وریا غفوری و کی روش

با گذشت چند روز از انتشار خبر پیشنهاد برگزاری بازی دوستانه ایران با آرژانتین و کلمبیا، برای روشن شدن افکار عمومی دو نامه ارسال شده به فدراسیون فوتبال را منتشر و سؤالاتی را در این باره مطرح می‌کنیم.

به گزارش مشرق، یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات پیرامون تیم ملی فوتبال در هفته گذشته، موضوع پیشنهاد بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا بود. روز دوشنبه، 12 شهریورماه اقدام به انتشار گزارشی با عنوان «فدراسیون فوتبال پیشنهاد آرژانتین و کلمبیا برای بازی‌های دوستانه را بی‌پاسخ گذاشت/ پشت پرده هماهنگی مسابقات تیم ملی کیست؟» کردیم. گزارشی که در آن آمده بود پیشنهادی از سوی یک شرکت بین‌المللی برای انجام دو بازی مقابل آرژانتین و کلمبیا در تاریخ 16 تیرماه 97 به فدراسیون فوتبال ایران رسیده است.

بازی با دو تیم از آمریکای جنوبی در تاریخ 15 و 18 نوامبر (24 و 27 آبان‌ماه) در خاک آمریکا که پیشنهاد شده بود؛ بازی اول مقابل آرژانتین در نیویورک و بازی دوم مقابل کلمبیا در واشنگتن. پیشنهادی که در آن اشاره شده بود علاوه بر تقبل تمام هزینه‌های ایران، 600 هزار دلار هم به فدراسیون فوتبال ایران پول پرداخت می‌شود. در آن تاریخ اعلام کردیم که مستندات را دارد اما بنا به دلایلی آن را منتشر نکرد و این نامه به امانت نزد ما محفوظ ماند. با این حال با توجه به حرف‌وحدیث‌های به وجود آمده و برای رفع شبهات تصویر نامه اول را منتشر کردیم.( توضیح: روی مشخصات تماس شرکت با رنگ مشکی پوشانده شده است)

پس از انتشار این گزارش، حمیرا اسدی، رئیس دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال مصاحبه‌ای با سایت فدراسیون فوتبال انجام داد و ضمن تأیید این پیشنهاد، اشاره کرد که تاریخ پیشنهاد این دو بازی برای مارس 2019 (اسفند 97 و فروردین 98) است. رئیس دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال در این باره گفت: «پیشنهاد برگزاری بازی‌های دوستانه مقابل تیم‌های ملی کلمبیا و آرژانتین با تیم ملی فوتبال ایران به فدراسیون فوتبال ایران ارسال شده که این موضوع مانند سایر پیشنهادات دیگر در حال بررسی است. نکته مهم در این باره اینکه در نامه ارسالی درخواست زمان برگزاری بازی‌های پیشنهادی در ماه مارچ  2019، یعنی پس از پایان رقابت‌های جام ملت‌های امارات است. طبعاً بررسی چنین پیشنهادی به زمان بیشتری نیاز دارد و لازم است با نظر مسئولان فدراسیون و سرمربی تیم ملی نسبت به تصمیم‌گیری در چنین مواردی بر اساس برنامه‌های تیم ملی و اهداف مورد نظر اقدام لازم صورت گیرد». تصویر مصاحبه رئیس دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال با سایت این فدراسیون را در زیر می‌بینید: (تاریخ و ساعت انتشار خبر و زمان پیشنهادی انجام دو مسابقه از سوی اسدی در تصویر با فلش و خط قرمز مشخص شده است.)

نکته جالب توجه اینجا بود که حمیرا اسدی مصاحبه خود را درست چند ساعت پس از گزارش یعنی روز 12 شهریورماه انجام داد اما برخلاف آنچه در نامه اول (تصویر بالا) آمده بود تاریخ پیشنهادی را ماه مارس اعلام کرد نه نوامبر.

دو روز پس از این ماجرا و در روز چهارشنبه، 14 شهریورماه پس از بی‌پاسخ ماندن نامه نخست برای انجام این دو بازی دوستانه و رسانه‌ای شدن آن، پیشنهاد دوم این شرکت به فدراسیون فوتبال ارسال کرد. یعنی دو روز پس از اظهار نظر اسدی که گفته بود پیشنهاد انجام بازی با آرژانتین و کلمبیا برای ماه مارس است، پیشنهاد جدید به فدراسیون فوتبال رسید. در پیشنهاد جدید هم جزئیاتی از آن را منتشر کردیم اشاره شده بود که در پیشنهاد دو بازی دوستانه در ماه مارس، بازی با آرژانتین قطعی است و برای بازی دوم نیاز به تأییده وجود دارد و دو شهر تورنتو و ونکوور کانادا به عنوان محل برگزاری بازی‌ها پیشنهاد شده است. تصویر نامه دوم که روز چهارشنبه گذشته به فدراسیون فوتبال رسیده، اما اسدی دو روز قبل از این تاریخ به آن اشاره کرده است را در زیر مشاهده می‌کنید:

متن نامه دوم که 5 سپتامبر 2018 (14 شهریورماه 97) با موضوع بازی‌های دوستانه فیفا در تاریخ مارس 2019 خطاب به مهدی تاج ارسال شده، به شرح زیر است:

«رئیس عزیز
سلام گرم من را پذیرا باشید

باعث افتخارم است که این نامه را به شما می‌نویسم تا پیشنهاد جدید برای انجام دو بازی دوستانه برای تیم ملی کشور شما در جریان فیفادی از تاریخ 18 تا 26 مارس 2019 (27 اسفند 97 تا 6 فروردین‌ماه 98) ارائه بدهم.

بازی اول: با آرژانتین در تورنتو، کانادا
بازی دوم: نیاز به تأیید دارد در ونکوور، کانادا

برای برگزاری این دو بازی مایل هستیم شرایط‌مان را به شرح زیر اعلام کنیم:
1- برای برگزاری این دو بازی مبلغ 500 هزار دلار آمریکا به علاوه تمام هزینه‌های که به عهده این سازمان است، از جمله هزینه‌های پرواز در حدود 40 نفر.

2-برای انجام پروازهای بین‌المللی هم مدیریت این کار به عهده شماست.

در صورتی که نسبت به این پیشنهاد علاقه‌مند هستید، مایلم که در نامه‌ای از طریق شما دریافت کنم تا تور کانادا را نهایی کنیم.

برای هرگونه ملاقاتی در خدمت شما هستم.

ارادتمند شما.»

شرکت ارائه دهنده پیشنهاد در نامه دوم خود به فدراسیون فوتبال، بار دیگر متعهد می‌شود که برای انجام دو بازی دوستانه با آرژانتین و تیمی دیگر، تمام هزینه‌های تیم ملی ایران را پرداخت می‌کند. همچنین پیشنهاد پرداخت 500 هزار دلار آمریکا که این بار 100 هزار دلار کمتر از پیشنهاد قبلی است را ارائه می‌کند.

تفاوت‌های پیشنهاد اول و دوم چند سؤال را ایجاد می‌کند که آنها را مطرح می‌کنیم:

1-آیا حمیرا اسدی رئیس دپارتمان بین الملل فدراسیون فوتبال، نامه اول که 16 تیر ارسال شده را رویت کرده و آن را با رئیس فدراسیون و دبیرکل در میان گذاشته‌ است؟ اگر پاسخ این سؤال‌ مثبت است چرا فدراسیون در این مدت جوابی به این نامه نداده و کی‌روش هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است؟ اگر رئیس و دبیرکل فدراسیون از این موضوع مطلع بودند قطعاً پس از انتشار مصاحبه اسدی که ماه نوامبر را مارس اعلام کرده بود درصدد اصلاح خبر و اطلاع‌رسانی صحیح از طریق روابط عمومی فدراسیون برمی‌آمدند.

2- چگونه حمیرا اسدی دو روز قبل از ارائه پیشنهاد دوم این شرکت برای انجام بازی دوستانه در ماه مارس 2019، اعلام کرده بود که پیشنهادی برای برگزاری بازی در ماه مارس به فدراسیون رسیده است؟ چگونه او ماه نوامبر را ماه مارس اعلام کرده است؟

3- آیا رئیس دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال می‌خواسته واقعیت را طور دیگری جلوه بدهد که تاریخ پیشنهادی بازی با آرژانتین و کلمبیا در ماه نوامبر 2018 را ماه مارس 2019 اعلام کرده است؟ اگر اینگونه بود چه دلیلی برای این کار وجود داشته آن هم در حالی که نگاهی به پیشنهاد اول و دوم نشان می‌دهد واقعیت چیز دیگری است.

در صورت پاسخگویی حمیرا اسدی و البته مسئولان فدراسیون فوتبال به این سؤال‌ها، مطمئناً خیلی مسائل روشن خواهد شد.

پس از رسانه‌ای شدن موضوع نامه اول (12 شهریور) کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی میهمان برنامه 90 بود. او در واکنش به طرح سؤال اشتباه مجری این برنامه که پرسید «امروز گفته شد بازی دوستانه با آرژانتین داریم، اصلا چنین چیزی هست؟»، اعلام کرد چنین چیزی امکانپذیر نیست و به این موضوع اشاره داشت که نه تنها بازی با آرژانتین دستاوردی برای فوتبال ایران ندارد، بلکه باید بابت انجام این بازی هم یک میلیون دلار پرداخت کنیم. با این حال سه روز پس از انتشار گزارش نخست و درست روزی که خبر پیشنهاد جدید این شرکت به فدراسیون فوتبال را منتشر کردیم، کارلوس کی‌روش مقابل خبرنگاران قرار گرفت تا پاسخگوی سؤالات باشد.

در مصاحبه سرمربی تیم ملی با خبرنگاران، وقتی نوبت به پرسش سؤال ما رسید، این سؤال مطرح شد که «یکی از مسائلی که در برنامه 90 مطرح شد، گزارشی بود که ما درباره بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا منتشر کردیم. برای این گزارش مستند داشتیم و شرکت طرف قرارداد 600 هزار دلار برای انجام این دو بازی به ایران پرداخت می‌کرد». در این حین، مارکار آقاجانیان، مربی تیم ملی که وظیفه ترجمه صحبت‌های کی‌روش را به عهده گرفته بود سؤال پرسید که «600 هزار دلار پرداخت می‌کردند؟» خبرنگار با تأیید این مسئله مجدداً به سؤال خود ادامه داد که «آقای کی‌روش اعلام کرده‌اند اگر ما بخواهیم با تیمی مثل آرژانتین بازی کنیم، برای ما دستاوردی ندارد و باید یک میلیون دلار هم پرداخت کنیم. چرا چنین پیشنهادی (بازی با آرژانتین و کلمبیا در آمریکا) که برای ماه نوامبر است، یا به سرمربی تیم ملی ارائه نشده یا اگر ارائه شده، چرا مورد قبول قرار نگرفته است؟»

پاسخ سرمربی تیم ملی به این سؤال با پرسش آغاز شد که «چه کسی این را گفته است؟» وقتی کی‌روش شنید که نامه این پیشنهاد موجود است، بار دیگر سؤال پرسید، «آیا این نامه به فدراسیون فوتبال ارسال شده است؟» سرمربی تیم ملی این پاسخ را دریافت کرد که بله و خانم اسدی، این نامه را تأیید کرده است. با این حال سرمربی تیم ملی ادامه داد: «من از این موضوع اطلاع ندارم، اما اگر چنین چیزی باشد، معجزه است. واقعاً اگر چنین چیزی باشد، من راضی‌ام با زانوهایم از اینجا (تهران) تا دبی بروم. بعد از این همه سال و مشکلاتی که در راه آماده‌سازی و بازی تدارکاتی تیم ملی داشتیم، جای تعجب است که این را باور کنیم».

سرمربی تیم ملی وقتی با اظهار نظر دیگری از سوی خبرنگار مواجه شد که شاید این پیشنهاد به خاطر نمایش خوب ایران در جام جهانی بوده است، اعلام کرد که به موضوع پایان دهیم و سؤال دیگری پرسیده شود که البته مارکار آقاجانیان این بخش صحبت‌های او را ترجمه نکرد. با این حال در پایان مصاحبه سرمربی تیم ملی با خبرنگاران، خبرنگار به کارلوس کی‌روش اعلام کرد اگر علاقه‌مند باشد، می‌تواند نامه‌ای را که نشان می‌دهد ایران برای بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا پیشنهاد دارد، مشاهده کند.

کارلوس کی‌روش پس از ترک محل مصاحبه با خبرنگاران، خبرنگار را فراخواند تا نامه‌ای را که نشان می‌دهد ایران برای انجام بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا پیشنهاد دارد، مشاهده کند. سرمربی تیم ملی البته خیلی زود تصمیم خود را عوض کرد و قبل از دیدن نامه، اعلام کرد این نامه به امیرحسین حسینی، مدیر رسانه‌ای تیم ملی ارسال شود. خبرنگار به دلیل حفظ امانت، این نامه را ارسال نکرد و فقط به فیلیپه و حسینی که مدیران رسانه‌ای تیم ملی هستند، نامه را نشان داد. نامه‌ای که باعث شد پس از آن بخش رسانه‌ای تیم ملی و مهدی خراطی، مدیر اجرایی تیم ملی با کارلوس کی‌روش جلسه‌ای کوتاه را روی نیمکت ورزشگاه آزادی برگزار کنند و خروجی آن انتشار اطلاعیه‌ای روی سایت فدراسیون از طرف دپارتمان تیم ملی بود: «سرمربی تیم ملی فوتبال در جریان پیشنهاد این دو مسابقه نبوده و هیچگونه تصمیمی در تأیید و یا رد این دو دیدار نگرفته است». در زیر تصویر این اطلاعیه که روی سایت فدراسیون فوتبال منتشر شده را می‌بینید:

وقتی کی‌روش می‌گوید اگر چنین پیشنهادی وجود داشته باشد حاضر است تا دبی روی زانوهای خود راه برود، می‌توان به این نکته رسید که او از ماجرا اطلاع نداشته است چرا که اگر داشت ریسک گفتن این جمله را نمی‌پذیرفت. اگر اینگونه باشد باید این سؤال را پرسید که چرا چنین موضوع مهمی به اطلاع سرمربی تیم ملی نمی‌رسد؟ چرا در این روزهایی که تیم ملی خودش را برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند و مشکلاتی برای برگزاری بازی دوستانه دارد، به این سادگی فرصت انجام دو بازی دوستانه بزرگ قبل از جام ملت‌ها گرفته می‌شود؟

موضوع مهم‌تر با مطرح شدن چنین مسائلی این است که اکنون واکنش فدراسیون فوتبال به این مسئله چیست؟ آیا فدراسیون در این زمینه روشنگری خواهد کرد که چرا به پیشنهاد اولیه برای انجام دو بازی دوستانه مقابل آرژانتین و کلمبیا که پیش از جام ملت‌ها بود و فرصتی خوب را برای آماده‌سازی تیم ملی فراهم می‌کرد، پاسخ نداده است؟ آیا اکنون که پیشنهاد دوم برای ماه مارس 2019 به فدراسیون ارائه شده، این پیشنهاد مورد بررسی و پذیرش قرار خواهد گرفت تا هم فرصتی برای تجربه‌اندونزی تیم ملی باشد و هم درآمدی را برای فدراسیون فراهم کند؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس