قربانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی را از دلایل اصلی تعلل در انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوزه سلامت دانست.

به گزارش مشرق، محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص علت تأخیر وزارت بهداشت برای انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی اظهار داشت: اعتماد عمومی مردم یکی از سرمایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی است و اگر به هر دلیلی نتوانیم این اعتماد عمومی را حفظ کنیم دچار خسران بزرگی خواهیم شد.

وی  افزود: حفظ اعتماد عمومی از دو مؤلفه برخوردار بوده که گزارش شفاف عملکرد و همچنین عملکرد دقیق و شفاف سازمان‌ها از جمله این مؤلفه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

وقتی بیماران سرطانی در اولویت تخصیص ارز نیستند

قربانی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه تخصیص ارز شفاف نبودن برخی از سازمان‌ها باعث شده که اعتماد مردم از دست برود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد: در خصوص انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی توسط فعالان حوزه سلامت تاکنون دو جلسه با مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده است تا به آنها اعلام شده که لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی را هر چه زودتر ارائه دهند.

وی تصریح کرد: وقتی دولت اعلام می‌کند که برای واردات دارو و کالاهای اساسی ارز با نرخ 3800 تومان تخصیص داده شود باید به طور شفاف دید که کالاهای اساسی که برای واردات ثبت سفارش شده‌اند و درخواست ارز دولتی کرده‌اند چه کالاهایی بوده و تا به امروز چقدر ارز به این کالاها تخصیص داده شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: جلسات دیگری در این زمینه در کمیسیون بهداشت تشکیل خواهد شد تا مسئولان وزارتخانه به طور شفاف گزارش‌های خود را در این زمینه اعلام کند تا برای ما مشخص شود تاکنون چقدر دارو به کشور وارد شده و چه میزان ارز به چه شرکت‌هایی اختصاص داده شده است.

قربانی عدم هماهنگی بین معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و بانک مرکزی را از دلایل اصلی تعلل در انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوزه سلامت دانست و عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که از گمرک کشور داشتیم آنها هیچ دغدغه‌ای در این زمینه ندارند و سازمان غذا و دارو باید تعامل بیشتری با بانک مرکزی داشته باشد.

وی گفت: اگر نقصی در این زمینه وجود دارد سازمان غذا و دارو باید به نمایندگان مجلس موضوع را اعلام کند و مجلس برای برطرف کردن مشکلات مایل به همکاری است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: ارز اختصاصی به کالاهای حوزه سلامت می‌تواند به دو حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باشد و اگر تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود نباید برای واردات آن ارز دولتی تخصیص یابد.

قربانی ادامه داد: باید ارز دولتی را به مواردی تخصیص بدهیم که کشور به آن تجهیزات نیاز ضروری و فوری داشته باشد.

وی در پایان گفت: به طور مثال اگر تولید ماسک اکسیژن در کشور بتواند نیاز ۵۰ یا ۶۰ درصدی بیماران را پوشش دهد لازم نیست ارز دولتی برای واردات آن تخصیص داده شود بلکه این هزینه‌ها باید به داروهایی اختصاص یابد که کشور نیاز ضروری به آنها دارد.

گفتنی است طی روزهای اخیر لیستی از تجهیزات پزشکی مانند ماسک اکیژن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که برای واردات آن‌ها ارز دولتی اختصاص داده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس