کد خبر 887062
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
بلیت هواپیما

ضعف نظارت سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به وجود آورده تا برخی ایرلاین‌ها نرخ بلیت پروازهای داخلی خود را چند برابر کرده و مسبب این وضعیت را شرکت‌های چارترکننده معرفی کنند.

به گزارش مشرق، هفته گذشته و پس از افزایش لجام‌گسیخته نرخ پروازهای داخلی که چارترکنندگان عامل آن معرفی شدند، سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شد 70 درصد این پروازها غیرچارتری است. جعفرزاده در سخنانی با بیان این‌که بخش هوایی غیرنظامی همه ظرفیت های موجود خود را به کار گرفته تا پاسخگوی تقاضاها در این بخش باشد، گفته بود: سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی دیگر دستگاه‌های نظارتی با متخلفان احتمالی برخورد خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که سازمان، نظارت های خود را از طریق بازرسی بازرسان دفتر نظارت بر مراکز توزیع بلیت هواپیما و گزارش‌های مردمی انجام می‌دهد، افزود: بی‌تردید نوسانات ارزی تاثیرات زیادی بر قیمت بلیت هواپیما داشته و ایرلاین‌ها برای الزامات سازمان هواپیمایی کشوری جهت حفظ ایمنی که جز اولویت‌های مهم این سازمان و رعایت مقررات است متحمل هزینه‌های می‌شوند که درصد بالایی از آن ارزی است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات نرخ‌گذاری‌ بلیت هواپیما براساس ارز ثانویه

وی گفت: با سیاست‌های چند ساله گذشته سازمان هواپیمایی کشوری سمت و سو و مدیریت ایرلاین‌ها بر توزیع و ارائه بلیت‌های خود به صورت غیرچارتری است و روند کاهشی خود را طی می‌کند.

در روزها و هفته‌های اخیر نرخ پروازهای داخلی به طور عجیبی افزایش پیدا کرد. در واکنش به این نابسامانی مسئولان و مدیران مربوطه اظهارات عجیبی را بیان کردند که شاید سخنان قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عجیب‌ترین آنها بود. آرش خدایی در این‌باره گفته بود: «این‌که گفته می‌شود سازمان هواپیمایی کشوری پشت افزایش قیمت پروازهای داخلی است، این صحت ندارد. به نظر ما رفتن این پول به جیب یک سری واسطه‌ها در قالب چارتری یک خسارت مطلق برای صنعت هواپیمایی است. به شدت با شرکت‌های هواپیمایی سخت‌گیری می‌کنیم تا خودشان سیستم مدیریت هزینه و درآمد داشته باشند و بلیت‌های خود را بفروشند. اگر واقعا در بازار کششی جهت پرداخت پول بالاتری برای یک بلیت، چرا نباید این پول را شرکت هواپیمایی کسب کند چرا باید به چارترکننده بدهد.»

وی تصریح کرد:‌ برخی از اینها -ایرلاین‌ها- با چارترکنندگان قراردادهایی دارند و می‌گویند به آن متعهدیم. ابزاری که ما داریم این است که پرواز را کنسل کنیم.اگر پرواز را کنسل کنیم باز به مردم فشار می‌آید.

خدایی درباره گرانی بلیت پروازهای داخلی نیز گفت: «در سرجمع حمل‌ونقل هوایی به هیچ عنوان افزایش چهار برابری که هیچی، سه برابر، دو برابر حتی 70، 80 درصد نداشته‌ایم و نداریم.»

این در حالی بود که پیش از این اظهارات هم وزیر راه و شهرسازی و هم معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری افزایش قیمت بلیت هواپیما را تایید کرده بودند.

 با وجود اظهارات ضد و نقیض مسئولان مربوطه، افزایش قیمت پروازهای داخلی به روند صعودی خود ادامه داده است. پروازهایی که دیگر نه چارتری بلکه به صورت سیستمی فروخته می‌شوند. این‌گونه به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های هواپیمایی در ضعف محسوس نظارت سازمان هواپیمایی کشوری فرصت را غنیمت شمرده و به نام پروازهای چارتری نرخ بلت پروازهای خود را چند برابر کرده‌اند. در این‌که یکی از دلایل نابسامانی بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور پروازهای چارتری است، شکی نیست. اما در این بین متولی حمل‌ونقل هوایی کشور که یکی از مدیران آن افزایش نرخ بلیت را از اساس تکذیب کرده بایستی نظارت خود را بر عملکرد ایرلاین‌ها دو چندان کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس