اخبارویژه

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در با اشاره به شکل‌گیری حزب جدید که گفته می‌شود نزدیک به طیف علی لاریجانی است، اظهار داشت: نَه روح آقای دکتر لاریجانی از این حزب خبر دارد و نَه من.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

تعیین تکلیف رانت‌های بسته قبلی شرط موفقیت بسته ارزی جدید


یک خبرگزاری حامی دولت تصریح کرد: پیش نیاز موفقیت اجرای بسته ارزی جدید، تعیین تکلیف ارزهای به یغما رفته با بسته قبلی است.


ایلنا می‌نویسد: تجربه اجرای چند روز گذشته حاکی از شوک مثبت ابتدائی و کاهش قیمت‌ها و تا حدی زودگذر بودن و لیکن قضاوت راجع به موفقیت و کارائی آن نیازمند گذر زمان و تامین شرایط است. بسته قبلی ارزی به دلیل خصلت رانتی، باعث بروز فساد گسترده‌ای از جهت به یغما رفتن این ثروت ملی گردید. چه بسیار ارزهایی که بابت واردات کالاهای غیرضروری و یا به دلیل عدم نظارت بدون واردات در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار گرفت که اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد، آثار سوء روانی فراوانی بر اجرای بسته جدید ارزی هم خواهد داشت.


اگر با غارتگران ارزی برخورد لازم صورت نگیرد و ارزهای به یغما رفته تعیین تکلیف نگردد، تامین ارز بازار ثانویه و حمایت‌های ضروری دولت از طریق مدیریت شناور با مشکل مواجه خواهد شد.


 اطمینان خاطر مردم به ثبات و امنیت اقتصادی آینده باعث رفتار متعادل در تقاضاکنندگان و عرضه کنندگان خواهد شد که از ضروریات فعالیت یک بازار متعادل است. در بسته جدید ارزی تلاش به عمل آمده تا قسمت عمده نیازهای ارزی از طریق نرخ توافقی تامین گردد که این امر مستلزم ثبات و اعتماد به آینده و رفتار تعادلی در عرضه و تقاضا است.


 مدیریت صحیح دولت با استفاده از تجارب گذشته در موفقیت اجرای این طرح بسیار مهم و تعیین‌کننده است، زیرا بسته جدید پتانسیل تورم‌زایی دارد که قسمت عمده آن حاصل انتقال رانت‌جویی و رانت طلبی بسته قبلی است که عواملی در صدد انتقال آن به بسته جدید هستند. دولت باید مسیر تامین ارز بازار ثانویه از طریق صادرکنندگان را به نحو صحیح نظارت و مدیریت نماید و در صورت ضرورت از طریق اجرای سیاست‌های تعادلی باثبات نماید.


نظارت صحیح و دقیق دولت در جلوگیری از دلال بازی، رانت جوئی و رانت طلبی از ضروریات موفقیت بسته جدید است. تامین مناسب و امنیت مسیر تامین ارز و نظارت لازم بر عرضه کنندگان و تصویب قوانین و مقررات لازم و کارآمد برای جلوگیری از سوءاستفاده کنندگان بسیار مهم و سازنده است. رها ساختن بازار و فرار از مسئولیت‌های سیاستگزاری و نظارتی از سوی دولت با توجه به پتانسیل‌های تورم‌زایی طرح جدید باعث شکست آن خواهد شد.


مکانیزم بازار و توافق در صورتی موفق عمل خواهد کرد که ابزارهای لازم فراهم و به ویژه دو بال اصلی عرضه و تقاضا دارای شرایط متعادل و یکسان باشند و تامین این ابزارها و لوازم در هر اقتصادی، حتی آزادترین اقتصادها، از طریق سیاست‌گذاری و نظارت بر عهده دولت‌هاست.



تطهیر سران فتنه و اغتشاش با وجود سخنان قابل تأمل روحانی


عجیب است که با وجود تأکید رئیس‌جمهور براثرگذاری اغتشاش در ایجاد آشفتگی اقتصادی، مدعیان حمایت از وی همچنان از اغتشاشگران و فتنه‌گران حمایت می‌کنند.


روزنامه وطن امروز در این باره می‌نویسد: یکی از نکات قابل توجه در گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور، درباره اغتشاشات دی ماه بود: «دی ماه پارسال در 5 دی تقریباً یک اعتراضاتی از یک شهری در ایران آغاز شد و سرایت کرد به شهرهای دیگر و این اعتراضات شرایط خودش را داشت که مردم ما می‌دانند؛ بعضی‌ها معترض و بعضی‌ها دنبال اغتشاش و سوء استفاده بودند اما هر چه بود، این اغتشاشات مهار شد و مردم احساس کردند که اگر اعتراض بحقی دارند، عده‌ای سوء استفاده می‌کنند و کاملاً مردم با دولت همکاری کردند. این علامت مثبت فعالیت مردم و حضور مردم، به داخل علامت مثبت داد اما متأسفانه خارجی‌ها و مخصوصاً آمریکایی‌ها پیامی که دریافت کردند آن پیام را نگه داشتند و آن پیام این بود که فکر کردند با فشار بیشتر می‌توانند مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما را افزایش دهند، لذا شما می‌بینید که 22 دی ماه که ترامپ اعلام می‌کند اگر دیگران نیایند من به تنهایی از برجام خارج می‌شوم بعد از حوادث دی ماه در ایران است».


نکته قابل اهمیت در این سخنان روحانی اذعان وی به این موضوع است که اغتشاشگران و فتنه‌گران به دشمن گرا داده‌اند و موجب امیدواری دشمن در ضربه زدن به کشور شده‌اند و آشوب‌های آنها در مشکلات اقتصادی نیز مؤثر بوده است. رئیس‌جمهور برای این موضوع، اغتشاشات دی ماه 96 را مثال زد، این در حالی است که هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که فتنه سال 88 از نظر ضربه‌ای که به کشور و منافع ملی وارد کرد، اصلاً قابل قیاس با اغتشاشات سال 96 نبود، لذا با همین منطق آقای روحانی که معتقد است ترقه‌بازی عده‌ای در سال 96 اینچنین موجب امیدواری دشمن شد، تصور کنید فتنه 88 و خیانت‌هایی که عوامل و سران فتنه در سال 88 به مردم و کشور کردند تا چه میزان موجب امیدواری دشمن شد و به دشمن گرا داد.


فتنه‌گران سال 88- که برخی از آنها از حامیان آقای روحانی نیز هستند و برای پیروزی او در انتخابات «تکرار» می‌کردند- برای قربانی کردن منافع ملی پای خواسته‌های حزبی و جناحی خود هر آنچه را که برای‌شان ممکن بود انجام دادند و تا جایی که توانستند به کشور ضربه زدند و به تعبیر رهبرانقلاب «ایجاد اغتشاش کردند، مردم را به ایستادگی در مقابل نظام تا آنجایی که می‌توانستند، تشویق کردند- حالا تیغ‌شان نبرید؛ آن کاری که می‌خواستند نشد، این بحث دیگری است؛ آنها تلاش خودشان را کردند- زبان دشمنان انقلاب را و دشمنان اسلام را دراز کردند، جرأت به آنها دادند». آنها از هیچ اقدامی علیه کشور و منافع ملی فروگذار نکردند تا جایی که حتی از اینکه از دشمنان تابلودار مردم ایران بخواهند ایران را تحریم کنند هم ابایی نداشتند.


با وجود اینکه آقای روحانی به این واقعیت اذعان دارد که اغتشاش و فتنه تاچه میزان می‌تواند موجب امیدواری دشمن شود و به کشور ضربه بزند اما شاهدیم برخی حامیان آقای روحانی از کسانی که بیشترین نقش را در امیدوار کردن دشمن و گرا دادن به بیگانه برای ضربه زدن به کشور داشتند، همچنان دفاع می‌کنند!


اذعان صریح رئیس‌جمهور درباره خیانت عوامل فتنه و اغتشاش نسبت به کشور و مردم در حالی است که حامیان آقای روحانی و رسانه‌های مورد حمایت دولت آن هم در شرایطی که مردم با مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند هر روز به هر بهانه‌ای تلاش می‌کنند سران فتنه و عوامل آشوب در کشور را تطهیر کنند.


اروپا در مقابل تحریم آمریکا کاری برای ایران نکرد


یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد: پاسخ اروپا به تحریم‌های آمریکا، انتظارات ایران را برآورده نکرد.


روزنامه فرانسوی در گزارشی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و خروج شرکت‌های اروپایی خاطرنشان کرد: پاسخ اروپا به آمریکا بسیار کمرنگ بود و هرگز انتظارهای ایران را برآورده نکرد.
این روزنامه می‌نویسد: شرکت‌های اروپایی از ایران خارج می‌شوند و به نظر می‌رسد واکنش‌های اروپا علیه آمریکا آنچنان که ایران انتظار داشت، کارایی چندانی نداشت.


اتحادیه اروپا که می‌گوید برای حفظ توافق هسته‌ای 2015 مصمم است از اجرایی شدن قانون «مسدودسازی به روز شده» خبر می‌دهد. این قانون که در سال 1996 طراحی شده اما هیچ‌گاه به طور واقعی مورد استفاده قرار نگرفته است، قصد دارد از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن حمایت کند. حمایتی که بیشتر جنبه نظری دارد.


شرکت‌های مرتبط می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های قضایی کشورهای عضو از مقامات آمریکایی مسئول تحریم‌ها درخواست غرامت کنند که البته این هم فقط در حد یک نظریه است و مطمئنا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.


این قانون حمایتی به طور عجیبی با مجازات همراه است زیرا هماهنگی با تحریم‌های آمریکا را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند.


بیشتر شرکت‌های چندملیتی فعال در ایران پیش از این ترجیح دادند از تهدیدات واشنگتن تبعیت کنند.



اعتدال و توسعه: کارگزاران درباره ارزهای دریافتی توضیح دهد


یک سایت نزدیک به حزب اعتدال و توسعه (حزب نوبخت و واعظی) فاش کرد: سهم‌خواهی کارگزارانی‌ها از روحانی تمامی ندارد.


«آفتاب» نوشت: موجی از انتقاد و هجمه‌ای هدفمند که از چندی پیش توسط برخی از محافل و رسانه‌های سیاسی از جمله کارگزاران علیه آقای دکتر نوبخت آغاز شده بود، با حمایت‌های مختلفی از سوی بسیاری از محافل و فعالان سیاسی و از جمله شخص رئیس‌جمهور محترم، خنثی شد. دکتر روحانی با حمایت قاطع از دکتر نوبخت از ایشان خواست که تمام وقت خود را صرف امور و مأموریت‌های مهم در سازمان برنامه و بودجه کند. اما برخی از مخالفان دکتر نوبخت که گویا حضور ایشان در سازمان برنامه و بودجه را مانع و مزاحم منافع خود می‌بینند، همچنان با بهانه‌های مختلف به حملات خود علیه ایشان ادامه می‌دهند.


 در این راستا حسین مرعشی رئیس‌کمیته سیاسی حزب کارگزاران گفت: «هرکس از آقای نوبخت در شرایط کنونی حمایت کند، آینده‌ای در سیاست ایران نخواهد داشت.»(!!) وی در این سخنان افزوده است: «آقای نوبخت هیچ موافقی در دولت ندارد و مسئله ایشان مسئله کارگزاران نیست.»(!!)


آفتاب می‌افزاید: از این سخنان جناب مرعشی چنین برمی‌آید که گویا ایشان و همفکرانش، خود را در آینده کشور از قدرتی برخوردار تصور کرده‌اند که در آن جایگاهی برای آقای نوبخت نمی‌بینند! این سخن تهدیدآمیز و همراه با عصبانیت نشان می‌دهد که با حضور دکتر نوبخت در دولت، دست آقایان از برخی منابع ثروت و قدرت کوتاه شده و ظواهر امر نشان می‌دهد که با چنین هجمه‌هایی می‌خواهند از پاسخگویی بابت عملکرد دوستان خود بویژه در مقوله دریافت ارزهای دولتی و برخی تسهیلاتی که از دولت دریافت کرده‌اند شانه خالی کنند!


مرعشی توضیح دهد که از جانب چه کسانی سخن می‌گوید، کدامیک از دولتی‌ها به ایشان وکالت داده‌اند که عدم موافقت آنان با آقای نوبخت را اعلام کند؟


این سخنان حسین مرعشی در حالی بیان شده است که آقای دکتر نوبخت از بالاترین میزان محبوبیت و مقبولیت در میان دولتی‌ها و سایر مسئولین و مدیران کشور برخوردار است و کمتر مدیری چون او از سلامت و شایستگی و حسن سابقه برخوردار است.


جناب مرعشی حزب اعتدال و توسعه را حزبی بی‌هنر دانست که می‌خواهند مسئله آقای نوبخت را سیاسی کنند(!) جناب مرعشی توضیح دهد اگر جناب دکتر نوبخت مدیری ناموفق است و حزب اعتدال و توسعه و شاید برخی دیگر از نظر وی بی‌هنرند، ایشان هنرنمایی‌ها و موفقیت‌های خود در عرصه سیاسی و مدیریتی را برای مردم اعلام نماید و روشن کند که چه خدمات ویژه‌ای در سال‌های دشوار گذشته برای کشور و نظام انجام داده و یا چه برنامه و راهکاری ارائه کرده‌اند؟!


جناب مرعشی تصور می‌کند که با انجام نظرسنجی روزنامه سازندگی درباره رفتن یا ماندن آقای نوبخت، ارکان دولت به لرزه افتاده است!! در حالی که با همه حملات و اظهارنظرهای منفی درباره ایشان، آب از آب تکان نخورد و اتفاقاً موقعیت ایشان در دولت مستحکم‌تر شد!


به جناب مرعشی پیشنهاد می‌شود حال که برای آقای نوبخت یا دیگران نظرسنجی برگزار می‌کنند یک نظرسنجی هم برای تعیین میزان مقبولیت و محبوبیت خود در میان مردم برگزار کنند تا حساب کار دستشان بیاید!


به آقای حسین مرعشی پیشنهاد می‌شود که به‌جای وقت تلف کردن بابت حملات گوناگون به آقای نوبخت، کمی از دلایل پشت‌پرده این همه عصبانیت و هجمه به آقای نوبخت را توضیح دهند و با شفافیت بگویند که نقش و سهم دوستانشان در دریافت ارز دولتی چگونه و چه میزان است؟ بر اساس تصمیم و درخواست دولت، روشن کنند که این ارزها را اگر گرفته‌اند، چه کرده‌اند؟
 

این همه سوءتدبیر اقتصادی در یک سال عجیب نیست؟!


حجم گسترده‌ و فشرده‌ای از بی‌تدبیری در دولت فعلی جای شگفتی است.


روزنامه صبح نو در این زمینه نوشت: اقتصاد کشور از بیماری‌های کهنه‌ای رنج می‌برد که برخی از آن‌ها بر اثر تجویز اشتباه و بی‌تدبیری برای درمان آن، به مراحل خطرناک رسیده است. نظیر ایجاد و تجمیع 1500‌ هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی، قاچاق گسترده، فساد در روابط فعالان اقتصادی با بخش عمومی، محیط کسب‌وکار ضد تولیدی و ...


هر کدام از این بیماری‌ها کافی است تا اقتصاد را از پا بیندازد اما از سال‌96‌ با اتخاذ و اجرای بعضی از تصمیم‌های مشکوک، وخامت حال اقتصاد تشدید شد.


از اوایل تابستان‌، وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستکاری مشکوک و ناگهانی سامانه ثبت سفارش و واردات خودرو، رانت‌های بزرگی ایجاد و بازار خودرو را به تلاطم انداخت. در خوشبینانه‌ترین حالت، بی‌تدبیری!


در اواخر مرداد 96، بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌ها را ناگهان کاهش داد: حداکثر 10‌ درصد برای روزشمار و 15‌ درصد برای یک‌ساله. از آن بدتر، یازده روز به سپرده‌گذاران و بانک‌ها فرصت داد تا قراردادهای قبلی خود با نرخ‌های بالاتر قبل تجدید کند. بی‌تدبیری‌ای که به زودی در ‌11 شهریور97‌ سررسید و بر سر اقتصاد نحیف شده ایران آوار خواهدشد.


تیم اقتصاد دولت در زمستان ‌97‌ و در سومین گام اشتباه، بیش از 5/7‌ میلیون قطعه سکه طلا را پیش فروش کرد به این امید که اقیانوس به تلاطم افتاده نقدینگی را مهار کند اما با یک اقتصاد زیرزمینی بزرگ و فرار گسترده مالیاتی، این تصمیم هم به توزیع رانت بی‌سابقه‌ای منجر شد.


همه این اتفاقات در شرایطی بود که رئیس‌جمهوری آمریکا به طور مستمر تهدید می‌کرد به زودی از برجام خارج خواهد شد و فشار اقتصادی اعمال خواهد کرد.


دستکاری‌های مشکوک در نرخ سود بانکی و بازارهای خودرو و طلا همراه با اقدامات موذیانه همسایه جنوبی در بازار ارز، در کنار شایعات نگران‌کننده و انفعال تیم اقتصادی دولت همگی باعث شد از اواخر سال 96، نرخ ارز به تدریج رو به افزایش برود. از اوایل 97‌ این افزایش، سرعت بیشتری پیدا کرد. در این زمان بود که تیم اقتصادی دولت که تا آن زمان منفعل می‌نمایاند، بدترین تصمیم ممکن را اتخاذ کرد: تعطیل کردن صرافی‌ها، اعلام تأمین همه نیازهای وارداتی و مسافری به نرخ ثابت 4200‌ تومان برای هر دلار و به قاچاق شناختن نرخ دیگری برای ارز.


این اشتباه تاریخی، واردات و سفر خارجی را تشویق و ارزان کرد و صادرات غیرنفتی را سرکوب و تنبیه. کاری که همزمان با شروع تحریم‌ها باید عکس آن انجام می‌شد و اشتباهی که ده‌ها هزار میلیارد تومان را طی حدود سه‌ماه به‌صورت رانت میان افراد خوش‌شانس و رانت‌جو توزیع کرد.


همه این بی‌تدبیری‌های پی‌درپی و شگفت‌انگیز در شرایطی اتفاق می‌افتاد که اقتصاددانان دلسوز و نخبه، به‌طور دائم و مستمر دولت را از اشتباهات پرهیز می‌دادند و بعد از اتخاذ تصمیم اشتباه دولت، راهکارهای برون‌رفت از مشکل را هم تدوین و عرضه می‌کردند اما تیم اقتصادی خودشیفته و ناکارآمد دولت، هیچ توجهی به راهکارهای ارائه شده نکرد. گویی با منطق اقتصادی، سر لجبازی داشت.
رهبر معظم انقلاب اخیراً با توصیف نجیبانه‌ای از اشتباهات اقتصادی گفتند: «نمی‌گوییم خیانت‌ اما خطای بزرگی اتفاق افتاده است.»


شاید واقعیت این‌قدر نجیب نباشد چرا که هرکس توالی این همه اشتباه فاحش در کنار بی‌توجهی به هشدارها و راهکارها و همزمان حرکات ترامپ و متحدان منطقه‌ای‌اش را مانند قطعات جورچین کنار هم قرار دهد، خواهد پرسید این همه بی‌تدبیری، تصادفی بوده است؟!

وطن امروز

تأیید کلیات مصوبه ممنوعیت  به کارگیری بازنشستگان


کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در جلسه دیروز شورای نگهبان مورد موافقت اعضا قرار گرفت. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی طرح ممنوعیت
به کارگیری بازنشستگان در جلسه دیروز شورای نگهبان گفت: خوشبختانه اعضای شورای نگهبان در این جلسه به طرح مذکور نظر موافق داشتند و کلیات آن را  تایید کردند.

کدخدایی تاکید کرد: در بررسی این طرح فقط 2 سوال جزئی باقی ماند که ان‌شاءالله برای بررسی به نمایندگان مجلس ارسال خواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید بررسی این طرح در شورای نگهبان چه زمانی به پایان می‌رسد، اظهار کرد: نظر شورای نگهبان را برای مجلس ارسال می‌کنیم، در نخستین فرصت که مجلس ابهامات و سوالات ما را روشن کرد، درباره آن اعلام نظر نهایی خواهیم کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 2 مردادماه، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رسانده و دایره به‌کارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کردند.

دادگاه مجرمان اقتصادی  باید علنی و سریع باشد


دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه قضات دادگاه مجرمان اقتصادی نباید تهدید و تطمیع‌پذیر باشند، گفت: این دادگاه‌ها باید علنی، قاطع و سریع‌النتیجه باشد. به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی در ابتدای نشست هفتگی این شورا، با اظهار نگرانی و تأسف شدید از اوضاع اقتصاد و معیشت مردم، گفت: مکرر گفته‌ام و باز هم تأکید می‌کنم راه‌حل برون‌رفت از مشکلات فعلی فقط تفکر و روحیه انقلابی است، چرا که این انقلاب، دفاع‌مقدس 8 ساله و شکست فتنه‌های گوناگون دشمنان با حرکت مؤمنان انقلابی به پیروزی رسیده است.

وی همچنین با تشکر از اقدام اخیر رئیس قوه‌قضائیه در ارائه طرح جدید دادگاه‌های مبارزه با فساد اقتصادی و تأکید بر نقش حساس و اهمیت کارکرد قوه‌قضائیه در مقطع کنونی، گفت: برای اینکه احکام قضایی مجرمان اقتصادی در طول مسیر رسیدگی و اجرا، فلج نشود، باید دادگاه‌های مجرمان اقتصادی، علنی و سریع باشد و در این زمینه قضاتی انتخاب شوند که تهدید و تطمیع مفسدان اقتصادی بر آنان مؤثر واقع نشود تا به سرعت به نتیجه برسد.

مذاکره با آمریکا پذیرفتنی نیست


معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: به تصدیق غالب نخبگان کشور در مقطع کنونی با توجه به سیاست‌های خصمانه و توأم با بی‌احترامی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مذاکره با این کشور پذیرفتنی نیست. به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه هم‌اندیشی با روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور و برخی اساتید دانشگاه با اشاره به جنگ تبلیغی و روانی آمریکا و رسانه‌های وابسته آن علیه ملت ایران اظهار داشت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با یک جنگ روانی و رسانه‌ای، افکار عمومی ایران را با تشویش، نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده کشور و نظام مواجه کنند. معاون اول رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان و خروج غیرقانونی از برجام تصریح کرد: به تصدیق غالب نخبگان کشور در مقطع کنونی با توجه به سیاست‌های خصمانه و توأم با بی‌احترامی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مذاکره با این کشور پذیرفتنی نیست.


حکم قطعی غلامحسین کرباسچی صادر شد


غلامحسین کرباسچی که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود، به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  غلامحسین کرباسچی که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود، به یک سال حبس تعزیری به جرم توهین به شهدای مدافع حرم محکوم شد. گفتنی است، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی سال گذشته در حاشیه مراسمی در اصفهان اظهاراتی توهین‌آمیز نسبت به شهدای مدافعان حرم داشت که با اعتراضات وسیع مردمی در سراسر کشور مواجه شد و دستگاه قضا به این موضوع
ورود کرد.

ایران

واکنش امریکا به بیانات رهبر معظم انقلاب

خبر اول اینکه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سؤالی در خصوص بیانات رهبری درباره ممنوعیت مذاکره با امریکا گفت: ما این بیانات را شنیدیم. ما قطعاً پاسخ را شنیدیم. امریکا همچنان امیدوار است که مردم ایران نقطه نظرشان را بخوبی بیان کنند. به‌گزارش ایلنا، «هیدر نائورت»مدعی شد: از نظر من، ما در خصوص سیاست‌هایمان در قبال ایران و نگرانی‌هایمان درباره رفتار این کشور در سراسر جهان شفاف بوده‌ایم. ما تنها کشوری نیستیم که از این مسأله آسیب دیده‌ایم. ما کماکان در سیاست خود برای ایستادن در برابر ایران و فعالیت‌های این کشور محکم و مصمم هستیم. وی در مورد اینکه آیا سقف زمانی برای پاسخ ایران به پیشنهاد امریکا برای مذاکره وجود دارد یا خیر؟ گفت: من هیچ ضرب‌الاجلی ترسیم نمی‌کنم. ما درباره سیاست‌هایمان شفاف بوده‌ایم.

ادعای سازمان ملل مبنی بر وجود ارتباط میان ایران و القاعده

خبر دیگر اینکه، یک گروه از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی مدعی شدند که سران القاعده در ایران برجسته‌تر از گذشته شده‌اند و با رهبر ارشد این گروه نیز همکاری می‌کنند تا بر حوادث در سوریه تأثیر بگذارند. به‌گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروهی متشکل از کارشناسان سازمان ملل از چند کشور عضو که اشاره‌ای به‌نام آنها نشده است، در گزارش جدید خود به کمیته تحریم‌های القاعده در سازمان ملل مدعی شد که ایرانی‌ها و ایمن الظواهری رهبر ارشد القاعده با یکدیگر همکاری داشته و با قدرت و اختیارات رهبر یک گروه وابسته به القاعده مقابله کرده و موجب تشکیل، جدایی و ادغام گروه‌های دیگر وابسته به القاعده در ادلب در سوریه شده‌اند تا بر رویدادها در سوریه تأثیر بگذارند. علیرضا میریوسفی سخنگوی هیأت ایران در سازمان ملل در واکنش به این گزارش گفت که ایران در نامه‌ای به رئیس این کمیته ادعاهای مطرح شده در گزارش را رد کرده و خواستار اقدامات اصلاحی شده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که گروه تروریستی داعش حدود 30 هزار نیرو دارد که تقریباً به طور مساوی در عراق و سوریه حضور دارند.

فارین پالیسی: تهران منزوی نمی‌شود

شنیدیم که مجله فارین پالیسی در گزارشی با اشاره به اعمال فشارهای امریکا علیه ایران نوشت که تهران منزوی نمی‌شود. به گزارش «انتخاب»، در بخشی از این گزارش آمده است: ترامپ در این زمینه با شکست روبه‌رو خواهد شد، زیرا که نه تنها متحدان اروپایی این کشور با تصمیم او در خروج از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند، بلکه روسیه و چین، دیگر اجازه نخواهند داد تا ایران منزوی شود. این گزارش افزوده: در حالی که امریکا، مصرف کنندگان نفت ایران را تشویق می‌کند تا ماه نوامبر، واردات نفت از ایران را به صفر برسانند، اما چین نه تنها با این مسأله مخالفت کرده، بلکه درصدد واردات نفت از ایران بر پایه یوان است تا خود را از تبادلات بر پایه دلار جدا کند. به همین ترتیب در ماه آوریل، روسیه تلاش کرد تا از پول ملی برای پرداخت واردات نفتی ایران استفاده کند، زیرا چنین اقداماتی توانایی امریکا را برای اعمال مؤثر تحریم‌های علیه ایران و کشورهای دیگر در آینده، محدود خواهد کرد.

گزارش اکونومیست از کیفیت زندگی در تهران

دست آخر اینکه گزارش سالانه واحد اطلاعات اکونومیست درباره ۱۴۰ شهر جهان نشان می‌دهد که از نظر بهبود کیفیت زندگی در پنج سال گذشته، تهران در میان پنج شهر اول دنیا قرار دارد هر چند که پایتخت ایران در رتبه نه‌چندان درخشان صد و بیست و هشتم قرار گرفته است. به گزارش عصرایران، بر اساس این گزارش، وین پایتخت اتریش، با پیشی گرفتن از ملبورن استرالیا، عنوان بهترین شهر جهان را برای زندگی در سال ۲۰۱۸ به دست آورده است. در گزارش اکونومیست آمده که تهران، پایتخت ایران، در کنار شهرهای آبیجان، پایتخت ساحل عاج، هانوی، پایتخت ویتنام و بلگراد، پایتخت صربستان با حدود 5 درصد رشد، شهرهایی بودند که بیشترین بهبود کیفیت زندگی را در پنج سال گذشته تجربه کرده‌اند.

آرمان

بررسی دعوای ایران علیه آمریکا

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جلسه این کمیسیون برای بررسی موضوع طرح دعوای ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه درباره اعمال تحریم‌های آمریکا در برجام خبر داد. هادی شوشتری اظهار کرد: با تلاش‌های کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار است هفته آینده جلسه‌ای در کمیسیون پیرامون بررسی موضوع طرح دعوای ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌ها برگزار شود. به گفته وی، این جلسه با حضور نمایندگانی از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، دفتر خدمات حقوق بین‌الملل ریاست‌جمهوری و معاون حقوقی و سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل خواهد شد. وی یادآور شد: بعد از طرح دعوای وزارت خارجه در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه آمریکا پیروزی برای جمهوری اسلامی تا همین مقطع کسب شد چون لاهه قرار موقتی مبنی بر خودداری از اعمال تحریم‌ها تا اطلاع ثانویه را به وزارت خارجه آمریکا ابلاغ کرد. ما در جلسه می‌خواهیم این موضوع را به صورت کارشناسی بررسی کنیم که گزارش نهایی آن به مقامات ذیربط داده خواهد شد.

لیست دارایی‌ام را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان اینکه «شفاف‌سازی یک اصل است که باید در همه زمینه‌ها اجرایی شود» گفت: مسلما یک مسئول در دوران مسئولیتش ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد نخواهد داشت.امیر خجسته با اشاره به کمپین مردمی که در چند روز اخیر اتفاق افتاده و برخی از مسئولان شغل‌های فرزندان خود را اعلام کرده‌اند، بیان کرد: شفاف‌سازی یک اصل است و باید تمام مواردی که وجود دارد، آشکار شود. مردم باید بدانند که مسئولان در چه سطحی قرار دارند. یکی از موارد شفاف‌سازی اتفاقی است که در چند روز اخیر رخ داده است و مسئولان شغل‌های فرزندان خود را اعلام می‌کنند. وی در ادامه با بیان اینکه «از دیگر بحث‌های مهم در امر شفاف‌سازی، پرداختن به مسائل مالی و حقوقی است»،‌ تصریح کرد: مردم باید بدانند که نمایندگان در دوران قبل از نمایندگی و پس از آن چه میزان دارایی داشته‌اند. خجسته گفت: بنده همه چیز را در خصوص فرزندان و درآمدهایم آماده کردم و تا چند روز آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

تکذیب هشدار سفیر عراق در ایران

سخنگوی وزارت خارجه عراق خبر منسوب به سفیر این کشور در مبنی بر هشدار وی به شهروندان عراقی نسبت به سفر به ایران را رد کرد. احمد محجوب گفت: آنچه که رسانه‌ها در رابطه با اظهارات راجح الموسوی،سفیر عراق در تهران مبنی بر هشدار وی به شهروندان عراقی نسبت به سفر به ایران به دلیل قتل و سرقت در آبادان و خرمشهر منتشر کردند، نادرست است. وی از رسانه‌ها خواست تا در انتشار اخبار دقت بیشتری کنند و از منابع رسمی و موثق استفاده کنند. بر اساس این گزارش، روزنامه الحیات چاپ لندن پیش از این مدعی شد که سفیر عراق در تهران از شهروندان این کشور خواسته در صورت سفر به ایران هوشیار باشند. دلیل این هشدار افزایش قتل و دزدی از مسافران عراقی عنوان شده است. این روزنامه مدعی شد که راجح الموسوی با اشاره به افزایش موارد سرقت از مسافران عراقی در ایران در هفته‌های اخیر، از آنها خواست هنگام داد و ستد و رفت و آمد به ویژه در شب کاملا احتیاط کنند.

50 درصد استفاده از پیام‌رسان‌ها باید داخلی باشد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: تصمیم گرفته شده است که باید 50درصد استفاده از پیام رسان‌ها باید از طریق شبکه‌های داخلی باشد. سید ابوالحسن فیروزآبادی تاکید کرد: زمانی که مدیر تلگرام با گستاخی مطرح کرد که می‌خواهیم تلگرام را به گونه‌ای طراحی کنیم که فیلتر شکن‌ها به آنها اثر گذار نباشد و می‌خواهیم در نظام اقتصادی کشور ایران پول وارد کنیم تصمیم گرفتیم که این پیام رسان باید در کشور فیلتر شود. رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در این مقطع زمانی نمی‌توانیم جهل کنیم و باید کاری کنیم که مردم از نعمت‌های فضای مجازی استفاده کنند و از گناه‌ها باشدت جلوگیری کنیم که گناه‌ها در فضای مجازی قمار و کلاهبرداری است و متاسفانه در وقتی است که قمار در فضای مجازی افزایش پیدا کرده که با کمک سامانه‌هایی مانند کاشف می‌توانیم از جرائم جلوگیری کنیم که به کشور کمک می‌کند.

به کسی انگ نزنیم

نماینده تهران در مجلس در واکنش به صحبت‌های یکی از مسئولان کشور در خصوص «روسپی خواندن زنان بی‌حجاب یا بدحجاب» گفت: همان ادبیاتی که در چند سال گذشته در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رایج شد، منجر شده افراد به خودشان اجازه دهند در گفت‌وگوهای سیاسی، نظرات و مصاحبه‌هایی که ارائه می‌دهند چنین صحبت‌هایی کنند. وی افزود: اگر ما حداقل ایمان داشته باشیم، نه برای این دنیا بلکه برای آن دنیا که شده به کسی انگ نمی‌زنیم. این یک انگ زدن است. به کار بردن این واژگان، با آبروی مردم بازی کردن است و من واقعا متأسف شدم چنین حرف‌هایی را از زبان مسئولی در نظام جمهوری اسلامی شنیدم. قوه قضاییه حتما می‌تواند ورود پیدا کند. قوه قضاییه مدعی‌العموم است، در این موضوع به خیلی از مردم تهمت زده شده است. ولی آیا قوه قضاییه ورود پیدا خواهد کرد؟ باید بگویم: قطعا نه.

روح لاریجانی هم از حزب جدید خبر ندارد

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در با اشاره به شکل‌گیری حزب جدید که گفته می‌شود نزدیک به طیف علی لاریجانی است، اظهار داشت: نَه روح آقای دکتر لاریجانی از این حزب خبر دارد و نَه من. در جریان اخبار این حزب نیستم. کاظم جلالی در حالی خود و علی لاریجانی را از جریان شکل‌گیری حزب جدید بی‌خبر عنوان می‌کند که بهروز نعمتی اظهار داشت: چند جلسه با آقای جلالی تشکیل دادم و با هم بحث کردیم؛ حالا اینکه ایشان اخیراً گفته تمایلی برای حضور در هیچ حزبی ندارد، نمی‌دانم علتش چیست؛ ممکن است ایشان توجیهاتی داشته باشد. نعمتی درباره گفت‌وگو با رئیس مجلس برای شکل‌گیری این حزب گفت: یکی دو بار هم با آقای لاریجانی در خصوص این حزب جلسه‌ای داشتیم اما ایشان تاکنون جواب صریحی نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    موافقم افرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس