شورای شهر

بخشی از گزارش کمیسیون عمران شورا در خصوص عدم تعامل معاونت حمل و نقل ترافیک با شورا توسط میرلوحی حذف شده است. علیخانی خواست که این کار صورت نگیرد در غیراینصورت با خبرنگاران مسائل را مطرح خواهد شد.

به گزارش مشرق، هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در خیابان بهشت برگزار شد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: درآمدهای معاونت حمل و نقل و ترافیک به خزانه شهرداری واریز نشده است.

بیشتر بخوانید:

انتقاد عضو شورای شهر تهران به نابودی میراث 8 هزار ساله شهرری

وی با بیان اینکه براساس دستورالعمل ها هر درآمدی در شهرداری باید به خزانه واریز شود گفت: تمام واحدها، شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه شهرداری موظف هستند منابع درآمدی خود را در چارچوب قانون به خزانه واریز کنند اما براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده در حوزه معاونت حمل و نقل تاکنون یک ریال از درآمدها به خزانه واریز نشده است.

علیخانی گفت: همچنین تذکر دیگری در خصوص گزارش عملکرد شورا و شهرداری دارند که درآن ذکر شده معاونت حمل و نقل، تعامل خوبی با کمیسیون حمل و نقل نداشته است اما این موضوع تحمل نشده و از گزارش سانسور شده است. از آقای میرلوحی خواهش می کنم با توجه به زحماتی که کشیده اند گزارش کمیسیون ها را سانسور نکنند در غیر این صورت مجبورم با خبرنگاران نشست گذاشته و مسائل را مطرح کنم. این نگاه مورد تأیید سایر اعضای کمیسیون نیز بود و باید بدانیم همه اعضا در یک جایگاه هستند و کسی نماینده تر از فرد دیگری نیست.

فعلا خبری از ماندن یا رفتن افشانی از شهرداری تهران نیست

محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر بازنشستگی شهردار تهران گفت: فرایند فعالیت شورا به این صورت است که مصوبات به هیأت تطبیق فرمانداری وزارت کشور می‌رود و سپس به تأیید نهایی وزارت کشور می‌رسد. 

وی افزود: برای انتخاب شهردار هم این فرایند طی می‌شود و وزارت کشور باید تأیید کند. 

هاشمی بیان داشت:‌فعلا درباره بازنشستگی افشانی خبری نیست و ما ملزم به اجرای قانون هستیم، اگر چیزی ابلاغ شود انجام می‌دهیم. 

عضو شورای شهر تهران با شوخی خطاب به خبرنگار صدا و سیما گفت: با قانون منع به کارگیری بازنشستگان رئیس صدا و سیما نیز باید تغییر کند. 

همچنین زهرا صدراعظم نوری در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: چند سالی است که درد بیدرمان پسماند پزشکی گریبان پایتخت را گرفته است. مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار و دردمند این شهر هستند مبادرت به تولید دهها تن زباله پزشکی کرده که با سرنوشتی نامعلوم و بیسامان در دامان طبیعت رها شده و بی محابا بر پیکره محیط زیست زخم کاری میزنند.

وی ادامه داد:هر چند به دلیل عدم ثبت اطلاعات توسط متولیان امر متأسفانه آمار دقیقی از میزان تولید پسماند پزشکی در اختیار نیست ولیکن براساس آمارتقریبی ارائه شده توسط کارگروه مدیریت پسماند استان تهران روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید میشود که سهم شهر تهران 107 تن است که از حدود 7 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب، آزمایشگاه و مراکز مشابه جمعآوری میشود.

عضو شورای شهر تهران گفت: ذکر همین آمار نسبی مبین ضرورت ساماندهی اصولی درخصوص نحوه جمعآوری، حمل و نقل و دفع صحیح پسماند پزشکی است. حال آنکه در عمل وضع به گونهای دیگر است و علیرغم ماهیت خطرناک زباله های بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جبران ناپذیر انسانی و محیط زیستی، چالشهای بی شماری در عرصه عمل و اجرا وجود دارد.

نوری گفت:با وجود آنکه مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب 1383 و ضوابط و روش مدیریت اجرایی پسماند پزشکی مصوب 1386 که بر طبق آن قانونگذار صراحتاً وظایف و تکالیف دستگاهها و نهادهای ذی مدخل را تعیین کرده است لکن از آن سال تاکنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماندهای بیمارستانی صورت نگرفته است.

وی افزود:مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت کلیه پسماندهای صنعتی و ویژه که شامل پسماندهای بیمارستانی نیز میشود به عهده تولیدکننده است و تنها در صورت تبدیل به پسماند عادی به شهرداریها واگذار خواهد شد. از سویی بر اساس ماده 13 همان قانون مخلوط کردن پسماند پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش و بازیافت آنها در محیط ممنوع است.

این عضو شورا گفت:این در حالی است که وجود تعارضات میان دستگاهها، زمینه مناسبی را برای موج سواری قانون گریزان و سوداگران سلامت فراهم کرده است به صورتی که از 107 تن زباله، تنها 78تن، آن هم فقط به تعداد 1553 مرکز از 7 هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل میشود و ما بقی به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان نسبت به سلامت جامعه، عدم انعقاد قرارداد با شهرداری و فرار از پرداخت تـعرفه جـمع آوری و دفن بـهداشتی، با پسماند عادی مخلوط و در سطح شهر رها میشوند.

نوری گفت:عمق فاجعه زمانی هولناکتر می شود که بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذی صلاح تأیید کننده بیخطرسازی پسماندهای ویژه و تبدیل به پسماند عادی، تفکیک پسماند در تعداد بسیار محدودی از بیمارستانها به صورت قابل قبول انجام میشود و در بقیه نامطلوب گزارش شده است و از سوی دیگر با وجود دستگاههای بیخطرساز، صراحتاً به عدم تأیید بیخطر شدن پسماندهای پزشکی اشاره شده است.

عضو شورای شهر تهران گفت:در چنین شرایطی شهرداری تهران برای اجرای وظایف قانونی خود با چالش بزرگی مواجه خواهد شد چرا که هم در بحث تفکیک زباله و هم در تبدیل زباله پزشکی به زباله عادی و دریافت آن با نقض آشکار قانون مواجه است.

این عضو شورا افزود:از اینرو از وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت جامعه و هم به عنوان متولی مدیریت پسماند پزشکی در جایگاه تولیدکننده می خواهم ضمن پذیرش مسئولیتهای خود در امر امحاء و بیخطرسازی این قبیل زباله ها اقدام عاجل معمول کند.

نوری گفت:همچنین از وزیر و پرتلاش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار دارم به منظور الزام تمامی مراکز درمانی تحت نظارت خود جهت رعایت قانون و دستورالعمل های موجود در زمینه پسماند پزشکی تمهیدات لازم را اتخاذ و دستور عاجل به مبادی ذیربط ابلاغ کنند.

همچنین مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران  در خصوص توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن اقشار کم درآمد تذکر داد.

وی ادامه داد: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی خانواده‌هاست به عبارت دیگر مسکن و سرپناه مناسب را می توان پس از هوا، غذا و پوشاک، یکی از اساسی‌ترین نیازها برای داشتن زندگی با عزت و مبتنی بر کرامت انسانی دانست نظام جمهوری اسلامی ایران، این حق را در اصول ۲ ، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی محترم شمرده و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب مناسب برای تمام اقشار جامعه کرده است.

عضو شورای شهر تهران گفت:متاسفانه رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، طی سه دهه گذشته درایران سرسام آور بوده است و این شاخص در نیمه نخست سال جاری رشد روز افزونی داشته است، این رشد به گونه ای است که دسترسی اقشار مختلف به مسکن را به امری کاملا نابرابر بدل ساخته و بسیاری از اقشار طبقه متوسط وکم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده اند که آنها را مجبور به تغییر الگوی تامین مسکن از تغییر در محله سکونت و استفاده از واحدهای با متراژ پائین تر تا رخت بر بستن از تهران و مهاجرت به شهرمنطقه تهران از پرند تا پردیس کرده است.

به گفته فراهانی، این تغییر بدون شک بر افزایش ترافیک،آلودگی هوا و افزایش آسیب های اجتماعی اثرات ملموسی خواهد داشت.

وی ادامه داد:  رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، در مورد اقشار بسیار کم درآمد ایران به عددی بالای 30 رسیده که بیش از 3برابر کشورهای توسعه یافته است، به عبارت بهتر اقشار کم درآمد ایران یک سوم اقشار کم درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه دار شدن دارند و حل این مساله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.

فراهانی اظهار داشت: مطمئنا با برنامه ریزی برای تامین مسکن برپایه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده شهری خواهیم توانست حق مسکن شهروندان را بدون دامن زدن به حاشیه نشینی مدرن در قالب مسکن مهر تامین کنیم، این امر البته نیازمند اقدام و عمل است ، بر همین اساس در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره «توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم درآمد » به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می دهم.

وی بیان کرد: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شاهد بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشیم و از این طریق هم مسکن مورد نیاز اقشارطبقه متوسط وکم درآمد تامین شود و هم تاب آوری شهر در برابر مخاطراتی همچون زلزله و... تقویت شود.

بر اساس این گزارش، محسن هاشمی  در ابتدای جلسه علنی شورای شهر  با اشاره به ابهام در ادامه فعالیت شهردار تهران بیان داشت: برآورد قبلی شورای شهر تهران، امکان تداوم خدمت محمد علی افشانی بوده است اما با توجه به مصوبه اخیر مجلس، در صورت ابهام وزارت کشور، از ابزارهای قانونی نظیر استفساریه از مجلس شورای اسلامی استفاده خواهیم کرد .

رییس شورای اسلامی شهر تهران  در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: در همین جا از اصحاب رسانه درخواست می کنم جهت حفظ روند فعالیت مدیریت شهری و جلوگیری از بی ثباتی، از دامن زدن به اخبار غیر رسمی در این مورد خودداری کنند.

 رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهردارتهران پیش از این با استقبال از این مصوبه اعلام کرده بود که شهرداری تهران نخستین دستگاهی خواهد بود که این مصوبه را اجرایی می کند و با توجه به رفع ابهامات مورد نظر شورای نگهبان در این مصوبه در هفته گذشته توسط مجلس شورای اسلامی بزودی این قانون رسمیت می یابد.

 هاشمی با یادآوری این موضوع که شهردار تهران مصداق این قانون است یا خیر اظهار داشت: همانگونه که پیش از این اعلام شده است، وزیر کشور مرجع احراز صلاحیتهای قانونی شهردار تهران هنگام انتصاب و تداوم آنها می باشد و شورای شهر، فرد منتخب خود را به جهت تصدی سمت شهرداری تهران به وزیر کشور معرفی می کند، در موضوع تداوم فعالیت شهردار فعلی تهران نیز مرجع تشخیص تداوم صلاحیتهای قانونی وزیر کشور است و بنده بزودی در جلسه ای  با ایشان، ابعاد تاثیرگذاری  مصوبه اخیرمجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع اعضای  شورا وافکار عمومی خواهیم رساند.

وی ادامه داد: برآورد قبلی شورای شهر تهران، امکان تداوم خدمت افشانی بوده است اما با توجه به مصوبه اخیر، در صورت ابهام وزارت کشور، از ابزارهای قانونی نظیر استفساریه از مجلس شورای اسلامی استفاده خواهیم کرد.

همچنین افشین حبیب‌زاده در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهردار تهران، حمل و نقل عمومی را یکی از مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری در شهر تهران عنوان کرد و با تاکید بر لزوم مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت استفاده بهینه از امکانات موجود شهرداری، گفت: در بازدید سرزده‌ای که همکاران ما در چهارم شهریور از پایانه اتوبوس‌های برقی تهران داشتند، مشاهده شد که با توجه به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از تعداد 63 دستگاه اتوبوس برقی این پایانه تنها 8 دستگاه اتوبوس فعال است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تعداد 55 دستگاه اتوبوس علیرغم نداشتن هیچگونه نقص فنی، بیش از یک سال است که در محوطه پایانه پارک شده و از آنها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و دلایلی نظیر عدم ظرفیت برق موجود و عدم احیای خطوط دیگر در این رابطه عنوان می‌شود.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هزینه‌های صورت گرفته در خرید این اتوبوس‌ها و آموزش رانندگان آن، اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه زیادی جهت تهیه این نوع اتوبوسها انجام شده است و تعداد زیادی نیروی انسانی در جهت استفاده از آنها آموزشهای تخصصی لازم را سپری کرده‌اند، لازم است به این امر توجه کرده و ضمن بررسی دلایل این مشکل، ظرفیتهای لازم در جهت بهره وری مناسب از این اتوبوسها در جهت بهبود و توسعه خدمات حمل و نقل عمومی را ایجاد کنند.

در ادامه جلسه حسن خلیل‌آبادی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت:‌ با حضور رئیس شورای شهر تهران جلساتی با مدیران مترو در خصوص چشمه‌علی برگزار شد و مسئولین مترو در خصوص بازگشت آب به این چشمه وعده‌هایی داده بودند.

وی بیان داشت: مسئولین مترو پیش‌بینی کرده بودند که ادامه خط 6 به برج طغرل و دیگر مراکز میراث فرهنگی و گردشگری شهرری ضربه خواهد زد.

عضو شورای شهر تهران گفت: متأسفانه با احداث خط 6 مترو معبرهای چشمه‌علی به هم ریخته است و بارها دستگاه‌ها و تجهیزات شرکت مترو در آب چشمه‌علی گرفتار شده بودند که اعلام کردند با پمپ تخلیه شده است.

خلیل‌آبادی گفت: نهایتاً مسئولین مترو قول دادند تا 15 تیر آب به چشمه‌علی بازگردد و اواخر تیرماه که مقداری آب برگشت ولی پس از مدتی آب چشمه‌علی خشک شد و در حال حاضر کمتر از یک هفته است که آب چشمه‌علی کاملاً‌ قطع است و مدیر مترو مصاحبه کرده و اعلام کرده است که خشک شدن چشمه‌علی ربطی به مترو ندارد که با این دروغگویی‌های مستأصل مانده‌ایم.

وی افزود: چشمه‌علی میراث 8 هزار ساله دارد و در حال از بین رفتن است و از تمام اعضا و مسئولین خواهش می‌کنیم کمک کنند و فکری به حال این میراث 8 هزار ساله کنند.

عضو شورای شهر تهران از رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد که این موضوع را به جد پیگیری کند و نتیجه آن را به افکار عمومی اعلام کنند.

همچنین زهرا نژادبهرام در جلسه امروز شورای شهر تهران به شهردار در خصوص نحوه مدیریت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تذکر داد و گفت:  این مرکز متعلق به شهر تهران است نه شهرداری.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص فعلی کلانشهر تهران که محصول سال ها بی تدبیری و فروش دارایی ها و آینده شهر تهران بوده و اکنون شرایط ویژه با انبوهی از بدهی ها و بارگذاری جمعیتیِ بیش از پیشبینی افق طرح جامع در سال 1405 را برای مدیریت جدید پایتخت برجای گذاشته، انتظار می رود مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران همانگونه که از نام آن پیداست ، به عنوان بازوی مشورتی و فکری مجموعه مدیریت شهر تهران اعم از شورا و شهرداری تهران نسبت به کلیه طرح ها و لوایح ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران اظهار نظر کارشناسی و تخصصی لازم را در جهت اتخاذ تصمیمات متناسب در اختیار شورا قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: علی رغم این انتظار، متاسفانه طی ماه های اخیر با وجود ارجاع طرح ها و لوایح در دستور کار شورا توسط ریاست  شورای اسلامی شهر تهران به مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مرکز اظهار نظر کارشناسی و مشورتی در قبال لوایح ارائه شده از جانب شهرداری تهران، به شورا ارائه نکرده که ضروریست دستور فرمائید مرکز با اتکاء به رسالت اساسی خویش در همفکری و همکاری با مجموعه مدیریت شهری ، نسبت به تمامی امور ارجاعی از جانب شورای اسلامی شهر تهران اظهار نظر کارشناسی و مشورتی را آماده و ارائه کند.

نژاد بهرام گفت: دستور فرمائید با توجه به حرکت کلانشهرهای دنیا در مسیر آینده نگاری مبتنی بر شیوه سناریو نویسی، رویکرد بازوی فکری و مشورتی مدیریت شهر تهران نیز از شناخت مسائل موجود و ارائه راه کارهای کوتاه مدت و میان مدت برای حل مشکلات وضع موجود، به تحلیل سناریوهای احتمالی و ارائه بسته های پیشنهادی به مجموعه مدیریت شهری برای آینده احتمالی کلانشهر تهران متاثر از شرایط بین المللی، ملی ، منطقه ای و شهری تغییر یابد تا ان شاء الله انتظارات والایی که از این نهاد مطالعاتی – پژوهشی وجود دارد به منصه ظهور برسد.

همچنین در جریان هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران، رئیس کمیته بودجه و نظارت به بحث و بررسی در خصوص طرح "الزام شهرداری تهران به کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف" پرداخت.

مجید فراهانی در خصوص طرح "الزام شهرداری تهران به کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف" گفت: مساله کاهش هزینه های شهرداری تهران و پایان دادن به روند اداره گران شهر یکی از دغدغه های اساسی شهروندان معزز تهرانی بوده است و بر همین اساس در بند 37 رویکردها و اولویت های اصلاح طلبان برای فعالیت شورای پنجم مساله «بازنگری و اصلاح تراز مالی (منابع و مصارف) شهرداری تهران» مطرح شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: بدون شک تحقق بخشیدن به اصلاح تراز مالی شهرداری بدون توجه به کاهش هزینه ها و پرهیز از هزینه های غیر ضروری و تجمل گرایی و اصلاح الگوی مصرف امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس و در تداوم و تکمیل مصوبات پیشین شورای اسلامی شهر تهران در این حوزه به ویژه مصوبه «الزام شهرداری تهران به اجرای برنامه اصلاح الگوی مصرف » مشتمل بر دو ماده و یک تبصره ذیل آن ـ به همراه برنامه اصلاح الگوی مصرف» مصوب 26/3/1388 شورای اسلامی شهر تهران و «سنجش و ارتقای بهره‌وری در شهرداری» مصوب 22/5/1390 شورای اسلامی شهر تهران است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: پیشنهادطرح « الزام شهرداری تهران به کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف»با قید یک فوریت با همراهی و امضاء 12 نفر از همکاران عزیز تقدیم هیئت رئیسه محترم شورای شهر تهران شد تا با بهره گیری از ظرفیت های قانونی این مهم به سرانجام برسد و در نتیجه تصویب آن شهر از عواید مدیریت هزینه ها و صرفه جوئی در مصارف بهره مند شود.

فراهانی عنوان کرد: بر خلاف آنکه ما در شهرداری شاهد توجه به درآمدها و تشکیل کمیته درآمد و پیگیری های مداوم برای تحصیل و دریافت درآمدها هستیم، هم اکنون هیچ ساختار و اراده جدی برای مدیریت و کاهش هزینه های شهرداری وجود ندارد،حال آنکه شرایط اقتصادی ویژه کشور و شهر تهران به گونه ای است که بیش از گذشته باید به کاهش هزینه ها توجه کنیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول که به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در سال 2018 با تاکید بر روند در بازه 1394 تا 1401 دارد، ما شاهد کاهش رشد اقتصادی کشور به محدوده 4 درصد در سال 1397 و باقی ماندن آن در همین بازه در افق میان مدت ، دو رقمی شدن تورم در سال 1397 و باقی ماندن آن در محدوده نرخ های دو رقمی پائین در میان مدت، افزایش کسری بودجه دولت به دلیل جبران افزایش بهره بدهی وام های گذشته و جبران کسری صندوق های بازنشستگی و افزایش تنش های داخلی و خارجی که منجر به تعویق اصلاحات مالی و اقتصادی مورد نیاز بخش بانکی،بودجه،نرخ ارز و ... می شود.
خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس استفاده از ابزار مدیریت هزینه ها برای پیشگیری از کسری بودجه ناشی از افزایش بهره بدهی وام ها و ... میتواند راهگشا باشد.

گفتنی است طرح "الزام شهرداری تهران به کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف" که با قید یک فوریت و حمایت ۱۲ عضو شورا  با ۲۰ رای موافق به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، محسن هاشمی در حاشیه هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز سه دستور یک‌فوریتی به بحث گذاشته شد که نهایتاً الزام شهرداری به احیای لیست شبانه، اصلاح الگوی مصرف و هزینه شهرداری تهران و نهایتاً تدوین سند فعالیت مجاب در پهنه S و M  به تصویب رسید.

وی ادامه داد: پهنه S و M پهنه کار، فعالیت‌های خدماتی و تجاری است که در شهر باید انجام شود و در این خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تحلیل‌های خاص و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در شهر شده است و از سوی دیگر حناچی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران معتقد بود که می‌توانست در این خصوص الزامی برای شهرداری تهران وجود نداشته باشد.

هاشمی افزود: در ادامه گزارشی از فعالیت‌های شورا در یکسال اخیر داده شد که با توجه به اینکه فعالیت‌های شورا پیچیده است بعضی از فعالیت‌های اعضای شورا در این گزارش نیامده بود که باید مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا طرح زباله‌های بیمارستانی در جلسه امروز مورد بررسی قرار نگرفت، گفت: هنگامی که طرح‌های یک‌فوریتی اعلام می‌شود دیگر طرح‌ها از دستور کار خارج می‌شوند و امیدواریم در جلسه آینده این طرح بررسی شود.

وی درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز اظهار داشت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان قانون خوبی است و اگر قبل از اینکه ابلاغ شود مورد بازی سیاسی قرار نگیرد قطعاً اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت.

هاشمی گفت: موضوع این قانون فقط شهرداری تهران نیست بلکه بیش از 1800 نفر از مدیران ارشد کشور در این قانون تحت‌الشعاع قرار می‌دهد ولی حساسیت زیادی این قانون برای شهردار تهران ایجاد کرده است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: نباید موجب بی‌ثباتی در شهرداری تهران شویم و قطعاً تغییر مدیریت در شهرداری تهران را شهروندان نمی‌طلبند.

وی افزود: 18 تا 20 نفر از استانداران در این قانون مشمول می‌شوند و دولت با روش‌های خاصی که دارد به دنبال حل مشکل این استانداران است.

هاشمی گفت: شورای شهر تهران حتماً از ابزارهای لازم برای حفظ ثبات مدیریت در شهر تهران استفاده می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا به دلیل پولشویی شهردار یکی از نواحی تهران دستگیر شده است،‌گفت:‌هیچ گزارش مکتوبی درباره دستگیر شهردار ناحیه به بنده ارسال نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا لیست اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه در شورا خواهند ماند را امضاء نکرده‌اید، گفت: شاید این متن به دست من نرسیده اگر می‌رسید امضاء می‌کردم.

هاشمی درباره مشکلات روزنامه همشهری نیز گفت: موضوع همشهری پیچیده است و دچار چالش‌هایی شده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: روزنامه همشهری ابتدا در تهران توزیع می‌شود و بعد در کل کشور توزیع شد و در دوران اصولگراها این مجموعه بسیار بزرگ شد و در 12 سال گذشته تعداد نیروهای همشهری به 1100 نفر رسید و قیمت مجله نیز افزایش یافت.

وی گفت: هر کسی وارد روزنامه همشهری برای ساماندهی می‌شود به دنبال این است که بدون تعدیل نیرو اقدامات لازم را انجام دهد و در حال حاضر 45 میلیارد تومان ماهیانه شهرداری برای روزنامه همشهری یارانه می‌دهد.

همچنین در جلسه امروز  شورای اسلامی شهر تهران بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی و زیست شبانه مطرح شد. 

در ادامه زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، اظهار داشت: زمان زیادی در اختیار است تا از شب‌های تهران استفاده کنیم. 

وی افزود: ایام محرم نزدیک است و در دهه اول و آخر مردم بیشتر شب‌ها در خیابان حضور دارند و زیست شبانه معنادار می‌شود و در آن ایام برنامه‌هایی در شهر تهران اجرایی می‌شود که محدودیت زمانی خاصی ندارد و شهروندان می‌توانند زیست شبانه داشته باشند. 

نژادبهرام بیان داشت: شرایط تهران خاص است و نباید زمان را از دست بدهیم.

در ادامه حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: احیای زیست شبانه می‌تواند به اقتصاد شهری کمک کند و حتی می‌توانیم ساماندهی مشاغل را نیز در بخشی از شب انجام دهیم. 

وی گفت: این اقدام فارغ از جنبه اقتصادی جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز دارد و ما با فقر نشاط اجتماعی مواجه هستیم و این اقدام موجب افزایش نشاط اجتماعی و اعتماد عمومی می‌شود. 

وی بیان داشت: این اقدام باید هرچه سریعتر در شهر تهران اتفاق بیفتد چرا که ما هر روز داریم موقعیت این پتانسیل از شهر را از دست می‌دهیم. 

در ادامه احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: اقتصاد شبانه بسیار ارزشمند است و بنده خیلی علاقه داشتم نقاره‌خانه تهران برای ایام ماه مبارک رمضان در سحر و افطار بنوازد ولی این نقاره‌خانه که برای آن خیلی هم هزینه شده بود در حیاط یک وزارتخانه واقع شده که امیدواریم هرچه سریعتر بتوان از این ظرفیت استفاده کرد. 

وی گفت: در ماه‌های محرم و رمضان شهروندان زندگی شبانه را تجربه می‌کنند و این که در خیلی از کشورهای دنیا شهردار شب وجود دارد اقدامی که نشان می‌دهد شهر زنده است و باید به آن توجه کرد. 

در ادامه حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: ضرورت این طرح را خیلی از دوستان تاکید کردند و امیدوارم زودتر یک فوریت این طرح به تصویب برسد. 

یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی و احیای زیست شبانه با 16 رای موافق و 5 رای مخالف به تصویب رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس