختن برای خرید برای همینه که فهمیدن وضعیت طبیعی نیست ترسیدن که فردا چه فازی اجرا خواهد شد چه صدماتی خواهیم خورد .
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    3 0
    راست میگه نتیجه خمینی یعنی چی
  • صبا IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    7 0
    این جماعت ضد انقلاب و دشمن مردم بویی از انسانیت نبرده اند نوکری امپریالیسم و مرتجع منطقه افتخار این زباله های فراری است خاک بر سر شان آرزویشان را به گور خواهند برد بز دلهای نوکر صهیسونیست.
  • DE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    3 0
    درد میکشم میبینم هنوز هم تعدادی هستند که با واقعیات فاصله زیادی دارند از سر نان است یا از سر کج فهمی؟ هنوز هم نمیتوانند واقعیات جمهوری اسلامی ایران را ببینند و توهم هایی دارند. باید گفت خدا شفایشان بدهد.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    6 0
    کامنتهایی رو که واضح هست لشکر سعودی نوشته اند رو چرا نشر میدید مثل این مزدور که ایرانستان نوشته. می خواهیم بگین خیلی آزادی نظر براتون مهمه، این حماقته .
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    5 0
    هرچی بیشتر این اصلاح طلبان حرف می زنند و می نویسند گندشان بیشتر در میاد. یقین بدانید اینها در آینده نه چندان دور هم خط منافقین خواهند شد. هنوز امریه براشون صادر نکردند. فعلا" کاری باهاتون نداریم. سرتون توی آخور باشه تا بعد.
  • رضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 10
    مشرق عزیز سلام خوزستان در جنگ سهم بزرگی داشت و متاسفانه اکنون گرفتار ریزگردها و فقر هست در صورتیکه ثروت عظیم نفت را دارد سیستان و بلوچستان هم که نیاز به گفتن ندارد طبیعی است در میان مردمی که دارای مشکلات حادی است که از طرف دولت های متعدد تقریبا دچار بی مهری شده میتواند احساس مظلوم واقع شدن رشد یابد و در عده کمی افکار افراطی و خشونت بار ایجاد شود
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    4 0
    مردم خوب سرکار گذاشتید هر دفعه یک داستانی درست کنید و فکر معطوف کنید به اون سمت با این تورم همه رو نابود دارید می کنید
  • مازیار IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    5 0
    میگم امام خمینی که تو یه خونه ساده زندگی میکرد این کاخ و دم ودستگاه چیه جیره خوراش راه اتداختن بعد هم به پسر پسر پسر امام خمینی بگید پول ییت المال دولپی میخورید ناراحت نمیشید؟؟فقط از خشونت دلتون ميگيره؟؟؟یهو غمباد نگیرید....جمع کنید این اشرافیت بازی رو...
  • ح IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    5 0
    انگار که مرام این اصلاح طلبان! یک چیز دیگری است. راحت در کنار دشمن قرار میگیرند. اینها از حزب باد هم بدترند.
  • رضا CA ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 2
    جامعه سیاسی ایران مسلما در یک دوران گذر بسر میبرد و حوزه اخلاق سیاسی از وجود سرمشق های برجسته خالی است. در آمریکا هر وقت که عملیات تروریستی علیه کشور انجام می گیرد دو جناح مختلف سیاسی دور هم جمع میشوند و به اتحاد علیه دشمن خارج فکر میکنند. متاسفانه هنوز در کشور ما این پختگی وجود ندارد و حتی گروهی سعی میکنند از حملات تروریستی علیه جناح مخالف بهره ببرند که امری وحدت شکن و شرم آور است. این مقاله یک نمونه از این ناپختگی استو
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 0
    درب و داغون های عرصه سیاست. اونقدرام نباید بهشون اعتنا کرد، بذارید تو حال خودشون خوش باشن
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    2 0
    جناب الکی تبار میشه جنابالی و دار دسته متعفن تان ناشی از خیانت و غرب زدگی و فتنه گری وووووو ووووو حرف نزنی و نظرندی مردم فکر تمی کنند که شما اصلاح طلبهای متعفن لال هستید میدانند که زبان دارید ده متر آتهم بر علیه اسلام دین و انقلاب آنهم دردشمنی با این ملت و زبان گویای دشمنان ملت هستید در داخل کشور
  • سید IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    2 0
    فقط یک چیز از این اظهارنظرها به دست می آید و آن این که اصلاح طلبان به واقع تهوع آورند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس