روزنامه زنجیره‌ای

روزنامه‌های همسو با دولت، واکنش‌های متفاوتی به جلسه سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور نشان دادند.

به گزارش مشرق، روزنامه همشهری ناکامی روحانی را به «مصلحت‌اندیشی و آرامش روحانی» نسبت داد و تلویحاً آرزوی تندروها درباره لزوم ایجاد التهاب سیاسی را بازگو کرد!
اما روزنامه دنیای اقتصاد از روزنامه‌های حامی دولت نوشت: آنچه در مجلس گذشت، نمایش قدرت علم اقتصاد بود. پرسش‌های پنجگانه نمایندگان از رئیس‌جمهور که عمدتاً در حوزه اقتصادی بود، امکانی فراهم آورد که همگان ببینند، کسی که در چارچوب منطق علم اقتصاد سخن بگوید، حتی اگر بیانش الکن باشد، سخنش استوار خواهد بود و کسی که خارج از این منطق سخن بگوید، حتی اگر بیانش رسا باشد،‌دچار تناقض می‌شود و استواری کلامش از دست می‌رود.


جانمایه پرسش‌های اقتصادی نمایندگان این بود که دولت نتوانسته است مانع افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی شود؛ در زمینه مهار قاچاق کالا و ارز ناکام مانده و برای بیکاری و رکود چاره‌اندیشی نکرده است. ریشه این پرسش‌ها چه بود و حالا چه باید کرد؟ پرسش‌های اقتصادی نمایندگان، تکرار پرسش‌هایی بود که در یک سال اخیر و به خصوص از زمستان گذشته بارها در نقدهای اقتصاددانان مطرح شده بود.


دولت در جاهایی به سخنان منتقدان اقتصادی بی‌اعتنایی کرد و در جاهایی نتوانست به توصیه‌ها عمل کند. سیاست ارزی از جمله مواردی بود که استدلال‌های منتقدان آن بسیار روشن و مستظهر به آموزه‌های شناخته شده علم اقتصاد بود؛ اما دولت به آنها بی‌اعتنایی کرد.


روزنامه آرمان نیز تصریح کرد: از آنجا که نمایندگان مجلس منتخبان مردم بودند، می‌خواستند به نوعی نارضایتی خود را به مردمی که رأی داده‌اند، برسانند. چون آنها نیز در مناطق انتخابیه‌شان تحت فشار قرار دارند و شرایط اقتصادی عرصه معیشت مردم را تنگ کرده و بسیاری از مناسباتی که در قالب تعادل اقتصادی قرار ندارد، موجب نارضایتی شده است. نمایندگان مجلس می‌خواستند پاسخگوی نیازهای مردم باشند و کاری که از دستشان برمی‌آمد را انجام دادند. اما آنچه دولت باید به آن توجه کند که متأسفانه کمترین توجه را به آن دارد اعتمادسازی در شرایط فعلی است.


آرمان می‌افزاید: کاش رئیس جمهور بر زخم‌های ملت التیام می‌بخشید و اشتباهاتی که دولت مرتکب شده بود را به زبان می‌آورد که در این صورت هم نمایندگان بهتر می‌پذیرفتند و هم انتهای جلسه به اینجا ختم نمی‌شد که قانع نشوند تا مسائل بعدی را از نظر قانونی به دنبال داشته باشد. دکتر روحانی خواستار همیاری همگانی شد، در حالی که صورت مسئله نامشخص بود؛ کمک به افزایش نرخ ارز یا تثبیت گرانی‌ها؟ خلأ این بخش از صحبت‌ها در بیان رئیس‌جمهور کاملاً مشهود بود به طوری که اگر از این زاویه هم با مردم اظهار همدردی می‌کرد و اشتباهات دولت و تیم اقتصادی را بیان می‌کرد بیانگر قوت دولت بود اما می‌بینیم که رئیس‌جمهور هیچکدام از 5 زمینه‌ای که در مجلس مطرح شد را پذیرا نبود و به نوعی خواست بگوید که دولت وظیفه خود را در این چارچوب انجام داده که التبه با واکنش رأی مجلس روبه‌رو شد.
آرمان، ‌دولت را از نگاه روحانی، دولت مبرا از اشتباه معرفی کرد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس