قبرستان

ای فرزند آدم! بیاد آر آن جا را که روزگار تو را به زمین زند و گور تو خوابگاه تو باشد. و یاد کن آن روزی را که در پیشگاه پروردگار قرار گیری و اعضای بدن تو بر ضررت گواهی دهند.

مشرق- امام حسین علیه السلام:

ای فرزند آدم! اندیشه کن و بگو پادشاهان دنیا کجایند و آنان که دنیای ویران را آباد کردند کجایند؟ آن ها که نهرهای آب را روان ساختند، شهرها بنا کردند با ناراحتی همه را گذاشتند و رفتند گروه دیگر وارث آنان شدند.

ما هم در آینده نزدیکی به آنان ملحق می شویم. ای فرزند آدم! بیاد آر آن جا را که روزگار تو را به زمین زند و در گور تو خوابگاه تو است.

و یاد کن آن روزی را که در پیشگاه پروردگار قرار گیری؛ اعضای تو بر ضررت گواهی دهند؛ آن روز که گام ها بلغزد و جان ها به گلوگاه رسد گروهی روسفید و جمعی سیه رو باشند و رازهای نهفته آشکار شود؛ میزان دادگری نهاده گردد.

ای فرزند آدم! به یاد آر خوابگاه پدران و نیاکانت و فرزندانت را که چطور بودند و چگونه فرود آمدند و گویا تو هم در آینده نزدیکی به همان مکان ایشان فرود خواهی آمد و برای دیگران عبرت و پند خواهی شد.

متن حدیث: 

امام حسین علیهالسلام: یَا ابْنَ آدَمَ تَفَکَّرْ وَ قُلْ أَیْنَ مُلُوکُ الدُّنْیَا وَ أَرْبَابُهَا الَّذِینَ عَمَرُوا وَ احْتَفَرُوا أَنْهَارَهَا وَ غَرَسُوا أَشْجَارَهَا وَ مَدَّنُوا مَدَائِنَهَا فَارَقُوهَا وَ هُمْ کَارِهُونَ وَ وَرِثَهَا قَوْمٌ آخَرُونَ وَ نَحْنُ بِهِمْ عَمَّا قَلِیلٍ لَاحِقُونَ یَا ابْنَ آدَمَ اذْکُرْ مَصْرَعَکَ وَ فِی قَبْرِکَ مَضْجَعَکَ وَ مَوْقِفَکَ بَیْنَ یَدَیِ الله تَشْهَدُ جَوَارِحُکَ عَلَیْکَ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ وَ تَبْلُغُ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ وَ تَبْدُو السَّرَائِرُ وَ یُوضَعُ الْمِیزَانُ لِلْقِسْطِ یَا ابْنَ آدَمَ اذْکُرْ مَصَارِعَ آبَائِکَ وَ أَبْنَائِکَ کَیْفَ کَانُوا وَ حَیْثُ حَلُّوا وَ کَأَنَّکَ عَنْ قَلِیلٍ قَدْ حَلَلْتَ مَحَلَّهُمْ وَ صِرْتَ عِبْرَةً لِلْمُعْتَبِرِ وَ أَنْشَدَ شِعْراً.

«ارشادالقلوب، جلد 1، صفحه 30»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    27 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    13 0
    آنها که نهرهای آب را روان ساختند، شهرها بنا کردند با ناراحتی همه را گذاشتند و رفتند گروه دیگر وارث آنان شدند
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    15 0
    خدا کنه بترسیم از آن روز
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    5 8
    بروبابا خودت که عمل نمی کنی فقط برای ما حرف میزنی مشرق را میگم اما امام حسین را خیلی دوست دارم و عاشقشم
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    17 0
    السلام علیک یا اباعبدالله الحسین.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    9 0
    موافقم
  • حسن IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    7 0
    اگه این مسایل به بهانه عمل نکردن مطرح نشه و گفته نشه اینها به مرور زمان فراموش میشون و اوضاع بدتر و بدتر میشه پس باید در هر حال سخن ها و احادیث تکرار بشند
  • ج م IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    7 0
    این را به روحانی بگو و سایر مسئولین ای بد بخت های نگون بخت چه اندیشیده ای در عذر ان تقصیر ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس