کد خبر 894035
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
عمل

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، از بی تفاوتی مسئولین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در خصوص اعمال بی ضابطه جراحی زیبایی در کشور، گلایه کرد.

به گزارش مشرق، دکتر بابک نیکومرام با تاکید بر ضرورت قانون‌گذاری در زمینه اعمال جراحی زیبایی، گفت: در کشور ما خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد و باید بررسی‌های کارشناسی در این حوزه صورت گیرد که انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با رویکردی بین‌المللی و قدمت دیرینی که دارد می‌تواند همراه با دیگر انجمن‌های مرتبط با اعمال جراحی زیبایی نظرات کارشناسی بسیار خوبی جهت تدوین و تصویب قوانین بروز مطابق استانداردهای بین المللی در حوزه جراحی‌های زیبایی با تکیه بر سلامت عموم و تامین خواسته های آنان ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

دماغ عروسکی با گارانتی مادام العمر

وی در ارتباط با قوانین جراحی زیبایی در کشورهای مختلف، اظهار داشت: به دلیل اینکه جراحی زیبایی در دهه‌های اخیر افزایش یافته به همان نسبت نیز عوارض ناگوار آن شیوع بیشتری پیدا کرده و از طرفی خطر بالقوه رواج غیرعادی تغییر قیافه و الگوهای غیرمتعارف در جامعه و تحمیل هزینه های غیر ضروری به خانواده ها نیز بیشتر شده است،.

نیکومرام ادامه داد: قانون‌گذاری در این زمینه مورد توجه مسئولان کشورهای سلامت محور مترقی قرار گرفته است و هر چه می گذرد قوانین سخت تری در این خصوص اعمال می‌شود. البته منظور از اعمال جراحی زیبایی در اینجا اعمال جراحی تهاجمی است و اعمال زیبایی غیر تهاجمی مانند تزریق ژل‌های قابل جذب، بوتاکس و سایر روش‌های غیرتهاجمی را شامل نمی‌شود.

وی افزود: در اینگونه اعمال معمولا با فرد بیمار و با اندیکاسیون مطلق عمل مواجه نیستیم که الزام عمل داشته باشد، بلکه عمده متقاضیان این اعمال افراد سالمی هستند که به دلایل مختلف بدنبال اعمال زیبایی می گردند و تشخیص اینکه ایا این فرد از این عمل واقعا سود خواهد برد یا خیر و اینکه چه عوارضی ممکن است بجا بگذارد نیازمند آموزش آکادمیک سختگیرانه همراه با دستورالعمل ها و قوانین محکم دارد. 

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی عنوان کرد: آموزش طب و قوانین مربوط به طبابت از قدیم تا دو تا سه دهه قبل بدین گونه بود که فارغ التحصیلان رشته پزشکی می‌توانستند  هرگونه اعمال جراحی را انجام بدهند و فقط در صورت عارضه باید پاسخگو باشند و هنوز هم شاید تعدادی از اساتید که در آن سال ها آموزش دیده و فارغ التحصیل شده و مناصب کلیدی نیز دارند بر این باور باشند ولی با پیشرفت علم در دهه های اخیر اکثر کشورهای مترقی برای حفظ و ارتقای سلامت مردم تغییرات زیادی در نحوه آموزش پزشکی، تدوین و اجرای قوانین حوزه پزشکی داده اند.

نیکومرام گفت: به‌خصوص در حوزه اعمال جراحی زیبایی این قوانین سخت تر شده و قوانین مختص خود را جدای از قوانین جاری حوزه سلامت به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این قوانین طوری تدوین شده که جلوی رواج انگیزه‌های کاذب جراحی زیبایی و رشد بیمارگونه آن گرفته شود و از طرفی رضایت و خواسته‌های متقاضیان را نیز تأمین می‌کند. این قوانین عوارض کمتری را به جامعه تحمیل کرده و از همه مهم تر موجب افزایش اعتماد جامعه به پزشکان نیز می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک، ادامه داد: در کشور دانمارک تا سال ۲۰۰۴ نیز کم و بیش همین قوانین مشابه ایران وجود داشت و حدودی برای اعمال جراحی زیبایی تعیین نشده بود ولی تنها با ایجاد چندین عارضه لیپوساکشن و دریافت شکایات مردمی در این خصوص و فشار رسانه ها مسیولین وزارت بهداشت دانمارک با مسیولیت پذیری جهت جلوگیری از صدمات بیش‌تر به جامعه بدون در نظر گرفتن اینکه جامعه پزشکی ذینفع چه واکنشی نشان خواهد داد تنها با در نظر گرفتن  سلامت و ایمنی مردم با کمک از انجمن جراحان پلاستیک دانمارک و خبرگان مربوطه ظرف مدت کوتاهی دست به تدوین قوانینی تحت عنوان «قوانین درمانی حوزه زیبایی» زدند که در سال ۲۰۰۶ اجرایی گردید.

وی افزود: در سال ۲۰۰۵ نیز در کشور فرانسه قانونی مشابه تحت عنوان «جراحی زیبایی فرانسه» تدوین و ابلاغ گردید که در آن علاوه بر تعیین گروه‌های مجاز برای اعمال جراحی زیبایی هرگونه تبلیغات پزشکان در حوزه زیبایی را ممنوع اعلام کرد.

نیکومرام بیان داشت: در سال ۲۰۱۳ رویال کالج جراحان انگلستان با کمک انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، انجمن جراحی گوش، حلق، بینی و سرو گردن، انجمن جراحان فک و صورت و کالج سلطنتی چشم پزشکان و همینطور نظام پزشکی انگلستان «استاندارد حرفه ای جراحی زیبایی» را تدوین و ابلاغ نمود که در نوع خود یکی از تکامل یافته ترین و سخت ترین استانداردها در خصوص جراحی زیبایی است و آخرین به روزرسانی آن در سال ۲۰۱۶ ابلاغ گردید.

وی ضمن گله مندی از بی تفاوتی مسئولین از جمله سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در خصوص اعمال جراحی زیبایی، ادامه داد: متاسفانه با سونامی تبلیغات گمراه کننده، رواج اعمال جراحی زیبایی بدون ضابطه، افزایش عوارض مربوطه و به خطر افتادن سلامت مردم در حوزه زیبایی در ایران مواجهه هستیم.

نیکوبار افزود: بسیاری از پزشکان کارشناس و قضات دادگاه های جرایم پزشکی عوارض متعدد اصلاح نشدنی و حتی مرگ بیماران را به علت اعمال جراحی زیبایی بدون ضابطه را دیده اند. کارشناسان نظارت بر درمان معاونت درمان وزارت بهداشت از بسیاری از این وقایع و تخلفات و رنجی که مردم می کشند خبر دارند ولی متاسفانه معلوم نیست که چه موقع می خواهند به یکی از وظایف خود که پایش سلامت مردم، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه جراحی زیبایی و پیشنهاد لایحه به مجلس است، احتمام ورزند.

وی اضافه کرد: متاسفانه از پتانسیل بالقوه انجمن‌های علمی مربوطه که به صورت حرفه ای در این خصوص فعالیت دارند و به دلیل ارتباطات بین المللی اطلاعات جامع زیادی از وضع قوانین دیگر کشورها دارند استفاده نمی شود و اگر هم انجمن‌های علمی مربوطه این موارد را جهت ارتقاء سلامت و ایمنی بیماران با رویکرد علمی مطرح می کنند، متهم به انحصارطلبی می گردند. در حالی که در کشورهای دیگر از نظرات علمی منطقی این انجمن‌ها استفاده کرده و سلامت مردم تامین می گردد، بدون آنکه متهم به انحصارطلبی گردند.

نماینده ایران در انجمن بین المللی جراحان پلاستیک و زیبایی، تصریح کرد: سکوت جامعه پزشکی و مسئولین نسبت به صدماتی که مردم به علت نابسامانی در حوزه جراحی زیبایی متحمل می‌شوند بیش از این  جایز نیست و همگی در برابر رواج اینگونه صدمات و مرگ و میر ناشی از آن در برابر مردم و وجدان خود مسئولیت داریم و اگرچه بزرگان نظام پزشکی و مسئولین وزارت بهداشت به خاطر برخی ملاحظات در این خصوص ورود نمی کنند ولی این سکوت در انتها باعث سلب اعتماد مردم از تمام حرف پزشکی خواهد گردید.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، ابراز امیدواری نمود که با توجه به روحیه مردمی و سلامت محوری که ریاست سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت دارند، فارغ از هرگونه ملاحظات و منفعت طلبی برخی پزشکان تنها با در نظر گرفتن سلامت و ایمنی جامعه هر چه سریع تر جهت جلوگیری از صدمات بیشتر عموم، شخصا به این مسئله ورود کنند و صحبت های کارشناسانه انجمن‌های علمی مرتبط را شنیده و با تشکیل کارگروه ویژه جهت تصویب قوانین مربوط به کنترل اعمال جراحی زیبایی در مجلس جهت حفظ و ارتقاء سلامت مردم همگام با کشورهای پیشرفته احتمام ورزند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    1 0
    وقتي خود پزشك به دختر جوان ميگه برو جراحي كن اندامتو نميخواد ورزش كني بقيه چي بگن؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس