کنکور

نیاز کشور به پزشک و داوطلبان انبوه رشته علوم تجربی ظرفیت بیشتری را برای پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی می‌طلبد، حال آنکه ظرفیت دوره‌های روزانه پزشکی امسال با ظرفیت سال ۶۵ برابری می‌کند.

به گزارش مشرق، «ایران» همواره به عنوان زادگاه دانشمندان علوم مختلف مطرح بوده و توانمندی دانشمندان ایرانی بخصوص در علومی مانند طب و نجوم از قرون گذشته زبان‌زد خاص و عام بوده به طوریکه برخی کتب دانشمندان ما در دانشگاه‌های اروپایی نیز تدریس شده است.

ابن سینا زادهٔ ۳۵۹ ه‍.ش یکی از سرآمدان علم ایران و حتی تاریخ دنیا مؤید همین اصالت علم ایرانی بخصوص در طب است.

دانشگاه‌های ایرانی از همان ابتدای تأسیس در علم طب شهره بودند و دانشمندان و اساتید بنامی را هم پرورش داده‌اند تا امروز بتوانیم به علم پزشکی کشورمان افتخار کنیم.

بیشتر بخوانید:

کنکوری ها فریب مشاوران میلیونی را نخورند

اما آنچه این روزها در باب علم پزشکی ایران مطرح می‌شود نیاز به پزشک و ظرفیت کم دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان پزشکی است؛ البته این مسأله در حالی اتفاق می‌افتد که ۶۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌های ما داوطلب رشته علوم تجربی هستند.

با نگاهی به آمار ظرفیت‌ پذیرش دانشجو در دوره‌های مختلف متوجه می‌شویم که ظرفیت امسال پزشکی با ظرفیت سال ۶۵ برابر شده است.

سال ۶۵ در دوره‌های روزانه برای پذیرش دانشجوی پزشکی ۳ هزار و ۷۲۲ نفر ظرفیت داشته‌ایم و امسال این میزان ۳ هزار و ۷۱۶ نفر است.

این در حالی است که میزان ظرفیت پذیرش در سال‌های مختلف نوسان داشته و هر سال بیشتر و کمتر می‌شده است.

ظرفیت پذیرش دانشجویان در جدول زیر مشخص است:

ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در سال‌های مختلف
سال آزمون ظرفیت پذیرش روزانه
۶۵ ۳۷۲۲
۶۶ ۴۰۳۰
۷۰ ۳۷۳۰
۷۴ ۲۲۱۴
۷۵ ۳۴۶۶
۷۷ ۲۹۹۰
۸۱ ۱۹۶۶
۸۹ ۳۳۱۷
۹۱ ۴۱۳۷
۹۲ ۳۶۵۸
۹۵ ۳۷۶۹
۹۶ ۳۶۷۵
۹۷ ۳۷۱۶

البته شاید در حال حاضر دوره‌های دیگری نیز به دوره‌های روزانه اضافه شده به طوریکه امسال ۵۷۳ نفر ظرفیت مناطق محروم، ۷۱۷ نفر پردیس‌های خودگردان و ۴۹۷ نفر ظرفیت مازاد اعلام شده است اما مسلم آنکه پذیرش در دوره‌های روزانه برای داوطلبان در اولویت است و کم بودن این ظرفیت داوطلبان انبوه این رشته‌ها را دچار نگرانی می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در سخنانی اعلام کرده بود که در برخی از رشته‌ها مانند جراحی مغز، چشم، گوش، حلق و بینی و ارتوپدی در کشور کمبود وجود دارد و مردم در سراسر کشور به ویژه در نقاط دوردست و مرزی نیازمند حضور این متخصصان هستند.

در سال 65 در کشور حدود 16 دانشگاه علوم پزشکی داشتیم اما امسال این تعداد به 60 دانشگاه رسیده است در حالی که در پذیرش دانشجو تفاوت چندانی طی این سال‌ها نداشته‌ایم.

حالا ما مانده‌ایم و خیل انبوه داوطلبان ورود به رشته پزشکی، نیاز جامعه به پزشک و ظرفیت کم این رشته‌ها در دوره‌های روزانه که جا دارد با بررسی بیشتر کارشناسان این مسأله به نحو منظم و مدونی سامان یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس