کوثر

جنگنده اف-۵ که نمونه قدیمی تر کوثر محسوب می شود بیش از ۱۱هزار قطعه دارد که اکنون علاوه بر بومی سازی این قطعات، تجهیزات مدرن و مهم جدیدی در جنگنده جدید کشورمان به کار رفته که تماما ایرانی هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در آستانه روز صنعت دفاعی و با حضور رییس جمهور، از جنگنده آموزشی - رزمی کوثر رونمایی شد. به طور خلاصه می توان گفت این هواپیما در حقیقت یک نمونه ایرانیزه شده از هواپیمای اف ۵ است که علاوه بر مدرن سازی و نزدیک کردن آن به تکنولوژی جنگنده های روز دنیا، بخش های مختلفی از آن در داخل کشور بومی سازی شده و برای تامین نیازهای نیروهای مسلح، بسیار مفید و ایجاد زنجیره تولید آن در کشورمان، بسیار قابل تحسین است.

در حقیقت، "کوثر" مهمترین عضو از خانواده تولیدات صنعت هوایی نیروهای مسلح و نتیجه نزدیک به ۳ دهه تلاش برای توسعه توان هواپیماسازی در کشور محسوب می شود. اما داستان خودکفایی کشورمان در این زمینه از کجا شروع شد؟

هواپیمای آموزشی رزمی کوثر پیش از پرواز
هواپیمای آموزشی رزمی کوثر پیش از پرواز

هواپیماهای آموزشی برای فراگیری مراحل پیشرفته پرواز، از جمله مهمترین حلقه های چرخه تربیت خلبانان نظامی برای مأموریت های رزمی هستند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهمترین بازوان دفاعی کشور که از انواع هواپیماهای شکاری، رهگیر و بمب افکن در مأموریت های رزمی بهره می برد با توجه به اجرای تمام مراحل آموزشی خلبانان در داخل کشور، نیازمند هواپیماهای مختلف برای این مراحل است.
 

در همین زمینه:

عکس/ پرواز نخستین جنگنده ایرانی با نام "کوثر"

هواپیماهای آموزشی از گونه های ساده با موتور ملخی تا جت های مادون و مافوق صوت را شامل می شوند که در ایران هواپیمای اس-۶۸ بر اساس هواپیمای پیلاتوس PC-۷ برای آموزش های نظامی ابتدایی از مدتها پیش ساخته شده و به تولید انبوه رسیده است. با توجه به پیچیدگی های بالای طراحی و ساخت یک هواپیمای جت، طبیعتاً رسیدن به محصول مد نظر در این زمینه بسیار دشوارتر است.

از این رو در رده جت های مادون صوت چندین پروژه تعریف شد که هر یک در سطح خود دستاوردهایی برای رسیدن به محصول نهایی داشته است. جت آموزشی شفق و طرح هایی نظیر یاحسین(ع) و تذرو که بعضاً تا مراحل آزمایش های پروازی نیز پیش رفتند از جمله این طرح ها محسوب می شوند. آخرین طرح در این زمینه جت آموزشی کوثر-۸۸ است که طرح تفصیلی آن در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده و نمونه ای از این هواپیما نیز در سالهای گذشته رونمایی شد.

در زمینه جت های آموزشی مافوق صوت در کشورهای مختلف علاوه بر استفاده از نمونه های خاص آموزشی، عموماً از نمونه ۲ نفره هر جنگنده برای آموزش های پیشرفته در جهت تربیت خلبان مربوط به آن هواپیما استفاده می شود.

گام های اول در ایجاد توان ساخت جنگنده

نیروی هوایی ارتش (نهاجا) اولین یگانی در جمهوری اسلامی ایران بوده است که سازمانی تحت عنوان جهاد خودکفایی را در داخل خود تشکیل داد و مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود پس از اطلاع از این امر ضمن تأیید این ابتکار دستور تشکیل سازمان های مشابه را در سایر نیروها صادر فرمودند .اولین حرکت های جهاد خودکفایی نهاجا عملیاتی نگه داشتن هواپیماهای خود در تمامی انواع در طول جنگ تحمیلی بود که با توجه به آسیب های ناشی از عملیات رزمی شامل تعمیرات و بازسازی می شد.

با دستور امیر سرلشکر شهید ستاری در سال ۱۳۶۵، مجتمع صنعتی اوج در نهاجا برای بازسازی هواپیماهای آسیب دیده ایجاد شد تا ضمن عملیاتی کردن مجدد این پرنده ها در آینده بتوان از طریق بازسازی هواپیماها به بستری برای ساخت هواپیماهای جنگنده و آموزشی هم دست پیدا نمود. یک سال بعد این مرکز توسط تعدادی از متخصصین دلسوز و تحت نظر فرماندهی نهاجا تشکیل شد.
 

هواپیمای آموزشی سیمرغ
هواپیمای آموزشی سیمرغ

برنامه بازسازی و عملیاتی نمودن جنگنده های آسیب دیده با قوت به کار خود ادامه داد و در طول دو دهه ۷۰ و ۸۰ ده ها فروند هواپیمای بازسازی شده به نهاجا تحویل داده شد. این بازسازی ها که شامل همه قسمت های آسیب دیده از سازه و بدنه تا اویونیک و موتور می شد به ایجاد تجربیات ارزشمند در هر دو سطح تعمیرات و ساخت کمک کرد. پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این برنامه با مشارکت صنایع هوایی ایران (صها) که از زیرمجموعه های سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح است تقویت گردید و امروزه هواپیماهایی که در جریان مأموریت های رزمی و آموزشی آسیب می بینند نیز به سرعت بازسازی و تحویل یگان های پروازی می شوند.

کار ارتقاء تجهیزات و تسلیحات هواپیماها نیز در طی دوران جنگ تحمیلی آغاز شد که نصب موشک سطح به هوای هاوک روی جنگنده رهگیر اف-۱۴، توسعه سامانه سوختگیری هوایی جنگنده به جنگنده، ایجاد تغییراتی روی رادار برخی هواپیماهای رزمی و موارد بسیار دیگر از نمونه کارهای جهاد خودکفائی نهاجا در دوران جنگ است.

اما یک گام مهم توسط جهاد خودکفائی نهاجا، شکل دهی نهضت قطعه سازی بود. جنگ طولانی و فرسایشی و حجم عظیم مأموریت های برعهده نهاجا سبب مصرف سریع قطعات موجود در انبارها می شد، قطعاتی که برخی از آنها نیاز روزمره هواپیماها بود. بنا بر این تلاش های همه جانبه ای توسط متخصصان نیرو و بخش های پژوهشی کشور و صنعت دفاعی در این زمینه آغاز شد.

به موازات این کار برای تأمین هواپیمای جنگی نیز طرح های میان مدت و بلند مدتی تعریف شد که با توجه به تحریم تسلیحاتی کشور و عدم امکان تأمین مطمئن هواپیمای رزمی مطلوب از خارج از کشور، امری بلندنظرانه و ستودنی بود. به گفته فرماندهان نهاجا این برنامه بر اساس مهندسی معکوس هواپیمای جنگنده اف-۵ تایگر در سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۷ شکل گرفت.

ورود آذرخش ایرانی به آسمان

جنگنده اف-۵ به عنوان یک هواپیمای کوچک و چابک، توانایی انجام مأموریت های مختلف رزم هوایی نزدیک، تهاجمی و بمباران سبک را داشت که تعداد زیادی از انواع مختلف آن پیش از انقلاب خریداری شده بود و به دلیل نداشتن پیچیدگی های زیاد، ۲ گونه دیگر هواپیمای رزمی موجود در ایران یعنی اف-۴ فانتوم و اف-۱۴ تامکت گزینه مناسبی برای قرار گرفتن به عنوان پایه برنامه ساخت جنگنده در ایران محسوب می شد.

البته جنگنده اف-۵ تعداد ۱۱ هزار و ۸۶۰ قطعه دارد که از چند ده ساعت تا بیش از ۱۰۰۰ ساعت عمر دارند و کمتر بودن پیچیدگی آن به صورت نسبی با ۲ هواپیمای فوق مقایسه شده است .این پروژه بر مبنای ساخت داخلی هواپیمای اف-۵ ئی تعریف شده بود. چند نوع از جنگنده بمب افکن سبک اف-۵ ساخت شرکت نورثروپ آمریکا پیش از انقلاب خریداری شده بود که منابع معتبر خارجی تعداد مهمترین نوع آن یعنی مدل Eتکنفره و مدل F دو نفره آموزشی رزمی را ۱۶۹ فروند ذکر کرده اند.

اولین پروازهای جنگنده آذرخش
اولین پروازهای جنگنده آذرخش

مشخصات عملکردی این جنگنده از جنبه های مختلف قابل قبول بوده به طوری که بیش از ۳۰ کشور مختلف آن را به خدمت گرفته و هم اکنون نیز کشورهای زیادی با اجرای بهینه سازی های مختلف همچنان از آن استفاده می کنند. این جنگنده ۱۴.۴۵ متری دارای دهانه بال ۸.۱۳ متر، جرم خالی حدود ۴۳۵۰ کیلوگرم و توانایی حمل ۳۱۷۵ کیلوگرم محموله جنگی دارد.

وقتی توان ایرانی به صاعقه رسید

پس از راه افتادن پروژه آذرخش طرح هایی برای بهسازی عملکرد آن در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۳۸۰ به طرح جنگنده صاعقه منجر شد و از این رو در ابتدا توسط فرماندهان نهاجا به نام صاعقه-۸۰ معرفی می شد

پرواز جمع جنگنده های صاعقه
پرواز جمع جنگنده های صاعقه


صاعقه بر اساس نمونه تک نفره جنگنده اف-۵ یا آذرخش توسعه یافته و تفاوت ظاهری بارز آن در بهره مندی از ۲ سکان عمودی زاویه دار به بیرون بود. این هواپیما در بهمن ۸۲ اولین پرواز خود را انجام داده و پس از چند ماه آزمایش در تیرماه ۱۳۸۳ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از پایگاه شکاری همدان به طور رسمی به یگان های پروازی نیروی هوایی ارتش ملحق شد.

هواپیمای صاعقه در دو دو مدل تک و دو نفره طراحی و ساخته شده است.

از صاعقه به کوثر رسیدیم

در جریان رونمایی از جنگنده کوثر اطلاعات جالبی درباره وضعیت جنگنده های قبلی و همچنین درصد بومی سازی در این هواپیمای جدید اشاره شده که صداقت و صراحت بیان آن قابل تحسین است. بر اساس اطلاعات منتشره ۵ فروند از هواپیمای صاعقه ۱ ساخته شده است و میزان بومی سازی در این هواپیما در سال ۱۳۸۸ در حدود ۵۶ درصد بوده است. هواپیمای صاعقه ۲ که تنها ۱ فروند از آن ساخته شده به عدد بومی سازی ۶۵ درصد رسیده و در جنگنده کوثر این عدد به رقم تحسین برانگیز ۸۸ درصد رسیده است.

وضعیت جنگنده های صاعقه و کوثر
وضعیت جنگنده های صاعقه و کوثر

به زبان ساده می توان گفت یک هواپیمای رزمی از بخش های کلی به اسم سازه، الکترونیک پروازی، پیشران و تسلیحات تشکیل می شود. اتفاق مهم آن است که اکنون در بخش ساخت سازه به خوکفایی ۱۰۰ درصد رسیده ایم. در بخش سیم کشی و یا اصطلاحا وایرینگ این عدد در هواپیمای کوثر نیز ۱۰۰ درصد و در بخش سامانه های اویونیکی در حدود ۹۰ درصد است. در داخل کابین هواپیما شاهد یک تغییر بسیار بنیادی نسبت به خانواده اف ۵ هستیم و مشاهده می شود که نمایشگرهای دیجیتالی مدرن، جایگزین آلات دقیق قدیمی شده اند.

بخشی از مراحل ساخت جنگنده کوثر
بخشی از مراحل ساخت جنگنده کوثر

این نمایشگرهای دیجیتال که اطلاعات لازم در مورد وضعیت وسیله پرنده مانند ارتفاع پروازی، زوایه نسبت به افق، سرعت، میزان سوخت و ... را در اختیار خلبان قرار می دهد مزیت  های بزرگی نسبت به نمایشگرهای عقربه ای (آنالوگ) قدیمی دارد که از جمله مهمترین آن، کم کردن فشار روانی خلبان و افزایش دقت و راندمان است. در کابین های قدیمی خلبان بایستی به صورت همزمان عقربه های مختلفی را کنترل کرده و همزمان به عملیات پروازی و همچنین در صورت لزوم درگیری و اجرای آتش نیز توجه نماید.

نمایی از نمایشگرهای دیجیتال به کار رفته در کابین جنگنده کوثر
عنوان

همان طور که درباره کوثر گفته شده این هواپیما در نقش آموزشی و پشتیبانی نزدیک هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. داشتن یک کابین با نمایشگرهای دیجیتالی، خلبانان جوان را برای پذیرش جنگنده های جدید و مدرن آشنا کرده و در زمان و هزینه های آموزشی در هواپیماهای رزمی نسل بعد باعث صرفه جویی می شود.

جت کوثر در مراحل اولیه آزمایش های پروازی
جت کوثر در مراحل اولیه آزمایش های پروازی

از دیگر ویژگی های بارز این جنگنده، نصب نمایشگر سربالا HUD برای خلبان است که دقت نشانه روی را با نمایش محاسبات در مقابل خلبان افزایش می دهد. بهره برداری از HUD خصوصا برای جنگنده هایی که از سلاح غیرهدایت شونده استفاده می کنند به دلیل اینکه دقت محاسبات بالستیکی پرتاب بمب و یا راکت را بالا می برند از اهمیت بالایی برخوردار است. البته بر اساس اعلام مسئولین امر این هواپیما توان حمل بمب های هدایت اپتیکی و لیزری را نیز در کنار انواع موشک های هوا به هوا دارد.

فیلم مربوط به رونمایی از جنگنده کوثر

در بخش راداری اشاره خاصی به نوع رادار نصب شده بر روی این هواپیما نشده ولی بر اساس تصاویر منتشر شده از مراسم رونمایی و بنرهای مربوط به سامانه های نصب شده روی این هواپیما می توان احتمال نصب یک رادار کنترل آتش چند منظوره را بر روی این هواپیما مطرح کرد.

نمایشگرهای به کار رفته در جنگنده کوثر - در گوشه تصویر و در بنر به یک رادار اشاره شده که با فلش قرمز مشخص شده است
نمایشگرهای به کار رفته در جنگنده کوثر - در گوشه تصویر و در بنر به یک رادار اشاره شده که با فلش قرمز مشخص شده است

یکی دیگر از ویژگی های جت رزمی کوثر، بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره است که به طور خاص برای این هواپیما توسعه داده شده و از نظر ظاهری شکل رادوم یا پوشش جلوی هواپیما متفاوت است و به همین منظور اهداف مختلف بر روی نشانگر داخل کابین برای خلبان به نمایش در می آید، ضمن آنکه بهره گیری از سامانه های هشدار دهنده راداری (RWR)، شناسایی دوست از دشمن جهت رهگیری هوایی (IFF)، مدیریت سلاح و پردازشگر تسلیحات، پرتابگرهای چف/ فلیر، رادیو نسل جدید جهت ارتباط ایمن نیز مورد توجه قرار گرفته است که هریک به صورت بومی طراحی و توسعه یافته ضمن آنکه هواپیما در بحث ناوبری از سامانه های نسل جدید ناوبری تاکتیکی (TACAN) و ترکیبی (INS/GPS لیزری) بهره می گیرد. .

صندلی پرتاب شونده خلبان و ارابه فرود دو قطعه بسیار حساس و استراتژیک دیگر هستند که با بومی سازی کامل در کشور بر روی هواپیمای کوثر نصب شده اند. صندلی پرتاب شونده خلبانان از نوع "صفر صفر" بوده یعنی می توانند حتی در سرعت صفر و ارتفاع صفر نیز اقدام به خارج کردن خلبان از جنگنده بکنند.

آزمایش صندلی پرتاب ایرانی
آزمایش صندلی پرتاب ایرانی

موتور توربوجت اوج

اما شاید حساس ترین و چالش برانگیز ترین بخش مربوط به ساخت هر جنگنده ای مربوط به سیستم پیشران آن باشد. در این هواپیما از دو دستگاه موتور توربوجت اوج استفاده شده که در حقیقت مدل ایرانیزه شده موتور آمریکایی J-۸۵ بوده و بر اساس اعلام مسئولین تا ۹۰ درصد آن بومی سازی شده است. کوثر با استفاده از دو موتور اوج توانایی دستیابی به سقف پرواز ۴۵۰۰۰ پا و حداکثر سرعت ۱.۵ ماخ را دارد.

کوثر: نتیجه اعتماد مجدد نیروهای مسلح به جوانان

در زمینه حضور بخش های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان در این پروژه نیز اعداد و ارقام بسیار خوبی اعلام شده چراکه در این طرح ۱۰ دانشگاه کشور به همراه ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده و ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشتند. حاصل این همکاری با مجموعه وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هواپیمای کوثر است که می توان آن را یک انقلاب در بخش هوایی کشور به حساب آورد. همچنین این پروژه برای ۴ هزار نفر اشتغال زایی داشته که خود رقمی قابل توجه محسوب می شود.

کوثر مسلما ابتدای راهی بسیار طولانی در بخش هوایی برای کشورمان محسوب می شود و می توان این پرنده جدید را نه فقط یک هواپیمای آموزشی / پشتیبانی رزمی و بلکه یک بستر برای آزمایش و توسعه بسیاری از فناوری ها در آینده دانست اما با همین اتفاق نیز جمهوری اسلامی ایران اولین کشور اسلامی است که توانسته چنین جنگنده مدرن و در حد نسل ۴ را بسازد و باید یه آن بالید و برای توسعه آن، از نیروهای مسلح و وزارت دفاع حمایت ویژه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 172
  • در انتظار بررسی: 69
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ساس IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    اینکه برخی توانایی های نظامی را مخفی کنیم تا شیوخ غرب تحریک نشوند خوب کار یه. اما از این طرف غرور ملی هم تضعیف میشه
    • لر اهوازی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      با ساخت کوثر واقعا کار بزرگی انجام شده. تنها چیزی که من رو ناراحت کرده اینه که از دیروز تا حالا همه میگن چرا خودرو و.... نمیتونیم بسازیم
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      38 38
      خخخخخخخخخ
    • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      83 66
      ان شا الله تا 2سال دیگرجنگنده قاهر۳۱۳ که شباهت به جنگنده "F18" دارد و سال 90 طراحی وساخت ان شروع شده پرواز خواهد کرد که برای ماموریت‌های تهاجمی و جنگ‌های هوا به هوا کاربرد دارد البته توان عملیاتی قاهر۳۱۳ در توان هجومی پرواز در ارتفاع پست، رادارگریزی، مقابله هوا به هوا با اهداف متخاصم و سرعت عمل بالا است
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      95 74
      ایرانی مومن به اسلام هر کاری را میتواند بنماید...
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      83 33
      ایرانی مومن به اسلام هر کاری را میتواند بنماید...
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      53 27
      بومی سازی خوبه به شرطی که بصورت موازی جنگنده های به روز خریداری بشه چون در شرایطی که همسایگان ما نیروی هوایی قدرتمند دارن نمیشه روی تکنولوژی پنجاه سال پیش امریکا حساب کرد
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      39 6
      چرا از بدنه اف5 استفاده می کنیم؟ 4 مدل ا اپیما ساختیم همه بر مبنای اف 5 می تونستم بر مبنای اف 16 یا میگ 29 طراحی کنیم که به روز تر از اف 5 هست
    • هادی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      56 19
      در ایران صنایع دفاعی نماد تفکر انقلابی هستند و خودرو سازی نماد تفکر سرمایه داری
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      50 22
      لااقل سراغ بمب اتم بروید تا بترسن
  • CA ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    ایرانیزه؟ گرامر فرانسوی رو قاطی فارسی کردی؟! میخوای بگی فارسی ناقصه؟ حتی تو نوشتنمون هم باید وابسته به کلیشه ها و قالب های غربی باشیم؟! خب بگو ایرانی شده! یا بگو ایرانیده اگه خیلی طالبی! ایرانیزه چه صیغه ایه!
    • داریوش IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      28 78
      به به جناب کانادییَن، شما برو تو کشور خودت نظر بده کاناد.
    • DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      24 47
      ایرانیده خوبه؟! فارسی کامله؟!!! خود شاهنامه 15 درصد عربی داره!
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      10 1
      دوستان جو ندید. این عزیز راست میگه. خب توی طول زمان خیلی از کلمات و اصطلاحات وارد فارسی شده. از هر زبانی. قرار هم نیست اونها رو بریزیم دور چون الان جزو زبان فارسی شدند دیگه. اما دیگه این ایرانیزه گفتنه واقعا مسخره هست. یا دیالوگ های مجری های بیست و سی رو گوش کنید؟ کجای اینا فارسی هستند؟ منظورم فارسی ای که الان داریم باهاش صحبت میکنیم با تمام واژه هایی که از ریشه ی زبان های دیگه بهش وارد شده. یه نگاه به برخی نامه های اداری کنید؟ الکی یه کلماتی بلغور میشه که خود نویسنده ی نامه هم دقیقا نمیدونه معنیشون چیه و توی گفتگو های روزمره ی ما هم کاربردی ندارند. این ها باعث میشه زبانمون بی هویت بشه.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    67 52
    وقتی ۸۸% ایرانی هست چرا میگیم کاملا ایرانی!؟
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      داداش دیگه سلف خازن ژاپنی استفاده کردن که گناه نیست 50 درصد اف 22 هم برای آمریکا نیست آلیاژ ها رو مستقیم از آلمان میگیرن
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      87 13
      مثلا یک آلیاژ نیکل کروم هست که ایرانی نیست و همه دنیا از 10 تا تولیدکننده میخرند. مثل میلگرد و شمش وارداتیه و کلا مصرف سالانه کشور یک کانتینر هم نیست. به نظرت توجیه داره ساخته بشه؟
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      31 29
      اقای 10:40 اصلا مواد اولیه توی درصد ساخت مطرح نیست،شما چیزی که نمی دونی نظریه ندی سنگین تری..
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      9 4
      برخی قطعات ارزش تولید ندارن ولی تولید کردن ولی خرید بیشتر میصرفه تا تولید
  • US ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    73 45
    اف 5 تنها جنگنده صادراتی ایالات متحده هست که خودش از ان استفاده نکرد. مگر برای اموزش خلبانان خود به دلیل شباهت ویژگی های این هواپیما به یکی از انواع هواپیماهای شوروی. به ویژه موتورهای این هواپیما بسیار ضعیف است. البته موتور ایرانی هم چون توربو جت هست تعریفی ندارد. از نسل 4 تمام موتورها توربو فن هستند.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      36 16
      منبع بیار که استفاده نکرد.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      40 7
      یواش یواش به توربو فن هم می رسیم، البته با در نظر داشتن فاصله ی معمولا ده الی پانزده ساله بین تولید یک تکنولوژی نظامی و رونمایی از آن بعید نیست همون رو هم ساخته باشند
    • US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      20 26
      منبع ! یه سر به اینترنت بزن می فهمی. همون جایی که اخبار کوثر رو هم ازش داری میخونی
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      20 17
      اتفاقا من چک کردم. نیروی هوایی دریایی و زمینی آمریکا سالها از اف 5 استفاده کرده اند.
  • جهرم IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    مشرق جان ول کن طوری با اب و تاب توضیح میدی انگار که بهترین جنگنده جهانو ساختیم..
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      94 30
      عزیزم این یک شروع هست و در ادامه می تونه عالی باشه
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      21 27
      لیمو چنده
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      46 18
      چونکه با توان خودمون ساختیم حلاوتش بهتره از اف 35 اونا
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      29 45
      جهرم جان اتفاقا همینطوره . جنگنده کوثر در حال حاضر مدرن ترین و پیشرفته ترین جنگنده تمام کره زمین محسوب میشه و تکنولوژی و طراحی فوق مدرنش ابرقدرتها رو به اعجاب واداشته
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      10 19
      اقا شما برید افتابه بسازید بعد بگید فرزندان کوروش تولید کردند .
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    68 40
    اینا درست اما ما یه آشنایی داریم در پروژه های محرمانه میگه چیزهایی داریم که خیلی مهمه اما برای اینکه کشورهای غربی و همسایه تحریک نشوند و در تامین تحریم نشویم مجبوریم مخفی نگهش داریم. حالا دیگه من نمیدونم چه خبره و چه کاری درستتره
    • ناشناس IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      39 87
      آره منم چند تا آشنای اینجوری دارم که دقیقا برعکس این حرفا رو میگن
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      16 8
      خوش بحالتون که آشناتون تو پروژه های محرمانه است کاش ما هم از این آشناها داشتیم تا اخبار محرمانه بهمون بدن
  • حسن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    39 8
    صد افرین .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    88 39
    خدا شهید ستاری رو غریق رحمت کنه. ایشون شروع کننده نهضتی بودند که امروز با پرواز این جنگنده ثمره اون رو میشه دید. هرچند ساخت و توسعه جنگنده ها جزو سیاستهای اصلی دفاعی کشور نیست ولی حرکتی خوب و موفق در این زمینه هست.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      46 38
      واسه چی منفی میدی؟ یعنی واقعا یه عده اینقدر احمقند به هر چیزی منفی میدن؟ یا مزدور دشمنند یا احمق دیگه!
  • امیر IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    41 15
    حداقل دیگه ایندفعه صد تا از همینو تولید کنید بجای اف 5 های جنگ ویتنام
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      17 11
      اف ۵ تو جنگ ویتنام نبوده فانتوم بوده
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      6 1
      شاه هواپیماهای اف 5 AوB ایران رو به دولت وقت ویتنام جنوبی برای جنگ واگذار کردو بجاش F5EوFخرید.
  • محمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    65 35
    احسنت، دست مریضاد
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      19 9
      دست مریزاد
  • امیر IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    32 52
    ولی خودمونیم اون موقع تا الان لقمه رو دور سرمون میچرخندیم و میخوردیم با این تفاضیلی که از صاعقه شد برگشتیم دوباره به طرح اف 5
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    44 27
    نيروهاي متعهد ،انقلابي ومومن درود و سلام ما بر شما
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    19 23
    یادمه موقع ساخت آذرخش که ادعا می کردید
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    33 11
    عالی است
  • احمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    46 12
    اگر کوچکترین و بی اهمیت ترین اجزای هواپیما داخلی ساخته شده باشه، ما افتخار می کنیم که در جهت بومی سازی کل صنعت قدم های مهمی برداشته شده و انتظار نداریم طی چند سال بدون از هیچ کل زیر ساختها در شرایط بد اقتصادی و تحریم بوجود بیاد. ولی لااقل درست حسابی توضیح بدید چه اتفاق جدیدی رخ داده.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    34 9
    آفرین. باید ارتقا ش بدهند و در این مرحله متوقف نشوند و دست از تلاش و آزمون و خطا برندارند
  • پورصالح IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    31 66
    گوساله مهم تره یا هواپیما؟ معلومه مردم موافق گوساله هستند. میدانید چرا؟ چون گوشت خورشتی میده و پنیر و ماست و شیر .
    • احمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      63 5
      البته نه هر گوساله ای. بعضی هاش فقط می خورن و چاق میشن و غر می زنن و هیچ فایده ای هم ندارن.
    • امیر IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      64 8
      اگه اقتدارنباشه امنیت هم نیست تا تو گوشت گوساله بخوری گوساله!!!!!!
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      9 54
      اف 35 را هم همین گوساله ها ساخته اند
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      16 7
      خاک بر سرتان
    • A IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      38 3
      امنیت و آرامش ناموست مهمتره یا گوساله !!!!!!!!!!!!! معلومه گوساله چون گوساله فهم نداره
    • FR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      46 1
      خب معلومه گوساله مهمه تا شیر و گوشتش رو گوساله هایی بخورن و گوساله وار فکر کنند و کامنت بگذارند ، گوساله نباشیم
    • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      1 1
      گوساله کسیه که ملت رو
    • نصیر AE ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      2 1
      امریکایها اکثر گوساله فارسی زبان زیاد داشتن الان جز گوساله هیچی از تمدن نداشتن
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    72 86
    اگر یک گاری هم بدهند به مشرق طوری ازش تعریف می کند مردم خیال می کنند این پیشرفته ترین وسیله فضایی است .
    • AU ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      51 10
      حداقل ازش امیرکبیر نمی سازند.
  • رضا بهاری IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    58 24
    خدایش با موتور توربو جت چه طوری این هواپیما نسل چهار میشه ؟ یا شما نمیدونی نسل چهار چی یا ما رو ...
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      26 8
      این جنگنده موتورش توربو جت هست و سیستم مربوط به هدایت پرواز (اویونیک) نسل چهار، همونطور که در خبرها هم گفته شده سیستم اویونیک جنگنده نسل چهار هست نه موتور
  • یک ایرانی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    76 48
    نمی دونم چطوری میشه به عقل ناقص مون بقبولانیم که ما موتور هواپیما می سازیم، در حالیکه از ساختن موتور پراید عاجزیم!!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      38 23
      همون خو ت گفتی عقلت ناقصه
    • رضا IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      63 7
      الان اگر بهت بگن مغزت ناقص هست ناراحت میشی، مگر سیاست وزارت دفاع و ارگان های نظامی با دلال های مفت خور سایپا و ایران خودرو یکی هست ،اگر یکی بود تا الان کله ی تو هم مثل دانشجوهای دانشگاه نظامی(اسپایکر) رو هوا بود پس همین که الان خیلی راحت تو خونه نشستی یعنی کار دانشمندان نظامی ایران خیلی درست هست.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      44 8
      من به عقل ناقصت میقبولونم. خودروسازی دست عناصر لیبرال و غربزده و کاسه لیس غربه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      15 6
      اره والا
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      6 5
      خخخخخخخخخخخخ
    • سعید IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      58 6
      الان روسیه هم صنعت خودروسازی شاخصی نداره ولی بهترین جنگنده ها رو میسازه
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      32 6
      بابا بخدا به پیر به پیغمبر موتور پراید ایرانیه موتور تیبا هم ایرانیه تو مگا موتور داره ساخته میشه موتور 206 تیپ 5 و 2 هم ایرانیه سمند هم موتورش ایرانیه این همه نگین ما موتور پراید رو موندیم توش
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      6 1
      بعقل ناقصت بگو ساختن موتورپراید دست اونائیکه هدفشون چپاول ملته.. اما ساختن وسائل دفاعی دست اونائیکه هدفشون تامین امنیت ونگهداری ازانقلاب وابران ودرساخت اینها هیچ هدف چپاول ملی جائی نداره.ولذا نمیشود حیله کرد ویا چن برابرقیمت واقعی بمردم خوروند.. دیگه این دوگروهو اشکارا اسم نبردم تا عقل بقول خودت ناقصت باتفکر بی طرفانه وغیر مغرضانه انشا ئالله بکاربیفته بهتربشناسیدشون.
  • ارش IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    19 50
    واقعا رقیب جدی برا ایگل و هورنت هستش
    • هادی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      13 4
      کوثر پشتیبانی نزدیکه هورنت و ایگل که اینطوری نیستن
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      6 0
      اونی که از هورنت برتره صاعقه بود که 10 سال پیش رونمایی شد !
  • عباس IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    33 3
    دستمریزاد فرزندان وطن
  • عباس IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    21 4
    دستمریزاد فرزندان وطن
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    37 26
    مشرق جان این جنگنده درسته کار بزرگی بود ولی خداییش اولین در جهان اسلام رو از کجا آوردی؟ فعلا بهترین جنگنده ی تولید شده در یک کشور اسلامی jf 17 thunder پاکستانه.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      50 17
      البته این جنگنده رو خودشون نساختن بلکه با همکاری یکی از شرکت های چینی ساخته شده که اگر این شرکت چینی نبود عمرا نمی تونستن همین زباله رو هم تولید کنن.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    83 40
    واقعا هیچ دلیلی برای رونمایی این جت جنگنده وجود نداشت چون مردم و خارجیها تصور می کردند که ما سالها قبل در زمینه ساخت اف ۵ به خودکفایی رسیدیم اما حالا با اینکار رسما اعلام کردید که ۲۰ ساله دروغ گفتید که هواپیمای آذرخش و صاعقه ۱ و ۲ ساختید و البته خودتون رو هم مضحکه دنیا کردید چون از دیروز فقط می بینم که کارشناسای خارجی دارن چهارمین افتتاح اف ۵ رو مسخره می کنن
    • GB ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      15 1
      اولا خارجی ها غلط می‌کنند که مسخره می‌کنند ،در ضمن اولین جنگنده جهان اسلام هم هست و در واقع حرکت بسیاری اساسی شده که کسایی که سر رشته دارند میفهمند در واقع فاصله اف شانزده با اف پنج فقط بیست درصد هست ،اگر واقعا بر و بچه های وزارت دفاع تونسته باشند بال همین اف پنج را هم ساخته باشند از نود درصد کشورهای دنیا جلوترند ،دوست دیگری گفته بود به چه دردی میخوره .اگر ایران صد فروند از همین ها را آماده رزم داشت احتیاج به حضور روسیه در سوریه نبود ،دوست دیگری فرمودند موتور توربو فن ،فاصله تکنولوژی تاب ترین موتور هواپیما با اولین سری های جت بسیار نزدیک هست در عمل فقط تفاوت آلیاژ هست ،والا بحث ریختگری حل شده است ،در کل حرکت بسیار قشنگی بود اما یک ایراداتی هم می‌توان گرفت ،اول نسبت به تبلیغات و اینکه ایرانی هست که طبعاتی برام ایران داره،شرکت سازنده امریکایی میتونه شکایت کنه و پول قابل توجهی رو به جیب بزنه،دوم خیلی بهتر بود اگر حداقل چند اسکاتران تولید شده بود و بعد رسانه ای می‌شد ،ودر آخر هم دوستانی که دائما ایراد می‌گیرند به حرف نیست عزیزان به عمل هست به درود
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    50 19
    چرا دستاوردهامون رو به روحانی تبعه انگلیس نمایش میدهدید؟!
    • محمد IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      28 8
      واقعا برای شورای نگهبان متاسفم که شخصی رئیس جمهور ایران هست که تبعه اسکاتلند هم هست !!
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    39 22
    خیلی بی سلیقگی کردند در انتخاب اسم اخه کوثر اسم زنونه است کی اسم جنگ افزار را لطیف و ناز نازی انتخاب میکنه
    • ناشناس IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      21 14
      ديگه بيشتر از اين هم بهش نميخوره با اين قيافه لوله تفنگ اش!
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      31 2
      ساخت و طراحی موتور هواپیما و موتور جت اساسا با ساخت موتور خودرو متفاوت هست و مهندسین این دو حوزه دو تخصص کاملا جداگانه دارند، اینکه کشوری بتواند موتور جت بسازد دلیل نمی شود بتواند خودروی پیشرفته هم بسازد مگر اینکه صنایع خودرو سازی پیشرفته داشته باشد...دلیل اینکه چرا می توانیم موتور جنگنده بسازیم و خودروی پیشرفته نه را باید در پشتکار و انگیزه ی قدرتمند مهندسین نظامی و بلاهت و فساد و زدوبند موجود در حوزه ی خودرو جستجو کرد.
    • US ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      12 1
      انتخاب این اسم دلیل خاصی داره.اینکه به این تکنولوژی رسیدیم و میتونیم باهاش پروژه های بزرگ دیگه رو جلو ببریم.کوثر از کثرت میاد که به انشعاب یک چشمه ذلال معنی پیدا میکنه
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      6 4
      عزیز من میذاشتن کتایون خوب بود ؟ یا گوگوش ؟
  • AU ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 18
    7.5 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در حالی که کل قیمت F5 برابر با 2.1 میلیون دلار هست؟
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      26 7
      مهندس اولا f5خیلی وقته تولید نمیشه دوما هفت نیم میلیون دلار صرفه جویی بخاطر خط تولید کوثر هستش دوما الان اکثر جنگدهای نسل چهار چندده میلیون دلار قیمت دارند دست همه کارافرینای کشورم را میبوسم و لعنت میفرستم به دلان دلارو....
    • چلچلا IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      7 0
      2.1 میلیون دلار در قبل از انقلاب نه الان!
  • RO ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    27 9
    کی میشه دست از اف 5 بکشیم و یک هواپیمای خلاق و در حد نسل پنج و شش بسازیم .اف5 شرمنده شد از اینهمه کپی سازی.با اف 35 چه می کنید.بهتره سرمایه نظام را در مسیر خلاقانه تری هزینه کنید.جنگ عراق و ایران همه میگها از اف 14ایران فرار می کردند
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      5 8
      فرار کردن جنگدهای عراقی بخاطر رادارهای پیشرفته f14بود مطمعن باش رادرهای کوثر هم اگه قابلیت بیشتری نسبت به f14نداشته باشه حداقل برابری میکنه در ضمن کوثر از جنگدهای نسل چهارم که پیشرفته تر هستند محسوب میشه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    22 30
    درود بر تلاشگران عرصه های نظامی واقعا دست مریزاد به همگی. تلاش برای ساخت موتورهای پیشرفته و پرقدرت باید ادامه پیدا کنه. ضمنا پاکستان با ساخت هواپیمای جی 17 بسیار جلوتر از ماست. اما هدف ما ساخت هواپیماهای رهگیر، جنگنده و بمب افکن های نسل 5 خواهد بود پیش به سوی آینده روشن
    • ناشناس IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      5 7
      اینجور که به نظر میرسه احتمال کارهای مشترک با پاکستان و ترکیه زیاد است
    • AE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      13 6
      حتی چین هم در ساخت موتور هواپیما مشکل داره حالا چه طور پاکستان با ارتش و دولت فاسدش موتور جت ساخته؟ که نساخته.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 8
    باید روی ساخت هواپیمای جنگی سرمایه گزاری بیشتری کنیم با توجه به استعداد و ظرفیتی که داریم خیلی خوبه که برنامه و بودجه بیشتری برای این بخش در نظر گرفته بشه به امید خدا و با یاری امام زمان عج روزی خواهد رسید که آسمان کره زمین را از تسخیر کفار خارج کنیم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 9
    توی این همه اراجیف فقط نظرما غیرقابل انتشاربود
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      7 13
      چون نظرت عین خودت مزخرفه
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      5 10
      ایرانی مومن به اسلام هر کاری را میتواند بنماید...
  • ناشناس IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    17 6
    موتور توربو جت در دنیا منسوخ شده و موتور توربو فن جایگزین شده سرمایه گذاری برای تولید این موتور کار بیهوده ای هست
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    23 11
    مشرق در دام و تله دولت دوازدهم افتادی ،هیچکس منکر تلاش متخصصان و کارکنان و مدیران وزارت دفاع نیست ولی باور کن این که که هواپیمایی رو برا بار چندم و با یه اسم جدید رو نمایی کنند تصمیم خود وزارت دفاع هم نیست و عوام فریبی هست که نتیجه تصمیم و مشاوره اطرافیان روحانی است، متاسفانه صنعت هوایی هم مانند صنعت موشکی به کما رفته و احتمالا متخخصان این صنعت هم مانند متخصصان صنایع موشکی در حال خدمت در مراکز تولید لوله های فاضلاب هستند .
  • ایرانیان IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    18 46
    اونهایی که ایه یاس میدن بدونن ساخت جنگنده خاری شد در چشم امریکا ناوگان ما بسرعت تجهیز خواهد شد و این امریکاست برای مذاکره با ما اعلام امادگی خواهد کرد
  • BE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 4
    یا علی مدد
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    33 15
    یه مقایسه بین اپگرید اف ۵ های برزیلی و کوثر بنداز تا به عمق فاجعه اقایون پی ببری حالا دوباره چرخ از اول اختراع کنید!!
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 13
    من نمی دونم ما چرا همش تو نقطه شروع گیر کردیم تو صنعت فضایی تو نقطه شروع ساخت زیر دریایی تو شروع ساخت جنگنده شروع توی هسته ای تو شروع بودیم که هسته ای مرد تو ساخت تانک شروع توی ساخت ناوشکن شروع همش شروع چی میشد لااقل تو یه زمینه اخر راه نه وسط راه بودیم
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      15 4
      باید تکنولوژیش باشه تا ساخت یا باید بری از خارج وارد کنی یا خودت بدستش بیاری بالاخره بدست آوردن هزینه و زمان وکار زیادی میخواد .
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    24 26
    اسم هواپیما کوثر ؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخ .
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    28 16
    خدایی تازه پیکان رو ساختیم بعدش انقدر خوشحالی داره
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    19 11
    درحالی که کشورهای همسایه هم به جنگنده های نسل 5 مجهز میشوند جنگندهای نسل 3 مثل f5 و سوخو22 حتی اگر مدرنیزه هم شده باشند چه تاثیری میتونه داشته باشه؟
  • علی AE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 2
    اول واقعا دست مریزاد به متخصصان دفاعی کشور دوم یه خطر ظاهرا این صنعت هم تحدید میکنه زمانی موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ اومد ایران و خیلی خوب بود بعد شد پایه تمام کارخانجات موتور سیکلت با اسامی مختلف بدون تغییر در ظاهر بعد نوبت پراید و پژو شد در قسمت داشبورد و موتور انواع و اقسام داشبورد و بعضا موتور ساخته شده و انصافا برخی از داشبورد ها خوب و بروز بود ولی در طراحی بدنه دریغ از یک طرح دلچسب و زیبا . حالا اگر چه صنعت هوای خیلی متفاوت است ولی ترس اینکه باز مرض صنعت خودرو در طراحی به صنعت هوانوردی و نظامی سرایت کنه بنابراین باید مواظب بود و واقعا با این همه استعداد به طراحی اهمیت داد ولو اینکه چندین بار به شکست برسه بلاخره جواب خواهد داد
  • Teramp IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    18 16
    برای مشرق که جنگنده پیشرفته ندیده یک گاری هم پیشرفته هست
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    15 7
    وقتی موتور ش توربو جته نگین نسل 4 افرین
  • م الف IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    29 6
    چند پرسش ذهن من رو مشغول کرده چرا با این همه پیشرفت در پیشران و ناوبری و... از بدنه اف ۵ استفاده کردند ( گرچه بدنه نیز ساخت ایران است ) آیا بهتر نبود یک بدنه جدید طراحی میشد و یا اینکه از بدنه هواپیمای صاعقه ۱ و یا صاعقه ۲ استفاده می شد.؟ چرا طرح هایی مانند شفق و برهان و کوثر (۸۸) و قاهر (که البته قاهر در حال پیگیری است) تا جایی رسیده و سپس رها میشود؟ آیا در صنایع دفاعی و بویژه صنایع هوایی و نیروی هوایی گرایش های متفاوتی وجود دارد ؟ مثلا نگاه به صنایع هوایی شرقی ( شوروی سابق و روسیه فعلی ) و صنایع هوایی غربی (آمریکا ) و اروپا (فرانسه) ؟ انتخاب نام کوثر نشان دهنده زاینده بودن محصول ساخته شده در صنایع هوایی است. اما کوثر ۸۸ ( یاک ۱۳۰) روسی و کوثر (اف ۵) آمریکایی آیا نشان دهنده دو تفکر برای پایه گذاری صنایع هوایی زاینده ایران نیست؟ آیا بهتر نیست با داشتن هواپیماهایی اف ۵ و اف ۴ و اف ۱۴ و میراژ اف ۱ و میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ و سوخو ۲۲ و ۲۰ و سوخو ۲۵ و میگ ۲۱ و اف ۷ و میگ ۲۳ و.... بهتر نیست به یک نمونه کاملا بومی و ایرانی ور ساخت پیشران و بدنه و ناوبری برسیم؟
    • ناشناس IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      16 0
      واقعا سئوالات بجایی است.این همه انواع موتور هواپیما در ایران هست آمریکایی و روسی و فرانسوی باید بتونیم موتور و بدنه بسازیم
    • سعید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      7 2
      خطاب به م الف و ناشناس 13:23، موتور اوج در ایران ساخته شده، البته بیس آن بر اساس J85 امریکایی است ولی بومی سازی شده است، بدنه اف 5 در ایران واقعاً ساخته شد، البته فرق بدنه کوثر با اف 5 در این است که بدنه کوثر به صورت یکپارچه است که باعث افزایش مانور پذیری و استحکام می شود، قطعات اف 5 در ایران ساخته شده ( البته مدرنتر) ، کابین خلبان کوثر قابل قیاس با اف 5 نیست چون hub و نمایشگرهای دیجیتال دارد، طراحی قاهر 313 ثابت کرد که ایران در زمینه دانش طراحی جنگنده پیشرفت کرده است ، یعنی ایران می تواند طراحی متفاوت انجام دهد، اگر می خواستند طراحی متفاوتی برای کوثر انجام دهند ، پروژه آن مثل قاهر 313 چندین سال طول می کشید، برای تامین نیازهای نیروی هوایی نمی توان فقط به پروژه های بلند مدت تکیه کرد، بلکه لازم است ، پروژه های کوتاه مدت و میان مدت هم در نظر گرفته شود، در ضمن جنابعالی به پیشرفت مرحله به مرحله اعتقاد دارید؟!!!! نکنه انتظار دارید همه کارها همزمان صورت گیرد؟!!!! به نظرتون بومی سازی هزاران قطعه اف 5 و البته مدرنتر شدن ساخت آنها ،مهم نیست؟!!!! فکر کردی ساخت جنگنده کار راحتیه؟!!! کشورهایی هستند که برای ساخت جنگنده با چند کشور محصول مشترک می سازند، آن وقت ایران در اوج تحریم چنین کار ارزشمندی انجام داده است، تمام کشورهایی که در زمینه ساخت جنگنده مثل ما در ابتدای کار هستند، یکی از جنگنده های موجود خود را به عنوان بیس کار انخاب می کنند ، در خلاء که نمی توانند هواپیما طراحی کنند ( اصلاً روال کار همین استف ظاهراً شما با روال طبیعی این کار آشنایی نداری و برای همین هم برات سوال ایجاد شده)، البته قاهر 313 از بیس بومی بوده است ، چون هیچ هواپیمایی در ایران وجود ندارد که کوچکترین شباهتی به قاهر 313 لداشته باشد، به همین خاطر هم پرواز قاهر چندین سال طول کشیده که البته طبیعی هم هست ( این کار معمولاً بین پنج تا هشت سال طول می کشد). خط تولید جنگنده کوثر هم اقدام مهمی است، یعنی ایران توانسته است زیر ساخت تولید آن را در ایران فراهم کند( آن هم در اوج تحریم) ،
    • سعید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      1 0
      خطاب به م الف و ناشناس 13:23، موتور اوج در ایران ساخته شده، البته بیس آن بر اساس J85 امریکایی است ولی بومی سازی شده است، بدنه اف 5 در ایران واقعاً ساخته شد، البته فرق بدنه کوثر با اف 5 در این است که بدنه کوثر به صورت یکپارچه است که باعث افزایش مانور پذیری و استحکام می شود، قطعات اف 5 در ایران ساخته شده ( البته مدرنتر) ، کابین خلبان کوثر قابل قیاس با اف 5 نیست چون hub و نمایشگرهای دیجیتال دارد، طراحی قاهر 313 ثابت کرد که ایران در زمینه دانش طراحی جنگنده پیشرفت کرده است ، یعنی ایران می تواند طراحی متفاوت انجام دهد، اگر می خواستند طراحی متفاوتی برای کوثر انجام دهند ، پروژه آن مثل قاهر 313 چندین سال طول می کشید، برای تامین نیازهای نیروی هوایی نمی توان فقط به پروژه های بلند مدت تکیه کرد، بلکه لازم است ، پروژه های کوتاه مدت و میان مدت هم در نظر گرفته شود، در ضمن جنابعالی به پیشرفت مرحله به مرحله اعتقاد دارید؟!!!! نکنه انتظار دارید همه کارها همزمان صورت گیرد؟!!!! به نظرتون بومی سازی هزاران قطعه اف 5 و البته مدرنتر شدن ساخت آنها ،مهم نیست؟!!!! فکر کردی ساخت جنگنده کار راحتیه؟!!! کشورهایی هستند که برای ساخت جنگنده با چند کشور محصول مشترک می سازند، آن وقت ایران در اوج تحریم چنین کار ارزشمندی انجام داده است، تمام کشورهایی که در زمینه ساخت جنگنده مثل ما در ابتدای کار هستند، یکی از جنگنده های موجود خود را به عنوان بیس کار انخاب می کنند ، در خلاء که نمی توانند هواپیما طراحی کنند ( اصلاً روال کار همین استف ظاهراً شما با روال طبیعی این کار آشنایی نداری و برای همین هم برات سوال ایجاد شده)، البته قاهر 313 از بیس بومی بوده است ، چون هیچ هواپیمایی در ایران وجود ندارد که کوچکترین شباهتی به قاهر 313 لداشته باشد، به همین خاطر هم پرواز قاهر چندین سال طول کشیده که البته طبیعی هم هست ( این کار معمولاً بین پنج تا هشت سال طول می کشد). خط تولید جنگنده کوثر هم اقدام مهمی است، یعنی ایران توانسته است زیر ساخت تولید آن را در ایران فراهم کند( آن هم در اوج تحریم) ،
    • سعید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      1 0
      خطاب به م الف و ناشناس 13:23، موتور اوج در ایران ساخته شده، البته بیس آن بر اساس J85 امریکایی است ولی بومی سازی شده است، بدنه اف 5 در ایران واقعاً ساخته شد، البته فرق بدنه کوثر با اف 5 در این است که بدنه کوثر به صورت یکپارچه است که باعث افزایش مانور پذیری و استحکام می شود، قطعات اف 5 در ایران ساخته شده ( البته مدرنتر) ، کابین خلبان کوثر قابل قیاس با اف 5 نیست چون hub و نمایشگرهای دیجیتال دارد، طراحی قاهر 313 ثابت کرد که ایران در زمینه دانش طراحی جنگنده پیشرفت کرده است ، یعنی ایران می تواند طراحی متفاوت انجام دهد، اگر می خواستند طراحی متفاوتی برای کوثر انجام دهند ، پروژه آن مثل قاهر 313 چندین سال طول می کشید، برای تامین نیازهای نیروی هوایی نمی توان فقط به پروژه های بلند مدت تکیه کرد، بلکه لازم است ، پروژه های کوتاه مدت و میان مدت هم در نظر گرفته شود، در ضمن جنابعالی به پیشرفت مرحله به مرحله اعتقاد دارید؟!!!! نکنه انتظار دارید همه کارها همزمان صورت گیرد؟!!!! به نظرتون بومی سازی هزاران قطعه اف 5 و البته مدرنتر شدن ساخت آنها ،مهم نیست؟!!!! فکر کردی ساخت جنگنده کار راحتیه؟!!! کشورهایی هستند که برای ساخت جنگنده با چند کشور محصول مشترک می سازند، آن وقت ایران در اوج تحریم چنین کار ارزشمندی انجام داده است، تمام کشورهایی که در زمینه ساخت جنگنده مثل ما در ابتدای کار هستند، یکی از جنگنده های موجود خود را به عنوان بیس کار انخاب می کنند ، در خلاء که نمی توانند هواپیما طراحی کنند ( اصلاً روال کار همین استف ظاهراً شما با روال طبیعی این کار آشنایی نداری و برای همین هم برات سوال ایجاد شده)، البته قاهر 313 از بیس بومی بوده است ، چون هیچ هواپیمایی در ایران وجود ندارد که کوچکترین شباهتی به قاهر 313 لداشته باشد، به همین خاطر هم پرواز قاهر چندین سال طول کشیده که البته طبیعی هم هست ( این کار معمولاً بین پنج تا هشت سال طول می کشد). خط تولید جنگنده کوثر هم اقدام مهمی است، یعنی ایران توانسته است زیر ساخت تولید آن را در ایران فراهم کند( آن هم در اوج تحریم) ،
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    9 2
    کاش در مراسم رونمایی از این جنگنده حداقل یه پرواز کوچک انجام می شد.
    • سعید IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      4 1
      فیلم پرواز کوثر پخش شد.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    10 2
    چرا فیلمی از پرواز و شلیک آزمایشی دستاوردهای ساخت داخل نمایش داده نمی شود؟قبلا هم که محمود از جنگنده نسل 5رونمایی کرد.
  • علی UA ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    22 1
    پس سرنوشت هاپیمای F 313 چی شد ؟
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      9 0
      این هواپیما پیش درامد ساخت قاهر 313 است ...این هواپیمای کوثر دراصل ازمایشگاه فن آوری های بدست آمده برای بکارگیری در محصولات اصلی است
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    19 2
    به نظر میاد مهمترین چالش ایران برای تولید جنگنده ی نسل 4 پلاس پلاس و یا نسل 5 بحث موتور توربوفن هست. ما هنوز موتور توربوفن نسل اول رو هم نساختیم. چه برسه توربوفن هایی که بتونند به بحث سوپر کروز کمک کنند. اما از نظر سازه وضعمون خوبه. از نظر پوشش های ضد رادار خب تکنولوژیش با پهپاد ها تقریبا نزدیکه و توی این مورد شاید پیشرو هم باشیم. اویونیک و آلات هدایت و جنگال و ارتباطات و ... هم وضعمون مناسبه. البته در رادار زیاد مشخص نیست اما به نظر میرسه توی اون مورد هم بتونیم حرف واسه گفتن داشته باشیم. میمونه بحث موتور که خیلی هم مهمه. ایشالا توی این مورد هم با عنایات خدا فرجی پیش بیاد.
  • ابراهیم FR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    18 27
    خدا به خانواده خلبان هواپیمای کوثر صبر عنایت فرمایید.
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      18 10
      خدا به همه گربه های خوشبخت خارج نشین شعور عنایت فرماید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    34 6
    اگر بیایید دزفول و مانور جنگنده اف5را ببینید متوجه خواهید شد دستیابی متخصصان کشورمان به فناوری ساخت اف5بومی باعث افتخار و شاهکاری بی نظیر است.
  • FR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    13 24
    خاک بر سرتون
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      7 1
      خاک بر سر خودت
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    12 3
    محمود و روحانی هر دو سوار دو هواپیما شدند ولی پراوزشون کسی ندید.
    • امین IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      1 3
      حرف بی خود نزن، فیلم پرواز کوثر پخش شد ، قاهر هم در حال انجام تستهای مربوطه است و بعد از آن تست پروازش هم انجام خواهد شد، امیدوارم ، آن وقت دوباره بعضی ها ان قلت نیاورند.
  • سعيد NO ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    16 1
    ببين ساختن يك جنگنده و زير مجموعه هاى ان كار اسانى نيست! جنگنده كوثر يك محصوله كه ساخت اون نتيجه ى به دستاوردن يك صنعت است كه خود از ساخت محصول مهم تر است!از سازماندهى، برنامه ريزى، تحقيق و به دست اوردن فناورى ساخت، تست و ازمون، تا ساخت كارخانه ها و سازماندهى پيمانكاران و زير پيمانكاران، براى ساخت يك محصول، زحمات زيادى بايد كشيده بشه و كمتر كشورى از پس اين ابر پرژه ها بر ميان! فكر نكنيد پاكستان به تنهاى به تكنولوژيه ساخت جى ١٧ رسيده! جى ١٧ در چين تحقيق و توسعه يافته! چين اومده كارخونه ساخت رو تو پاكستان ساخته و تا حدودى پاكستان هم در بخشى از اين جنگنده كار كردن و سرمايه گزارى كرده. اين مثل اين مى مونه كه ايران خودرو مياد بدنه يه سمند رو مسازه و به نام خودروى ملى ميفروشه، در حالى كه طراحى پلتفورم خودرو و اكثر قطعات رو از شركت مادر يعنى پژو وارد مى كنه!
  • پارسا CA ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    8 2
    جنگنده کوثر 131
  • ایرانی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    13 2
    عالی بود لول لول پیشرفت تا جایی که به خودکفایی برسیم
  • US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    26 10
    دانش به دست اومده بسیار ارزشمندتر از خود هواپیماست. این دانش زمینه ساز رشد در این زمینه میشه. زمانی تنها میتونستیم هواپیماها رو عملیاتی نگه داریم ولی الان میسازیم! پیشرفت به وضوح قابل رویت است. ای کاش صنعت خودروسازی هم دست اینها بود....
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    12 17
    باید هر طوری که توربوفن بسازیم شده یک میلیون نفر بسیج کنید
  • لنگی بی ستاره IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    23 15
    قدر این هواپیماهارو کشورهای در حال جنگ مثل کشور مظلوم یمن میدونه نه مردم ما که فعلا در اسایش و امنیت هستند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    12 0
    پیشرفت صنایع نظامی برآیند پیشرفت علم و صنعت کشور در همه زمینه هاست اگر در سایر زمینه های غیر نظامی هم یک دهم همت و پشتکار صنایع نظامی را داشتیم برآیندش پیشرفت حیرت آور نظامی می شد ولی افسوس که کنار گود نشسته ایم می کوییم لنگش کن
  • حسن IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    10 1
    اراده وپشتکاردرهرزمینه نتیجه می دهد آفرین برمردان پرتلاش که به اقتدار ایران می اندیشند
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    6 2
    تولید خودکفای این جنگنده و ارتقای آن، نقطه عطفی در اقتدار و اعتلای ایران و ایرانی و عزت و سربلندی اسلام و مسلمین و شکوفایی مجدد تمدن کهن ایران زمین است انشاء الله.
  • سریال IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    18 5
    اف17 دراصل چینی هست که پاکستان زحمت کشیده وقطعات رو سر هم میکند
    • ناشناس IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      5 0
      پس بفرمایید روسی است
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    6 4
    آخه چی میشد بجای اونی که از بدنه F5 استفاده بشه از بدنه شفق یا برهان استفاده میشد
  • mazaher IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    7 9
    باعث افتخاره .
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    21 8
    یکسری زاده شدن برای غر غر و ناله کردن انگاری که آمریکا یکهو اف 22 داده بیرون !!! جنگنده های امروز آمریکا حاصل 80 سال کار ، تحقیقات ، صرف میلیارد ها دلار و صدها بار تست حتی ناموفق منجر به مرگ خلبانه ، اونی که یکهو هوا می کنی بادبادکه عموجان نه جنگنده !!! ساخت جنگنده مجموعه ایست از علوم لب مرزی ، ممنوعه و انحصاری که از همین جاها شروع می شود به ساخت برترین جنگنده های نسل آخری می رسد چون بومی هم هست بسیار باارزش و پراهمیته .
  • محمد میرزا IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    10 7
    سلام قیمت لیمو را از کسانی بپرس که به جوانان اعتماد ندارند. در نیروهای مسلح به جوانان اعتماد کامل وجود دارد. در این حوزه انقلابی عمل می شود. در ضمن در جنگنده f35 آنقدر قطعات چینی استفاده شده که آمریکایی ها را در استفاده از آن مردد کرده است. البته این یکی از دلایل است.
  • US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    18 12
    خودتونو مسخره کنید...تولید کننده جنگنده اونیه که در حجم انبوه بسازه...با این اوصاف موزامبیک هم از فردا میگه من جنگنده می سازم
  • US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    22 17
    خودتونو مسخره کنید...تولید کننده جنگنده اونیه که در حجم انبوه بسازه...با این اوصاف موزامبیک هم از فردا میگه من جنگنده می سازم
    • رامین IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      9 1
      خطاب به 18:31، پرفسور!!!!!!! موزامبیک همون یک عددش هم نمی تونه بسازه و گر نه می ساخت و با افتخار هم اعلام می کرد ، البته موزامبیک حتی اگر چرخ هواپیما را هم می ساخت با افتخار اعلام می کرد، در ضمن محض اطلاع جنابعالی که خیلی دوست دارم بدانم خودت تا حالا چند تا هواپیما تولید انبوه کردی!!!! که این طوری اظهار وجود می کنی ؛ خط تولید این جنگنده هم آماده شده و خبرش هم اعلام شد، البته تولید انبوه جنگنده با تولید انبوه اتومبیل فرق می کنه، در طول یکسال چند فروند هم تولید بشه اسمش تولید انبوه است ، البته اگر قاهر 313 هو تولید انبوه بشه ، امثال شما باز هم ساز مخالف می زنید، چون مشکل امثال شما جای دیگست.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    5 7
    درود بر دلیرمردان ایران اسلامی اما حیف مرغ همسایه برای برخی ها غازه کوثر تمام ایرانی ایرانی
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    6 4
    امدن گربه همسایه ما رو دزدیدن اون هم زنگ زده پلیس . احمق
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      0 0
      اممق
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      0 0
      چه دخلی به این موضو داره
  • سید رضا IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    5 11
    تا کور شود ، هر آنکه نتواند دید !!
  • alireza IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    13 4
    مشرق جان حقیقتا یاد ساخت انواع براید افتادم..یه چراغش رو تغییر میدن میگن شده یه چیز دیگه..دیگه اون براید سابق نیست!!!!
  • یاسین DK ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    14 7
    ملت را سرکار گذاشته اید نقاشی خوبی بود
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    13 5
    اینو میذاشتین روز 13 فروردین 98 میگفتین بیشتر میخندیدیم!!!!!
  • سلیمان IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    5 2
    با سلام وخداقوت به دلیر مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخت قطعه بسیار بسیار سخته اونم وقتی هیچ اطلاعاتی راجع به اون بهت نداده باشن اینکه ارتش ما بتونه یه هواپیما بسازه کار بسیار بزرگیه شماهایی که میگید کاری نداری فردا برید ریخته گری و بدون نقشه و قالب بگید یه طرح ساختمان سه بعدی برام آماده کن اگه نگه غیر ممکنه میگه برو یک هفته دیگه بیا هزینه اش بماند ساختن جنگنده شوخی نیست خون دل باید بخوری شب نخوابی شاید کار درست انجام بشه خدا قوت دلاوران
  • حمید AE ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    6 6
    تبریک هرکسی هرفکری میکنه بکنه بالاخره یه روزی بایستی بیشرف بکنیم خودروسازیمان هم بخاطردولتی بودن و تحت انحصارمدیران کرایه ای آن هست چون فقط به فکرگذران مدت مدیریت بدون ریسک و نوآوری اند
  • علي IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    7 3
    اي كاش صنعت وخودروسازي ماراهم ميدادن دست نيروهاي مسلح كه ازدست اين خودرو سازان فكستني ومونتاژي راحت بشيم وپيشرفت كنيم
  • علي IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    8 2
    اي كاش صنعت وخودروسازي ماراهم ميدادن دست نيروهاي مسلح كه ازدست اين خودرو سازان فكستني ومونتاژي راحت بشيم وپيشرفت كنيم
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    1 5
    بااین همه پیشرفت چرا ایرانخودرو وسایپا این همه درجا می زنند؟؟؟؟!!!
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    17 4
    یه فکری بحال اقتصاد کنید
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    5 7
    بابت تلاش شما به خود می بالیم عزیزان خدا قوت امیدواریم باز هم شاهد این اتفاقات باشیم
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    7 15
    هچکی نگران نباشه اسیاب به نوبت به وقتش بعدی به شما قول میدم اف ۱۴ تامکت هست بعده اون دیگه چیزی خواهیم ساخت که حتی اف ۳۵ هم توی اسمان با دیدنش فرار کنه خاطرت جمع همین کوثر هم خواص خودش رو داره وجای بسی افتخاره میدونی چرا چون قدرتها دقیقا نمیدونن رادارش را چه جوری کور کنن جنگ الکترونیکش چه شکلیه چون طراحی شو ندارن ما بهترین دنیا را بخریم تااوناروش مبارزه وازکارانداختن جنگنده یا صلاحی را بعد از ساختش پیدانکنن اونو به کشوری نمیفروشن گرفتی چرا چون وقتی برعلیه همون سازنده یا متحدش استفاده شده بتونه براحتی مقابله وبرگ برنده داشته باشه دوست عزیز حالا گرفتی کوثر چگونه کوثری هست
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    3 18
    اگرقرارشدجنگنده ساخته بشه وبه تولید هم برسه ازاین به بعد باید ناوهواپیمابرهم ساخته بشه تاتعدادی ازاین جنگنده برروی آن قراربگیره تاتوان نظامی ایران رادرخلیج فارس واقیانوس بالا ببره ودشمنانان رابیشترمایوس کنه وبترساند.
  • نصیر AE ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    1 7
    با تشکر از مشرق نیوز و تبریک این موفقیت صادقانه باید گفت متاسفانه استفاده از پلتفرم اف5 برای این جنگنده بهانه خوبی شد برای تخریب ایران در خارج از کشور و حتی تحریک امریکایها به شکایت از ایران برای نقض کپی رایت به نظر میرسه این رونمایی عمدی بوده و با هدف مقابله به مثل با ندادن هواپیما به ایران...این وضعیت رو فقط میشه با رونمایی از موتور توربوفن نیمه سنگین یا پرواز جت شفق یا قاهر درست کرد
  • روح الله IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    6 27
    انصاف وعقل هم خوب چیزی هست پراید از نظر موتوری فوق العاده هست فقط ایمنی پایینی داره تنها ماشینی هست که بعد از ده سال نیاز به تعمیر موتور داره بعدش مگه چند کشور تو جهان خودرو میسازند کشورهای خودرو ساز معتبر جهان شاید بزور به پنج عدد برسه خیلی از کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا وحتی اروپایی نمیتونند خودرو بسازند بخدا ما باید قدر بدونیم در ضمن یک سری فلزات الیاژی در جنگند ها بکار میره که شاید در جهان سالانه سی تن فقط تولید میشه اقایون محترم در جنگنده ها شکل ظاهری زیاد مهم نیست در یک جنگنده پیشرفته وخوب پنجاه در درصد جنگ الکترونیک نقش دارد بعدش مسایل فیزیکی هست پس تمنا میکنم با فکر نظر بدین
  • داوود IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    15 10
    سلام اصولا کسانی که الان مخالفت میکنن و مدام این افتخار رو کوچیک میشمرن یک عده عقده‌ای روانی هستند که تو هر مجلسی حضور پیدا میکنن با ژست عاقلانه از بی فرهنگی ایرانیها و .... که من فلان کشور اروپایی بودم بخدا یه آشغال رو زمین پیدا نمیکنی بعد خودشون ته سیگار شون رو از شیشه ماشینشون پرت میکنن بیرون آره رفقای میهن پرست با این طایفه بحث غلطه.. کاری ندارم تو چه حکومتی و جلوی چه کسایی استارت خورد دمشون گرم که همینم همت کردن بترکه چشم حسود
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    11 34
    من دلیل بی ارزش جلوه دادن این دستاورد بزرگ از طرف بعضی ها رو خوب میدونم. نارضایتی از حاکمیت در ایران.ولی بدونید این کارستانی که انجام شده و اغاز یک راه طولانی و عظیم هست کار دانشمندان ومتخصصان ایرانی است که حسابشان ازحاکمیت جداست.من دستشان را میبوسم.سر افراز باد همیشه ایران و ایرانی.
  • US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    46 15
    یعنی باور کنیم کشوری که تا دو سال پیش چوب بستنی نمیتونست تولید کنه و تازه فهمیدیم بطری آب معدنیش هم وابسته به خارجه میتونه موتور هواپیما تولید کنه ؟
  • ماهان MY ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    15 15
    به نظرم ظاهرش ترکیبی از رافال داسو و تایگر است ولی دماغه کشیده تری داره که حتما مربوط به ایرودینامیک جنگنده و جاگیری رادار ارایه فازی اونه مشرق سانسورچی خواهشا دراین مورد بیشتر بنویس
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    0 0
    عالیه انشاالله هواپیماهای پیشرفته تر و پهن پیکر هم میسازیم ما می توانیم
  • خداداد IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    هزار آفرین بر دلاور مردان ایران زمین
  • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    شما همتون باغیرت هستید دوست دارید کشورت پیشرفت کنه وگرنه کنجکاو نبودید در مورد ساخت جنگنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس