کد خبر 891351
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
زیردریایی

منابع خبری گزارش دادند: شرکت های چینی در چارچوب برنامه مشترک همکاری های نظامی با تایلند در یک پروژه کلان اولین زیردریایی جنگی را برای تایلند به ارزش 411 میلیون دلار می سازند.

به گزارش مشرق، شرکت های چینی همچنین قرار است این زیردریایی را تا سال 2023 میلادی در تایلند ساخته و به این کشور جنوب شرق آسیا تحویل دهند.پروژه ساخت زیردریایی عظیم برای تایلند در پی توافق سال گذشته نظامی میان پکن و بانکوک در هفته جاری آغاز شده است.

قرار است این زیردریایی با بالاترین فناوری های روز به ظرفیت 2 هزار و 600 تن با سرعت 18 گره و قدرت غوطه وری بدون وقفه 20روز در اعماق اقیانوس ساخته شود.این ناو جنگی قادر به حمل 16 موشک، 30 مین و دیگر تجهیزات نظامی خواهد بود.

دولت نظامی تایلند قرار بود 3 فروند زیردریایی جنگی از پکن خریداری کند اما تحت فشار مخالفان و منتقدان سیاسی آن را به یک فروند کاهش داد.مقام های نظامی در بانکوک این پروژه را بزرگترین خرید نظامی تایلند در تاریخ این کشور دانسته اند.

رسانه های آسیایی گزارش دادند: از آنجا که نیروی دریایی سلطنتی تایلند تجربه ای در استفاده از زیر دریایی ندارد، چین علاوه بر فروش این جنگ افزار ، قرار است دانش فنی مرتبط با استفاده از آن را نیز به تایلند منتقل کند.
افسران نیروی دریایی تایلند توسط همتایان چینی خود دراین زمینه آموزش خواند دید.ارتش تایلند در دهه های اخیر یکی از مهمترین خریداران تجهیزات نظامی از چین بوده است.

خرید این جنگ افزار از نظر توازن نظامی جایگاه تایلند را در میان همسایگانش تثبیت می کند. میانمار سال گذشته قرارداد افزایش همکاری های دریایی با هند و ویتنام نیز قرارداد خرید یک فروند زیردریایی را از روسیه منعقد کرده است.
اگرچه تایلند به طور سنتی همپیمان آمریکا در منطقه محسوب می شود اما دولت نظامی پرایوت چان اوچا برآمده از کودتای سال 2014 تاکنون روابط نظامی خود را با چین تقویت کرده است.این دولت در سال گذشته قرارداد خرید 49 دستگاه تانک وی تی -4 را به چین داد تا آنها را جایگزین مدل های قدیمی ساخت آمریکا در ارتش که از جنگ جهانی دوم به جای مانده، کند.

تایلند تاکنون 28 دستگاه از تانک های خریداری شده از چین را تحویل گرفته و طبق توافق به عمل آمده باقیمانده این تجهیزات را امسال تحویل می گیرد.مقام های نظامی تایلند درعین حال تاکید کردند به رقم افزایش قراردادهای نظامی با چین، همپیمانی خود با آمریکا را همچنان حفظ می کنند.

همچنین چین سال 2016 طی قراردادی 4 میلیارد دلاری با پاکستان برای ساخت و تحویل 8 فروند زیردریایی برای این کشور را تا سال 2028 عهده دار شده است.طبق مطالعات مرکز تحقیقات استکهلم چین 5.7 درصد از صادرات تسلیحات نظامی درسال های 2013 تا 2017 را برعهده داشته که این رقم در سال های 12-2008 معادل4.6 درصد بوده که حاکی از روند رو به رشد دراین زمینه است.
 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیا IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    12 2
    از اواخر 2018 هم بگیریم و اوایل 2023 بازم میشه بیشتر از چهارسال برای ساخت و تحویل یک زیردریایی که چندین نمونه ازش ساخته شده و اولین نمونه ی تولیدیش نیست و کشور سازندش از امکانات و تکنولوژِ و تجربه ی ساخت چنین سازه هایی بهرهمند هست و امکانات مالی خوبی هم داره. بعد یه سری زیر دریایی فاتح که کلا فکر کنم 5 سال از آغاز ساختش گذشته رو میزنن توی سر نیروهای نظامی ما با وجود اینکه اولین تجربه ی ساخت زیردریایی با این ابعاد هست و از نظر اقتصادی هم مشکلات فراوانی پیش رو بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس