کد خبر 889447
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
مک‌گورک

روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت که فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در غرب آسیا طرحی را برای اخراج نیروهای الحشد الشعبی عراق از شمال این کشور و سیطره آمریکایی‌ها بر این منطقه برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «ینی شفق» ترکیه نوشت که آمریکا به دنبال اخراج نیروهای الحشد الشعبی از شمال و غرب عراق است.

این روزنامه نزدیک به حزب عدالت و توسعه در مطلبی به سفرهای «برت مک‌گورک»، فرستاده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف این کشور طی هفته گذشته اشاره کرد  و نوشت که او سه‌شنبه با «نیچروان بارزانی»، نخست وزیر منطقه کردستان عراق و نمایندگانی از ترکمن‌ها، عرب‌ها، کردها و مسیحی‌های این کشور دیدارهایی داشته است.

بیشتر بخوانید:

اولین واکنش الفیاض به برکناری از ریاست حشدالشعبی

بیانیه ائتلاف «الفتح» عراق درباره برکناری رئیس الحشد الشعبی

براساس گزارش ینی شفق، فرستاده دونالد ترامپ این دیدارها را در شهرهای موصل، کرکوک، اربیل، تلعفر و سنجار به عمل آورده و از قبایل این منطقه خواسته از طرح آمریکا برای خارج کردن نیروهای مرکز دولت عراق و جایگزینی آن با نیروهای آمریکا و پیشمرگ کُرد حمایت کنند.

مک‌گورک طی نشست خود در شهر کرکوک گفته است که آمریکا قصد دارد تلعفر را از نیروهای الحشد الشعبی عراق تخلیه کرده تا مقدمه‌ای برای سیطره نیروهای آمریکا بر این شهر و فرودگاه نظامی آن باشد.

روزنامه ترکیه‌ای همچنین نوشت که فرستاده ترامپ به همراه سه تن از مقام‌های مسئول در دیدارهایی که داشته‌اند، گفته‌اند مرزهای سوریه و ترکیه به نیروهای پیشمرگ کرد واگذار خواهد شد.

مک‌گورک در دیدارهایی که با سران قبایل و شخصیت‌های شمال عراق داشته، گفته ۴۰ هزار نیروی الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت اسلامی در موصل و کرکوک حضور دارند.

او همچنین گفته بعد از اخراج نیروهای الحشد الشعبی از شهر موصل نوبت به استان کرکوک خواهد رسید و شهر کرکوک به کردها واگذار خواهد شد.

نیروهای عراق از جمله ارتش و الحشد الشعبی در نبرد خود علیه داعش توانستند استان‌های نینوی و الانبار را از اشغال تروریست‌های داعش آزاد کنند.

این نیروها بعد از برگزاری همه‌پرسی غیر قانونی جدایی منطقه کردستان و مناطق خارج از محدوده این منطقه از جمله شهر کرکوک که از سال ۲۰۰۳ در اشغالی نیروهای پیشمرگ بود، توانستد ۲۱ مهر سال گذشته با ورود به این شهر آرامش را به آن بازگردانند.

اخیرا فشارهایی از سوی برخی شخصیت ها و چهره‌های سیاسی عراق با هدف خروج نیروهای الحشد الشعبی از شمال و غرب این کشور به دولت مرکزی شروع شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس