راهپیمایی بازگشت در نوار غزه

رژیم صهیونیستی به‌دلیل توانمندی‌های امروز مقاومت دیگر توان مقابله با آن را ندارد و به سیاست قدیمی استعماری تفرقه‌اندازی روی آورده است و آن را تا ایجاد یک جنگ داخلی دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، از سال 2006 و پس از شکست صهیونیست‌ها در جنگ 33 روزه علیه لبنان آنها دیگر جرأت حمله به همسایگان فلسطین را نداشته‌اند و از سال 2009 تاکنون علاوه بر حملات مقطعی، 4 جنگ علیه نوار غزه به‌راه انداخته‌اند. آخرین جنگی که صهیونیست‌ها علیه نوار غزه به‌راه انداختند در سال 2014 بود. این جنگ با بهانه‌جویی و آتش‌افروزی صهیونیست‌ها و با اتهام‌زنی‌های واهی رژیم صهیونیستی به جنبش حماس مبنی بر اینکه حماس 3 دانشجوی مفقود مدارس دینی در کرانه باختری را ترور کرده است به‌راه افتاد. صهیونیست‌ها هنگام آغاز جنگ 51روزه، هیچ‌گاه این هشدار گروه‌های مقاومت و جنبش حماس را جدی نگرفتند که «ممکن است صهیونیست‌ها آغازگر جنگ باشند اما پایان جنگ در اختیار آنها نخواهد بود».

تهدید مقاومت عملی شد و با آغاز جنگ علیه نوار غزه گروه‌های مقاومت وارد میدان شدند. ابتکار عمل مقاومت در این جنگ آن‌قدر وسیع بود که نه‌تنها صهیونیست‌ها، بلکه جهان را غافلگیر کرد. صهیونیست‌ها طی این جنگ 3 بار از طریق مصر و واسطه‌های اروپایی خواستار آتش‌بس شدند اما این مقاومت بود که ادامه مسیر را تعیین می‌کرد. سرانجام با قبول شروط مقاومت فلسطین آتش‌بس پس از 51 روز برقرار شد.

بیشتر بخوانید:

استقبال تل آویو از یاوه‌گویی‌های ضدایرانی ترامپ

دستور اسرائیل به ارتش برای تداوم تقابل با ایران در سوریه

از آن تاریخ تاکنون صهیونیست‌ها بارها تا مرحله حمله به غزه پیش رفتند اما با اینکه در برخی موارد وضعیت میدانی به شرایط بسیار وخیم‌تر و شدیدتر از سال 2014 رسید اما صهیونیست‌ها هیچ‌گاه به غزه حمله نکردند. این سؤال بسیار مهم است که؛ چرا صهیونیست‌ها با وجود وخامت اوضاع در شرایط کنونی که از طریق راهپیمایی‌های بازگشت برایشان رقم خورده، جنگی جدید را علیه نوار غزه رقم نمی‌زنند؟

جنگ 51روزه، عبرت رژیم صهیونیستی

در جنگ 51روزه در سال 2014 صهیونیست‌ها به‌شدت آسیب دیدند. جنگ تونل‌ها که در غزه از سوی مقاومت به‌نمایش درآمد صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. آنها از یک سو تعداد 5 نیروی خود را در دست مقاومت اسیر دیدند، اسیرانی که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است و به‌دلیل نامشخص بودن وضعیت آنها، مقامات صهیونیستی از سوی جامعه یهودی سرزمین‌های اشغالی به‌شدت تحت فشار قرار دارند. صهیونیست‌ها با وجود ادعاهای فراوان هنوز نتوانسته‌اند راهکاری برای مقابله با تونل‌های مقاومت بیابند.

ازسوی دیگر در جنگ 51روزه چند اتفاق جدید رقم خورد؛ صهیونیست‌ها با حملات سایبری و نرم‌افزاری مقاومت روبه‌رو شدند و شبکه‌های تلفن همراه، شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های اینترنتی‌شان به‌دفعات به‌دست مقاومت هک شد.

در این جنگ برای نخستین بار صهیونیست‌ها با اقدام هجومی مقاومت روبه‌رو شدند و نیروهای مقاومت در طول جنگ به دو پایگاه صهیونیست‌ها در نزدیکی نوار غزه یورش برده خساراتی را به صهیونیست‌ها تحمیل کردند. هرچند این اقدامات بسیار کوتاه بود اما حامل پیام حمله مقاومت به مواضع صهیونیستی بود.

یکی دیگر از ابتکارات مقاومت که به‌شدت صهیونیست‌ها را ترساند، رسیدن موشک‌های مقاومت به تل‌آویو و نتانیا، یعنی قریب 120کیلومتری غزه بود.

همه اینها موجب شد صهیونیست‌ها جرأت نکنند به‌آسانی حمله جدیدی به غزه را آغاز کنند.

ترس از ابتکارات جدید

صهیونیست‌ها می‌دانند مقاومت حتماً ابتکارات جدیدی را برای مقابله با صهیونیست‌ها در اختیار دارد لذا آنها به‌شدت از آغاز جنگ پرهیز می‌کنند زیرا ابتکارات مقاومت می‌تواند هزینه‌هایی به‌مراتب سنگین‌تر از قبل برای صهیونیست‌ها داشته باشد، ضمن اینکه آنها برای ابتکارات گذشته مقاومت هنوز راهکار مقابله‌ای نیافته‌اند.

هشدار گزارش‌های امنیتی ــ نظامی در رژیم صهیونیستی

براساس گزارش‌هایی که دستگاه‌ها و مقامات امنیتی ــ نظامی رژیم صهیونیستی ارائه کرده‌اند به هیچ وجه رژیم صهیونیستی آمادگی آغاز جنگی جدید علیه نوار غزه را ندارد. این هشدارها علاوه بر نکاتی که در فوق به آنها اشاره شد عدم آمادگی جامعه صهیونیستی را نیز در بر دارد. آنها می‌دانند با وقوع جنگی جدید جامعه آنها به‌شدت آسیب خواهد دید و جمعیت یهودیان به‌شدت با مشکل مواجه خواهد شد.

راهکار صهیونیست‌ها چیست؟

داده‌های موجود در فضای سیاسی فلسطین نشان می‌دهد صهیونیست‌ها به‌شدت به‌دنبال این هستند که یک جنگ فلسطینی ــ  فلسطینی به‌راه اندازند.

فشار به ابومازن برای تشدید محاصره غزه

صهیونیست‌ها از طریق آمریکا به‌شدت به تشکیلات خودگردان و ابومازن فشار می‌آورند تا ابومازن شخصاً نوار غزه و گروه‌های مقاومت را تحت فشار قرار دهد. طی سال 2018 ابومازن علاوه بر کاستن از کمک‌هایی که تشکیلات خودگردان به نوار غزه ارائه می‌کرده، آنها را تهدید به قطع این کمک‌ها کرده است. طی روزهای اخیر برخی منابع فلسطینی اعلام کرده‌اند ابومازن پس از بازگشت از سفر نیویورک ــ که به‌منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته است ــ تمامی خدمات تشکیلات خودگردان به نوار غزه را قطع خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که خدماتی که تشکیلات خودگردان از طریق کمک‌های خارجی به نوار غزه ارائه می‌دهد همگی مربوط به خدمات ضروری و اولیه مثل بهداشت و آموزش است.

اعمال فشار به حماس از طریق مصر

مصر تا کنون میانجی جنبش‌های فتح و حماس برای رسیدن به آشتی ملی فلسطین بوده است. این روزها مصر با تغییری که در سند آشتی ملی به‌وجود آورده است آن را تماماً به‌نفع تشکیلات خودگردان اصلاح کرده و خواستار خلع سلاح مقاومت در نوار غزه شده است، و این‌که باید تمامی دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان در نوار غزه مستقر شده، تمام گروه‌های مقاومت سلاح خود را زمین بگذارند.

القاء تفکر جنگ فلسطینی ــ فلسطینی در رسانه‌های عبری

صهیونیست‌ها با تهدیدهای اخیر ابومازن علیه حماس در رسانه‌های خود اقدام به انتشار اخبار و تحلیل‌هایی می‌کنند که با تشدید تنش‌ها بین ابومازن و جنبش حماس به‌زودی جنگی بین جنبش‌های فتح و حماس در خواهد گرفت و فلسطینیان جنگی را علیه یکدیگر آغاز خواهند کرد.

به‌عنوان مثال آوی یسخاروف تحلیلگر سایت عبری «واللا» که وابسته به دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی است در تحلیلی علناً وقوع این جنگ را بسیار قوی اعلام کرده و گفته است به‌زودی این جنگ در خواهد گرفت. این‌گونه تحلیل‌ها همگی در راستای القاء به طرفین و افکار عمومی صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

صهیونیست‌ها به‌دلیل آسیب‌های فراوانی که در جنگ‌های اخیر از نوار غزه دیده‌اند و به‌دلیل توانمندی‌های بالای مقاومت و همچنین انزوایی که در افکار عمومی جهانی به‌جهت آغاز جنگ نصیبشان می‌شود، از آغاز یک جنگ جدید علیه نوار غزه ابا دارند. اما در عین حال تداوم وضعیت کنونی در نوار غزه و رشد اندیشه مقاومت برای آنها قابل تحمل نیست چرا که نابودی خود را در این تعالی مقاومت می‌بینند، لذا به‌فکر به جان هم انداختن فلسطینی‌ها افتاده‌اند آنها می‌خواهند با تشدید اختلافات بین تشکیلات خودگردان و نوار غزه نخستین جنگ فلسطینی ــ فلسطینی را به‌راه اندازند تا بدون هزینه مشکلات خود را از طریق این جنگ حل کنند.

نکته مهمتر این است که صهیونیست‌ها به‌دلیل دغدغه‌ای که در شمال فلسطین از سوی جبهه مقاومت در سوریه و لبنان دارند نمی‌توانند جنگی را در جنوب آغاز کنند و ریشه مقاومت فلسطین را در همین جبهه شمالی می‌بینند لذا برای از بین بردن مقاومت نخست به‌سراغ حیله قدیمی تفرقه‌اندازی آمده‌اند، در حقیقت تمامی این طرح‌ها، اقدامی علیه رشد امروزی جبهه مقاومت در منطقه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس