ایران و آرژانتین

با انتشار اسناد مربوط به پیشنهاد برگزاری دیدار ایران و آرژانتین و صحبت‌های رئیس دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال، نکات و ابهامات زیادی به وجود آمده است.

به گزارش مشرق، ماجرای پیشنهاد بازی ایران و آرژانتین وارد فاز تازه‌ای شده است. روز 12 شهریور در گزارشی پرده از این ماجرا برداشتیم و نوشتیم که یک شرکت به ازای پرداخت 600 هزار دلار پیشنهاد داده که ایران در ماه نوامبر دو بازی دوستانه در کشور آمریکا به مصاف آرژانتین و کلمبیا برود. (لینک مطلب)

ما به رسم امانت از انتشار نامه ارسالی به فدراسیون ایران خودداری اما اعلام کردیم که مستندات این موضوع را در اختیار داریم. شاید عدم انتشار این نامه باعث شد برخی افراد تصور کنند که موضوع وجود خارجی ندارد، غافل از اینکه هیچ‌گاه بدون در اختیار  داشتن اسناد معتبر اقدام به انتشار چنین گزارش‌هایی نمی‌کنیم.

پس از انتشار این گزارش، مسئولان فدراسیون فوتبال به تکاپو افتادند و گویی که خیلی از آنها که باید از این ماجرا خبر می‌داشتند، بی‌خبر بودند. این موضوع را می‌توان از تماس‌های گرفته شده از سوی فدراسیون فوتبال برای پیگیری ماجرا و سؤالاتی نظیر اینکه «مطمئن هستید چنین نامه‌ای ارسال شده؟» و «به کدام بخش از فدراسیون ارسال شده؟» دریافت. حدود سه ساعت پس از انتشار این گزارش، حمیرا اسدی رئیس دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال به سایت این فدراسیون گفت که «برگزاری بازی تیم ملی فوتبال با آرژانتین و کلمبیا در دست بررسی است» و البته در اشتباهی فاحش گفت که پیشنهاد بازی برای ماه مارس داده شده نه نوامبر. (لینک مطلب)

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی هم در حاشیه تمرین روز چهارشنبه 14 شهریور ماه در پاسخ به سؤالی گفت که «اگر پیشنهاد بازی مقابل آرژانتین و کلمبیا واقعی باشد راضی‌ام از اینجا تا دبی روی زانوهایم راه بروم». (لینک مطلب)

پس از این موضوع و به راه افتادن حرف‌وحدیث‌های مختلف روز گذشته اسناد مربوط به پیشنهاد اول و دوم (بازی با آرژانتین و یک تیم دیگر در کانادا با پرداخت 500 هزار دلار) را منتشر کردیم. پس از این ماجرا بحث‌ و حرف‌وحدیث‌های دیگری از سوی برخی رسانه‌ها و البته حمیرا اسدی به میان آمده که لازم توضیحاتی درباره آن داده شود.

1-هدف ما از انتشار این خبر صرفاً اطلاع‌رسانی بود. گفته می‌شود برای بازی با تیم‌های بزرگ یک میلیون دلار باید خرج شود و وقتی شرکتی مدعی است که علاوه بر تقبل تمام هزینه‌ها، 600 یا 500 هزار دلار هم پرداخت می‌کند، نکته‌ای است که از نظر اطلاع‌رسانی قابل اهمیت است. اینکه حمیرا اسدی در مصاحبه‌های امروزش گفته «هدف خبرنگاری که این اسناد را منتشر کرد نمی‌دانم. او باید بگوید که هدف او برای انتشار این اسناد سازنده بوده یا به دنبال اهداف دیگری مثلا به دنبال جنجال خبری بوده است،» بیانگر این نکته است که او کوچکترین اطلاعی از رسانه و اهمیت خبر ندارد. قطعاً ذره‌ای آشنایی با کار خبری باعث می‌شد اسدی اینگونه صحبت نکند.

2- اینکه پس از انتشار سند و مشخص شدن نام شرکت، با جستجو در اینترنت گفته شود این شرکت «این‌کاره» نیست و تاکنون بازی بزرگ برگزار نکرده، موضوعی انحرافی است. اصل ماجرا این است که یک شرکت مدعی شده می‌تواند چنین مسابقه‌ای را برگزار کند و فدراسیون باید به آن پاسخ دهد؛ آری یا خیر. قطعاً فدراسیون فوتبال پیش از پاسخ دادن به چنین پیشنهادهایی درباره آن شرکت تحقیقات لازم به عمل می‌آورد اما اینکه پس از گذشت دو ماه از ارسال نامه پاسخی داده نشود، چندان منطقی نیست. فدراسیون فوتبال می‌توانست با انجام تحقیقات لازم پی به ماهیت شرکت و توانایی آن ببرد اما قطعاً بی‌پاسخ گذاشتن نامه راه حل آن نیست. حمیرا اسدی امروز گفته که شاید برگزاری این بازی مشکل امنیتی داشته باشد»، قطعاً فدراسیون فوتبال در این مدت می‌توانست به این نتیجه برسد که این بازی مشکل دارد یا نه و می‌توانست پاسخی به نامه ارسال شده بدهد. حال اینکه این شرکت «این‌کاره» هست یا نه وظیفه فدراسیون است و رسانه وقتی چنین خبری را دارد، در وهله اول اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند.

3 - رئیس دپارتمان بین الملل فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از حرف‌هایش  گفته است: «نامه سه خطی از سوی یک شرکت برای فدراسیون فوتبال ارسال شده و یکی از سایت‌ها چه جار و جنجالی که به راه نینداخته است! استناد روی این نامه آیا درست است؟» خانم اسدی درست گفته، نامه سه خطی که ارزشی ندارد. گویی درس انشا است که هر چقدر کیلویی‌تر باشد، سطحش بالاتر و نمره‌اش بیشتر است. خانم اسدی حتماً با این نوع نگاه که نامه سه خطی بوده دپارتمان بین الملل را به  این حال و روز انداخته است که در صورت لزوم در این باره بیشتر خواهیم نوشت.

4- «متاسفانه بعضی به جای فدراسیون فوتبال روی این نامه سه خطی تجزیه و تحلیل کرده‌اند و حتی برای تیم ملی و فدراسیون فوتبال هم تصمیم گرفته‌اند! اصلا این جنجال خبری آن‌هم در آستانه که تیم ملی دوباره تمرینات خود را استارت زده جالب نبود و هیچ کمکی به تیم ملی نکرد. همان طور که اشاره کردم پیشنهاد ارائه شده یک پیشنهاد خام است و حتی ما باید از نهادهای نظارتی سؤال کنیم آیا پاسخ به این دعوتنامه امکان‌پذیر هست یا نه.» این بخش دیگری از صحبت‌های حمیرا اسدی است. از رئیس دپارتمان بین الملل فدراسیون فوتبال سؤال می‌پرسیم که ما کجا به جای فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته است؟ طرح این سؤال که چرا فدراسیون پاسخی به این نامه نداده، تصمیم‌گیری به‌جای فدراسیون است؟ آیا او در دپارتمان روابط بین‌الملل هم اینگونه تصمیم‌ می‌گیرد و مدیریت می‌کند؟ نکته دیگر اینکه با گذشت دو ماه از ارسال نامه و رسانه‌ای شدن آن، خانم رئیس  به یاد این افتاده‌اند که باید از نهادهای نظارتی سؤال کنند! ضمن اینکه از نگاه ایشان انتشار یک خبر،  جنجال خبری نام‌گذاری می‌شود و پنهان‌کاری و بی‌اطلاعی او و فدراسیون فوتبال حتماً تدبیر مدیریتی است.

5 - اسدی در پاسخ به این سؤال که یکی از انتقاداتی که به فدراسیون فوتبال شد این بود که چرا خیلی سریع جواب این نامه را نداد تا از شائبه‌های احتمالی جلوگیری شود، گفته است: «این مسئله به این خاطر بود که قرارداد سرمربی تیم ملی نهایی نشده بود و ما منتظر بودیم که پس از مشخص شدن سرمربی تیم ملی به این نامه جواب دهیم. به نظر شما می‌توانستیم وقتی سرمربی تیم ملی مشخص نبود جواب پیشنهاد را بدهیم؟» از خانم اسدی این سؤال را می‌پرسیم که چگونه است که قرارداد سرمربی تیم ملی نهایی نشده اما او در بازی روز سه‌شنبه هفته جاری با ازبکستان روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند؟ چگونه است که برای بازی با آرژانتین و کلمبیا باید تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص شود اما برای بازی با ازبکستان نیازی به این کار نیست؟ نام این کار جز یک بام و دو هوا چه چیز دیگری می‌تواند باشد؟

6- خانم اسدی، ما را متهم به حاشیه‌سازی و جنجال‌آفرینی کرده و گفته نمی‌داند هدف او از این کار چه بوده است. باید به ایشان یادآوری کرد که دوران پنهان کردن خبرها و مخفی‌کاری گذشته است. گذشت آن زمان که یک مدیر در اتاق شیشه‌ای‌اش می‌نشست و فکر می‌کرد هیچ‌کس از هیچ‌ موضوعی باخبر نیست. ما اگر این کار را کرده‌ایم با تایید مستقیم مدیر بخش ورزشی بوده است. همانگونه که در بالا اشاره شد خانم اسدی که در مقاطع زیادی چند شغله بود (شاید الان هم همین‌گونه باشد) آشنایی با رسانه ندارد و نمی‌داند که یک خبرنگار وقتی خبری را تهیه و تنظیم می‌کند باید چه مراحلی طی شود که آن خبر در خبرگزاری، سایت یا روزنامه منتشر شود.

7- در گزارش روز گذشته چند سؤال و ابهام را مطرح کردیم از جمله اینکه چرا خانم اسدی در مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال تاریخ پیشنهاد اول را ماه مارس اعلام کرده در حالی که تاریخ پیشنهادی ماه نوامبر بود. خانم اسدی که امروز پس از مدت‌ها سکوتش را شکسته در این باره هیچ توضیحی نداد و نگفت چرا چنین اشتباه فاحش و عجیبی انجام داده و درصدد اصلاح آن هم برنیامده اما تناقض‌گویی کرده و این بار به جای مارس از نوامبر نام برد. خوشحال خواهیم شد که توضیحات خانم اسدی را در این باره بشنویم.

8- خانم اسدی گفته در جریان نامه دوم این شرکت نیست. بهتر است ایشان یک بار دیگر ایمیل و سایر وسایل ارتباطی نظیر فکس فدراسیون را چک کند تا این بار در مدت زمانی کمتر از دفعه پیش، نامه رؤیت شود.

9- سؤال دیگر این است که آیا مهدی تاج و محمدرضا ساکت به عنوان رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال از روز اول در جریان این نامه قرار داشتند؟ آنها از چه زمانی متوجه ماجرا شدند؟ 

10- از خانم اسدی که نامه سه خطی را هیچ می‌داند انتظار می‌رود درباره نامه‌های کیلویی بامداد میرزایی و بازی‌های دوستانه‌ای که او برای تیم ملی تدارک دید، هم صحبت کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس