اخبارویژه

پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری واستفاده ازخودروهای فرسوده متعلق به دستگاه‌ها و موسسات دولتی،ممنوع بوده و در صورت عدم رعایت آن،مسئولیت قانونی و پاسخگویی به مراجع نظارتی،بر عهده مدیران آن دستگاه است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

هفت ماه تعلل دولت موجب میلیاردها دلار فساد و خسارت شد


عضو مرکزیت حزب کارگزاران تصریح کرد سیاست ارزی اشتباه دولت، موجب میلیاردها دلار خسارت به کشور شد.


سعید لیلاز در گفت‌وگو با آفتاب یزد گفت: این بسته جدید ارزی همان چیزی بود که من و بسیاری از اقتصاددانان از ابتدا پیشنهاد می‌کردیم. یعنی این اقدام را باید هفت ماه پیش انجام می‌دادند. در چند ماه گذشته به صورت بسیار عجیبی بازار آزاد انکار شده بود. به نظر من این بسته جدید یک بازگشت دیرهنگام به مسیر درست است.


او ادامه می‌دهد: من در فروردین ماه امسال به آقای دکتر جهانگیری نوشتم که تصمیمی را که می‌خواهید روز آخر بگیرید روز اول بگیرید و بسیار متاسفم که این تصمیم روز آخر گرفته شد و کشور میلیاردها دلار از دست داد که بخشی از آن فساد دولتی و بخشی دیگر فساد خصوصی بود. از ابتدا هم به پیامدهای آن تصمیم نادرست قبلی آگاه بودند.


لیلاز افزود: من دست‌اندرکاران تصمیمات اقتصادی و ارزی را که آن تصمیم غلط قبلی را گرفتند، متهم می‌کنم زیرا می‌دانستند نتیجه و پیامد آن تصمیم‌شان چیست و علیرغم علم به تبعات و رانت موجود در تصمیم قبلی در آن مسیر گام برداشتند. اصلاح‌طلب و اعتدالی و غیره هم ندارد. چون ما دائماً به مقامات گفته بودیم از آن تصمیم، قطعا دزدی و فساد خارج می‌شود و دیدیم که شد. در همین چند ماه چقدر اخبار فساد و رانت منتشر شد؟ چه تعداد مدیر دولتی به همین علت در حال حاضر بازداشت هستند؟!
 


اصلاحات ضروری در سیاست ارزی جدید دولت


سیاست ارزی جدید دولت هرچند حاوی اصلاحات جدی و خوب نسبت به سیاست 20 فروردین است اما همچنان کارکرد کوتاه‌مدت دارد و باید اصلاح شود.


وب‌سایت الف با انتشار این تحلیل می‌نویسد: سیاست اعلامی با بی‌تفاوتی از کنار دم‌جنباندن غول نقدینگی گذشته است، حال آنکه در تحلیل اقتصادی بخش مهمی از مسئله ارزی، نه به تهدید رئیس‌جمهور آمریکا، بلکه به انبار باروت نقدینگی داخلی باز می‌گشت. تغییر قاعده برای سپرده‌گذاران بزرگ و دریافت کنندگان سودهای موهومی و منضبط ساختن تراکنش‌های بزرگ و امثالهم باید بخشی از پازل سیاست بازار دارائی (مانند ارز) تلقی شود.


پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان (بدون تعیین نرخ و تعیین محل مصرف ارز) یکی دیگر از ضمانت اجراهای موفقیت سیاست ارزی جدید است که طبق بیان رئیس کل جدید بانک مرکزی، وزرای مربوطه تعهد داده‌اند که مراقبت بیشتری روی بازگشت ارز پتروشیمی‌ها و امثالهم بنمایند. به نظر نمی‌رسد در نظامات نوین حکمرانی اقتصادی، موکول شدن چنین بخش مهمی از سیاست به قول زبانی منطقی باشد.


بخشی از تقاضای معاملاتی نرخ ارز را می‌توان از طریق سازوکارهای جایگزین اسکناس ارز و جایگزین حواله و حتی جایگزین پیام رسانه‌ای مالی، دنبال کرد. اساسا نقشه تجاری کشور در سال‌های آینده را می‌توان به شکلی طرح‌ریزی نمود که فشار ارزی کمی بر کشور وارد کند. علیرغم تجارت جدید جهانی در این خصوص، سیاست دولت کاملا بی‌تفاوت از این بخش عبور کرده است.


در خصوص واردات کالاهای ضروری متاسفانه هیچ ساز و کار حرفه‌ای و دقیقی برای اصابت ارز ترجیحی به تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی دیده نشده و با توجه به تجارت بسیار تلخ ماه‌های اخیر، این یکی از عجیب‌ترین غفلت‌ها در سیاست دولت است که ظاهرا به اراده و قول زبانی اعضای کابینه محول شده است! (اگر با این روش می‌شد که تا حال محقق شده بود) چنانچه اجرای سیاست‌های نوینی مانند فاکتورهای الکترونیکی میسر نیست، استفاده از تجاربی مانند حق‌العمل‌کاری دو یا سه شرکت تحت نظارت (مثل ‌GCT) در واردات غذای اساسی ( و تعبیه مشابهی در خصوص دارو) می‌تواند نظارت کل مسیر، شفافیت و حسابرسی بهتری را فراهم و رانت و فساد را حداقل نماید.
یکی از ابهامات در سیاست جدید آن است که تاثیر این سیاست بر بودجه عمومی دولت چه خواهد بود؟ بانک مرکزی چه میزان از ارزهای نفتی را به واردات کالاهای ضروری اختصاص می‌دهد و چه حجمی از ارزها را در بازار عرضه می‌کند؟ با رسمیت بخشیدن به نرخ ارز توافقی که قطعا بالاتر از نرخ دولتی است، درآمد نفتی، درآمد گمرکی و درآمدهای ناشی از فروش خوراک پتروشیمی‌ها و غیره چقدر افزایش خواهد یافت؟ هزینه‌ها به‌ویژه بخش سرمایه‌گذاری و عمرانی چه وضعی خواهد یافت؟ با توجه به سودآوری بازار دارائی‌ها و بورس در سال 1397، دولت برای فروش اوراق خود در سال جاری باید چه نرخی پیشنهاد کند که اوراق توسط مردم و بانکها خریداری شوند؟ اگر نرخ‌های سود بالا برای اوراق دولت میسر نباشد، بر سر بدهی‌ها و اوراقی که امسال سررسید می‌شوند چه خواهد آمد.


بعد از چهارماه محروم کردن اقتصاد از نقش‌آفرینی جدی بازیگران سنتی به نام صرافی‌ها (آنهم دقیقا در 90 روز فرصت شروع تحریم‌های جدید!)، انتظار می‌رفت بازگرداندن نقش صرافی‌ها که جزو بخش‌های مثبت سیاست ارزی اخیر بود، با قاعده‌گذاری مدرن و منضبط ساختن صرافی‌ها صورت گیرد. عدم ایجاد بازار مبادلات مدرن برای صرافی‌ها، همچنان فقدان اطلاعات از مبادلات صرافی و خروج سرمایه را به دنبال خواهد داشت.


انتظار می‌رود دولت با توجه به تجارت سال‌های 93-91 تنها به یک متغیر (سیاست ارزی) بسنده نکند و در کلان اقتصاد  مطالعات کارشناسی انجام دهد. از منظر کلان، اقتصاد کشور دو سال کاهش عرضه و نرخ رشد صفر یا منفی را در پیش خواهد داشت (در موج نخست رکود، متاثر از کاهش تولید نفت و اثر تحریم و جهش ارزی و در موج دوم رکود، متاثر از کاهش بودجه، افول تولید بخش‌های غیرنفتی، تورم و کاهش تقاضای موثر). سیاست برای ترمز گذاشتن بر رکود و تحریک تولید چیست؟ از آن مهم‌تر سیاست افسارزدن بر گردن نرخ تورم چیست؟ خواباندن تب بحران ارزی مهم است اما طبیب و سیاست‌گذار ارزی اگر بخواهد دم‌دمی مزاج نشود باید با نگاه به طرح میان مدت اقتصادش، نسخه بپیچد.



خاتمی،  عبور از روحانی را کلید زد چون می‌داند او تمام شده است


یک‌ دیپلمات اصلاح‌طلب بازنشسته ادعا کرد با تمام شدن نان برجام،  روحانی تمام شده است.


سایت دیپلماسی ایرانی (وابسته به صادق خرازی) در تحلیلی به قلم صادق ملکی (دیپلمات بازنشسته و اصلاح‌طلب وزارت خارجه) نوشت: در ایام و ضرورت روزهای همدلی، نالیدن از دوست دشوار و به نوعی خودزنی است. اما نگفتن و سکوت نیز شاید فرصت اندک اصلاح را به قربانگاه مصلحت ببرد. ترامپ گفته بود از برجام خارج می‌شود و شد. آقای روحانی، عملکرد دولت شما در مواجهه با این اقدام و... در این ماه‌های بحرانی چه خروجی جز افزایش نگرانی مردم و دامنه بحران داشته است. دولت شما قرار بود تبلور تدبیر و امید و مظهر عقلانیت شود نه شریک رانت.


در بن‌بست انتخاب، ما خطا کردیم. اعتراف به اشتباه تلخ است و سخت. روحانی پس از مدت‌ها غیبت و سکوت، در حالی بر پرده تصویر ظاهر شد که چیزی برای گفتن نداشت.


به نظر می‌رسد روحانی تمام شده است. در وضعیت بغرنج که حل معضلات متنوع و متعدد آن به اعجاز نیاز دارد از روحانی نه تنها نباید انتظار معجزه داشت، بلکه از روحانی به تصویر کشیده شده حتی نمی‌توان انتظار مدیریت مناسب بحران را داشت.


روحانی در واکنش به پرسش مجلس گفته است نمایندگان حق دارند از او سؤال کنند و او نیز حق دارد به مردم حقایقی را بگوید. آقای روحانی این حقایق چرا باید در گرو سؤال مجلس باشد.


می‌توان به‌کارگیری ادبیات تهدید و سکوت، تداوم ‌ گفتاردرمانی و عدم قطعیت در تصمیم بهنگام را نشانه تمام ‌شدن روحانی دانسته و شاید نه تنها باید از او عبور کرد بلکه باید برای خداحافظی از وی آماده بود. عذرخواهی خاتمی در این چارچوب قابل تعمق است.


تکرار اشتباهات ماه‌های گذشته در زمان باقی مانده از ریاست‌جمهوری روحانی، تداوم ریاست جمهوری وی‌ را می‌تواند تهدید کند. البته تغییرات اساسی در شیوه مدیریت روحانی و تغییر چیدمان کابینه، خصوصا تیم اقتصادی شاید بتواند نقطه امید شود.


در ماه‌های اخیر عملکرد دولت وی و اخبار درج شده از میزان و وسعت سوءاستفاده‌ها و رانت‌ها، مردم را دچار عوارض ناشی از افسردگی فریب کرده است.


به نظر می‌رسد روحانی بیش از همه به مردم یک عذرخواهی با صدای بلند بدهکار است. نه روحانی و نه دولت او نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی خود نزدیک شده و در شأن فداکاری‌های مردم ایران ظاهر شوند.


اگر جای روحانی بودم اول با خود آغاز کرده و اطرافیان مسئله‌دار در کابینه و حاشیه‌های آن را به دست عدالت سپرده و با این حرکت، امتحان صداقت می‌دادم. من اگر جای روحانی بودم بابت تاخیر در برخورد با صندوق‌های غیرمجاز، تاراج ارز، سقوط ریال، عدم آمادگی در مواجه شدن با تحریم و... از مرد عذرخواهی می‌کردم.


و اما چون من جای او نیستم به نوبه خود از مردمی که تحت تاثیر یادداشت‌ها و مصاحبه‌هایم به او رای دادند، عذرخواهی می‌کنم. هر چند همچنان بر این باور هستم که در آن شرایط راهی جز رای به روحانی نبود.
 


مشاور خاتمی: اشتباه روحانی گره زدن همه چیز به برجام بود


مشاور رئیس دولت اصلاحات می‌گوید رئیس‌جمهور ساعت ده صبح سرکار می‌رود. عبداله ناصری گفت روحانی هم مثل خاتمی، آدم اقتصادی نیست.


به گزارش رجانیوز، ناصری در مصاحبه با خبرگزاری مهر اینگونه عنوان کرد که حسن روحانی ساعت ده صبح در محل کارش آماده می‌شود. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: «از کجا این مسئله را شنیدید؟» گفت: «نیازی به شنیدن ندارد. وقتی می‌بینم نه یک روز، نه دو روز بلکه روزهای متعدد، اسکورت آقای روحانی، چه ساعتی دم درب خانه ایشان حضور پیدا می‌کند تا ایشان را به نهاد ریاست‌جمهوری ببرد، دیگر شنیدن نمی‌خواهد!»


مشاور خاتمی خبر داد که در اوایل شکل‌گیری دولت اعتدال حتی قبل از تاریکی هوا به منزل بازمی‌گشته است: «آقای روحانی قبل از اینکه به پاستور برود، در نیاوران و در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. بازه زمانی دو ماهه، قبل از استقرار رسمی دولت، برای فرد انتخاب شده بسیار مهم است که باید وقت بگذارد و کار کند. اصل سازه دولت در همان دو ماه گذاشته می‌شود. آقای روحانی در این دو ماه (از زمان انتخاب شدن در خرداد 92 تا استقرار رسمی دولت در مرداد 92) اکثر روزها وقتی هوا روشن بود، به خانه بازمی‌گشت.»


وی با بیان اینکه نمی‌داند چرا روحانی در تغییر تیم اقتصادی دولت اهمال می‌کند عنوان داشت: «پس از اجماع عمومی که میان اقتصاددانان و جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب و اصولگرا مبنی بر ایجاد تغییر در تیم اقتصادی دولت حاصل شده، سکوت، انفعال و بی‌تحرکی آقای روحانی و اینکه چرا دست به کار نمی‌شود، برای من سوال ایجاد کرده است: این مشکلی است که آقای روحانی و اتاق فکرش دارد.»


ناصری ادامه داد:«رفتار آقای روحانی متاسفانه این تلقی را میان گروه‌های نخبه و مرجع ایجاد کرده که البته صحیح نیست اما واقعیت دارد؛ آن هم اینکه روحانی کار را به امان خدا رها کرده است. روحانی پوزیشنی که در دوره اول (دولت یازدهم) داشت را الان ندارد.»


وی از سرخوردگی جامعه از رای دادن به روحانی ابراز نگرانی کرده و در قسمتی از گفت‌وگوی خود اظهار داشت: «فاصله آقای روحانی با گفتمان و وعده‌های انتخاباتی‌اش در سال 96، تقریبا بیشتر از انتخابات سال 92 بود. این روند عملکرد، انتظار، ناامیدی و یاسی را نسبت به دولت ایجاد کرد. انتظار من به عنوان کسی که در جبهه آقای روحانی فعالیت کردم، این بود که آقای روحانی با توجه به رای معناداری که در دولت دومش به دست آورد، بسیار جدی‌تر وارد عرصه می‌شد.»


مشاور رئیس دولت اصلاحات اقتصاد ندانستن خاتمی و روحانی را هم عیان کرد و گفت: «آقای روحانی هم مانند آقای خاتمی اقتصاددان نیست ... آقای روحانی هم آدم اقتصادی نیست و آمار و ارقام ندارد.»


وی از گره زدن برجام به دولت و مانور دادن روی این دستاورد بی‌ثمر هم انتقاد کرد و گفت: «این اشتباه دولت و آقای روحانی بود که برجام را به دولت گره زد ... این را قبول دارم که آقای روحانی و تیمش تمام حیات و ممات دولت را منوط به برجام می‌دانستند اما اصلاح‌طلبان قائل به این مسئله نبودند؛ می‌گفتند حیات و ممات کشور در گروی امضای برجام است اما دولت و شرایط مدیریت اقتصادی و سیاسی، نباید تماماً به برجام گره بخورد.»
 


واکنش سازمان اداری و سوال کیهان اگر لایحه مهم بود، چرا دولت پس گرفت؟!


در پی انتشار خبر ویژه‌ای با عنوان «مهم‌تر از تفکیک وزارت کار و رفاه، لایحه‌ای نبود که دولت به مجلس بدهد» (9 مرداد 97)، روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور توضیحی به این شرح ارائه کرد:
«لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه «رفاه و تامین اجتماعی» و «کار و تعاون» براساس مطالعات انجام شده ازسوی سازمان اداری و استخدامی کشور و به منظور بهبود ارایه خدمات دولت در حوزه‌های یاد شده تدوین شده است. توجه به رفاه اجتماعی و اشتغال در شرایط کنونی کشور و در آستانه تحریم‌های جدید، امری ضروری است که اصلاح ساختار این وزارت‌خانه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.


شایان ذکر است؛ توسعه کارآفرینی به ویژه در شرایط بحران اقتصادی یکی از راهکارهای خروج از شرایط کنونی بوده و می‌تواند به کاهش بیکاری و همچنین اثرات سوء تحریم‌های ظالمانه منجر شود.


از آنجاکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارت‌خانه «وزارت کار و امور اجتماعی»، «وزارت رفاه اجتماعی» و «وزارت تعاون» ایجاد شده است، به دلیل گستردگی و تنوع وظایف و فعالیت‌های این وزارتخانه‌، ضرورت استقلال بخش حمایتی وزارتخانه از بخش اشتغال و کارآفرینی یکی از راه‌هایی است که منجر به توسعه ارائه خدمت در هر یک از این حوزه‌ها خواهد شد.


گفتنی است؛ تلاش برای ایجاد یک وزارتخانه چابک با هدف حمایت از قشر آسیب‌پذیر و انسجام بخشی به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه رفاه و تامین اجتماعی نشان از توجه و حساسیت دولت به این قشر مهم جامعه بوده است.»


کیهان: ارسال این توضیح و تائید بر ضرورت تفکیک وزارت کار و رفاه در حالی است که دولت دو هفته قبل، لایحه مذکور را از مجلس پس گرفت.


احمد بیدگلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بررسی لایحه تفکیک وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه امروز کمیسیون اجتماعی قرار داشت، گفت: به کمیسیون اعلام شد که دولت این لایحه  را پس گرفته است. لذا این موضوع در کمیسیون اجتماعی بررسی نشد.

خراسان

مراقب حساب و کتاب خرج پلاک قرمزها باشید


طبق بخشنامه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران اجرایی، با اشاره به تاکیدات آیین نامه اجرایی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دولتی، متذکر شده پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به نگهداری و استفاده از خودروهای فرسوده متعلق به دستگاه‌ها و موسسات دولتی، ممنوع بوده و در صورت عدم رعایت آن، مسئولیت قانونی و پاسخ گویی به مراجع نظارتی، بر عهده مدیران مالی آن دستگاه است لذا مخاطبان این ابلاغیه باید در اسرع وقت به خارج کردن این خودروها از چرخه فعالیت اقدام کنند.


دستور جدید دولت به استانداران درباره سوانح رانندگی


در حالی که بر اساس مصوبه شهریورماه سال 1388 دولت وقت مقرر شده بود کمیسیونی اجرایی با هدف ایجاد ضمانت لازم برای تحقق اهداف مد نظر در قانون ایمنی حمل و نقل، به ریاست معاون عمرانی استاندار در هر استان تشکیل شود، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه‌ای به رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرده حسب پیشنهاد عباس آخوندی و موافقت کابینه، ریاست و مسئولیت اصلی پیگیری کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی در استان‌ها به استاندار واگذار شده است.

ایران

آلمان هنوز تصمیمی درباره دارایی های ایران نگرفته

خبر اول اینکه، آلمان اعلام کرد که هنوز تصمیمی درباره درخواست ایران برای انتقال 300 میلیون یورو از دارایی‌های این کشور نگرفته است. به گزارش عصر ایران  به نقل از رویترز، دولت آلمان گزارش برخی رسانه‌ها را مبنی بر اینکه به ایران اجازه انتقال نقدی 300 میلیون یورو از پول خود را از حساب‌های بانکی‌اش در آلمان داده است، تکذیب کرد. وزارت امور دارایی آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب این گزارشات اعلام کرد که درخواست ایران هنوز در دست بررسی است و تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. یک هفته‌نامه آلمانی روز چهارشنبه گزارش داد که واحد اطلاعات مالی وزارت امور دارایی به این نتیجه رسیده است که خروج نقدی دارایی‌های ایران از یک حساب بانکی در هامبورگ موجب نقض قوانین آلمان در ارتباط با مبارزه با تروریسم نخواهد شد.

واکنش امریکا به رزمایش سپاه

خبر دیگر اینکه،«جوزف ووتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا با اشاره به رزمایش سپاه در خلیج فارس گفت: ایران می‌تواند تنگه هرمز را مین‌گذاری کرده و اقدام به استقرار رادار و سامانه‌های موشکی کند. به‌گزارش ایرنا، ووتل رزمایش هفته گذشته ایران را «پیامی به امریکا» دانست و مدعی شد که واشنگتن و هم‌پیمانانش «برای ضمانت آزادی ناوبری و تجارت در این آب‌ها آمادگی دارند».او گفت که بخش عمده فعالیت‌های ایران در آب‌های تنگه هرمز را مرتبط با نیروهای قدس سپاه پاسداران و فرمانده آنها سرلشکر «قاسم سلیمانی» می‌داند.

روایت غفاری از قتل «هویدا»

با خبر شدیم که،   هادی غفاری از فعالان و مبارزان انقلاب گفته که هیچ کس جز آقای خلخالی و خدا نمی‌داند چه کسی هویدا، نخست‌وزیر رژیم گذشته را کشته است، هر کس (چیزی) بگوید دروغ گفته است. وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: من هیچ نقشی در این پرونده نداشتم، هرکس این حرف را می‌گوید او را به روز قیامت حواله می‌دهم. جرمم فقط این بود که در دادگاه علنی 10 دقیقه به‌عنوان تماشاچی حضور داشتم. من اسمم از خودم بزرگتر است. آنها منتظر هادی غفاری بودند تا به دادگاه رسیدم یکی از آقایان دادگاه بلند شد و من را در صف اول دادگاه جای داد و نزدیک هویدا نشاند. بعد که تقریباً دادگاه داشت تمام می‌شد و متهم را بیرون بردند، بلند شدم رفتم، این همه ماجرا بود. اما اینکه قاتل هویدا کیست، قاتل کسی است که حکم را می‌دهد و حکم را جناب آقای خلخالی دادند. من نه می‌خواهم دفاع و نه خدشه‌ای وارد کنم.

پیام کروبی به اصلاح طلبان

دست آخر اینکه،  سخنگوی حزب اعتماد ملی به نقل از فرزند مهدی کروبی گفت که خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر درباره رفع حصر واقعیت نداشته است.  به گزارش ایلنا، به گفته اسماعیل گرامی مقدم، حسین کروبی درجلسه حزب اعتماد ملی  گفته است که  حجت الاسلام کروبی از اصلاح‌طلبان و اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خواسته که اتحاد خود را حفظ کنند و همگی در راستای وحدت و انسجام ملی تلاش کنند. حسین کروبی یادآور شده که پدرش در سلامت است.

آرمان

ارائه «ساماندهی تعطیلات رسمی کشور»

بنیاد توسعه گردشگری پایدار طرح «ساماندهی تعطیلات رسمی کشور» را تقدیم رئیس‌جمهور کرد. رئیس هیات مدیره این بنیاد و عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر درباره علت ارائه این طرح درحالی که هیات دولت نیز طرح مشابهی را در دستور کار دارد، اظهار کرد: این طرح کاملا تخصصی است و پس از بررسی و مطالعه تمام طرح‌های موجود در داخل و خارج کشور در ۳۵ صفحه تهیه و به دولت تقدیم شده است. به گفته غلام حیدر ابراهیمبای سلامی سازمان عقلانی کار و سامان‌دهی تعطیلات از امور مهمی است که برای مدیریت بهینه زمان و فرصت‌ها، افزایش کارایی و بهره‌وری، رفاه اجتماعی و توسعه گردشگری پایدار در دستور کار دولت‌ها و جوامع قرار گرفته است.

مخالفت مالکی با تحریم های ایران

معاون رئیس‌جمهور عراق ضمن دیدار با سفیر کشورمان در بغداد با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد. دفتر معاون رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با نوری المالکی دیدار و تاکید کرد که نیروهای ملی و سیاسی در حال مشورت برای تشکیل دولت جدید و قوی هستند که بتواند خواسته‌های مردم عراق را برآورده کند. در این دیدار همچنین در رابطه با آخرین دستاوردهای سیاسی و امنیتی منطقه و جهان و تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها بحث و تبادل نظر شد. نوری مالکی در این دیدار ضمن مخالفت با تحریم های تحمیل شده از سوی آمریکا علیه ایران گفت که ما جامعه بین‌المللی می خواهیم که با این سیاست‌های ظالمانه که علیه ملت‌ها وضع می شود مخالفت کنند.

تکذیب میدان نفتی در مرز ایران- پاکستان

وزارت انرژی پاکستان ادعای سرپرست امور دریایی و خارجه این کشور مبنی بر کشف یک میدان عظیم نفتی در مرز مشترک ایران- پاکستان را تکذیب کرد. منابع خبری اعلام کردند که وزارت انرژی پاکستان ادعای اغراق آمیز سرپرست امور دریایی و امور خارجه این کشور مبنی بر کشف یک میدان نفتی عظیم در مجاورت مرز پاکستان- ایران توسط غول نفتی آمریکا-«اِکسون موبیل»- را تکذیب کرد.چند تن از مقامات ارشد در وزارت انرژی پاکستان گفتند که وزارت انرژی این ادعای اغراق آمیز و غیرقابل باور «عبدا... حسین هارون» را که مدعی شده بود غول نفتی آمریکا به کشف ذخایر عظیم نفتی در پاکستان- ذخایری به مراتب بزرگتر از ذخایر نفتی کویت- نزدیک شده است، رد می کند.

ارجاع استیضاح بطحایی به کمیسیون آموزش

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از ارجاع طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به این کمیسیون خبر داد. سید حمایت میرزاده از ارجاع طرح استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به این کمیسیون خبر داد و گفت: پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه رسیدگی به این طرح با حضور وزیر در دستور کار کمیسیون قرار دارد.وی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر بیش از 20 امضا دارد، افزود: طبق آئین‌نامه وزیر یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون حاضر شده و درباره محورهای استیضاح توضیح دهد.

عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران

عملیات پاکسازی و تعقیب هسته های خفته گروهک تروریستی داعش در استان دیاله (شرق) عراق در دو منطقه از جمله در نزدیکی مرز ایران آغاز شد. فرمانده ستاد عملیات دیاله (عراق) اعلام کرد: عملیات پاکسازی و تعقیب اعضای گروهک تروریستی داعش در دو محور «حمرین» و نیز منطقه «الندا» (استان دیاله، شرق عراق) تا مرز ایران انجام می شود. العزاوی گفت: نیروهای ارتش، پلیس فدرال، الحشد الشعبی و نیروی هوایی ارتش جمهوری عراق در این دو عملیات مشارکت دارند این نیروها در ساعات نخست عملیات موفق به انهدام یک مخفیگاه داعش شدند.

افزایش پنج برابری درگیرهای مرزی

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به افزایش پنج برابری درگیری‌های مرزی نسبت به سال گذشته، گفت: با به کارگیری آخرین تاکتیک‌های عملیاتی و رزمی، شاهد کاهش تلفات و شهادت نیروهای مرزبانی در مرزها هستیم. سردار قاسم رضایی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مرزهای کشور آن هم با شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، توسط مرزبانان غیور و سلحشور مرزبانی ناجا با قدرت و قوت مدیریت می‌شود.وی با اشاره به وجود ۸۷۵۵ کیلومتر مرز کشورمان با ۱۵ کشور همسایه، افزود: با تعاملات خوبی که بین مرزبانی و سایر ارگان‌های نیروهای مسلح در مرزها برقرار است، مرزهای کشور از امنیت بسیار خوبی برخوردار بوده که وجود این امنیت پایدار؛ لطف خداوند و تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است.

زندان و شلاق برای یک مسئول در سمنان

دادستان عمومی و انقلاب سمنان از اعلام حکم هشت سال زندان برای مدیرکل پیشین یکی از دستگاه‌های اجرایی این استان که به جرم ارتشاء در زندان به سر می‌برد، خبر داد. حیدر آسیابی اظهار کرد: حکم قطعی مدیرکل پیشین مسکن و شهرسازی استان سمنان که به جرم ارتشاء دستگیر و روانه زندان شده بود، صادر شد. وی ادامه داد: دادگاه تجدید نظر در تاریخ هشتم مرداد ۹۷ حکم محکومیت قطعی اسماعیل صادقی، مدیرکل پیشین مسکن و شهرسازی استان را صادر و در ۱۵ مرداد ۹۷ حکم جهت اجرا به بخش اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب سمنان ارسال و به مرحله اجرا گذاشته شده است. وی با اشاره به ارتکاب این مدیر پیشین به ۹ فقره ارتشاء، تصریح کرد: این مجرم به هشت سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی، ۹ فقره تحمل شلاق تعزیری، جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از ارتشاء محکوم قطعی شده است.

استانداری اصفهان هواپیمایی قشم را خرید

استاندار اصفهان از خرید شرکت هواپیمایی قشم خبر داد و گفت: قشم ایر مشکلات تحریمی ندارد و اجازه داشتن پرواز به اروپا و کیفیت هواپیماها و خدمات پروازی از مزایای آن است. انتخاب نوشت؛محسن مهرعلیزاده با بیان این که پس از سه ماه تلاش، موفق شدیم شرکت قشم ایر را برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان خریداری کنیم، افزود: به دلیل شرایط خاص استان و پتانسیل بالای گردشگری، نیاز به داشتن ایرلاین مختص اصفهان کاملا احساس می‌شد. وی با بیان این که قشم ایر ۱۴ هواپیمای در حال پرواز دارد، تصریح کرد: این ایرلاین ساختار و امکانات خوبی دارد، موافقنامه این خرید امضا شده و می‌توانیم بگوییم این شرکت هواپیمایی متعلق به استانداری اصفهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    23 3
    خ ا ت م ی دیگر نمی گوید تکرا می کنم غذر خواهی پیش کش بهتر دیگر حرف نزند.....و خ ف ه شود
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      13 1
      8 سال خودش آفتابه به کشور برداشته حالا که این بابا با مشاوران اقتصادی او به چاه رفته اند داره طناب رو می بره ماشاالله گرگی شده برای خودش
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    19 1
    خاتمی عبور از روحانی رو کلید زد؟ حالا خاتمی خودش کیه سوپرمنه؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    19 1
    این ها چقدر بدبخت هستند که به کروبی و موسوی دل بسته اند آنها زودتر از روجانی و تیمش ایران را ویران می کردند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    2 0
    خخخخخخخخخخ
  • حکیمی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    12 14
    خاتمی االبته اگر راست می گوید اول بابت خساراتی که در فتنه 88که به جان و مال مردم زد وتهمت بزرگی که به نظام زد و تابحال از ملت عذرخواهی نکرده توبه کند تا بعد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس