کد خبر 895518
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
مصرف الکل

براساس اعلام سازمان جهانی سلامت، مصرف الکل موجب مرگ ۳ میلیون نفر در سال شده و اروپاییان بیش‌ترین میزان الکل را در سطح جهان مصرف می‌کنند.

به گزارش مشرق به‌نقل از گاردین، براساس یافته‌های جدید مصرف الکل عامل ۵ درصد از مرگ‌ومیرهای جهان بوده و سالانه ۳ میلیون نفر بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند.

براساس داده‌های سازمان جهانی سلامت، ۲.۳ میلیون نفر از مرگ‌های سال ۲۰۱۶ را مردان تشکیل داده‌اند. در این میان مصرف الکل عامل مرگ ۲۹ درصد از مردان بوده است.

مصرف الکل در مقایسه با عواملی همچون تصادف، آسیب‌های جسمی و خودکشی بیش‌ترین آمار را در مرگ افراد داشته است.

بیشتر بخوانید:

مصرف مخدر "گل" و شادی پس از آن

براساس تحقیقات این سازمان جهانی، مصرف الکل بر سلامت جهانی به‌ویژه بر روی سلامت جوانان تاثیر بسیار منفی گذاشته است.

آمارها نشان می‌دهد، ۱۳.۵ درصد از افراد حدود ۲۰ سال در سطح جهان به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌چنین مصرف الکل موجب مرگ زودرس در ۷.۲ درصد از جوانان شده است. به‌علاوه میزان مصرف الکل در میان افراد فقیر بیش‌تر از افراد ثروتمند است.

این درحالی است که مصرف الکل از سال ۲۰۱۲ تا کنون از ۵.۹ درصد به ۵.۳ درصد کاهش یافته است.

ولادیمیر پوزنیاک متخصص کنترل مصرف الکل، میزان مصرف جهانی الکل را غیرقابل قبول خوانده و گفته است: در بسیاری از کشورها افراد از قبل از ۱۵ سالگی شروع به مصرف الکل می‌کنند به‌همین دلیل نمی‌توان میزان آسیب الکل به سلامت جهانی را به‌درستی تخمین زد.

به‌گفته وی هرچند که میزان مصرف الکل برای هرفرد کاهش نداشته و ثابت بوده اما مصرف سالانه الکل در برخی مناطق ازجمله اروپا و آمریکا کاهش داشته است.

براساس آمارها، میزان مصرف الکل در سال ۲۰۱۲ در اروپا ۱۰.۹ درصد بوده و در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۹.۶ درصد رسیده است. با این حال میزان کلی مصرف الکل در اروپا همچنان بالا است.

جیمیز نوکلز مدیر تحقیقات و توسعه سیاست‌های تحقیقاتی انگلیس در زمینه الکل، به کاهش آسیب‌های مصرف الکل در اروپا اشاره کرده و می‌گوید: اما همچنان مصرف الکل در اروپا بیش‌تر از دیگر نقاط جهان است.

وی ادامه داده است: مصرف الکل در انگلیس همچنان به‌عنوان عامل اصلی مضر برای سلامتی به‌ویژه در مناطق محروم محسوب می‌شود. به گفته این محقق، مصرف الکل میان جوانان ۱۵ سال به بالای انگلیسی ۷.۶ لیتر برای زنان و ۲۱.۸ لیتر برای مردان است.

به‌علاوه ۱۳ درصد از مردان انگلیسی و ۴.۷ درصد از زنان این کشور به مصرف الکل معتاد بوده و دچار اختلالات مصرف الکل هستند. براساس آمارها متوسط مصرف الکل در سطح اروپا نیز ۸.۸ درصد است.

راجیو جالان، استاد بیماری کبد در دانشگاه لندن با بیان اینکه متاسفانه در اروپا افراد از ۱۶ سالگی اجازه  مصرف الکل دارند، می‌گوید: ۴۴ درصد از افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله در اروپا به مصرف الکل اعتیاد دارند و کودکان در جشن‌های مدارس نیز الکل می‌نوشند.

وی هچنین مصرف الکل را عامل ۱۰ درصد از مرگ‌های مردم اروپا خوانده و مشکل اصلی را نبود سیاستی جدی برای مقابله با مصرف الکل در اروپا و آمریکا اعلام کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس