کد خبر 883554
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶
جلال چراغپور

کارشناس فوتبال گفت: ۸۰ درصد مسابقات لیگ برتر در این فصل مساوی می‌شود زیرا تیم‌ها «هم‌زور» شده‌اند.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در مورد ارزیابی فنی از از سه هفته ابتدایی لیگ برتر اظهار داشت: یک واقعیتی در فوتبال ما خودش را نشان داده و آن این است که با توجه به فعالیت ایجنت‌ها بازیکنان تاثیرگذار تقریبا در همه تیم‌ها تقسیم شدند و تعادلی بین تمام تیم‌ها برقرار شده به جز یکی دو تیم که نتوانستند به موقع یارگیری کنند سایر تیم ها بازیکنان تاثیرگذار را جذب کرده‌اند.

وی افزود:‌ بازار فوتبال ایران یک بازار استثنایی در سطح دنیاست. در هیچ جای دنیا شما نمی‌بینید که تیم‌ها یک باره 6 یا 7 بازیکن از تیم‌های دیگر جذب کنند. با توجه به اینکه بازیکنان باکیفیت و تاثیرگذار فوتبال ایران تعدادشان محدود است در لیگ برتر امسال تعادلی بین تمام تیم‌ها از نظر جذب این بازیکنان ایجاد شده است. اگر بگوییم در 16 تیم لیگ برتر هر کدام 4 بازیکن تاثیرگذار جذب کرده‌اند به این ترتیب می‌تواند گفت 8 تا 10 مدافع تاثیرگذار، 10 تا12 هافبک باکیفیت، 10 تا 12 بازیکن حمله‌ور و 6 تا 7 دروازه‌بان تعیین کننده در تیم‌ها وجود دارند. با این شرایط تیم ها نسبت به یکدیگر هم زور شده‌اند و در واقع سطح توانایی فنی شان برابر است. به همین دلیل در هفته اول لیگ برتر شاهد بودیم که بیشتر بازی‌ها مساوی شد. در هفته سوم هم همین اتفاق افتاد و اکثر مسابقات به تساوی کشیده شد. اما چرا در هفته دوم این اتفاق نیفتاد. به خاطر اینکه تیم‌هایی که از نظر توانایی مالی نسبت به سایر تیم‌ها قدرت کمتری داشتند با تیم‌های قدرتمند بازی کردند. با این شرایط به نظر من 80 درصد مسابقات لیگ برتر ایران از نظر حوادث فوتبالی مساوی تمام می‌شود.

این کارشناس فوتبال تصریح کرد: 10 تیم فوتبال ایران هم سطح و هم زور هستند و 6 تیم باقیمانده که از نظر توانایی مالی قدرت کمتری نسبت به سایر تیم‌ها داشتند وضعیت‌شان متفاوت است. در هفته‌هایی که 10 تیم‌ با 6 تیم دیگر بازی می‌کنند نتایج دیگری رقم می‌خورد و شاهد مساوی نیستیم. ضمن اینکه بروز حوادث غیرفوتبالی مثل پرتاب سنگ از سوی تماشاگران، که باعث می‌شود یک تیم دفاع راست نداشته باشد یا اشتباهات عجیب و غریب از سوی داور یا حوادث دیگر باعث خواهد شد نتیجه غیر از مساوی در لیگ برتر شاهد باشیم. در واقع ما لیگی داریم که بر روی موج حوادث سوار شده است.

چراغپور با اشاره به شرایط فنی مربیان عنوان کرد: تیم‌ها در زمان نقل و انتقالات مشخص می‌شوند. اینکه کدام بازیکنان به کدام تیم‌ها رفته‌اند وچه توانایی دارند و از نظر سطح فنی مربیان باید بگوییم استایل فکری آنها نیز کاملا قابل شناسایی است وقتی مربی 16 سال در لیگ برتر حضور دارد آنالیز فکری آن مربی کار سختی نیست. اکنون ما مربیانی داریم که به راحتی می‌توانیم بدانیم تیم‌هایشان چگونه بازی می‌کنند. به طور مثال پرتاب اوت دستی بلند، زدن کرنر یا سانتر از جناحین استایل فکری و فوتبالی تیم‌های قلعه‌نویی را تشکیل می‌دهد، استایل فوتبالی و فکری مجید جلالی هم تعویض بازی از چپ به راست و ایجاد حادثه روی دروازه‌هاست. در مورد برانکو هم می‌توان استایل فکری‌اش را بیان کرد اما شفر به یکنواختی و روزمرگی نرسیده است. مربیانی که دستیار بودند و تازه سرمربی شده‌اند به هیچ عنوان جرات دست زدن به شیوه بازی را ندارند و با همان شیوه و روش که تیم قبلا بازی می‌کرده بازی می‌کند و مدام به تماشاگران نوید می‌دهند تیم بهتر خواهد شد.

وی در مورد رفتار پرخاشگرانه تماشاگران در هفته سوم لیگ برتر گفت: به نظرم تماشاگران ما حق دارند معترض باشند. چرا حق دارند؟ زیرا ما فقط 20 روز از جام جهانی فاصله گرفتیم و 35 شب با مسابقات جام جهانی زندگی کرده‌ایم. انتظار و ایده‌آلمان از فوتبال براق و تمیز و شفاف شده است. اما وقتی به فوتبال تیم‌های خودمان نگاه می‌کنیم انتظارات برآورده نمی‌شود. درنتیجه تماشاگری که راه طولانی را برای دیدن یک فوتبال آمده عصبی و پرخاشگر می‌شود. این مسائل ناخودآگاه روی روان تماشاگران تاثیر می‌گذارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس