فواد ایزدی نمایه

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در رابطه با اظهارات اخیر «دیوید آلبرایت»گفت: این حرفها را قبلا هم افراد دیگری زده بودند و از همان اول دولت اوباما و به خصوص کری هدف‌شان این نبود که محدودیت‌ها برداشته شود.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، گفت: از سخنان مقام معظم رهبری مشخص بود که ایران هیچ وقت مشکلی با اصل مذاکره نداشته است، چه با آمریکا و چه با کشورهای دیگر، البته  به این معنی که مذاکره یک مجموعه ابزارهایی است که کشورها برخی مواقع تشخیص می‌دهند باید از این ابزار استفاده کنند و ایران هم برخی مواقع از این ابزار استفاده کرده و برخی مواقع هم در ساعات مذاکره رکورد زده است.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: مذاکره با آمریکا که سیاست‌های خصمانه دارد، پذیرفتنی نیست

وی ادامه داد: به طور مثال ساعت‌هایی که آقای ظریف با آقای کری نشستند و مذاکره کردند بسیار زیاد و طولانی بود و حتی ما به غیر از بحث هسته‌ای در سالهای گذشته در حوزه عراق و در حوزه افغانستان مذاکراتی داشتیم. پس این نکته اول است که کسی نباید ما را از مذاکره بترساند. 

* هیچ کشور عاقلی مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد 

ایزدی تصریح کرد: نکته بعدی این است که کشورها مذاکره می‌کنند نه به خاطر مذاکره! هیچ کشور عاقلی مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد و مذاکره انجام می‌شود برای تامین منافع ملی.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مذاکره باید برآوردی باشد که  تا حدی یا به صورت تمام منجر به تامین منافع کشور شود ولی تجربه‌ای که ما با آمریکایی‌ها داریم این است که مذاکره با آنها منافع ملی ما را تامین نکرده است.

این کارشناش مسائل امریکا تاکید کرد: ما قبل از برجام یکسری تحریم داشتیم و برای آن رفتیم، مذاکره کردیم، امتیازات گسترده‌ای هم دادیم مانند این که برنامه هسته‌ای کشورمان را تعطیل کردیم ولی در نهایت نه تنها وضعیت فعلی ما بعد از این همه مذاکره تغییر نکرد و بهتر نشد حتی وضعیت بدتری نیز پیدا کردیم و برخی از تحریم‌های جدیدتری مانند قانون کاتسا یا مثل بردن سپاه ذیل گروه‌های تروریستی، همه مواردی است که قبل از برجام نبود و امروز وجود دارد.

* تجربه مذاکره ما با آمریکایی‌ها تجربه موفقی نبوده است

وی ادامه داد: وضعیت فعلی ما این است که هم تحریم‌های قبل از برجام وجود دارد و هم یکسری تحریم بعد از برجام و در زمانی که ما یکسری امتیازات گسترده داریم، اضافه شده است. پس تجربه ما با آمریکایی‌ها تجربه موفقی نبوده است. 

ایزدی یادآور شد: هیچ کسی را نمی‌بینیم که کار کارشناسی انجام داده باشد و برآوردش این باشد که الان اگر تجربه قبلی را تکرار کنیم نتیجه دیگری می‌گیریم.

* دیوانگی یعنی کار قبلی را انجام دهید و انتظار نتیجه دیگری داشته باشید!

این استاد دانشگاه گفت: آمریکایی‌ها یک جمله مشهور دارند که می‌گویند: « دیوانگی یعنی اینکه شما کار قبلی را انجام دهید و انتظار نتیجه دیگری داشته باشید» که اینجا این تعریف معنا پیدا می‌کند یعنی اینکه سبک مذاکره آمریکایی‌ها و برجام را دیده باشیم و اثرات آن را درک کرده باشیم ولی باز به سمت مذاکره با آمریکا برویم، که البته به نظر نمی‌رسد مسئولان ما دیوانه باشند و در این حوزه‌ها قطعا از تجربیات قبلی خودشان استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا و ترامپ صحبت کردند و نظر خودشان را دادند، آقای ظریف هم کم و بیش این نکات را مطرح کرد. البته انتظار می‌رفت مسئولان دولتی یک مقدار قوی‌تر عمل می‌کردند و مانند رهبری با صراحت و قدرت در کلام، موضع‌گیری می‌کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: رهبری هموراه به غرب و آمریکا بی‌اعتماد بودند و انتظار است الان هم مسئولان دیگر نسبت به این مسائل قوی‌تر صحبت کنند تا معلوم شود آنها هم در از تجربه ناموفق برجام درس گرفته‌اند.

* اظهارات « دیوید آلبرایت» چیز جدیدی نیست/ اوباما و کری هم نمی‌خواستند محدودیت‌ها بعد از 8 سال برداشته شود

ایزدی در بخش دیگری از این گفت وگو در رابطه با اظهارات اخیر «دیوید آلبرایت» مدیر مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل آمریکا هم گفت: چیزی که آقای « دیوید آلبرایت» گفته را قبلا هم افراد دیگر هم زده بودند. از همان ابتدا دولت اوباما و به خصوص شخص آقای کری هدف‌شان این نبود که محدودیت‌ها بعد از 8 سال برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مقامات آمریکایی هم پیش از این گفته بود که همه ما می‌دانستیم زمانی که به دوره پایانی 8 ساله نزدیک می‌شویم دبه می‌کنیم و فقط نقدی که نسبت به ترامپ داشتند این بود که محدودیت‌ها چند سال دیگر قرار نیست برداشته شود و می‌گفتند الان که نیاز نیست چرا ترامپ از برجام خارج می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این نکته‌ای هم که جان کری گفت « برجام الزام‌آور نیست» پیامی که به نمایندگان کنگره داد این بود که شما اجازه دهید ما روی تاسیسات اراک بتون بریزیم، اورانیوم غنی‌شده را از ایران خارج کنیم و کارهایی که در برجام آمده را انجام دهیم، بعد اگر شما خواستید برجام را اجرا کنید و خواستید اجرا نکنید.

*  اوباما و کری مسیر خروج آمریکا از برجام را هموار کردند

ایزدی اظهار داشت: اینکه دیدید ترامپ از برجام خارج می‌شود و برجام را اجرا نمی‌کند طراحی اوباما و کری است. و اوباما و کری مسیر خروج آمریکا را هموار کردند. زمانی که آمریکا امتیازات لازم را گرفت و صحبت‌های آقای دیوید آلبرایت هم چیز جدیدی نیست.

* تجربه می‌گوید دموکرات‌ها تحریم‌های خطرناک‌تری را علیه ما اعمال می‌کنند

وی گفت: اینها همه، مسیری را طی کردند تا به تعهدات خود عمل نکنند و به نظرم اگر خانم کلینتون هم آمده بود همین اقدامات ترامپ را انجام می‌داد و البته یک مقدار هوشمندتر انجام می‌داد و شویی که ترامپ بازی کرد را بازی نمی‌کرد و با پنبه سر می‌برید و بدون اینکه مسئولیت بپذیرد همه این تحریم‌ها را برمی‌گرداند. تجربه ما این بود که دموکرات‌ها اتفاقا تحریم‌های خطرناک‌تری را علیه ما اعمال می‌کنند.

ایزدی در بخش دیگری در رابطه با این جمله رهبری که گفتند: « جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد»،‌ هم گفت: همانطور که گفتیم ترامپ کارشناس حوزه ایران نیست و برخی از اطرافیانش مانند آقای بولتون سال‌ها در مورد ایران کار کردند و از همان ابتدای انقلاب آرزوی سرنگونی انقلاب را داشتند والان هم دنبال این هستند که به آرزوی دیرینه خود برسند و به نوعی سر ترامپ کلاه گذاشتند و از ترامپ خواستند از برجام خارج شود،  با این منطق که اگر از برجام خارج شویم و به ایران فشار بیاوریم ایران پای میز مذاکره خواهد نشست.

* چرا ترامپ می‌گوید منتظر تلفن ایرانی‌ها هستیم؟ 

وی ادامه داد: برجام توافق خوبی برای آمریکا بود و برای اینکه به توافق بهتری برسند از برجام خارج  شدند. متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای کمک کردند و اینگونه القا شد که ایران آمادگی دادن امتیاز را دارد. اطرافیان ترامپ هم از او خواستند که خارج شود و تا بتواند برای امتیاز گرفتن بیشتر مذاکره کند. به  همین دلیل است که می‌بینیم ترامپ گفته منتظر تلفن ایرانی‌ها هستیم.

این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: چون احساس می‌کند زمان محقق شدن این تحلیل است که ایران پای میز مذاکره برمی‌گردد و امتیاز بیشتری می‌دهد. ما باید دقت کنیم ترامپ می‌گوید می‌خواهد مذاکره کند ولی هدف آنها این است که فراتر از هسته‌ای امتیاز بگیرند و قصد دادن امتیاز هم ندارند و این 12 شرطی که گذاشتن تمامش گرفتن امتیاز است و هیچ جای آن گفته نشده چه امتیازی می‌دهیم.

وی گفت: سخنان رهبری نشانگر این بود که این تحلیل، تحلیل اشتباهی بوده و این نکته بسیار مهمی است و باید مراقب باشیم تحلیل‌های جریان‌های تندرو مستقر در کاخ سفید محقق نشود. مسئولین ما هم در اظهاراتی که دارند به این موضوع دقت کنند.

ایزدی ادامه داد: تحلیل جریان‌های ضد ایرانی در آمریکا این بود که آمریکا از برجام خارج می‌شود و ایران می‌ماند! این را هم از آنجا فهمیدند که ما خودمان این را گفتیم. اینجا مقامات کاخ سفید به ترامپ گفتند اینگونه نیست که اگر از برجام خارج شویم امتیازها از دست برود زیرا ایران در برجام خواهد ماند و امتیازات و محدودیت‌ها همچنان باقی خواهد ماند. مسئولین ما هم باید مراقب باشند تا تحلیل افرادی مانند بولتون را تائید نکنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد:  سخنان رهبری نشان می‌دهد تحلیلی که ترامپ از اطرافش می‌گیرد تحلیل درستی نیست و ایران مذاکره نخواهد کرد و آمریکا نیاز دارد که بازگردد و سیاست‌های خصمانه خود را نسبت به ایران بازبینی کند.

* مسئولان مانند رهبر انقلاب موضع‌گیری کنند

وی اظهار داشت: مسئولین ما باید از ادبیاتی که رهبری استفاده کردند استفاده کنند. مخصوصا مسئولانی که در نگاه غربی‌ها، غربگرا محسوب می‌شود . البته به اینکه اینها غربگرا هستند یا نه کاری نداریم ولی برخی مسئولان در نگاه آمریکا غربگرا هستند و متاسفانه حرف برخی مسئولان توسط دشمنان ما جدی گرفته نمی‌شود و این باید اصلاح شود و کاری کنند که طرف مقابل به سمت تجدید نظر در سیاست‌های فعلی برود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس