روزنامه  آرمان

قیمت دلار، سکه، مسکن، خودرو و اقلام اساسی خانوار در پسابرجام ثابت کرد که دوگانه «هسته ای-معیشت»، دروغی بیش نبوده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مشکلات کشور ربطی به برجام ندارد!

«حسن بهشتی‌پور» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

«یکی از اشتباه‌های بزرگی که از سوی نخبگان ما رخ داد، این بود که وانمود شد برجام می‌تواند یکسره مشکلات مردم را حل کند؛ اما حقیقت اینجا بود که همه مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها نبود، همه مشکلات متأثر از برنامه هسته‌ای یا برجام نبودند. هواداران برجام، به شکلی تبلیغ کردند که گویی برجام یکسره دوای همه دردهای کشور است. برجام را شاید بتوان یک شرط لازم برای رونق و گشایش در کشور دانست، اما قطعاً شرط کافی و همه‌جانبه نبود. برجام، اگر در چارچوب توان و محدوده اثر خودش معرفی شده‌بود، امروز ساده‌تر می‌شد از ثمره‌های آن دفاع کرد، واقعیت این است که دستاوردهای برجام در زمینه هسته‌ای و امنیت ملی، بدون تردید بی‌سابقه و عظیم هستند».

بهشتی پور در بخش دیگری از این یادداشت نوشت:

«هنوز دیر نشده و باید برای مردم تشریح کرد که نباید برجام را یکسره در تحریم و دستاوردهای اقتصادی دید، باید توضیح داد که حل مشکلات کشور در گرو برجام نیست و راه‌های زیاد دیگری برای حل مشکلات کشور وجود دارد که با یا بدون برجام در دسترس ما است».

در طول مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، چه آنها که غیرت فناوری ملی در عرصه هسته‌ای را داشتند و چه آنها که به این سرمایه بزرگ ملی بهای لازم را نمی‌دادند، در یک نکته مشترک بودند و آن اینکه در پسِ همه امتیازهایی که واگذار می‌شود، باید تحریم‌ها لغو شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور-۲۳ تیر ۹۴- گفت: به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز- فروردین ۹۴- در بیانیه‌ای مشترک با فدریکا موگرینی تاکید کرد: تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد.

محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور نیز -بهمن ۹۴- گفت: «۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد... این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم».

همچنین محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: «بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید».

علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور نیز گفت: «اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود».

این‌ها بخش بسیار کوچکی از اظهارات دولتمردان درباره لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در پسابرجام است. روزنامه‌های اصلاح طلب نیز با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» و «مُهر تدبیر بر پیشانی تحریم» و...بر لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در پسابرجام تاکید کردند.

اما بی توجهی دولت به ۲۸ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی، موجب شد تا علیرغم بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها در جای خود باقی بماند و هیچ دستاوردی از برجام عاید ایران نشود.

قیمت دلار، سکه، مسکن، خودرو و اقلام اساسی خانوار در پسابرجام ثابت کرد که دوگانه «هسته ای-معیشت»، دروغی بیش نبوده است. حال حامیان برجام می‌بایست به جای توجیه و انکار وعده‌های اقتصادیِ برجامی، از مردم عذرخواهی کرده و اقدامات خسارت بار خود را جبران کنند.

** «دولت موازی»، اسم رمز اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی

«محسن میردامادی» از متهمین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«درست است که دولت آقای روحانی بخصوص در دوره دوم در حد انتظار ظاهر نشد، اما باید توجه کنیم که چه مشکلاتی مربوط به دولت و چه مشکلاتی خارج از دولت است. با نگاهی عمیق‌تر می‌بینیم بخش عمده‌ای از مشکلات خارج از دولت است. در واقعیت، یک دولتی موازی با دولت رسمی کشور داریم که بسیاری از اختیارات، امکانات و تصمیم گیری‌ها در اختیار این دولت موازی است...در بسیاری از سیاست‌های مهم خارجی، دولت عملاً اختیاری ندارد و دولت موازی تصمیم می‌گیرد...من معتقدم بخش عمده‌ای از مشکلات امروز کشور، حاصل عملکرد آن دولت موازی است، اما دولت فعلی (آقای روحانی) هم در حد انتظار ظاهر نشده است».

اصلاح طلبان پس از «سهم خواهی از دولت» و «دروکردن کابینه» حالا که زنگ حساب فرارسیده، به فرافکنی و ایجاد «دولت‌های خیالی» روی آورده‌اند.

بر همین اساس کلیدواژه‌هایی همچون «دولت پنهان»، «دولت موازی» و موارد مشابه به دفعات از سوی فعالین اصلاح طلب در ماههای اخیر تکرار شده است.

هدف اصلاح طلبان این است که با ایجاد رقیب‌های خیالی برای دولت، از یکسو موج ناامیدی را در کشور ایجاد کرده و از سوی دیگر، دولت را به عدم پاسخگویی درباره مطالبات مردم تشویق کنند.

** کارنامه قالیباف، کابوس تمام نشدنی مدیران خسته

«زهرا صدراعظم نوری» عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان با اشاره به دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران و مقایسه آن با دوره مدیریت اصلاح طلبان در شهرداری گفت:

«ما نباید شهر را یک کارگاه ساختمانی تصور کنیم. بالا رفتن مداوم برج‌ها، ساخته شدن پل‌ها و زیرگذرها یا انجام پشت سر هم پروژه‌های عمرانی را که نباید نگاه کرد و دنبال انجام چنین مسائلی بود. سال‌ها شهر به یک کارگاه تبدیل شده بود که نتیجه آن را شاهد بودیم. امروز باید رویه دیگری در پیش گرفت و با تدبیر دیگری شهر را اداره کرد. باید کارهای زیربنایی‌تر بنیادی‌تری انجام داد. کارهایی که شورا طی این مدت انجام داده است، کارهای کوچکی نیست. منتها وقتی گفته می‌شود کارها بر زمین مانده به ثمر نرسیده است، باید ابتدا کار را برای خود تعریف کنیم که به چه چیزی کار گفته می‌شود؟ آیا مدنظر ما این است پروژه‌ای افتتاح نشده است یا برجی ساخته نشده، پلی را افتتاح نکردیم یا جلوی تخریب گسترده باغ را نگرفته‌ایم؟ ما کارهای نرم افزاری خوبی انجام دادیم».

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب قانون در مطلبی نوشته بود: «یک سال از دوره شهرداری تهران در زمان ریاست اصلاح طلبان بر شورای شهر تهران گذشته است و مردم هیچ اقدام ویژه‌ای از این تیم مشاهده نکرده‌اند واگر قرار است در ادامه نیز وضعیت به همین شکل پیش برود در آینده برای انتخاب دوباره در انتخابات با مشکل روبه‌رو خواهند شد».

اصلاح طلبان که کرختی و بی عملی، جزو لاینفک رفتار آنان است، با گذشت یکسال از عمر شورای شهر پنجم، نتوانسته‌اند کارنامه‌ای قابل قبول به افکار عمومی ارائه کنند. مدیریت جهادی و کارنامه قالیباف همچنان کابوسی تمام نشدنی برای مدیران خسته است.

** تاریخ انقضای ترفند «آواربرداری از دولت قبل» تمام شده است

روزنامه بهار در سرمقاله امروز نوشت:

«روحانی در دولت دوم خود دریافت که برای به تعویق انداختن وعده‌هایش نه می‌توانست مذاکرات هسته‌ای را بهانه کرد و نه مشکلات را بر گردن دولت قبل انداخت. چهارسال زمان مناسبی بود تا آواربرداری از ویرانی‌های دولت قبل انجام و زمینه برای رشد و شکوفایی اقتصادی مهیا شود. کما اینکه دولت با وعده‌های مکرر گشایش اقتصادی بعد از حصول توافق هسته‌ای، به قدری توقع مردم را بالا برد که مردم بازگشت به دلار هزارتومانی را به یکدیگر گوشزد می‌کردند. با اینکه بسیاری از کارشناسان و منتقدان در صورت به نتیجه نرسیدن لغو تحریم‌ها، رویگردانی مردم را به دولت گوشزد می‌کردند، اما رئیس جمهور با عصبانیت تاکید می‌کرد که "حق ناامیدکردن مردم را نداریم!". عدم توجه روحانی به تذکر منتقدان سبب شد تا اینک آراء سبد وی ریزش بسیار زیادی نسبت به سال گذشته پیدا کند».

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که تاریخ انقضای ترفند «آواربرداری از دولت» تمام شده است. با اینحال همچنان اصلاح طلبان مدعی هستند که مشکلات فعلی تقصیر دولت ماقبل روحانی است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    28 2
    وقتی که اصلاحات از شیخ باشتین حمایت میکرد باید فکر امروز را هم میکرد
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    12 0
    مهم ترین مشکل کشور چیست؟ آن را بنویسید
    • غدیر زائری امیرانی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      0 0
      بهتر این کلمه مانند اصلاحات مبهم باشد که مسئول ان مشخص نشود تا به هرکسی و دولت خیالی بتوان نسبت داد
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    8 0
    برپدرتان لعنت با برجامتان که مردم را بد بخت کردید و باز هم زبان درازی میکنید.
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    5 0
    دو نکته: اینکه اصلاح طلبان و ارگان دو تابعیتی ها ناگهان نگران ارتباط مشایی با انگلیس شده اند! خود گویای حقیقت دادگاه مشایی است!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 0
    خانم محترم پس کارشهرداری چه می باشد این پولهای که برای ساخت وسازبوده روی هم بلوکه شودتایک نفر\پیداشودببردخاج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نکن کلک نقشه داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس