وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به خروج نخبگان کشور به خارج از مرزها برای ادامه تحصیل گفت: نفس رفتن به خارج از کشور برای تحصیل ایرادی ندارد.

به گزارش مشرق، منصور غلامی عصر امروز در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: سال تحصیلی جدید را پیش رو داریم که به خوبی و با تلاش همه عزیزان شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها آمادگی آغاز سال تحصیلی را به خوبی دارند افزود:  با وجود باور عمومی مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها در تابستان تعطیل‌اند؛ اما همکارنمان در دانشگاه‌ها در طول تابستان تلاش کردند تا در آغاز سال تحصیلی شرایط خوبی برای ورود دانشجویان و آغاز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در کشور تعداد زیادی مراکز آموزش عالی وجود دارد که در سال‌های اخیر به سبب کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها از نظر جمعیتی، در مراکز آموزش عالی کوچک‌مان در شهرهای کم جمعیت و شهرستان های دور دست ممکن است؛ داوطلب کافی برای ورود به دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: اما در دانشگاه‌های بزرگ کشور مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ هنوز داوطلب کافی برای ورود به دانشگاه‌ها وجود دارد.

غلامی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه‌های کشور در شرایط نزدیکی از نظر کیفیت آموزشی قرار دارند عنوان کرد: می‌توانم بگویم اغلب دانشگاه‌های استانی کشور با دانشگاه‌های مستقر در تهران از نظر شرایط هیئت علمی، امکانات و شرایط تحصیلی نزدیک به هم بوده و اختلاف و تفاوت‌های آنان خیلی کم است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی در شهرستان‌ها  وجود دارد که اساتید شاخص در آن فعال‌اند و در کشور و دنیا صاحب نام‌اند گفت: اینکه دانشجویان و داوطلبان تحصیل در گروه‌های معروف در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی  دانشگاه‌های استانی تحصیل می‌کنند؛ به این معنی نیست که از دانشگاه‌های بزرگ تهران چیزی از نظر تحصیلی کم دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز امیدواری کرد که توزیع داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها با شناخت بیشتری که از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در استان‌های کشور فراهم می‌شود؛ به طور متعادل انجام شود تا هم از نظر فرهنگی و هم از نظر حضور دانشجو در کنار خانواده‌ها و مواردی از این دست شرایط بهتری برای تحصیل آنان در دانشگاه‌ها در دسترس باشد.

غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه سمنان جزو دانشگاه‌های خوب استانی وزارت علوم است و فعالیت‌های مناسبی داشته است افزود: مدیران این دانشگاه، امکانات خوبی را برای ارتقای جایگاه دانشگاه فراهم می‌آورند.

وی با اشاره به افتتاح دو دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر که امروز انجام شد خاطرنشان کرد: افتتاح این دو دانشگده بسیار مهم است؛ چراکه قطعاً باید توجه بیشتری را به علوم پایه در  دانشگاه‌ها در کشور داشته باشیم و در دیگر نقاط کشور نیز باید به آن توجه بیشتری شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به خروج نخبگان کشور به خارج از مرزها برای ادامه تحصیل تصریح کرد: نفس رفتن به خارج از کشور برای تحصیل ایرادی ندارد.

غلامی اضافه کرد: در طول تاریخ دانشگاه‌هایمان این اتفاق افتاده و بسیاری از اساتید توانمند کشور یک دوره تحصیل در خارج از کشور داشته‌اند؛ اما مهم این است که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این فرزندان کشور و دانشجویان خوب ما پس از تحصیل به کشور بازگردند و با یک فضای امیدوار کننده و یک زمنینه مناسب برای اشتغال، به منظور ارائه توانمندی‌های خود به جامعه وارد کشور شوند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در چندسال گذشته تلاش زیادی کرده است تا با تحصیل‌کردگان ایرانی که با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها همکاری دارند؛ ارتباط برقرار کرده و رفت و آمدها برای برگزاری دوره های آموزشی و تحقیقاتی و کارگاه‌های آموزشی به تعداد بسیار زیاد انجام شده است عنوان کرد: به طور مثال، در سال ۹۶ بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سفرهای این نوع داشته‌ایم که اساتید دانشگاهی ما برای کار علمی مشترک به خارج از کشور سفر کرده‌اند؛ یا اینکه اساتید دانشگاهی ایرانی شاغل در مراکز علمی معتبر دنیا به داخل ایران آمده‌اند و امیدواریم این روند را تقویت کرده و از طرفی زمینه برگشت سریع دانشجویان کشورمان را پس از تحصیل در خارج از کشور فراهم کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    1 0
    منظورازنخبگان حتما ژن‌هایی است که ازمردم نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس