روحانی

رئیس‌جمهور گفت:‌ چون ما می‌خواهیم جنگ نشود پس قدرت ما باید بازدارنده باشد. اگر بازدارنده نباشد معنی‌اش این است که به دیگران چراغ سبز نشان دادیم تا وارد این کشور شود.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی کوثر که صبح امروز در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برگزار شد ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه گفت: پایان مرداد ماه هر سال به عنوان روز صنعت دفاعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که دستاوردهای یک ساله اندیشمندان، محققان و تلاش‌گران در زمینه صنعت دفاعی را مشاهده کنیم. 

وی ادامه داد: به همه این عزیزان به خاطر تلاشی که سال‌ها در این زمینه انجام دادند و به ویژه در فرصت یک سال گذشته با نوآوری‌های فراوان خسته نباشید عرض می‌کنم.

رئیس جمهور بیان داشت: این تاریخ است که به ما می‌گوید اگر قدرتمند نباشیم و بر روی اهدافمان استوار نایستیم دیگرانی هستند که ما را از پای در بیاورند. خداوند بزرگ خواسته است که بشر در کمال انس، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با همدیگر زندگی کنند فلذا اسم ما را انسان گذاشتند، انسان از همان ماده انس است یعنی با هم بودن، به هم محبت کردن و در کنار هم بودن اما متأسفانه اینکه ما اطمینان پیدا کنیم که همه افراد جامعه در صراط و خط مستقیم حرکت می‌کنند و کسی چشم طمع به ما ندارد به ویژه آنکه ما در یک منطقه جغرافیایی بسیار حساس قرار گرفته‌ایم و متأسفانه دشمنان ما در طول 40 سال ایران‌هراسی را ترویج کرده‌اند و عده‌ای این چنین القا کرده‌اند که ایران حیات، بقا و عزت شما را تهدید می‌کند. 

رئیس قوه مجریه افزود: تجربه این 40 سال نشان داده است که ما به کسی تجاوز نکردیم، اما اگر اهل تجاوز بودیم از لحاظ نظامی فرصت‌های استثنایی در اختیار داشتیم. آن وقتی که صدام به کویت حمله کرد عراق تقریباً در یک محاصره جهانی قرار گرفته بود، هشت سال هم عراق به ما تجاوز کرده بود و از پایان جنگ با ایران تا تجاوز به کویت فاصله چندانی نبود. خیلی موقعیت حساسی بود که به ظاهر می‌توانستیم از آن به نفع خودمان استفاده کنیم و عراق را در آن شرایط از پای در بیاوریم اما این کار را نکردیم. حتی آنها که هشت سال به ما تجاوز کرده بودند به ایمان و نجابت مردم این سرزمین اعتماد کردند که برخی از امکانات نظامی و نظامی‌شان را به اینجا فرستادند و عده زیادی از مردم عراق و کویت ایران را به عنوان میزبان انتخاب کردند. 

وی افزود: ما اگر اهل تجاوز بودیم آن وقتی که شوروی فرو پاشید و همه مرزهای شمالی ما متزلزل بود می‌توانستیم سوءاستفاده کنیم اما نکردیم. ما به همه کشورهای تازه استقلال یافته کمک کردیم و جزو اولین کشوری بودیم که این کشورهای تازه استقلال یافته و همسایگان با پرچم نو را به رسمیت شناختیم پس ما ملت تعامل، تعاون و یار دیگران هستیم.

روحانی بیان داشت: ما در دوران چند ساله گذشته که خطر تروریسم در منطقه بود به ظاهر تهدید برای ما نبود بلکه برای ملت‌ و کشورهای دیگر بود اما ما داوطلبانه به این ملت‌ها کمک کردیم و در برابر تروریسم ایستادیم و نقش بسیار مهمی را در پاک‌سازی منطقه از تروریسم‌ها ایفا کردیم. 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: این ملت بزرگ علی‌رغم همه خوبی‌ها و نجابت‌ها باید خودش را در برابر افراد و قدرت‌هایی که همواره به خاک، منابع و جایگاه جغرافیایی این کشور طمع داشته‌اند، آماده کنیم،  آمادگی برای صلح پایدار، وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم یعنی دلمان می‌خواهد صلح پایدار مستقر باشد، بدون آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن. بعضی به این نکات توجهی ندارند و فکر می‌کنند اگر قدرت نظامی‌مان را افزایش دادیم این به معنای جنگ‌طلبی است در حالی که این به معنای صلح‌طلبی است.

وی خاطرنشان کرد: چون ما می‌خواهیم جنگ نشود پس قدرت ما باید بازدارنده باشد اگر بازدارنده نباشد معنی‌اش این است که به دیگران چراغ سبز نشان دادیم تا وارد این کشور شود. 

روحانی اظهار داشت: بازدارندگی یعنی قدرتی که دشمن در محاسبات خودش ببیند تجاوز به ایران پرهزینه است. تمام سیاست‌ها، قدرت‌ها و برنامه‌ها  همه‌اش معنی کم‌هزینه و پرهزینه بودن است. همه جور سیاست خارجی آدم می‌تواند داشته باشد، محاسبه کنند ببینند کدامش کم‌هزینه‌تر و پرمنفعت‌تر است. با چند دقیقه می‌توان به هم ریخت، با چند جمله می‌شود دعوا درست کرد، با چند حرکت نظامی می‌شود وارد مخاصمه شد اما آن وقت پرهزینه است. همه ما بخش سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی موظف هستیم کاری کنیم ملت ما امنیتش، عزتش و قدرتش با هزینه کمتر باشد.

رئیس جمهور افزود: کشورهای اطراف ما به ظاهر می‌خواهند امنیت خودشان را حفظ کنند اما بسیار پرهزینه از لحاظ اقتصادی، سیاسی و مالی این کار را می‌کنند. سلاح با گران‌ترین قیمت می‌خرند و به خوبی هم نمی‌توانند از آن سلاح استفاده کنند. پس ناچار می‌شوند مستشاران خارجی را به کشورشان بیاورند. سلاح نمی‌توانند از آنها بخرند مگر در برابر آنها تسلیم شوند، پس یک هزینه سیاسی بسیار بالایی پرداخت می‌کنند.

وی تأکید کرد: نوکری کردن ممکن است گاهی هزینه مادی را پایین بیاورد اما هزینه معنوی را بالا می‌برد. ‌آقایی، عزت، ملت بزرگ و غیور بودن و ملت قهرمان بودن البته که هزینه دارد ما هر چه بتوانیم هزینه را کم کنیم و منفعت را بیشتر کنیم این هنرمندی ما است. نیروهای مسلح ما می‌توانند انضباط، آموزش، ایمان، سلاحشان و آمادگی‌شان در حدی باشد که کسی جرأت نکند به ما حمله کند یعنی حس کند اگر بخواهد به ما حمله کند بسیار پرهزینه خواهد بود. 

روحانی با اشاره به اینکه خیلی از کارها به خاطر پرهزینه بودن در دنیا انجام نمی‌شود بیان داشت: اگر بخواهد همه هزینه‌های زندگی، حیات ملت و همه سرمایه‌ها در چند هفته نابود شود خیلی آسان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنر این است که ما کشور را با کمترین هزینه حفظ کنیم اظهار داشت: چرا ملت ما می‌تواند با هزینه کم کشور و این عزت ملی را نگه دارد اولاً بین نیروهای مسلح و مردم فاصله نیست اگر فاصله باشد هزینه بالا می‌رود. مردم اگر با نیروهای مسلح نباشند و به آنها اعتماد نداشته باشند اولاً امنیت کافی ندارند و بعد هم هر چه می‌شود می‌گویند اینها نمی‌توانند از ما دفاع کنند اما اگر مطمئن شدند که این نیروی مسلح قدرتمند می‌ایستد و مقابله می‌کند همه به کمک می‌آیند و همه به کنار نیروهای مسلح می‌آیند، در جنگ هشت ساله این موضوع را دیدیم.

روحانی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حتماً به آمریکا اعتماد نداریم، گفت:‌امروز حتی متحدان آمریکا هم به آنها اعتماد ندارند.

وی افزود: دو سال دعوای سیاسی را قطع و به مردم آرامش بدهیم، اگر متحد باشیم دشمن قادر به کاری نیست.

ادامه دارد ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    36 1
    کلیدم کجائی ؟ دقیقا کجائی ؟!!!!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    14 0
    پس همه باهم" گور پدر کدخدا. بزن دس قشنگ رو .
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    5 6
    اف ۵ دونمایی کردید باز هارک پورت میکنید بشنید سرجاتون خودتون
  • علی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    6 0
    اگر همه به امریکا اعتماد نداشته باشند شما یکی که
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    15 3
    دیلماسی عزتمندانه را باید از دکتر جلیلی آموخت
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    5 0
    تا وقتی عشق ودلدادگی هست ،اعتماد داشتن یا نداشتن مهم نیست !
  • علی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    15 0
    ایشان بهتر است به وظایف خود در حوزه اقتصادی عمل کند و کشور را از تصیمیات غلط مدیرانش در بخشهای مختلف اقتصادی نجات دهد نیروهای مسلح بهتر میدانند که هواپیما را کامل خودبسازند یا مانند خودرو فقط مونتاژ کنند بعداز 70 سال صنعت خودرو بواسطه رانت خواری مسئولانش هنوز مونتاژ میکنند حالا از وزارت دفاع میخواهندکه هواپیما را چند قسمت کنند و هر قسمت را کشوری دیگر بسازد و ایران فقط رنگ کند و آرم جمهوری اسلامی بزند
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      1 0
      وزارت دفاع هم تحت نظر دولت منتخب است.. واز بودجه عمومی بهره برداری میکند بشین ببینم سرجات...چقدر پر رویی شما..
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    8 0
    وی افزود: دو سال دعوای سیاسی را قطع و به مردم آرامش بدهیم این کلامی است که اول از همه هرروز خود روحانی باید چندین بار مقابل ایینه بایستد و تکرار کند تا فراموش نکند
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    3 0
    نمیدونم ایشون چکاره ی این تکنولوژیه که باید افتتاحش کنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس