الفتح

ائتلاف «الفتح» به ریاست هادی العامری با صدور بیانیه‌ای درباره برکناری «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق و رئیس الحشد الشعبی به دستور حیدر العبادی اعلام کرد که این تصمیم، «شخصی» و «غیر قانونی» است.

به گزارش مشرق، ائتلاف «الفتح» دیشب (پنجشنبه شب) پس از برکناری «فالح الفیاض» از همه سمت‌های دولتی به دستور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، بیانیه‌ای را صادر کرد.

این ائتلاف که ریاست آن را هادی العامری بر عهده دارد، اعلام کرد که «تصمیم العبادی برای برکناری فالح الفیاض از ریاست الحشد الشعبی و دستگاه امنیت ملی مشاور امنیت ملی عراق، اقدامی خطرناک برای کشاندن الحشد و دستگاه‌های امنیتی به کشمکش‌های سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی است.»

به گزارش شبکه خبری السومریه، در ادامه بیانیه آمده است: «اینکه رئیس ائتلاف النصر (نخست‌وزیری که دوره‌اش به پایان رسیده است) درباره برکناری مسئول امنیتی بلندپایه به دلیل مخالفت با نخست‌وزیری مجدد العبادی تصمیم‌گیری کند، غیر قابل قبول است.»

ائتلاف الفتح افزود: «این نشان می‌دهد، نخست‌وزیری که دوره‌اش به اتمام رسیده است، با دستگاه‌های امنیتی و دیگر دستگاه‌های دولتی بر اساس منافع شخصی خود زد و بند می‌کند.»

الفتح اعلام کرد که «این تصمیمات شخصی و غیر قانونی، اوضاع امنیتی کشور را با مشکل مواجه می‌کند و به امنیت کشور ضربه می‌زند و جبهه داخلی را به روی تروریسم باز می‌کند.»

دفتر نخست‌وزیری عراق دیشب اعلام کرد که «فالح الفیاض با توجه به تمایلش برای ورود به فعالیت سیاسی و حزبی که طبق قانون اساسی با ماموریت مسئولان امنیتی تعارض دارد، از سمت مشاور امنیت ملی و ریاست الحشد الشعبی و ریاست دستگاه امنیتی کنار گذاشته است.»

الفیاض ۶۲ ساله از ژوئیه ۲۰۰۹ در سمت مشاور امنیت ملی عراق بود. او مدرک مهندسی برق از دانشگاه موصل دارد و از شخصیت‌های امنیتی سرشناس عراق است.

اقدام العبادی در برکناری الفیاض در شرایطی صورت گرفته که رایزنی‌های گروه‌ها و ائتلاف‌های مختلف عراقی برای تشکیل دولت جدید این کشور همچنان ادامه دارد و حتی نام فالح الفیاض در میان اسامی احتمالی برای نخست‌وزیری مطرح شده بود.

پیشتر برخی کارشناسان در تحلیل‌هایی درباره انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق، بر رقابت العبادی و الفیاض برای این سمت تاکید کرده بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس