کد خبر 889353
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
روحانی

روحانی در پاسخ به سؤال نمایندگان درباره نقض برجام، گفت: «اگر برجام هیچ بود پس چه غصه‌ای امروز داریم؟» این «هیچ» که آقای روحانی به آسانی از کنار آن رد می‌شود، در واقع ۵ سال عمر و سرنوشت یک ملت بود.

به گزارش مشرق، بالاخره پس از ماه‌ها کش و قوس، حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا پاسخگوی سؤالات نمایندگان ملت درباره وضعیت آشفته اقتصادی کشور باشد. اما رئیس‌جمهور به‌جای ارائه پاسخ‌های صریح و روشن درباره سیاست‌های اتخاذی توسط دولت وی که خروجی آن، امروز موجب کوچک‌تر شدن سفره مردم شده است، جلسه را با ارائه آمار عجیب و همچنین پاسخ‌های غیرشفاف و مغالطه‌آمیز به پایان برد. همین مساله موجب شد تا در نهایت نمایندگان از پاسخ‌های حسن روحانی قانع نشوند.

بیشتر بخوانید:

کدام دو حزب سیاسی سرنوشت امروز «حسن روحانی» را رقم زدند؟

مغالطه عجیب درباره فتح‌الفتوح برجام

حسن روحانی در پاسخ به سؤال نمایندگان درباره عدم اجرای کامل برجام، به‌جای پاسخگویی شفاف و مرور وعده‌های خود در این زمینه، ترجیح داد به منتقدان حمله کرده و دست‌های خالی دولت در این زمینه را پنهان کند!

وی با دعوت منتقدان به انصاف در قضاوت درباره برجام! مدعی شد: «اگر برجام هیچ بود پس چه غصه‌ای امروز داریم؟ در هر صورت آمریکا از برجام خارج شده، بقیه کشورها نیز خارج می‌شوند و ما هم بیرون می‌آییم چون هیچ است، از هیچ که نباید آدم بترسد؛ شما گفتید هیچ شرکتی به ایران نیامده پس  چرا از بیرون رفتن شرکت‌ها از ایران گلایه می‌کنید؟ شما حتی می‌گویید هیچ هواپیمایی نیامده و هواپیماها کاغذی بوده است و حالا انتقاد می‌کنید که چرا هواپیما نمی‌آید؟»!

این سخنان رئیس جمهور که پیش از این نیز بارها از سوی دیگر مقامات دولتی تکرار شده است، فرار رو به جلوی آنان در برابر ادعاهای چندین ساله و مکرر حسن روحانی، جواد ظریف و... درباره فوائد برجام است!

این «هیچ» که آقای روحانی به آسانی از کنار آن رد می‌شود، در واقع ۵ سال عمر و سرنوشت یک ملت بود که پای وعده‌های رئیس جمهور سوخت!

مردم هنوز از یادشان نرفته که بیش از ۵ سال سرنوشت کشور معطل مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام گردید و چه در حین مذاکرات و چه پس از امضای آن، علی‌رغم خلف وعده طرف مقابل در اجرای تعهداتش، حسن روحانی با ترسیم یک بهشت برین پسابرجامی موجب بالا رفتن توقعات مردم گردید و اکنون بجای پاسخگویی درباره سرنوشت آن ادعاها، به مطائبه و شوخی روآورده و منتقدان و نمایندگان مجلس را به دلیل پیگیری وعده‌های خودش مورد حمله قرار می‌دهد!

حتی با مرور سخنان منتقدان می‌توان دریافت که ادعاهای رئیس جمهور در مجلس، فاصله زیادی با نظر واقعی منتقدان داشته است. منتقدان مدعی عدم حضور شرکت‌ها در کشور نبودند بلکه بارها گوشزد کردند که ادعاهای متعدد دولتمردان مبنی بر «عدم اخلال در ادامه حضور این شرکت‌ها در کشور حتی با خارج شدن آمریکا از برجام درست نیست» یا «وارد کردن هواپیماها حتی پس از خروج آمریکا از برجام» و امثالهم، عاری از واقعیت بوده و اکنون مردم می‌توانند قضاوت کنند که آیا خروج آمریکا از برجام موجب خروج شرکت‌ها از ایران یا عدم تحویل هواپیماها گردیده است یا خیر!

جناب رئیس‌جمهور توجه نکرده یا عامدانه خود را به تغافل زده‌اند که «غصه بزرگی که مردم می‌خورند» اینست که امروز مشاهده می‌کنند کشور به مدت ۵ سال در انتظار به ثمر نشستن وعده‌های حسن روحانی و دولتمردان ماند اما در نهایت دلار ۱۰ هزار تومانی، سکه ۴ میلیون تومانی و در نتیجه یک سوم شدن سرمایه ملت، هزینه اعتماد دولتمردان به وعده‌های واهی آمریکا بود که از جیب مردم پرداخت شد!

ایجاد کار از بیکاری پیشی گرفت!

حسن روحانی در پاسخ به سؤال نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط، اقدام شایسته‌ای ندارد؟» ادعاهای جالبی را مطرح کرد!

رئیس جمهور با ادعای اینکه «در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ما ۱۰هزار نفر بوده است» مدعی شد: «امروز اشتغال خالص ما در طول ۵ سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که این افتخاری بزرگ برای کشور است؛ شما به آمار بانک مرکزی و آمار مرکز آمار توجه کنید و مقایسه کنید،‌ البته که اشتغال، سرمایه خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی لازم دارد اما در عین حال در زمینه اشتغال موفقیت بسیار بزرگی داشته‌ایم و برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از آنچه‌که داوطلب کار بوده‌اند، ما کار را ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند که ۷۵۶ هزار اشتغال ایجاد کردیم.»!

این ادعای رئیس جمهور مبنی بر ایجاد سالیانه «۵۴۰ هزار شغل» در هر سال با توجه به رکود شدید در کشور و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها، تعطیلی طرح‌های مولد اشتغالزایی مانند مسکن مهر و... بسیار عجیب بوده و حتی با سخنان سال گذشته حسن روحانی و کاندیدای پوششی وی یعنی اسحاق جهانگیری در تخریب رقبای انتخاباتی نیز در تناقض است!

سال گذشته وقتی حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی از طرح خود برای ایجاد سالیانه یک میلیون شغل بوسیله تحول اقتصادی و رونق در تولید رونمائی کرد، رئیس‌جمهور و معاون اول وی این سخنان را رد کرده و امکان ایجاد این میزان شغل در سال را از اساس، غیرممکن معرفی کردند اما امروز خود مدعی هستند که در دوران رکود کشور توانسته‌اند سالیانه نیمی از این میزان شغل را ایجاد کنند! ضمن آنکه به رکورد ایجاد ۷۵۶هزار شغل، آن هم تنها در یک فصل، رسیده‌اند.

اکنون پرسشی که در افکار عمومی مطرح می‌گردد این است که چگونه امکان ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل در اوج دوران رکود وجود دارد اما امکان ایجاد یک میلیون شغل در صورت رونق در بازار تولید وجود نداشته است؟!

اما عجیب‌ترین بخش از پاسخ حسن روحانی به پرسش نمایندگان درباره وضعیت بیکاری در کشور این بود که «مردم ما قانع نیستند»!

هرچند پیش از این نیز، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور بالا رفتن نرخ تورم را به گردن مردم انداخته[۱] و محمدباقر نوبخت دیگر معاون حسن روحانی نیز مدعی شده بود که اعتراض به گرانی، «نه درست است و نه منصفانه»[۲]، اما سخنان حسن روحانی نشان داد که ظاهرا بسیاری از اعضای دولت معتقد هستند که دلیل تمام ناکارآمدی‌های دولت دوازدهم «مردم» هستند.  

پی‌نوشت:

۱- www.mashreghnews.ir/news/۸۸۳۵۲۳

۲- www.mashreghnews.ir/news/۸۴۳۱۱۴
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    0 0
    روحانی کلا کارش مغالطه ست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس