مراسم عزاداری

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی در میدان امام حسین (ع) مراسم عزاداری برپا می‌کند.

به گزارش مشرق، همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و سالروز به شهادت رسیدن حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، مراسم عزاداری این دو روز در میدان آیینی امام حسین (ع) با پذیرایی از عزاداران حسینی برگزار می‌شود.


ویژه‌برنامه روز تاسوعا با عنوان «فرات تشنه» روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و میدان امام حسین (ع) پذیرای دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی خواهد بود. این برنامه تا اذان ظهر با سخنرانی و برپایی نماز جماعت ظهر و عصر در محوطه میدان توسط حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام‌جمعه موقت تهران ادامه می‌یابد. پس از آن برنامه‌های ویژه‌ای مانند اجرای تعزیه، برپایی تکایای فرهنگی و... تا شب عاشورا ادامه خواهد داشت.


مراسم عزاداری روز عاشورا با عنوان «مرثیه خورشید» نیز روز پنجشنبه ۲۹ شهریور ماه از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی وارد میدان امام حسین (ع) می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند. سخنرانی و برپایی نماز جماعت ظهر و عصر توسط حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام‌جمعه موقت تهران برنامه بعدی «مرثیه خورشید» است و پس از برپایی نماز، مراسم مقتل خوانی توسط حجت‌الاسلام نعیمی برگزار می‌شود.


از ساعت ۱۵ روز عاشورا مراسم «خیمه سوزان» با حضور عزاداران و با مداحی محمد کمیل آغاز می‌شود و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت. بعد از برپایی نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد امام حسین (ع)، دسته‌های عزاداری مجدداً وارد میدان می‌شوند و مراسم «شام غریبان» با نواختن نی و اجرای آواز آیینی برگزار می‌شود. نقالی و پرده‌خوانی و مرثیه‌سرایی توسط مداحان اهل بیت (ع) از جمله برنامه‌های شام غریبان در میدان امام حسین (ع) است و فضایی هم برای روشن کردن شمع توسط عزاداران تعبیه خواهد شد.


همچنین مداحان اهل بیت (ع) مهدی عسکری، مهدی ارضی، سیدحسن احمدی، محسن جمال‌پور و شاعر آیینی سیامک رجاور در روزهای تاسوعا و عاشورا به مرثیه‌سرایی برای عزاداران حسینی می‌پردازند.


در حاشیه برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، غرفه‌ها و تکایای فرهنگی مانند «فروش محصولات محرم» با عرضه محصولات مرتبط با ایام عزاداری، «کتاب» با فروش کتاب در موضوعات عاشورایی، «رفیق» برای پاسخگویی به شبهات و مشاوره‌های تخصصی در حوزه کودک و خانواده، «چای روضه» برای پذیرایی از بازدیدکنندگان و «عتبات عالیات» در میدان امام حسین (ع) برپاست و شهروندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس