کد خبر 891069
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
حسین فریدون

برخی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی می‌گویند چون پایان‌نامه دکترای حسین فریدون خیلی ضعیف بوده یکی از اساتید حاضر نشده تا در جلسه دفاع وی حاضر شود!

به گزارش مشرق، موضوع استفاده حسین فریدون از رانت سیاسی برای تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی در روزهای اخیر و پس از اینکه خبر دفاع وی از رساله‌اش منتشر شد، مجددا به یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها و دانشگاهیان تبدیل شد.

* ماجرای تحصیل برادر رئیس‌جمهور در دانشگاه شهیدبهشتی!

به گزارش فارس، حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در سال 93 و طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش برای تحصیل در مقطع دکترای روابط بین‌الملل به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شد.

بنابر آنچه سازمان سنجش اعلام کرده بود حسین فریدون سال 92 پس از شرکت در آزمون دانشگاه گیلان قبول شده ولی مصاحبه نرفته است.

سازمان سنجش هم بر همین اساس اعلام کرده بود که فریدون می‌تواند در دانشگاه شهیدبهشتی تحصیلاتش را ادامه دهد! 

شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهیدبهشتی در ابتدا با این موضوع مخالفت کرد ولی از آنجایی که فریدون یک دانشجوی معمولی نبود! درهای دانشگاه شهید بهشتی به سوی وی باز شد!

* ورود کمیسون آموزش مجلس به ماجرا 

ورود حسین فریدون به دانشگاه شهیدبهشتی حواشی زیادی را به دنبال داشت و برخی از فعالان دانشجویی، نمایندگان مجلس و دانشگاهیان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، همین واکنش‌ها هم موجب شد تا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به پرونده فریدون ورود کند.

*  تشکیل کمیته سه نفره برای بررسی موضوع در مجلس

بعد از مطرح شدن این موضوع در مجلس، قرار شد کمیته‌ای سه نفره مشتکل از « محمد جواد ابطحی، کارن خانلری و محمد قمی» برای بررسی پرونده تشکیل شود، از همان ابتدا ترکیب سیاسی این کمیته نشان داد که این موضوع راه به جایی نخواهد برد، چون دو نفر از مجموع سه نفر اعضای این کمیته به دولت، حسن روحانی  و اصلاح‌طلبان نزدیک‌ بودند!

محمد قمی که ریاست کمیته بررسی مدرک تحصیلی حسین فریدون را بر عهده داشت در گذشته دستیار ویژه برادر حسن روحانی بود! همین موضوع هم باعث شد تا دو گزارش از کمیته سه نفره بیرون بیاید!

* چون فریدون دستیار رئیس‌جمهور بوده انتقالش به دانشگاه شهیدبهشتی مجاز است!!

قمی در رابطه با گزارش اولیه بررسی کمیته به رئیس کمیسیون آموزش  به خبرنگار فارس گفته بود: گزارشی که ما به آقای زاهدی رئیس کمیسیون آموزش داده‌ایم نسبت به گزارش آقای سیدجواد ابطحی، دیگر عضو کمیته ارجحیت دارد؛ چراکه گزارش ما از طرف دو نفر ـ بنده و آقای خانلری ـ و گزارش آقای ابطحی از طرف یک نفر ارائه شده است!

قمی در ادامه گفت: طبق نتیجه بررسی‌های ما مدرک تحصیلی آقای حسین فریدون تأیید می‌شود، چراکه یک ایراد به مدرک حسین فریدون موضوع معدلش بود که به‌واسطه درصد جانبازی‌اش حل می‌شود و یک ایراد دیگر به این پرونده هم نحوه انتقالش از دانشگاه گیلان به تهران بود که آن هم چون دستیار آقای رئیس‌جمهور بوده است، مشکلی ندارد.

یک ایراد دیگر به این پرونده هم نحوه انتقالش از دانشگاه گیلان به تهران بود که آن هم چون دستیار آقای رئیس‌جمهور بوده است، مشکلی ندارد. چون سمت دولتی آقای فریدون مهم بوده است، پس بنابراین انتقال او از دانشگاه گیلان به دانشگاه شهید بهشتی مجاز بوده است

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در قانون، بندی درباره اضافه شدن به معدل جانبازان و انتقال مدیران دولتی دانشجو از شهری به شهر دیگر وجود دارد؟ خاطرنشان کرده بود که: قانون که همه جا اجرا نمی‌شود، بالاخره یک استثنائاتی هم دارد؛ چون سمت دولتی آقای فریدون مهم بوده است، پس بنابراین انتقال او از دانشگاه گیلان به دانشگاه شهید بهشتی مجاز بوده است.

* طولانی شدن روند بررسی پرونده تحصیلی فریدون در مجلس

کمیته سه نفره ماموریت داشت تا موضوع پرونده تحصیلی حسین فریدون را بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام کند تا اگر تخلفی صورت گرفته، تصمیم درستی اتخاذ شود. چند سال از تشکیل این کمیته گذشت ولی به اعتقاد بسیاری از دانشگاهیان اقدام مناسبی از سوی این کمیته صورت نگرفت و عده‌ای معتقدند که برخی از نمایندگان مجلس تلاش کردند تا این بررسی‌ها را آنقدر طولانی کنند تا فریدون مدرک دکترای خود را دریافت کند!

محمد جواد ابطحی هم که یکی از اعضای کمیته 3 نفره است در این رابطه گفته بود که به نظر من علت آن کمک به آقای فریدون برای اتمام مراحل دفاع و اخذ مدرکش بوده است.

* تخلف در روند تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شد

طولانی شدن روند بررسی پرونده تحصیلی فریدون واکنش‌هایی را به دنبال داشت تا اینکه ابطحی از این موضوع خبر داد که براساس مستندات و مدارک موجود، « تخلف در روند تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شده است».

بعد از محرز شدن تخلف، اختلافاتی در کمیته سه نفره ایجاد می‌شود و برخی از اعضای کمیته معتقدند که باید از این پرونده چشم‌پوشی شود! همین اختلافات باعث می‌شود تا کمیته سه نفره در نهایت تصمیم بگیرند گزارش پرونده را به زاهدی رئیس وقت کمیسیون آموزش مجلس بدهند.

* هنوز پرونده در جریان است که ناگاه ماجرای دفاع از رساله مطرح می‌شود!

تخلف در روند تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شد. فریدون همچنان بی‌تفاوت به اتفاقات رخ داده در حال تحصیل در دانشگاه شهیدبهشتی است تا اینکه به ما خبر می‌رسد وی قرار است بزودی از رساله دکترای خود دفاع کند! شاید این خبر اول خیلی جدی گرفته نشد تا هفته پیش سندی منتشر شد مبنی بر اینکه برادر رئیس جمهور قرار است ساعت 8 صبح 12 شهریور از رساله دکترای خود دفاع کند!

*  تشکل‌های دانشجویی خواستار توقف روند غیرقانونی و رانتی‌ دفاع حسین فریدون شدند

انتشار این خبر تشکل‌ها و فعالان دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی را وادار به بیان واکنش‌های مختلفی کرد.

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه با غیرقانونی و رانتی‌خواندن تحصیل برادر رئیس‌جمهور در مقطع دکترا خواستار توقف روند دفاع از پایان‌نامه‌ وی شدند.و اعلام کردند که ما به عنوان تشکل های دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی اعلام می‌داریم که این روند غیرقانونی یا در بهترین حالت غیرشفاف که مملو از ارتباطات و رانت بوده از منظر انقلاب اسلامی و حتی توسعه لیبرالی محکوم است، لذا از مسئولان دانشگاه توقف این روندِ از اساس غلط و شفاف سازی درباره  آن را خواستاریم در غیر این صورت برای حراست از جایگاه علمی دانشگاه اقدامات لازم را صورت خواهیم داد و هرگز سکوت نخواهیم کرد.

 این روند غیرقانونی که مملو از ارتباطات و رانت بوده از منظر انقلاب و حتی توسعه لیبرالی محکوم است لذا از مسئولان دانشگاه توقف این روندِ از اساس غلط و شفاف سازی درباره  آن را خواستاریم

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که پای این بیانیه را امضا کرده بودند در قسمتی از بیانیه خود گفته‌اند: « ما به عنوان تشکل های دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی اعلام می‌داریم که این روند غیرقانونی یا در بهترین حالت غیرشفاف که مملو از ارتباطات و رانت بوده از منظر انقلاب اسلامی و حتی توسعه لیبرالی محکوم است، لذا از مسئولان دانشگاه توقف این روندِ از اساس غلط و شفاف سازی درباره  آن را خواستاریم در غیر این صورت برای حراست از جایگاه علمی دانشگاه اقدامات لازم را صورت خواهیم داد و هرگز سکوت نخواهیم کرد.»

* لزوم رسیدگی قوه قضائیه و مجلس به تخلفات فریدون

وحید عبدالله‌زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هم در این رابطه گفت: بنابر اعلام یکی از مسئولان دانشگاه جلسه دفاع حسین فریدون به یکی دوهفته آینده منتقل شده و از قوه‌قضائیه، نمایندگان مجلس و نهادهای مربوطه می‌خواهیم تخلفات وی را پیگیری کنند.

* نمایندگان مجلس به موضوع جلسه دفاع فریدون از رساله‌اش ورود کنند

مصطفی صادق‌محمدی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی هم طی مصاحبه‌ای در واکنش به این ماجرا از نمایندگان مجلس خواست تا به موضوع جلسه دفاع حسین فریدون از رساله‌اش ورود کنند.

* امنیتی شدن فضای دانشگاه در زمان دفاع حسین فریدون/ جلسه به دلیل عدم حضور برخی اساتید برگزار نشد

واکنش ها به ماجرای دفاع برادر رئیس‌جمهور از رساله‌اش همچنان ادامه داشت تا اینکه حسین فریدون در روز تعیین شده و حدودا یک ساعت زودتر برای دفاع از رساله به دانشگاه شهیدبهشتی رفت.

به گفته دانشجویان حاضر در دانشگاه در آن روز فضایی امنیتی بر دانشگاه حاکم بود، تا اینکه خبر رسید  برخی از اساتید داور به جلسه نرفتند و همین هم موجب شد جلسه دفاع فریدون از رساله دکترایش برگزار نشود!

* اساتیدی که از حضور در جلسه دفاع فریدون سر باز زدند!

هادیان یکی از اساتیدی که در جلسه دفاع فریدون حاضر نشده بود در گفت وگو با فارس گفت که ساعت 8 صبح آن روز خواب بوده و نتوانسته در جلسه حاضر شود.

علی صناعی هم یکی از اساتیدی بود که به گفته برخی دانشجویان گویا در جلسه دفاع فریدون حاضر نشده است. 

برخی از دانشجویان در فضای مجازی نوشتند که آقای صناعی گفته که به دلیل ضعیف بودن بیش از حد رساله فریدون در جلسه حاضر نمی‌شود!

االبته درست یا غلط بودن این ماجرا را از صناعی پرسیدیم و این استاد دانشگاه هم بنابر ملاحظاتی که داشت از پاسخگویی سرباز زد.

* ملاحظات سیاسی‌ برخی اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی « حسین فریدون»/ عدم ارائه گزارش نهایی تا کنون

حجت‌الاسلام سیدمحمد باقر عبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره اقدامات صورت گرفته پیرامون بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در مجلس گفت: برای بررسی پرونده آقای فریدون یک کمیته سه نفره تشکیل شد و این کمیته قرار شد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: این کمیته باید صریحا نظر خود را اعلام کند و اعضای کمیته هم باید رودربایستی را کنار بگذارند. مسلما این تخلفات ربطی با مباحث سیاسی و جناحی ندارد و اگر تخلفی صورت گرفته باید اعلام شود.

عبادی یادآور شد: اگر تخلفی محرز شد باید بدون رودربایستی با آن برخورد شود و به این که فلان فرد چه کسی هست و با چه کسی رابطه دارد، نگاه نکنند. قطعا اگر چنین کاری انجام شود درست است.

این نماینده مجلس گفت: نباید اینطور باشد که با افراد ضعیف قاطعانه برخورد شود ولی تخلف افرادی که زورمان به آنها نمی‌رسد لاپوشانی شود، مسلما باید با هر کسی که تخلف می‌کند، برخورد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: برخی از اعضای کمیته سه نفره نسبت به بررسی پرونده حسین فریدون دغدغه داشتند ولی برخی از اعضا هم روی ملاحظه‌های سیاسی همراهی خوبی نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون کمیته سه نفره گزارشی در این مورد به کمیسیون داده است، گفت: یک گزارش اولیه داده شد ولی متاسفانه گزارش نهایی تاکنون داده نشده است.

* آیا شان علمی دانشگاه شهیدبهشتی رعایت می‌شود؟

به گزارش فارس، دقیقا مشخص نیست جلسه دفاع برادر رئیس جمهور برای چه برگزار نشد، ولی آنچه مشخص است این است که اگر تخلفی در روند تحصیلی حسین فریدون صورت گرفته باید به صورت شفاف مشخص شود. البته مجلس این تخلف را محرز دانسته ولی سوالی که اکنون وجود دارد این است که آیا چنین اتفاقاتی باعث از بین رفتن شان علمی دانشگاهی مانند دانشگاه شهیدبهشتی نمی‌شود؟ آیا با این روند به دانش آموختگان دیگر دانشگاه ظلم نمی‌شود؟

دانشگاهیان از نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش عالی انتظار دارند به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهند حقی از کسی ضایع شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ugd IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    22 1
    چرا این آدم را توی دریا نمی اندازند؟
    • احمد IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      8 0
      چون جانوران دریا نیز رانتی میشوند.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    7 20
    ملت نون ندارن بخورن گیر دادن رو این موضوع چرت
  • حسن IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    0 9
    هزاران نفر مدرک دکترای الکی گرفتن حالا شما گیر دادین به این.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس