کد خبر 883881
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸
دانش آموزان یمنی

بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن جریان دارد. ائتلاف سعودی که با دلارهای نفتی خود دهان همه را بسته روز به روز بر ابعاد جنایت خود در این کشور می‌افزاید.

به گزارش مشرق، بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن جریان دارد. ائتلاف سعودی که با دلارهای نفتی خود دهان همه را بسته روز به روز بر ابعاد جنایت خود در این کشور می‌افزاید. همین چند روز پیش بود که این ائتلاف با حمله به اتوبوس کودکان در استان صعده بیش از ۵۰ نفر را شهید و نزدیک به ۸۰ تن دیگر را زخمی کرد. نزدیک به ۱۰۰ تن از این افراد را کودکان تشکیل می‌دادند.


اکنون هیچ نقطه امنی برای کودکان در یمن وجود ندارد و بمب‌های سعودی به صورت یک تهدید و خطر نزدیک خواب را از چشم کودکان ربوده است. انتشار تصاویر کودکان قربانی جنایت اخیر عربستان در صعده حتی رسانه‌های حامی عربستان را نیز به واکنش واداشته است. در یمن نه مراسم آغاز سال تحصیلی برای کودکان معنا دارد و نه مراسم فارغ‌التحصیلی. در آنجا تنها یک چیز در مورد کودکان مطرح است: «بیماری و مرگ.»


یک نهاد «مستقل آماری» یمن در این مورد گزارش داده تعداد قربانیان غیرنظامی یمن در حملات ۱۰۰۰ روزه عربستان و ائتلاف همراهش به ۳۵ هزار کشته و زخمی رسیده است.. این در حالی است که اخیرا روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد بر خلاف اعلام رسانه‌ها تعداد کشته‌های یمن ۵۰ هزار تن است. علاوه‌بر این ۸۲۷ مدرسه و مؤسسه آموزشی، ۱۱۸ واحد دانشگاهی، ۳۰ مرکز رسانه‎ای، ۳۰۱ بیمارستان و مرکز بهداشت، ۱۶۸۴ مرکز دولتی، ۱۷۴ نیروگاه برق، ۵۲۴ منبع و شبکه آب رسانی، ۳۸۷ شبکه ارتباطات و ۱۰۶ تأسیسات ورزشی، ۱۵ فرودگاه، ۱۴ بندر، ۲۱۴۴ جاده و پل، ۳۳۷۸ وسیله نقلیه، ۵۴۸ خوردوی حمل‌ونقل مواد غذایی، ۲۵۱‌تانکر سوخت، ۵۹۳ بازار تجاری، ۳۰۰ کارخانه، ۳۳۷ پمپ بنزین، ۶۹۲ انبار غذایی، ۲۴۵ مرغداری و گاوداری تخریب شده یا آسیب دیده‎اند. مرکز پژوهش و اطلاع‌رسانی اقتصادی یمن نیز اخیراً در گزارشی اعلام کرد، ۸۵ درصد (یعنی ۲۳ میلیون یمنی) از کل جمعیت ۲۷ میلیونی یمن با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، این رقم پیش از آغاز جنگ ۴۵درصد بود.


شدت حملات باعث شده تا بیش از ۲۲ میلیون یمنی یعنی سه نفر از هر چهار نفر به کمک‌های فوری نیازمند باشند. در این میان کودکان وضعیت به مراتب بدتری دارند. ۱۱ میلیون کودک یمنی در وضعیت فشار جسمی و روحی زندگی می‌کنند. کودکان یمنی با تهدید سه گانه گرسنگی، بیماری و بمب مواجه هستند. در حمله ائتلاف سعودی به بندر الحدیده حدود ۳۰۰ هزار کودک در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر این از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی، کودکان شرایط بسیار وخیمی را تجربه می‌کنند. تنها ۱۷ درصد از دختران ۱۵ سال و بالاتر باسواد هستند. ۳۱ درصد از کودکان نیز به مدرسه نمی‌روند چرا که ۷۵ درصد مدارس تخریب شده است. اما تاثیر جنگ یمن بر کودکان تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. از هر ۱۰۰۰ کودک ۴۲ نفر قبل از رسیدن به ۵ سالگی می‌میرند و ۲۳درصد کودکان به کار مشغول هستند. سازمان یونیسف اعلام کرده که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی می‌میرد و ۴۰۰ هزار کودک نیز دچار سوء تغذیه هستند.


تولد هر کودک در هرجای این کره خاکی به عنوان «امید» و «شروع یک زندگی» معنا می‌یابد. اما تمام این‌ها برای خارج از یمن است و حتی نوزدان یمنی شانس اندکی برای زنده ماندن دارند. حتی اگر کودکی بتواند از یک سالگی نیز عبور کند باید تا پایان عمر صدمات ناشی از بمباران هوایی را با خود حمل کند. علاوه‌بر این، حدود ۳ میلیون کودک یمنی در زمان جنگ ۴۰ ماهه ائتلاف سعودی به دنیا آمده‌اند.

این سه میلیون نوزاد به دلیل سال‌ها خشونت، فرار، بیماری، فقر و فقدان دسترسی به خدمات بهداشتی دچار آسیب‌های جسمی و روحی شده‌اند. نماینده یونیسف در یمن اعلام کرده نسل کشی علیه کودکان در حال گسترش است و کودکان یمنی چیزی جز خشونت نمی‌بینند. کودکان از عواقب جنگ ویرانگر رنج می‌برند. کودکانی که از جنگ جان سالم به در برده‌اند باید تا آخر عمر زخم‌های جسمی و روحی را با خود حمل کنند.

براساس گزارش سازمان ملل حدود ۲۴۰۰ کودک یمنی در جنگ کشته شده و ۳۶۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک نیز در معرض خطر ابتلا به اسهال شدید بوده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن دیگر در خطر ابتلا به ذات الریه هستند. بیش از یک میلیون یمنی نیز به وبا مبتلا شده‌اند که بیش از ۲۵۰هزار تن از آنها زیر ۵ سال هستند.


اما این تمام ماجرا نیست. براساس یک برآورد، در هر شبانه‌روز ۱۵۰ کودک یمنی می‌میرند و حدود ۴۰۰ هزار کودک نیز با سوء تغذیه حاد مواجه هستند و۸۰درصد کودکان یمنی به کمک فوری نیاز دارند. تخریب زیرساخت‌های یمن نیز باعث شده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمله ۸ میلیون کودک به آب بهداشتی دسترسی نداشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۵۰ هزار کودک یمنی تا پایان سال میلادی جاری به دلیل قحطی و بیماری جان خود را از دست بدهند. سرنوشت کودکان یمنی در شرایط کنونی تنها در صورتی گزینه‌ای غیراز مرگ خواهد بود که ائتلاف سعودی محاصره هوایی، دریایی و زمینی خود را برداشته و اجازه ورود دارو و غذا به یمن را بدهد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس