هشدار شیخ نمر آل نمر به آل سعود / قطیف آماده برگزاری تظاهرات / آل سعود و توهم دخالت خارجی در قیام مردم / ال سعود و توهم دخالت خارجی در قیام مردم / حمایت نظامی آمریکا از رژیم سعودی/ دلایل فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان /قدردانی" بوئینگ" از رژیم سعودی / مرحله جدید منازعات قطر و عربستان مهمترین خبرهای امروز صحنه سیاسی عربستان است.

به گزارش مشرق به نقل از ابنا، مردم مناطق شرقی عربستان با روشنگری های عالمان شجاع بر ادامه تظاهرات مسالمت آمیز و گرفتن حق خود از سردمداران رژیم آل سعود مصمم تر می شوند.

 آنچه در پیش رو دارید تحولات و خبرهای امروز صحنه سیاسی عربستان سعودی است:

ــ هشدار شیخ نمر آل نمر به آل سعود

یک روحانی عربستانی در خطبه های نماز جمعه ضمن انتقاد از سیاستهای رژیم آل سعود علیه معترضان تاکید کرد سرکوب و تهدید سبب منصرف شدن مردم از حقوق مشروع خود نخواهد شد.

آیت الله آل النمر گفت : سیاستهای سرکوبگرانه دیگر اثری ندارد و ما را نمی ترساند.

وی افزود: زمان تهدید و چماق تمام شده است و هر چماقی که به سوی ما بیاید درهم شکسته خواهد شد، ما آماده شهادتیم ،زیرا  ارتقای معنوی ما را به دنبال دارد.

النمر بیان کرد: هر چه سالهای بازداشت زیادتر شود اراده ما در دفاع از زندانیان نیز بیشتر خواهد شد و ما از آزادی آنها کوتاه نخواهیم آمد، حتی اگر بهای آن خون ما باشد.

وی ضمن حمایت از قیام مردم بحرین افزود: ما به مستضعفان در هر جای دنیا کمک می کنیم و وظیفه ما یاری رساندن به ملت بحرین است.

النمر اظهار داشت : مومنان از یکدیگر استمداد می طلبند نه از آمریکا و اروپا. آل خلیفه اهل تسنن نیستند، بلکه از ظالمان هستند و کسانی که از ظالمان حمایت می کنند، شریک ظلمهای آنها هستند.

وی بیان کرد: تا آزادی همه زندانیان و به دست آوردن شرافت خود از پای نخواهیم نشست، ما خواهان آزادی همه زندانیان از جمله شیخ توفیق العامر هستیم.

النمر تصریح کرد: هر کس که خواهان گفتگو است به خانه ما بیاید، ولی ما به درخانه هیچ امیر یا شاهی نخواهیم رفت.

ــ قطیف آماده برگزاری تظاهرات

بر اساس خبرهای دریافتی از عربستان حاکی است قرار بود عصر امروز تظاهراتی در شهر " القطيف "در شرق عربستان سعودي براي درخواست حق مشارکت سیاسی شهروندان عربستانی در اداره كشورشان برگزار شود.

به گزارش منابع خبری، شركت كنندگان در اين تظاهرات که بنا بر اعلام قبلی قرار بود از خیابان انقلاب ( ملک عبدالعزیز سابق) شهر القطیف آغاز  شود، بر ادامه اعتراضات تا تحقق کامل اصلاحات درعربستان سعودی بویژه برگزاری انتخابات پارلماني و تدوين و تصویب قانون اساسي جدید با رای مردم، تاكيد خواهند کرد.

تظاهركنندگان همچنين بركناري شاهزاده " محمد بن فهد " حاكم منطقه الشرقيه را درخواست می کنند.

مردم شرق عربستان شاهزاده محمد بن فهد را مسئول مستقيم همه حوادث اخيري كه در آن چهار نفر به شهادت رسيدند و بيش از بيست نفر زخمي شدند، مي دانند.

گفتنی است از برگزاری این تظاهرات و یا عدم آن و درگیرهای احتمالی هنوز خبری مخابره نشده است.

ــ ال سعود و توهم دخالت خارجی در قیام مردم

در شرایطی که مردم عربستان به تاسی از بیداری اسلامی علیه حاکمان این کشور بپا خاسته اند ، مقام های سعودی و حامیان آنها با طرح موضوع دخالت خارجی به دنبال ایجاد زمینه لازم برای سرکوب قیام مردمی هستند.

این موضوع  از زبان رئیس مرکز مطالعات حقوقی و استراتژیک خاورمیانه ( الشرق الاوسط ) نیز مطرح شد که مدعی بود هدف ایجاد ناآرامی در عربستان سعودی تخریب امت اسلامی است

ادعای دخالت خارجی در باره قیام مردم بحرین نیز از زبان آل خلیفه مطرح می شد که بررسی های کمیته بسیونی آن را تایید نکرد.

" انور عشقی " ادعا کرد : حوادث منطقه قطیف و عواميه عربستان كه تحت حمايت خارجي ها صورت گرفته، به دنبال فتنه انگيزي و ايجاد آشوب دركشور هستند.

وی با پنهان کردن حملات نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در این دوشهر و قتل و بازداشت گسترده آنان مدعی شد که تعدادی موتور سوار به سوی نیروهای امنیتی و مراکز امنیتی تیراندازی کردند.

چنین ادعاهایی در شرایطی مطرح می شود که سرنوشت نزدیک به سی هزار زندانی مخالف رژیم آل سعود در زندان های این کشور همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد و بسیاری از آنان سالهای متمادی بدون محاکمه در زندان های مخوف به سر می برند

شیعیان عربستانی نیز از کمترین حقوق برخوردارند و هرگونه حرکت آنان برای دستیابی به حقوق مساوی و برخورداری از امتیازات با سرکوب و برخورد شدید نیروهای امنیتی و نظامی سعودی سرکوب می شود.

انور عشقي در پاسخ به این سئوال  که چرا شيخ توفيق العامراز علماء برجسته عربستان  " به خاطر مطالبه لغو حكومت انحصاری زنداني شده است، این موضوع را رد كرد و گفت كه زنداني شدن وي به علت فتنه انگيزي وشوراندن مردم برای شركت درتظاهرات بوده است.

رئیس مرکز مطالعات حقوقی و استراتژیک خاورمیانه  الشرق الاوسط  ، در عین حال در باره علت حملات گسترده و سرکوب راهپیمایی مسالمت آمیز مردم قطیف  ، عوامیه ، صفوان و سایر شهرها و روستاهای عربستان ، بسته شدن مساجد و فتواهای عجیب علمای وهابی علیه شیعیان و  مخالفان رژیم حاکم برعربستان پاسخی نداشت.

عشقی مدعي شد كه عربستان طي 5 سال گذشته به 4500 شهروند شيعه تابعيت داده است.این سخنان وی در حالی بیان شدکه شیعیان در عربستان هیچ جایگاه وپایگاه اجتماعی ندارند واز بدست آوردن پائین ترین پست ومناصب دولتی محروم هستند و درحالی که برروی غنی ترین مناطق ساکن هستند ؛ اما فقیر ترین اقشار مردم را تشکیل می دهند.

ــ حمایت نظامی آمریکا از رژیم سعودی

آمریکا در ادامه حمایت های همه جانبه و خاص خود از دو رژیم صهیونیستی و سعودی اعلام کرد که جنگنده هايي را به ارزش 29.4 ميليارد دلار براساس يك قرارداد نظامي به عربستان سعودی می فروشد.

کاخ سفید دیروز ـ پنجشنبه 8 دی ـ  در حالی این خبر را منتشر کرد که رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام " ولایت 90" در آب های سرزمینی ایران و آب های آزاد با موفقیت در حال برگزاری است.

کاخ سفید اعلام کرد که این قرارداد نظامی شامل 84 جنگنده جديد اف 15 ساخت کارخانه بوئينگ با سيستم رادار پيشرفته ، سيستم هاي جنگ الكترونيك ، تقويت و نوسازي 70 جنگنده موجود در عربستان و علاوه بر اینها تامين مهمات جنگی، قطعات يدكي جنگنده ها ، آموزش، نگهداري و تداركات لازم است.

سخنگوي كاخ سفيد گفت كه قرارداد تسليحاتي با عربستان سالانه 3.4 ميليارد دلار به اقتصاد آمريكا كمك مي كند و موجب تقويت صادرات و افزايش فرصت هاي شغلي مي شود.

این در حالی است که " باراك اوباما " خود را براي تبليغات انتخاباتي ریاست جمهوری ماه نوامبر سال 2012 آماده مي كند و پيش بيني مي شود مساله اقتصاد و افزايش فرصت هاي شغلي محور رقابت در تبليغات این انتخابات باشد.

ــ دلایل فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان

یک پایگاه عرب زبان با اشاره به قرارداد سی میلیارد دلاری فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان، آن را در راستای منافع کاخ سفید و با هدف کمک به اقتصاد این کشور دانست که در وضعیت وخیمی به سر می برد.

پایگاه نهرین نت با اشاره به امضای قرارداد نظامی میان عربستان و آمریکا آورده اسـت: در اقدامی برای تبدیل رژیم سعودی به نوک حمله نظام امنیتی منطقه ای ضد ایران و کاهش فشارهای امنیتی بر رژیم صهیونیستی، کاخ سفید از نهایی شدن قرارداد فروش جنگنده های اف 15 به ارزش 30 میلیارد دلار خبر داد.

"جاش ارنست" معاون سخنگوی کاخ سفید درباره این قرارداد گفت : این قرارداد روابط قوی و دائمی میان آمریکا و عربستان را تقویت می کند و نشانه پایبندی آمریکا به حمایت از توان دفاعی عربستان به عنوان رکن اصلی امنیت منطقه ای است.

ــ قدردانی" بوئینگ" از رژیم سعودی

"جيم مك نرني" مديرعامل شركت آمریکایی " بوئينگ " با صدور بيانيه اي از تلاش های دولت " باراک اوباما" و اعتماد رژیم عربستان سعودی به این شرکت و امضای یک قرارداد کلان خرید تسلیحات نظامی از آن قدردانی کرد.

ــ مرحله جدید منازعات قطر وعربستان

منازعات قطر وعربستان سعودی دو کشورعرب حوزه خلیج فارس هیچ گاه متوقف نشده و این بار بر سر اعلام سرسپردگی به " وهابیت " وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش منابع خبری، این در حالی  است که طوفان انقلاب های عربی همزمان با افزایش مطالبات آزادی خواهانه بویژه درعربستان به این کشور رسیده است

شاهزاده " نایف بن عبدالعزیز" ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه گذشته در مراسم گشایش سمیناری در ریاض تاکید کرد :به قطر اجازه نمی دهیم ، جایگاه دینی عربستان در میان کشورهای عربی را تصاحب کند.

این سخنان شاهزاده سعودی پس از  آن مطرح شد كه قطر كمتر از دو هفته پيش نام " محمد بن عبد الوهاب" را بر بزرگترين مسجد اين كشور نهاد.

برخي تحليلگران این اقدام قطر را تلاشی براي تصرف جايگاه عربستان به عنوان مركز وهابیت ارزیابی کردند.

شاهزاده نایف گفت : حکومت سعودی بر مبنای سلفی گری و بدست محمد بن سعود که با محمد بن عبدالوهاب همپیمان شده بود، تشکیل شده است و همچنان این روند ادامه دارد.

ولیعهدی سعودی افزود:عربستان به سلفي بودن خود افتخار مي كند.صاحب نظران این سخنان تند شاهزاده سعودی را " هشداری قاطع" به قطر دانستند.

برخی مقامات رژیم سعودی می گویند که قطر آماده رقابتی شدید با عربستان شده است و به همین دلیل بر سرسپردگی خود به وهابیت تاکید دارد.

ناظران معتقدند که آمریکا ، قطر را ترغیب کرده است تا وارد این جنگ لفظی با عربستان سعودی شود.

ــ گسترش بازداشت مخالفان درعربستان

نيروهاي امنيتي رژیم سعودی یک جوان عربستانی به نام " مفيد احمد آل هنيدي " را بازداشت و به محلي نامعلوم منتقل كردند.

نيروهاي امنيتي سعودی در محل ايست بازرسي الناصره ، خودروي مفيد را متوقف و آن را بازرسي كردند و سپس به او دستبند زدند و با خودرو به محلي نامعلوم بردند.

براساس گزارش سایت العواميه ، نيروهاي امنيتي سعودی خانواده مفيد را از بازداشت فرزندشان مطلع نكردند و به او نيز اجازه ندادند با خانواده اش تماس بگيرد .

خانواده مفيد بامداد فرداي روز بازداشت از طريق فردي كه با فرزندشان همكار است ، فهميدند كه وي توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شده است .

نيروهاي امنیتی سعودی مستقر در فرودگاه استان الشرقيه در اقدامی دیگر همسر و فرزندان احمد محمد الربح  فعال حقوقي عربستانی را كه مي خواستند براي مسافرت مدتي كوتاه عربستان را ترك كنند ، بازداشت كردند.

احمد محمد الربح پيش از بازداشت اعضاي خانواده اش ، در نشستي با عنوان بررسي تحولات استان الشرقيه از ماه فوريه تاكنون حضور يافته بود و چند شهروند نيز براي مقابله با نيروهاي امنيتي كه به خانه وي حمله كرده بودند ، به ضرب گلوله زخمي شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس