مجلس

وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی امروز خانه ملت با ارائه توضیحاتی درباره سوالات مطروحه، نمایندگان مجلس را از پاسخ‌های خود قانع کرد.

به گزارش مشرق، نشست علنی صبح امروز سه شنبه (9 مرداد ماه 97) پارلمان به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

*«سیامک ره‌پیک» عضو حقوقدان شورای نگهبان شد

سیامک‌ ره‌پیک در ابتدای جلسه با رای نمایندگان پارلمان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد.

گفتنی است نمایندگان با 145 رای به ره پیک، 93 رای به احمد بیگی و 5 رای ممتنع از مجموع 243 رای ماخوذه، سیامک ره پیک را به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.

*بیگی:لزوم ایجاد جو صمیمانه بین مجلس و شورای نگهبان

احمد بیگی کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان طی سخنانی به تشریح سوابق علمی و پژوهشی خود پرداخت و گفت:‌تلاش بنده در طول این سال‌ها این بود که جز حق فکر نکنم و در قضاوت هم موارد جناحی خللی وارد نکند.

وی افزود: مجلس در ابعاد مختلف از جایگاه رفیعی برخوردار است و تصمیمات نمایندگان خانه ملت هم مسائل مهمی در کشور رقم خواهد زد.

*صادقی‌مقدم از کاندیداتوری برای عضویت در شورای نگهبان انصراف داد

آقایان سیامک‌ ره‌پیک، محمدحسن صادقی‌مقدم و احمد بیگی به عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضائیه معرفی شدند.

صادقی‌مقدم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز رای‌گیری از کاندیداتوری خود انصراف داد.

*ره پیک: همکاری دو نهاد مجلس و شورای نگهبان نشانه وحدت است

سیامک ره‌پیک هم در جریان انتخاب یکی از حقوقدانان شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلساظهار داشت: همان طور که مستحضرید بنده دوره 6 ساله ای در شورای نگهبان انجام وظیفه کردم و به همین دلیل با مسائل این شورا و بحث تقنین آشنایی دارم.

وی با بیان اینکه آشنایی با مسائل اجرایی و انتخابات در شورای نگهبان یکی از تجربه های بنده است، افزود: تعامل مجلس و شورای نگهبان در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و این دو نهاد در موضوعات خاص به ویژه تقنین دو نهاد ملازم هم هستند. شورای نگهبان در بحث تقنین بدون مجلس شورای اسلامی بی معنا است و مجلس شورای اسلامی نیز از نظر قانون اساسی نیازمند شورای نگهبان است.

*جرائم مربوط به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدون شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب است

نمایندگان در ادامه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، مواد 31 و 32 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، تمام جرائم موضوع این قانون جنبه عمومی داشته و بدون شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب می‌باشد و در صورت گذشت شاکی خصوصی تعقیب موقوف نخواهد شد.

*مرتکبین جرم علیه طفل و نوجوان مجازات می‌شوند

در ادامه وکلای ملت با بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، مواد 20 و 21 را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده 21 این لایحه چنانچه شخص حقوقی در ارتکاب جرائم این قانون دخالت داشته باشد به مجازات‌های مقرر در ماده (20) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. درصورتی که ارتکاب جرم صرفاً منتسب به یکی از شعب شخص حقوقی باشد مجازات انحلال شخص حقوقی صرفاً نسبت به شعبه مربوط اعمال می‌شود.

*مددکاران بهزیستی برای تحقیقات مربوط به قانون حمایت از کودکان حق ورود به محل زندگی افراد را ندارند

وکلای ملت در ادامه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، ماده 33 این لایحه را مصوب کردند.

طبق مصوبه مجلس، هر گاه خطر شدید و قریب‌الوقوعی طفل و نوجوان را تهدید کند یا به سبب وضعیت مخاطره‌آمیز موضوع ماده 3 این قانون وقوع جرم محتمل باشد، مددکاران اجتماعی بهزیستی یا واحد حمایت دادگستری و ضابطان دادگستری مکلفند فوری و در حدود وظایف و اختیارات قانونی، تدابیر و اقدامات لازم را در صورت امکان با مشارکت و همکاری والدین، اولیاء و یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان جهت رفع خطر، کاهش آسیب و پیشگیری از وقوع جرم انجام داده و در موارد ضروری وی را از محیط خطر دور کرده و با تشخیص و زیر نظر مددکار اجتماعی به مراکز بهزیستی یا سایر مراکز مربوط منتقل کنند و گزارش موضوع و اقدامات خود را حداکثر ظرف دوازده ساعت به اطلاع دادستان برسانند.

*نوجوانان از تشدید مجازات قانونی معاف شدند

وکلای ملت در ادامه جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را بررسی کردند.

بر این اساس، با تصویب ماده 23 این لایحه درصورتی که مرتکب جرائم موضوع این قانون نوجوان باشد، موارد تشدید مجازات نسبت به وی اعمال نمی‌شود.

*اموال منجر به جرائم کودک‌آزاری ضبط می‌شود

نمایندگان همچنین با ماده 24 لایحه حمابت از کودکان و نوجوانان موافقت کردند.

به موجب ماده 24 لایحه مذکور اموال و اشیائی که به‌منظور ارتکاب جرائم موضوع این قانون اختصاص یافته و استفاده شده باشد و نیز عواید حاصل از ارتکاب آنها، درصورت موجود بودن حسب مورد ضبط یا مصادره و در غیر این صورت مرتکب یا مرتکبان به تناسب میزان نقش خود علاوه بر مجازات‌های مقرر، به پرداخت جزای نقدی معادل بهای کارشناسی تمام یا بخشی از اموال در هنگام وقوع جرم محکوم می‌شوند.

*اموال مرتکبان جرائم علیه کودکان مصادره می‌شود

همچنین نمایندگان مواد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را بررسی کردند.

بر این اساس، ماده 25 این لایحه به تصویب رسید که به موجب آن، اعمال مجازات‌های موضوع این قانون، مانع از اجرای مجازات‌های حدود، قصاص و دیات نخواهد بود و در صورتی که در سایر قوانین برای مرتکب جرم موضوع این قانون مجازات شدیدتری مقرر شده باشد، مرتکب به همان مجازات محکوم می‌شود.

*دستگاه‌های اجرائی مستنکف از اجرای قانون حمایت از کودکان به انفصال از خدمت محکوم می‌شوند

وکلای ملت در ادامه هم با ماده 27 این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده 27 این لایحه، هریک از مسؤولین یا کارکنان نهادهای حکومتی یا دستگاههای اجرائی که از انجام وظایف مقرر در این قانون امتناع نماید به انفصال از خدمات دولتی و عمومی درجه پنج محکوم می‌شود.

*شعب ویژه قضایی برای رسیدگی به جرائم کودکان و نوجوانان تشکیل می‌شود

بر اساس این گزارش نمایندگان با ماده 28 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان موافقت کردند.

بر اساس این ماده، رئیس قوه قضائیه به پیشنهاد رئیس‌کل دادگستری استان و به تناسب امکانات- ضرورت و تجربه- تبحر و سابقه قضات در هر حوزه قضائی شعبی از دادسرا و دادگاه کیفری و دادگاه خانواده را جهت رسیدگی به جرائم و دعاوی موضوع این قانون اختصاص خواهد داد. اختصاص این شعب مانع رسیدگی به سایر پرونده‌ها نیست.

*دادگاه صادرکننده حکم قطعی درباره وضعیت طفل یا نوجوان می‌تواند در تصمیمات صادرشده بازنگری کند

همچنین مواد 43، 44 و 45 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

طبق مصوبه مجلس، در تمام موارد موضوع این قانون، قاضی رسیدگی‌کننده می‌تواند در تمامی مراحل رسیدگی والدین، اولیاء یا سرپرست قانونی اطفال و نوجوان یا سایر اشخاص مرتبط با پرونده را ملزم به شرکت و أخذ گواهی دوره‌های آموزشی حقوق اطفال و نوجوانان نماید.

*وظایف دادگاه رسیدگی‌کننده به جرائم مرتبط با کودکان و نوجوانان تعیین شد

نمایندگان پارلمان همچنین مواد 40، 41 و 42 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، مرجع قضائی می‌تواند با در نظر گرفتن غبطه و مصلحت طفل و نوجوان، انجام اقداماتی از قبیل ارزیابی و تحقیقات مقدماتی درباره وضعیت جسمی، روحی و روانی وی یا والدین، اولیاء و یا سرپرستان قانونی او، وضع خانوادگی و محیط سکونت، اشتغال و تحصیل را به مددکاران اجتماعی بهزیستی محول نماید.

*مخالفت مجلس با درخواست دو فوریت تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

این گزارش حاکی است نمایندگان با درخواست دوفوریت تشکیل وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی و همچنین کار و تعاون مخالفت کردند.

طی این لایحه قرار بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» تفکیک شود. پس از بحث و تبادل‌نظر وکلای ملت با 88 رأی موافق، 128 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به درخواست دو فوریت این لایحه رأی منفی دادند.

*اعلام وصول سوال از وزیر راه درباره علت واگذاری آپارتمان به مسئولان مبارزه با زمین‌خواری

در ادامه هم، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) موارد اعلام وصولی را قرائت کرد:

- طرح استفساریه جزء شش بند سه ماده 88 قانون برنامه ششم

- طرح الحاق دو تبصره به ماده هشت قانون هوای پاک و طرح اصلاح قانون شورای اسلامی

- سوال ملی احمد امیرآبادی نماینده قم از وزیر راه درباره دلیل موافقت با واگذاری آپارتمان به مسئولان مبارزه با زمین‌خواری

*قاضی پور: آقای آخوندی! چرا به جای دلار و روپیه ریل قراضه وارد کرده‌اید؟

*نمایندگان سوال قاضی‌پور از وزیر راه را وارد ندانستند

سپس، سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس  درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی بررسی شد.

نمایندگان پس از استماع سوال قاضی‌پور و همچنین پاسخ‌های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نهایتا این سوال را وارد ندانستند.

*کواکبیان: قوه قضائیه مفسدین فی‌الارض افزایش نرخ سکه و دلار را اعدام کند/آخوندی برج عاج‌نشین است

بر این اساس، مصطفی کواکبیان در سوال از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس اظهارداشت: آقای آخوندی آنقدر مشغله‌اش زیاد است که فرمود جلسه شورای ساماندهی امور پایتخت در اسفندماه تشکیل شده اما این جلسه 12 دی‌ماه آن هم بعد از اینکه در مهرماه سال گذشته از او سئوال کردیم تشکیل شد و الان 8 ماه است که باز یادشان رفته است.

وی افزود: دیشب بنده به یک مسجد در منطقه 6 رفتم که یکی از نمازگزاران بلند شد و گفت آقای کواکبیان آیا شما رویتان می‌شود به مجلس بروید؟ کدام وزارتخانه حرفتان را می‌خواند؟ به ما گفتند شما در همین منطقه 6 ببینید که مردم نمی‌توانند در زمین‌هایشان در اطراف سازمان انرژی اتمی آجر روی آجر بگذارند و در اطراف دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران هم همینگونه است و من گفتم وزارت راه و شهرسازی در طرح تفصیلی نقشه‌ای که می‌دهد به تنها چیزی که توجه نمی‌کند مردم هستند.

*آخوندی: وزارت راه برای تمام کارخانجات واگن‌سازی ایران کار ایجاد کرده است

پس از آن، نمایندگان سؤال ملی و مشترک نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و  علیرضا محجوب نماینده تهران از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این نمایندگان در سؤال مذکور از وزیر راه پرسیدند: علت واردات تجهیزات حمل‌ونقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی چیست؟ 

*کواکبیان با وعده آخوندی از پاسخ‌های وزیر قانع شد

کواکبیان نهایتا پس از استماع پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی، با وعده وزیر برای برگزار شدن شورای ساماندهی امور پایتخت، از پاسخ‌های وی قانع شد. 

*نشست علنی امروز خانه ملت پایان یافت/ جلسه بعدی؛ فردا

نهایتا جلسه علنی صبح پارلمان ظهر امروز با اعلام مسعود پزشکیان پایان یافت. 

براساس اعلام پزشکیان نشست علنی بعدی مجلس شورای اسلامی صبح فردا چهارشنبه رأس ساعت 8 صبح با دستور کار مشخص برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 0
    حیف اسم خانه ملت اونجا لانه اشرافیونه
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 0
    جمع کنید این مسخره بازی ها را سکه و دلار سر به فلک کشیدن مردم له شده انداقایان مجلسی که هیچ دغدغه مردم را ندارند دنبال مصوبات دست دهم هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس